اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم
لا حول و لا قوه الّا باالله العلی العظیم
روایت نورانی است در منابع هم شیعه و هم اهل سنت ، که مکرر این روایت را عزیزان من شنیدید ، از سند بسیار معتبری برخوردار است . در کهن ترین کتاب های اهل سنت و شیعه و در معتبرترین منابع این روایت آمده . به گونه ای که یکی از عزیزان دیدم در سند این روایت یک کتاب نوشته به عنوان اینکه این روایت از روایات صحیح السند است هم به نقل اهل سنت و هم به نقل بزرگان و علمای شیعه.
برادران عزیز خواهران گرامی جوانان! عنایت بفرمایید من این روایت را مطرح کنم و یک نکاتی را پیرامونش به عرض شما برسانم. روایت این است :انَّ الله یرضی لرضا فاطِمَه و یغضبُ لغضبها، خداوند به خوشنودی فاطمه خوشنود و به غضب فاطمه و خشم فاطمه سلام الله علیها خشمناک می شود.تو بعضی از منابع دارد : انَّ الربّ یرضی لرضا فاطمه و یغضبُ لغضبها، پروردگار به خوشنودی فاطمه خوشنود و به خشم فاطمه خشمناک می شود. خیلی این روایت را شنیدید. غالبا هم از کنارش عبور کردیم ، من امشب اجازه می خواهم بهش دومش را خدمت شما یعنی خشم فاطمه و خشم خدا یک قدری صحبت کنم اگر زنده بودیم ان شالله فرداشب رو بخش اولش مِهر و رضا صحبت می کنم.
عزیزان ! این روایت چی می خواهد بگوید ؟ خدا به خشم فاطمه خشمناک می شود، بعضی ها که می دانید این بازار شبهه افکنی همه جا هست ،گفتند : مگر می شود خدا که خالق است غضبش و خشمش تابع یک بنده بشود؟ که فاطمه اگر جایی غصبناک شد خدا غضبناک می شود یعنی چی؟اینها نا آشنا هستند خیلی هایشان با قرآن و منابع دینی. چه اشکالی دارد ؟
خدا تو قرآن می فرماید : مَن یُطعِ الرسول فقد اطاعَ الله . هرکه از پیغمبر اطاعت کند از خدا اطاعت کرده ، ببینید. اطاعت پیغمبر اطاعت خداست.
خدا تو قرآن می فرماید : هرکه بیاید پیش پیغمبر طلب مغفرت کند لوجدُ الله تَوّابا ، خدا او را می آمرزد . آمرزش خدا با پیش پیغمبر رفتن ، اطاعت خدا با اطاعت از پیغمبر.
خدا تو قرآن می فرماید : هرکه از پیغمبر پیروی کند من دوستش دارم ، فاتبعونی یحببکم الله محبت خدا بعد از تبعیت . پس مانعی ندارد این سه تا آیه را به اختصار خواندن چون دیدم تو فضاهای مجازی بعضی ها این اشکال را مطرح کردند که غضب فاطمه بشود غضب خدا ، بله چون آن غضب برای خداست چون آن غضب لله است آن خشم شخصی نیست .
برادران عزیز خواهران محترم ! توضیح می دهم خدمتتان ما دوجور خشم داریم دوجور غضب داریم :
یک غضبی که بد است و غریزی و منفی است . تو روایات می گوید الغَضبُ من الشیطان مال شیطان است . الغضبُ من النار ، آتش می زند وجود انسان را . الغضبُ یُفسدُ الایمان . همین عصبانیت هایی که گاهی تو خانه با همسرمان با پدرمان جوان ها گاهی با رفیق هایشان تو کوجه و خیابان این خشم ها خشم منفی است باید کنترل بشود این من النار است .
یک آقایی آمد پیش من گفت خیلی من عصبانی ام چوب این عصبانیتم را خیلی می خورم ، یک راه حل به من بدهید. گفتم که: غضب از آتش است اگر توخانه ات باشی آتش بگیری چه کار می کنی ؟ گفت یعنی جی؟ گفتم آقا شما الان خانه ات آتش گرفته چه کار می کنی ؟ گفت اول می دَوَم آب می آورم ، گفتم خب پس یک . گفتم اگر آب نبود، گفت می روم خاک می آورم ، گفتم حالا خاک هم نبود یک جایی نه آب است نه خاک گفت فرار می کنم. گفتم راه فرار هم نبود یک آپارتمانی نه آب است نه خاک اسن نه فرار . گفت فریاد می زنم کمک کنند. گفتم عین همین چهارتا را توی غضب هم اجرا کن.
وقتی عصبانی می شوی اول آب برو وضو بگیر روایت است عین روایت. فلیتَوَضَّء برو وضو بگیر . صورتت را بشور آرام می شوی . نتوانستی خاک ، برو به سجده ، انقدر بگو یا ارحم الراحمین سر را بر ندار تا آرام شوی . دیگر تمام می شود، نه آب پیدا کردی نه خاک فرار کن ، موقعیت را عوض کن با خانمت دعوایت شد دوساعت برو بیرون برگرد تمام می شود نایست تو خانه. از این اتاق برو آن اتاق ، پیغمبر خدا اگر نشسته بود ناراحت می شد می ایستاد حرکت می کرد ، نه آب شد و نه خاک شد و نه فرار ، فریاد هی بگو لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم لا اله الاالله سبحان الله؛ به جای اینکه زبانت به ناسزا بچرخد عین آتش ، الغضبُ من النار، غضب هم با آب و خاک و فرار و فریاد ، خاموش می شود.
من که امشب بحثم رو غضب منفی نیست ، من بحثم امشب رو خشم مقدس است بسیار بحث ظریفی است دقت کنید . ما می خواهیم خشم حضرت فاطمه را امشب باز کنیم ، چرا خشمناک شد ؟ و چرا خدا به خشم فاطمه خشمگین می شود؟
عزیزان من ! ببینید ، خشم مقدس آنجایی است که در برابر یک ارزشی باشد ، در برابر یک حقیقتی باشد ، وقتی اباذر غضب کرد علیه هیئت حاکمه ، امیرالمومنین بهش فرمود : انّکَ غضبتَ لله این غضب تو نمره دارد چون برای خدا غضب کردی .
امیرالمومنین در نهج البلاغه می فرماید : وقتی پیمان خدا زیر پا گذاشته می شود؛ اَما تَرونَ انَّ عُهودَ الله مَنقوضَ فلا تَغضبون ، چرا وقتی عهد و پیمان خدا زیر ما گذاشته می شود غضب نمی کنید ناراحت نمی شوید ؟
پس یک خشمی است لازم است ، ثواب هم دارد . اصلا عبادت است ، اگر نباشد اشکال دارد ، این عرض کردم بحث ظریفی است. حالا چجوری آدم این خشم را نشان می دهد من کاری ندارم .
یک وقت با قهر ، می رود ول می کند ، وظَنّون اذ ذهبَ مغاضبا ؛ یونس ناراحت شد قهر کرد رفت .
یک وقت با تهدید ، حضرت سلیمان به هد هد که پیدایش نبود ؛ ما لی لا اریء الهدهد گفت : اُعذبنَّه عذاباً شَدیدا پیدایش کنم دلیل قانع کننده ای ندارد عذابش می کنم . این بروز خشم مقدس است با تهدید .
یک وقت با برخورد ، حضرت موسی برگشت دید قومش گوساله پرست شدند ، فلَمّا رَجعَ موسی الی قومِه غَضباناً اَسِفا، با عصبانیت برگشت سر برادرش را گرفت الواح را انداخت فریاد زد . بعضی اوقات باید غضب بیاید تو غالب فریاد، اینها را خواهش می کنم نگه دارید من باید بیاورم تو زندگی حضرت زهرا پیاده کنم ، گاهی باید بیاید تو غالب تهدید ، گاهی می آید تو غالب قهر و هجرت ، می رود از منطقه .
گاهی می آید توغالب نفرین ، حضرت نوح می گوید خدایا دیّاری از این کافرین را باقی نگذار.
من خیلی دلم می خواست ببینم موارد غضب و خشم ائمه کجاست ؟ اینها کجا خشمکردند و آن خشم و غضب مقدس است ، دقت کنید آن خشم و غضب لازم است . آن خشم و غضب موجب خشم و غضب خداست. یک دور تقریبا بیشتر روایات را دیدم البته الان روایت دیدن یک دور کاری ندارد خیلی ساده است با این نرم افزارها ، یک دور دیدم بالغ بر ۵۰ مورد پیدا کردم مواردی که غضبَ النبی غضباً شَدیداً، قامَ النبی مُغضَباً ،پیغمبر فلان جا عصبانی شد برای خدا غضب مقدس. امیرالمومنین امام صادق فلان جا ... اینها را آوردم رو کاغذ، امشب پنجاه مورد را برای شما نمی گویم وقت منبر محدود است اما به نظر من با یک نگاه سطحی به این موارد می شود اینها را به پنج دسته تقسیم کرد ، چیا؟ جاهایی که خشم لازم است بروز ناراحتی لازم است ، سکوت گناه است ، و باید یک جوری حالا نفرین فریاد برخورد نمی دانم تهدید ، نشان بدهی آن حست را ، نشان بدهی آن حساسیتت را ، نشان بدهی که آقا اینجا این سکوت ضربه به دین است جای خشم است جای غضب است .
من این پنج تا را برای شما بگویم:
۱. انکار حق . آقا یک حق مسلّمی رفته زیر پا ، باید فریاد زد، جای نشستن نیست جای سکوت نیست هرجوری می شود باید عصبانیتت را از زیر پا رفتن حق بحث حق است بحث شما نیست .
امام حسین یک زمینی داشت ولید فرماندار مدینه ، غصب کرد ، خب حق امام حسین را گرفت ملحق کرد به ملک خودش . آقا برایش پیام داد، اول با پیام ، این زمین را برگردانید گفت بر نمی گردانم . نماینده فرستاد بر نگرداند، مروان می گوید : امام حسین با غضب وارد دارالعماره شد دستان ولید به دور گردنش پیچید اورا به زمین زد که ولید فریاد زد: بر گردانید زمین را. مروان می گوید: فوالله لا رایتُ جُراءتِ اَحد کَجُراءت الحسین علی الامیر، من تا حالا امام حسین را اینطور ندیده بودم. حالا این حقی که من گفتم یک حق مالی و اقتصادی است .
امیرالمومنین بالای منبر آن هم تو کوفه ، میدان رهبه، دوران خلافت، دیگر کسی ترسی ندارد تمام شده دوران خانه نشینی ، فرمود کی غدیر یادش است ؟ خیلی آدم ها اینجور جاها متاسفانه مذبذبند می خواهند موقعیت خودشان را حفظ کنند یک جند نفر دست بلند کردند آقا نگاه کرد دید یکی از این شاهدهای عینیِ غدیر پای منبر نشسته و لال شده ، هیچی نمی گوید ، فرمود انس ابن مالک تو نبودی تو غدیر؟ تو نبودی آنجایی که پیغمبر فلان حدیث ؟ گفت آقا یادم رفته، دروغ می گفت . آقا فرمود : اگر راست می گویی که عیبی ندارد. اگر دروغ می گویی ، نفرینش کرد این تجلی خشم است ان شالله به یک بلاء عظیمی مبتلا بشوی و یک دردی گرفت از ناحیه پوستش انس که تا آخر عمر می گفت این نفرین و خشم علی علیه السلام است از جایی که من یک حق را انکار کردم . خیلی مهم است .
پیغمبر خدا از دنیا رفته (شمارا به خدا گوش بدهید) یک غدیری آفریده با آن عظمت یک حق مسلّمی ، بعد هم فرموده علیُ مع الحق و الحق مع العلی ؛ بعد هم فرموده انت مِنّی بِمنزلهِ هارون مِن موسی ،و روایات فراوان . بدن پیغمبر رفته تو خاک این حق فراموش شده ، کی باید فریاد بزند؟ از این حق دفاع کند کی باید خشم کند ؟ کی باید نفرین کند کی باید خطبه بخواند کی باید تهدید کند ؟ ببینید همیشه حضرت موسی وقتی برگشت یقه کیو گرفت؟ برادرش را ، چون راس او بود، در آن جامعه ی آن روز هیچ کسی به اندازه ی حضرت زهرا برای این کار موثر نبود ، چرا ؟ چون هم با میامبر زندکی کرده هم با امیرالمومنین .
ده سال خانه ی پیغمبر بوده نه سال بیشتر خانه ی امیرالمومنین، هم سیره ی پیغمبر را می داند هم دختر پیغمبر است هم جرات نمی کنند ساکتش کنند اباذر حرف می زد ساکتش می کردند، دختر پیغمبر است دیدند پیغمبر چه احترامی برایش قائل است ! احساس کرد از حقی به نام غدیر دفاع باید بکند ، عزیزان من در دفاع از حق نتیجه مهم نیست ، ایشان که می دانست نمی شود وضعیت را عوض کرد می مانند اینها ، اما از تمام اهرم های خشم استفاده کرد ، تهدید به نفرین تو مسجد ، فریاد افمن یهدی الی الحق؟ احقُّ اَن یُتَّبَع من لا یَهِدی ان لا یُهدی ، قهر ، آمدند تو خانه صورتش را برگرداند ، نفرین ، بعد از هر نماز ، تحریم ، نماز نخوانند بر من در تشییع من نیایند محل قبر من مخفی باشد .
صاحب الهدایتُ الکبری ، که این کتاب یک کتاب هزار ساله است ۳۴۶ نویسنده اش مُرده همدانی ۳۴۶ از دنیا رفته، این کتاب مال ۱۱۰۰ سال پیش است. می گوید وقتی بدن حضرت زهرا به خاک سپرده شد ، آمدند عده ای از زن ها را انتخاب کردند گفتند بروید تو بقیع این صورت قبرهایی که امیرالمومنین درست کرده بشکافید بلاخره قبر پیدا شود بدن معلوم شود ما بر آن نماز بخوانیم . عین عبارت الهدایت الکبری است من از کتاب دیروز حرف نمی زنم از کتاب هزار سال پیش است ، می گوید امیرالمومنین یک قبای زردی داشت اگر می پوشید نشانه ی غضب بود ، ما لَبسَها الّا فی کریهَه ، قبا را نپوشید رو دست انداخت . یک وقت شما عبا دوشت می کنی یک وقت دستت می گیری ، پیغمبر خیلی که ناراحت می شد نعلینش را دستش می گرفت می آمد مسجد حالا روایتش را می خوانم .
می گوید احمرَّت عیناه ، چشم های علی سرخ شد ،عوداج امیرالمومنین رگ های گردن بیرون زد ، فغضبَ غضباً شَدیداً با ناراحتی آمد تو بقیع همه رفتند اتفاقی هم نیفتاد. این یک شیوه ی دفاع از حق است حضرت زهرا از تحریم از تهدید از نفرین از قهر و از فریاد ، حالا بماند که نکات دیگری هم تو روایات هست که من اینجا نمی توانم عرض کنم روایات صحیح تو کافی دارد برخوردهای دیگر حضرت زهرا را عبور می کنم ازش.
این یک جا؛ کجا خشم مقدس است ؟ حالا خدا به این خشم فاطمه خشمناک است ، هرکسی فاطمه ی زهرا بر او خشمناک است خدا خشمناک است ، انّ الله یغضَب لغَضَبها ؛ روایت در معتبرترین منابع مستدرک حاکم ، حتی صحیح بخاری البته این عبارت را ندارد مَن ابغَضَها فقد ابغَضَنی و مَن اَبغَضَنی فَقد ابغضَ هرکه فاطمه را ناراحت کند پیغمبر را و هرکه پیغمبر را ناراحت کند خدا را..
این یکی از مصادیق خشم مقدس است که خدمت شما عرض کردم. آنجایی که حقی زیر پا می رود نمی شود سکوت کرد باید فریاد زد باید گفت به هر شکلی و سیره ای و روشی . من یک شاهد هم از امام رضا بیاورم که دلتان قرص بشود:
یکی از اولاد برامَکه آمد پیش امام رضا ، سوال کرد همین قصه ی ناراحتی حضرت زهرا را سوال کرد ، آقا اول امتناع داشت جواب بدهد فرمود : سبحان الله والحمدالله و لا اله الّا الله و الله اکبر . مثل خودمان جایی دعوا می شود می گوییم ذکر بگو برو نمی خواست حواب بدهد . اصرار کرد ، علی ابن موسی الرضا فرمود: همینقدر بگویم کانَت لَنا امُّ صالِحَه ، ما یک مادر صالحی داشتیم، ماتَت و هِی علیهما ساخِطَه ، در حالی از دنیا رفت که بر این جریان حاکم ناراحت بود سخط داشت غضب داشت ، و لم یَصل اِلَینا رِضاها ، به ما نرسیده جایی که ایشان مثلا یکی بگوید نه ناراحت بود ولی بعدا بخشید ، شما نمی دانی خصوصی بخشید، این فرزندش امام رضا است فرمود رضایتش به ما نرسیده .
این نکته ی اول . می خواهم بدانید کجا محل خشم مقدس است و اهل بیت کجا غضب کردند ؟ حضرت موسی هم دید حق زیر ما رفته . علامه ی طباطبایی می فرماید این اَسِفاء کنار غضب شدّت ناراحتی حضرت موسی را می دهد ، آقا برگردی چند هزار تا آدمگوساله پرست شدند ، فلمّا رجعَ موسی غضبانَ اسِفاء باید عکس العمل نشان داد.
خوب است حرف های تاریخی که زده می شود مقداری تطبیق شود با مسائل روز . تشخیص حق هم خیلی مشکل است می دانید که حق مقوله به تشکیک است . روایت داریم :پیغمبر خدا فرمود : خوشا به حال آنهایی که زیر عرش خدایند ، السابقونَ الی العرش طوبی لَهم ، کسانی که به عرش خدا سبقت می گیرند خوشا به حالشان . گفتند یا رسول الله مَن هم ؟ اینها کی اند که سبقت به عرش خدا می گیرند ؟
فرمود کسانی که سه تا ویژگی دارند :
♦️۱. الذین یقبَلون الحق، حق را قبول می کنند ، بعضی ها حق را قبول نمی کنند . ابوجهل زیر بار حق نمی رفت.
♦️۲. یَبذُلونهُ اذا سُئلوا ،وقتی لازم می شود حرف می زنند لال نمی شوند دفاع می کنند .
♦️۳. و یَحکُمونَ کَحُکمِهم لاَنفُسهم ، طبق حق هم حکم می کنند .
ببینید آقایان قبول حق ، بیان حق ، حکم بر اساس حق. لذا من گاهی به دوستان می گویم ما تو قرآن بدترین لعن را به کسانی داریم که حق را کتمان می کنند .
قرآن می فرماید: یَلعَنهمُ الله و یلعنهم اللّاعِنُون ، تمام لعنت کننده های عالم ، لعنتشان بر کسی که حق را کتمان می کنند.
خب امروز حق با چیه ؟ اصلا ملاک حق چیه ؟
درست است ما حرف های شمارا قبول داریم ؛ از حق باید دفاع کرد باید بذل کرد ، ببینید معیار دارد دیگر .
امیرالمومنین معیار حق بود : علیُ معَ الحقّ و الحقُّ مع العَلی . ائمه علیهم السلام خط کش بودند ، معیار حق بودند؛ بموالاتکم تُقبلُ الطاعَه ، شما معیارید ملاکید .
امروز ملاک حق را از کجا باید پیدا کرد؟
۱. وصیت نامه ی حضرت امام. ایشان این وصیت نامه اش ملاک حق است ببینید از چی دفاع کنید به چه نماینده ای رای بدهید شمارا به خدا یک بار به خاطر ثواب یک بار هم به خاطر امام وصیت نامه را از اول تا آخر بخوانید . چه نمایندگانی را مجلس بفرستیم ؟ چه افرادی را انتخاب کنید ؟ امام ملاک داده .
۲. بیایید جلو وصیت نامه ی شهدا . من یک بار دیگر اینجا گفتم؛ پرسیدم روی هوا نمی گویم ، وصیت نامه ای تو شهدا پیدا نشده که سفارش به ولایت فقیه در آن نباشد ملاک حق است . خانواده ی چهار شهید سه شهید این خانواده ای که زندگی اش را برای ولایت فقیه می گذارد نه شخص ، بله ولایت فقیه تجلی اش در یک شخص است اما دیدگاه امام در قراردادن فقیه در راس جامعه فقیه عادل فقیه حاکم فقیه بصیر فقیه ناظر، این ملاک حق است.
۳. ملاک حق جانبازان ، ملاک حق اینهایی اند که برای این انقلاب هزینه کردند .
۴. ملاک حق علما افراد بصیر افراد با تشخیص تو جامعه. اگر جایی حق دارد فدا می شود جای خشم مقدس لست ، و زهرای مرضیه خشم کرد به خاطر اینکه حقی به نام ولایت داشت فراموش می شد ، این یک .
۲. بدعت در دین ، اینجا هم جای خشم مقدس است . آقا یک کسی آمده دارد دین را از خودش تفسیر شخصی می کند دارد به دین می افزاید دارد از ارزش های دینی می کاهد ، دارد یک بدعتی وارد دین می کند ، جای فریاد است جای سکوت نیست.
به رسول خدا (اینها که می گویم بعضی هایش ساده است مثال هایش)گفتند : یکی از اصحاب شما تارک دنیا شده رفته تو خانه خانه را مسجد قرار داده یتعبَّدُ فیه ، همان جا نماز می خواند نه به زن محل می گذارد نه به بجه محل می گذارد نه تو جامعه می آید نه با کسی حرف می زند عثمان ابن مضعون ، پیغمبر خدا به حدی ناراحت شد که روایت دارد :
فخرجَ رسول الله صلی الله علیه و آله ، مُغضَبا من تمام موارد این مغضبا را توی روایات پیدا کردم ، که کجا پیغمبر عصبانی شده . خرج رسول الله مُغضبا ، یحملُ نَعلیهِ کفشش دستش بود انسان گاهی از ناراحتی وقت نمی کند ، آمد سراغ عثمان ابن مضعون که آدم بسیار خدبی بوده ، زمان پیغمبر هم از دنیا رفته ، حضرت امیر در نهج البلاغه به نیکی ازش یاد کرده ، فرمود: این بدعت است خدا من را به رهبانیت و ترک دنیا بر نگزیده ، بَعَثنی بالشریعه السَّهله السَمحَ، دین من دین آسانی است؛ یریدُ الله بکم الیُسر ،لا یریدُ بکم العُسر ، حالا قرآن البته این بخشش را دارد ، لا یکلِّفُ الله نفساً الّا وُسعَها، حضرت اجازه نداد فرمود با خانواده ات حرف بزن ارتباط داشته باش بین مردم باش .
چرا انقدر ائمه ی ما با غُلُو ، امام را یک وقت خدا می خواندند ، عصبانی می شد ، یک کسی پیش امام رضا گفت ، علی خالق ماست علی رازق ماست انقدر ناراحت شد سه مرتبه زد به پیشانی سبحان الله س... این حرف ها چیه می زنی ؟ علی بشری بود بله معصوم بود صاحب کرامت بود ، علم لدُنی داشت ، از آن طرف هم نیفتیم یک وقت کرامات اهل بیتمان را منکر بشویم.
چرا گاهی ائمه حتی برخورد فیزیکی کردند با بدعت گذارها؟ لعن کردند علی ابن محمد شلمقانی ها را لعن کردند. خطر ناک است ، جوانها چرا شما و مارا به علما ارجاع دادند؟ برای اینکه اگر دقت نکنید می افتید تو دام های انحرافی. این عرفان های حلقه و کاذبی که الان تو جامعه و فضای مجازی غوغا می کند. این تبلیغات غلطی که جوان ها را تهی می کند. در اسلام ملاک عالم است ملاک مسجد است در برابر مسجد چیزی نباید تراشیده شود در مقابل عالم نباید قطب دیگری ایجاد بشود. ائمه مخالفت می کردند در مقابل بدعت با شدت.
رسول خدا رد می شد دید یک کسی پیش یک یهودی نشسته دارد یادداشت می کند انس ابن مالک می گوید دیدم پیغمبر به شدن ناراحت شد فرمود چرا از یک یهودی داری حرف هایت را می گیری؟ تو مسلمانی رفتی پیش یک یهودی ؟ ِگآن هم توجیه کرد گفت یا رسول الله اوصاف شمارا دارم ازش می پرسم اوصاف شمارا. اوصاف پیغمبر را از خودش بپرس. پیغمبر زنده است ، از خودش بپرس .
انس می گوید من زدم رو شانه اش گفتم پاشو ؛ اَما رایتَ غضبَ النبی ، دیدی پیغمبر چهره اش برافروخت تو رفتی از یک یهودی داری.. ما دینمان را باید از عالم و فقیه بگیریم برای اینکه عالم و فقیه از امام می گوید از خودش نمی گوید شریعت را پیاده می کند ، انقدر فقیه زحمت می کشد تا بگوید این غسل مستحب است یا نیست این نافله درست است یا نیست ؟ انقدر زحمت می کشد انقدر تلاش می کند خون جگر می خورد، دومین جایی که جای خشم مقدس است موارد بدعت در دین است .
۳. جایی که دارند جلوی شما تنقیص یک شخصیت مقدسی را انجام می دهند شماهم نشستی. حالا آن شخصیت فرض کنید پیامبر خیلی بالاست گل سر سبد ا،میرالمومنین، زهرای مرضیه ، ائمه ، نَه عالم ، مرجع ، مومن، یک شخصیت مورد احترام موارد متعددی داریم که جلوی معصوم یا پیغمبر تنقیص یکی را گفتن، و به شدت امام یا پیامبر موضع گرفتند ، دوسه تا را بخوانم برایتان:
پیش رسول خدا یک کسی از امیرالمومنین بد گفت ، حالا یا آنجا گفت یا گفتند به پیغمبر خبر رسید ، فرمود : ما بالُ قومِِ ینقصونَ علیّاً مَن ینقص علیا فقد یَنقُصُنی و مَن فارقَ علیاً . خیلی پیغمبر ناراحت شد شنیدم بعضی ها پشت سر علی حرف می زنند هرکس تنقیص امیرالمومنین را بگوید تنقیص من را گفته، هرکس به امیرالمومنین جسارت کند به من جسارت کرده هرکس از علی جدا بشود از من پیغمبر جدا شده . این متن روایت است . بله ، حساسیت نشان داد.
چرا امام نسبت به سلمان رشدی انقدر محکم برخورد کرد ؟ پیغمبر است شخصیتی است ، حتی امام حکم اعدام صادر کرد . چون او سَبّ کرده بود ناسزا گفته بود، آقایان خیلی مواظب مقدسات باشید . از همین منبر چون پخش می شود یک عده ای می شنوند من بگویم حالا ۲۲ بهمن هم نزدیک است راهپیمایی ان شالله مردم شرکت می کنند کمی مواظب اسماء متبرکه باشید . ۲۲ تا الله اکبر روی این پرچم جمهوری اسلامی است را زیر پا نیندازید ، نام خداست اینها بی برکتی می آورد. اسم امیرالمومنین اسم اهل بیت. خدایی ناکرده اگر جایی تنقیص اگر جایی جسارت ، ببینید پیش پیغمبر یک کسی به سلمان جسارت کرد من دوتا روایت پیدا کردم یک بار پیش پیغمبر یک بار پیش امام صادق حالا من نمی دانم بعضی ها چه کینه ای با سلمان داشتند این شخصیت ویژه این شخصیتی که منّا اهلَ البیت است.
در روایت اول دارد رسول خدا فرمود: هر وقت جبرییل پیش من می اید الله اکبر جانم به فدایش ، عروقت جبرییل پیش من می آید وحی می آورد می فرماید : خدا سلام سلمان را رسانده ، باریکلا چه مقامی !یک وقت بروید مدائن سر قبرش. پیش امام صادق تنقیص شد امام صادق ؛ فستوی ابوعبدالله مُغضَبا با ناراحتی امام بلند شد و قال : جعله الله علویّا قُرشیّا فَصلوات ُالله علی سلمان؛ گفت درود خدا بر سلمان چرا جلوی من از سلمان بد می گویید ؟ ببینید عبارت را خواندم مُغضبا امام صادق ناراحت شد . خیلی حواستان حمع باشد عرض کردم به انخابات نزدیک می شویم نقد کنید دیدگاه ها را حرف ها را ، اما از فحش و توهین.. قیامت سخت است قبر سخت است مواظب باشید هر حرفی به زبان نرانیم مواظب باشیم برای دفاع از یک کاندیدا حاضر نشوید معصیت مرتکب بشوید ، مواظب باشید تو حرف ها انصاف داشته باشید .
پیش پیغمبر از یک کسی بد گفتند ؛ (این هم روایت است) پیغمبر نشسته بود ، یکی دیکر بلند شد دفاع کرد گفت آقا این حرفی که شما می زنید درست نیست رسول خدا فرمود : تویی که از این آقا دفاع کردی روز قیامت یک حجابی از آتش داری، مَن ردَّ اَن حرزَ اخیه کانَ لَه حجاباً من النار. این هم جای سوم اگر جسارتی شد تنقیصی شد ، مخصوصا به بزرگان و مراجع عالم دینی رهبر عظیم الشان انقلاب شهدا خیلی حواس جمع باشد اینها ارزش های ما هستند بله شان خود آن شهید بالاست خانواده اش هم بالا هستند می گوید کاری نداشته باشید عکسی پاره شد اتفاقی افتاد از قول مقام معظم رهبری هم نقل شد اگر گاهی به من چیزی می گویند عکس العمل نشان ندهید آن یک بحث دیگری است .
خود ایشان می فرمایند خانواده ی آن شهید . در جامعه اگر این حرمت بشکند حرمت شکنی باب می شود، حداقلش این است آدم تذکر می دهد حداقلش این است بیان می کند حداقلش این است به شیوه ای عمل می کند که این ادامه پیدا نکند. من همه ی موارد را نخواندم برایتان ؛ائمه ی ما هم نسبت به خود اهل بیت هم اصحابشان هم مومنین غضبناک می شدند اگر کسی جسارت می کرد. خب این سه مورد.
یک : انکار حق. دو : بدعت در دین . سه : تنقیص شخصیت ها و مقدسات.
💠صادق آل محمد فرمود : لله فی بلادُکم خَمس حُرُم ، خدا در بین شما ها پنج چیز محترم گذاشته :
♦️حرمتُ رسول الله پیغمبر
♦️حرمت آل رسول الله اهل بیت
♦️حرمتُ کتاب الله قرآن ،
♦️حرمت کعبه الله خانه اش
♦️حرمت المومن
مواظب باشید حریم اینها شکسته نشود .
دیگر جای خشمکجاست؟
۴. جایی که یک منکر اجتماعی صورت می گیرد. یکی یک وقت تو خانه اش کاری می کند ما وظیفه نداریم ، مخفیانه ست اما در جامعه دارد یک منکر اجتماعی صورت می گیرد ؛اینجا جای خشم است جای تذکر است جای حساسیت است . بزرگترین منکر اجتماعی دارد صورت می گیرد؛ جانشین خلافت به جای امامت ،سقیفه به جای غدیر، فراموشی یک معروف، این فریاد امبرالمومنین است. اَما ترونَ اَنَّ عُهود الله منقوضَ فلا تَغضبون؟ چه عهدی از امامت بالاتر ؟ انّی اُجدِّدوا لهُ فی صبیحهِ یومی هذا عهدا و عقدا. امامت یک عهد و پیمان است امانت است، الان متاسفانه آقایان حساسیت روی منکرات اجتماعی کم شده این را بگویم اکر همه بگوییم اگر همه حساسیت نشان بدهیم اگر همه خشم مقدس داشته باشیم اگر همه ابراز کنیم برخورد کنیم ریشه کن می شود کم می شود.
خدا رحمت کند مرحوم آیت الله بافقی آمد تو حرم حضرت معصومه سلام الله علیها دید ، خاندان رضا شاه همسرش دخترش بی حجاب تو ماه رمضان عید نوروز تو حرم حضرت معصومه ، اول یک کسی را فرستاد ، ببینید اگر کار با تذکر حل شد اول جای آن است ، اول با نامه با لیّن بودن ، قولا له قولاً لَیِّنا حضرت موسی اول از این راه وارد شد . یک طلبه ای را فرستاد تذکر داد فایده نداشت خودشان آمدند اینها بلند نشدند ، ایشان عصازنان و با عصبانیت اینها را از حرم بیرون کرد . دفاع از دین هزینه دارد. رضاشاه ملعون آمد اورا گرفت زیر چکمه کتک تبعیدش کرد به شهر ری هزینه پرداخت ،
مگر این شهدای عزیز ما که اسامیشان به همه کشور نورانیت داده کم هزینه دادند مگر بچه های این مردم نبودند وقتی احساس کردند دین در خطر است وقتی احساس کردند ، مگر شهید بزرگوار سردار سلیمانی که خیلی امسال جایش اینجا خالی است پارسال محرم ایشان را دوشب اینجا دیدم جایشان واقعا خالی است. خدا ان شالله با رسولل الله و حضرت زهرا محشورشان کند چون ایشان خیلی به حضرت زهرا ارادت داشت خیلی، پارسال تو همین حسیسنه دست من را گرفت گفت روضه ی مارا شما فاطمیه بیا، گفتم چشم. امسال می آیم ان شالله می روم بعد از اینجا .
این جمله را فرمود : خیالم راحت شد ؛ من نمی دانستم امسال خودش نیست روضه بدون ایشان برگزار می شود نمی دانستم اما انقدر علاقه ی به حضرت داشت خب چرا خودش را اینطور در معرض هجمه ی داعش قرار داد؟ عزیزان گاهی این صحنه ها و این گزارش هایی که راجع به جنایات داعش می آید ببینید اگر امثال ایشان نرفته بودند اگر امثال شهید حججی ها نرفته بودند خدا می داند به ناموس این مملکت چه وارد می شد ؟ خدا می داند به امنیت این مملکت چه وارد می شد ؟ قدر بدانید . بله اگر خشم کرد فریاد زد ترامپ قمار باز با من طرفی ،با خشم این جمله را گفت این خشم مقدس است این خشم از زهرای مرضیه است که تو مسجد فریاد زد: فلم اخطار الله لنبی دار انبیاء ظهرت .... آن فریاد تو مسجد فریاد شهید سلیمانی را ساخت .
و اما آخرین موردی که من عرض کنم اگر اجازه بفرمایید این بحث را جمع کنم ، خیلی دلم می خواست بیش از این بحث را باز کنم اما به اختصار واقعا سرفصل هارا برایتان گفتم .در یک کلمه ما دوجور غضب داریم :
غضب منفی گفتم و رد شدم. غضب منفی روی احساسات است مسائل شخصی.
اما یک خشم مقدسی داریم که در این روایت می فرماید اگر آن خشم را فاطمه داشت خدا خشمناک می شود نه اینکه اختصاص دارد به حضرت زهرا نه ، پیغمبر هم همین است اهل بیت همین است . مَن اَسخطَهم فقد اَسخَطَ الله .
آن خشم جا دارد :در انکار حق، در بدعت در دین ، در تنقیص مقدسات اینها جای خشم است .اگر تذکر عادی اثر نداشت باید خشم کرد ، در منکر اجتماعی .
۵. فساد کارگزاران خیانت کارگزاران ، امیرالمومنین بارها و بارها بر کارگزاران خاطی غضب کرد ، تبعید کرد حتی تو نماز جمعه بعضی ها را آوردند شلاق زدند. به رُفاعه فرماندار اهواز نوشتند: بر فلانی که مسئول اقتصادی بازار اهواز بوده سخت بگیر ، اورا زندانی کن فقط موقع نماز باز کن ، اموال را از حلقومشان بیرون کشید. من قبلا هم گفتم فکر نکنید اینجور اتفاقات مال زمان ما است نه، همیشه بوده قضایایی بوده .مُنذر ابن جاروت تو حکومت امیرالمومنین ۴۰۰ هزار درهم اختلاس کرد اما برخورد کرد امام . از حلقوم او بیرون کشید مسئولیتی دیگر به او نداد. ابن حِرَمه را می آوردند تو نماز جمعه شلاق می زدند . آقا برخورد کرد.
شماحالا نامه های برخورد حضرت امیر را تو نهج البلاغه با کارگزارهایش ببینید. با عثمان ابن حنیف که سر سفره ی ثروتمندان رفته فقرا را فراموش کرده و وای به آن مسئولی که فقرا را فراموش کند این خطرناک است.با برخورد با آن ابن عباس که پسرعموی آقا است اما یک جریانی را آفریده تو مسائل مالی آقا نامه ی تند بهش نوشته ، ببینید نامه ها را. اینها مصادیق خشممقدس است.
انّ الله یَرضی لِرضاها ؛ جانم فدای فاطمه ی زهرا این حدیث دلیل بر عصمت ایشان است استثناء نکرده ها، هر کجا پس فاطمه خشم غیر مقدس ندارد، اینجا استثنا نشده فاطمه بی دلیل عصبانی نمی شود بر هرکسی زهرا غضب کرد ، ای خدا رضایت فاطمه را شامل ما کن . ای خدا زهرای مرضیه از ما راضی باشد از این جلسه راضی باشد هرکسی فاطمه بر او غضب کرد خدا غضب می کند. و وای بر آن کسی که خدا غضب کند غیر المغضوب علیهم و الضالین ، شَدیدُ المعاقبین ، غضب خدا تو قیامت جهنم است . تو دنیا سقوط است . اگر غضب خدا شامل کسی بشود زمین خودش تو قرآن می فرماید : هر کسی غضب من شاملش بشود فقد هَواء ، هوا یعنی سقوط می کند زمین می خورد.
خدایا خشم و غضب خودت را شامل آل سعود این آمریکایی های ملعون این اسرائیلی های متجاوز کسانی که به این مسلمانان ظلم می کنند در سراسر دنیا خشمت را شامل اینها بگردان. رضایت و یاری و مددت را شامل دوستان و یارانت شامل پیروان حضرت زهرا قرار بده.
اگر زنده بودیم آن بخش مِهر فاطمی را فرداشب می گوییم . حضرت زهرا یک مِهری دارد و یک قهری ، مثل پیغمبر اشدّا علی الکفا رحما... ما امشب روی قهر فاطمه صحبت کردیم ، ان شالله جنبه ی مهر فاطمی، که کیا را فاطمه ازشان راضی است مهم است . چکار کنیم حضرت از ما راضی باشد؟
السلام علیک یا فاطمه الزهرا ، یا بنت رسول الله یا قرّه عین النبی المصطفی
شب و روزهای آخر عمر فاطمه است ، می دانید هر وقت نگاهش به حچره ی بابا می افتاد از حال می رفت ؟ لمّا نظَرت الی حُجرهَ ابیه عُقمیَ علیها، پیراهن بابا را بهش دادند گذاشت رو صورتش ، غُشیَ علیها غش کرد ،این روز ها روزهای آخر عمر فاطمه ی زهرا سلام الله علیهاست. ثوابس برسد به روح شهدا شهید سلیمانی عروج یافتگان حادثه ی هوایی عزیزانی که تو کرمان جانشان را از دست دادند شهدای مدافع حرم. عرض کردم امشب جای شهید سلیمانی خالی است ان شالله سر سفره ی حضرت زهرا مهمان باشد. خیلی آن سفره با برکت است .گفت تو جبهه دنبال یکی از آقایان می گشت که مداح بود او هم شهید شده گفتند آقای سلیمانی چکار داری؟ گفت: کار گره خورده می خواهم یک روضه ی حضرت زهرا بخواند ، کار گره خورد. گفت تو جنگ سی و چند روزه ی لبنان هی می گشت دنبال (خودشان همنقل کردند تو فضاهای مجازی)گفت کار گره خورده بود کار که گرا می خورد می گفت روضه ی حضرت زهرا سلام الله علیها. لذا روضه ی ایشان تو کرمان هنوز برقرار است این شبها بیت الزهرا داشت تمام علاقه اش یکی از آقایانی که الان هست خودش به من گفت بلا واسطه گفتند به ایشان گفتم خب کارا شده ان شالله روضه ی امسال گفتم خودتان هستی؟ گفت با من چکار داری شما روضه ی فاطمه زهرا را برگزار کنید. ایشان عاشق شهادت بود امشب روحش اینجا حاضر باشد ببیند ما داریم برای حضرت زهرا ذکر مصیبت می کنیم.
امیرالمومنین کنار زهرای مرضیه نشست ، ای خدا چه ملاقات سختی !یک مادر جوان چهارتا بچه ی کوچک می خواهد برود ، خب سه چهارتا دغدغه دارد ، یک دغدغه علی است ، یک دغدغه خودش است یک دغدغه بچه هایش است . حداقلش این است دیگر . برای امیرالمومنین سفارش هایی کرد که بماند حتی برای ازدواجش هم سفارش کرد که این بچه ها تنها نمانند . اما نسبت به خودش فرمود: علی جان زود از کنار قبرم نرو بنشین ، برایم قرآن بخوان برایم دعا کن. زود به زود بیا کنار قبرم . البته می دانید حضرت علی روز نمی توانست برود تو دل شب می رفت صورت رو قبر زهرا می گذاشت .
اما یک دغدغه ی سومی هم دارد آن بچه هاست. علی جان مواظب بچه هایم باش اوصیکَ لی ولدی خیراً، علی جان همه ی بچه هایم یک طرف و ابکنی وابک للیتامی ، اگر می خواهی گریه کنی گریه ات را دو قسمت کن یکم برای خودم گریه کن یکم برای زینبم گریه یکم برلی بجه ها گریه کن. اما یک بچه استثناء ویژه باید گریه بشود برایش . لَا تَنْسَ قَتِیلَ الْعِدَی بِطَفِّ الْعِرَاقِ حسینم را فراموش نکن ، سفارش بچه ها را کرد .
امیرالمومنین این مصیبت مصیبت اولش نبوده علی داغ بابایش ابوطالب دیده علی دغ مادرش فاطمه ی بنت اسد دیده ، تو سرش می زد می گفت یا امّاه یا امّاه ! پیغمبر آمد علی جان فاطمه ی بنت اسد مادر من هم بوده من هم می آیم. امیرالمومنین داغ برادر دیده ، وقتی تو مسجد بهش گفتند جعفر داداشت شهید شد گفت ان فَصَمَ ظَهری کمرم شکست ، امیرالمومنین داغ پیغمبر دیده حداقل این جهار موردی که عرض کردم . اما هیج کجا نگفتند غش کرده رو زمین افتاده نه تو داغ بابایش ابوطالب ، نه مادرش فاطمه ، نه داداشش جعفر نه رسول خدا ، اما تا جلو مسجد گفتند بی فاطمه شدی قهرمان خیبر رو زمین افتاد، ای بمیرم علی جان زمین خوردنت را ندیده بود؛ کسی تا آن روز ندیده بود وقعَ علی الارض.
آقا جانم شما با شنیدن مصیبت فاطمه رو زمین افتادی؟ اما می دانی حسینت کربلا چجور رو زمین افتاد؟ تیر سه شعبه به قلب مقدس پیشانی در اثر سنگ آنجا هم نوشتند حسین با صورت رو زمین کربلا آمد . وقعَ عَلی خدّه الایمَن .
لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم.