سه شنبه 4 دي 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

بسم الله الرحمن الرحیم
لا حول و لا قوه الا بالله . الْحَمْدُلِلّهِ الَّذِی جَعَلَ الْحَمْدَ مِفْتَاحاً لِذِکْرِهِ، وَ سَبَباً لِلْمَزِیدِ مِنْ فَضْلِهِ، وَ دَلِیلا عَلَى آلاَئِهِ وَ عَظَمَتِهِ. ثُمَّ الصلاهُ و السَّلامُ علی حبیبه و خِیَرَتهِ ابالقاسم المصطفی محمد .
و علی آله الطَّیِّبینَ الطّاهرین سیَّما بقیه الله فی الاَرضین و لعنُ علی اعدائهم اعداء الله اجمعین.
دیشب بحثی را در رابطه ی با حدیث معروف و صحیح السندی که از رسول خدا رسیده مطرح کردم ، برخی عزیزان بودند برخی هم نبودند یک اشاره ای می کنم ؛

حدیث این بود: انَّ الله یرضی لرضاء فاطمَه، خداوند به خوشنودیِ حضرت زهرا خوشنود می شود ، و یغضَبُ لغضبها به خشم و غضب حضرت زهرا خشمناک می شود . چون خدا هم رضا دارد هم غضب . هم رحمت دارد هم عقاب، هم ارحم الراحمین است هم شدیدُ المعاقبین. هم رضی الله عنهم داریم هم غضبَ الله.

حالا دلیل و محور رضایت و غضب خدا یکیش طبق این روایتی که در منابع شیعه و سنی آمده ، رضا و غضب حضرت زهرا سلام الله علیها است . ما آنی که دیشب عرض کردیم و تکرار نمی کنیم بحث غضب فاطمی بود، بحث قهر فاطمی بود ، خشم مقدس، کجاها است؟ و آن خشم عبادت است ، آن خشم به دنبالش خشم خدا هست ، مواردی را دیشب عرض کردیم دیگر عبور می کنیم .
امشب بنا داریم و قول دادیم راجع به رضای فاطمه صحبت کنیم مهر فاطمی . دیشب قهر فاطمی امشب مهر فاطمی. دیشب خشم فاطمی امشب خوشنودی حضرت زهرا.
عرض کردیم فاطمه بر چه کسانی سَخَط می کند دلیل خشمش چیه؟ آنجایی که حقی انکار بشود آنجایی که بدعتی تو جامعه گذاشته بشود آنجایی که منکر اجتماعی به صحنه ی جامعه بیاید حدود خدا تعطیل بشود جای خشم و غضب است. امیرالمومنین فریاد می زند تو نهج البلاغه ، اَما تَراء انَّ عهدَ الله منقوضَ فلا تغضَبون؟
خب حالا برای اینکه بحثمان کامل بشود امشب از بُعد عاطفی و مهر و رضایت حضرت زهرا صحبت کنیم ان شالله همه مان هم مشمول رضایت آن حضرت باشیم که این رضایت طبعا به دتبالش رضایت خدای تبارک و تعالی هست .
عزیزان! عرائضم را با یک روایت بسیار زیبا شروع می کنم ، خواهش می کنم روایت را خوب دقت کنید .

یک کسی آمد خدمت امام صادق علیه السلام ، گفت: آقا یک افرادی اطراف ما زندگی می کنند اینها علاقه مند به امیرالمومنین اند حتی فضائل حضرت امیر را هم ذکر می کنند ، اما مثل ما معتقد به امیرالمومنین نیستند امام بدانند حجت خدا بدانند ، تعبیر روایت این است که: این آقا به امام صادق علیه السلام عرض کرد : یقولون عبارت را ملاحظه بفرمایید ، اینها درباره ی امیرالمومنین اینطور می گویند : ایشان فضائلی دارد ایشان جایگاه ویژه ای دارد حتی تعبیر عبارت این است : یُفَضِّلونَه علی الناس ، او را بر دیگران هم ترجیح می دهند . بارها ابن ابی الحدید تو کتابش امیرالمومنین را بر دیگران ترجیح داده می گوید ایشان افضل است اینها امیرالمومنین را بر دیگران ترجیح می دهند اما اینطور نیست که مثل ما معتقد به امام باشند معتقد به جایگاه ایشان پس از پیامبر باشند ما با اینها چجور برخورد کنیم ؟ آیا برخوردمان برخورد نیکو باشد؟ امام فرمودند نعم بله ، تعاملتان تعامل خوبی باشد ، فلا تخرَبوا بِهِم ، مبادا یک وقت برخورد غلط و منفی نسبت به این محبین امیرالمومنین داشته باشید . شما می دانید در دنیا محب امیرالمومنین خیلی زیاد است حتی در میان غیر مسلمانان .

جردجرداق مسیحی می گوید : یا علی! انّی لستُ بمُسلم اَن اکونَ شیعییا ولکن احبّکَ لِفَضائِلک؛ من شما را دوست دارد من اصلا شیعه و مسلمان نیستم.
آقا این جمله را فرمود : حکومت بنی امیه بر سه پایه و اساس بنیان شده بود ، اما امامت ما اهل بیت بر هفت پایه و اساس . آقایان این روایت مقایسه ی بین نظام ولایی و نظام طاغوتی است . مقایسه بین نظام امامت و نظام خلافت نامشروع است . این روایت امروز هم پیاده می شود مقایسه ی بین نظام ولایت فقیه و نظامی است که در دنیا امروز تحت عنوان دموکراسی دارند زور می گویند به مردم . خیلی روایت زیباست.
📝امام صادق فرمودند : اَما علِمتَ اَنَّ اَمارةَ بنی امیه کانت بالسَّیف و العَسف و الجُور، حکومت بنی امیه روی سه تا پایه قرار گرفت :
♦️یکیش شمشیر ،
♦️یکی فشار به مردم ،
♦️یکی هم ستم .
خب خود شما ملاحظه کنید تا سال ۱۳۲ بنی امیه سر کار بودند، شمشیر، کربلا، مدینه قتل عام، حمله به مکه، کشتن زید ابن علی ابن الحسین ،هشتاد هزار شیعیان را حجاج ابن یوسف ثقفی به شهادت رساند آن هم چه کسانی؟ مثل قنبر ، امام فرمود حکومت بنی امیه بنی امیه مثال است بنی عباس هم همین است تا قرن هفتم ، از سرهای سادات منصور دوانقی موزه درست کرده بود ، زندان متوکل را نگاه کنید ، امام هادی در چه صعوبتی به سر می برد؟ حکومت جور حکومت ستم روی سه تا پایه است : سیف یعنی شمشیر ، عَسف یعنی فشار ،جور یعنی ستم .

شما امروز هم دنیا را نگاه کنید ، خدایی این عمری که ما داشتیم از اول انقلاب ۴۰ سال را عرض می کنم شما نگاه کنید هر روز امریکایی ها جایی جنگ راه انداختند، یا توی افغانستان یا توی سوریه .. اصلا روش حکومت ستم بر این سه مایه هست این مثلث سه ضلعی نظامی فشار و آزار و از آن طرف هم ستم. چرا باید امثال شیخ زکزاکی در زندان باشند چرا باید امثال شیخ نَمر به شهادت برسند ؟ چرا باید خیلی راحت انقلابیون دنیا که اینها حرفی جز آزادی نمی زنند گوشه زندان ها باشند در فلسطین افرادی پیر شدند تو زندانها و هنوز دارند شکنجه می شوند بچه های زیر بلوغ تو زندان ها باشند . این ویژگی حکومت ستم است البته با الفاظ بازی می کند آن که نمی گوید ستم .

من یک مقاله ای می نوشتم کژفهمی از واژه ها ، یک واژه های قشنگی داریم واقعا قشنگ است اما کژ فهمی خرابش کرده ، حقوق زن ؛ خیلی قشنگ است ولی وقتی یک غربی می گوید حقوق زن آدم خنده اش می گیرد آنها حقوق زن را به ابتذال کشیدند ، نظام خانواده را از هم پاشاندند، چیزی به نام زن و ارزش زن باقی نگذاشتند تبدیل به یک کالا کردند تو ویترین هایشان به عنوان کالا عرضه می کنند آخرهای شب، آن وقت اینها می گویند حقوق زن . اینها می گویند آزادی ، اینها می گویند دموکراسی . واژه قشنگ است کی گفته واژه ی اصلاحات زشت است ؟ واژه ی قرآنی است اِن اُریدُ الّا الاِصلاح . کی گفته واژه ی امید زشت است ؟ ارحم مَن راسُ مالهِ الرَّجاء. کی گفته واژه ی اصول زشت است؟ واژه ی اصول واژه ی قشنگی است ، امان از آن زمانی که زیر پرچم این واژه ها ناامیدی القاء بشود . زیر پرچم این واژه ها از اصول تخطی بشود . این بازی کردن است . و اذا قیلَ لهم لاتفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون‌ . فساد بشود اصلاح ، اگر یک کسی یک عینک سبزی زد و لجن هارا چمن دید این خطر است ،

خواجه پندارد که طاعت می کند
بی خبر از معصیت جان می کَند

فکر می کند دارد کار صحیح می کند چون انتخابات هم نزدیک است عرض می کنم خیلی مواظب عملکردها و واژگان باشیم. اگر من می گویم اصول عملکرد من بر مبنای لصول باشد اگر می گویم اصلاح اگر می گویم امید اگر می گویم دموکراسی و آزادی اگر می گویم حقوق زن خب اینها چیزهایی است که دنیا امروز به عنوان یک کژفهمی در واژگان ، نه فقط اینها باشد ؛ خدا رحمت کند شهید مطهری را ، ایشان یکی از ابتکاراتش تو کتاب هایش تبیین صحیح واژه ها بود، می فرمود: کی گفته زهد یعنی فقر؟ کی گفته زهد یعنی ترک دنیا و غارنشینی؟ کی گفته زهد یعنی بازی های خاصی که بعضی ها در می آورند؟ زهد یعنی امیری بر دنیا ، شما سلیمان باش اما امیر دنیا باش .

یک کسی بهش گفت : سلیمان خیلی وضعت خوب است پادشاه که هستی پیامبر که هستی محافظ که داری بیا و برو وای چه عظمتی؟! گفت: والله لتَسبیحَهُُ فی صَحیفه مومن خیرُُ ممّا اوتیَ آل داوود، به خدا یک سُبحان الله با اخلاص را از همه ی این حکومت بیشتر دوست دارم. این سلیمان زاهد است ولو ثروت انبوه دارد. این مهم است .
آقای مطهری که جوانان کتاب های ایشان را مطالعه کنید ، جواب های شبهات اعتقادیتان را توش پیدا کنید ، این کتاب ها هنوز پاسخگو است . ایشان یکی از ابتکاراتش این بود.

حکومت ظلم رو سه تا پایه است : یکی زور ، یکی شمشیر، یکی هم ستم . بالسیف و العسف و الجور. شمارا به خدا جوان ها گاهی این کتاب های تاریخی را ببینید ، ببینید مسلمان ها چقدر در طول تاریخ لطمه دیدند چه جنایاتی بنی امیه کردند چه جنایاتی بنی عباس کردند. همین الان ، چرا تاریخ های دور ، همین الان با یمن چه می کنند ؟ سعودی ها تو یمن بالسیف و العسف و الجور حاکمند ، این مردم مظلوم ساده ی فقیری که فقیرترین کشور منطقه اند چجور دارند هزینه ی زیاده طلبی های خاندان سعود را می دهند که ان شالله خداوند زبانشان را بیاورد. خب اینها همین است.
اما قشنگش را نگاه کنید خدا شاهد است انسان وقتی این روایت را می خواند احساس آرامش می کند که ما پیرو چه مکتبی هستیم ؟

فرمود امامت ما رو هفت پایه هست ، واَنَّ امامتنا بالرِّفق مدارا ، والتالُّف دوستی الفت، و الوقار سنگینی، و التقیة رازداری پرهیز از اینکه ایجاد تنش بکنیم بین مذاهب، و حُسنُ الخُلطَه نیکو نشست و برخاست کردن نیکو با مردم سخن گفتن، و الوَرَع تقوا ، والاجتهاد.

شما تو این هفت تا خشونت دیدید؟ تو این هفت تا کلمه ی منفی دیدید؟ رفق ، تاَلف ، وقار، تقیه، نیکو برخورد کردن.‌.. پیغمبر خدا فرمود : روزی که خدا من را مبعوث کرد تا از غار حرا آمدم پایین جبرییل آمد ؛ پیغمبر مبعوث شدی خدا می گوید با مردم مدارا کن ، اَمرَنی ربّی بمُداراتِ الناس کَما اَمرَنی باَداءِ الفرائِض، این علاقه ای که مردم به ائمه دارند برای چه بود؟ امروز برای چیه ؟این علاقه ای که سلیمان کتانی را به آن سمتی می کشیده راحع به حضرت زهرا کتاب بنویسد یک عالم مسیحی لبنانی بنویسد: فاطمه جان قهرمانی به زور بازو نیست ، قهرمانی به ثروت نیست، قهرمانی به قدرت نیست، قهرمان تویی که با بدن نحیفت در مقابل همه ی دشمن و هیئت حاکمه ایستادی قهرمان تویی که یک زنِ تنها از حق دفاع کردی .این علاقه از کجاست ؟ این همین است که این نظام ، ببستید انروز هم ما نظام ولایت فقیه را ادامه نظام امامت می دانیم .

امام فرمودند : ثمره ی عملی فقه حکومت است ، این نظام هم نظام رفق و مدارا است . این را من در کنار بحث دیشب عرض می کنم آن خط قرمزها جای خود، آنهایی که دیشب گفتم مخفوظ خشم‌مقدس محفوظ . این نظام امامت است که در این روایت نورانی به زیبایی ترسیم شده. دیگر فرصت نیست بیایم نمونه های هفت مورد را در سیره ی اهل بیت بگویم خیلی وقت می گیرد، اما اجازه بدهید ما شب شهادت حضرت زهرا وظیفه مان است از ایشان صحبت کنیم .
من هفت هشت مورد از مهر و مهربانی فاطمی را برایتان بگویم مواردی از خوشنودی فاطمه زهرا را برایتان بگویم ، ببینید چرا فاطمه ی زهرا سلام الله علیها رضایتش محور رضایت خداست ؟ بعضی اط این روایات طولانی است خلاصه می کنم از جمله این روایت :

۱. دو نفر خانم سر یک موضوعی بحثشان شد ، یکی معاند ، یکی موافق. الان هم هست شما تو همه ی خانه ها دانشگاه ها و مراکز علمی گفتگوی علمی بین مخالف و موافق هست ، بین معاند و موافق هست هیچ اشکالی هم ندارد گفتگو تو لجمه های علمی در مراکز علمی رمز پیشرفت است . نه دعوا نه به سطح عموم کشیدن نه تو فضای جامعه آوردن . نه ؛ کرسی های نظریه پردازی تشکیل بشود بحث بشود جه اشکالی دارد ؟
به قول شهید مطهری می فرماید : دین برای همه ی چیزها پاسخ دارد شاید من بلد نباشم اگر بنده پاسخ یک چیزی را نمی دانستم این نقص دین نیست من ناقصم .

یکیشان آمد خدمت حضرت زهرا سلام الله علیها، عرض کرد من با فلانی بحث دارم شما می شود به من یاد بدهید چی بهش بگویم ؟ آقا هرکسی تو بخث نباید وارد بشود تو بحث باید دست باز باشد . امام صادق بعضی از شاگردانش را از بحث منع کرده بود . مرحوم طبرسی اول احتجاج نوشته. تو بحث نکن تو به درد بحث نمی خوری . حتی یک وقت یک کسی اعتراض کرد گفت آقا شما به هشام ابن حکم اجازه دادی، فرمود: هشام هم خوب اوج می گیرد هم خوب می نشیند آخر نتیجه می گیرد، اما تو اوج می گیری ولی بلد نیستی بنشینی . اگر هواپیما بلند شود که مهم نیست اگر بنشیند مهم است . آن طیر دارد جلوس هم دارد ولی تو طیر داری جلوس نداری نمی توانی بنشینی نمی خواهد بحث کنی .

حالا حضرت زهرا سلام الله علیها مطالبی به این خانم یاد دادند ، حضرت مطالبی به او آموختند متن روایت این است :
احداهُما مُعاندَه و اُخری مومنه ففتَحَت عَلی المومِنه حُجَّتها فَاستَظهَرت عَلی المُعانِدَه ، این خانمه رفت و او را محکومش کرد ، محکومش کرد خیلی شیرین است آدم تو بحث علمی پیروز بشود . وقتی محکومش کرد خوشحال آمد خدمت حضرت زهرا سلام الله علیها، حضرت فرمودند: انَّ فرحَ الملائکَه این خوشحالی که فرشته ها از این محکوم شدن یک معاند و پیروزی یک مومن دارند به مراتب از خوشحالی تو بیشتر است ملائکه ی آسمان خوشحال شدند ، که یک زنی توانست معاندی را محکوم کند.

بعد امام امام عسکری در ادامه روایت فرمود: خدای تبارک و تعالی فرمود : الف اَلف (یک میلیون ) ثواب و حسنه نصیب حضرت زهرا سلام الله علیها می شود به خاطر اینکه ایشان به آن خانم یاد داد چجوری بحث کند ، این قابل توجه معلمین روحانیون دانشمندان . یکی از بهترین مراکز تبلیغی که ما داریم ازش غافل می شویم دبیرستان ها هست من گاهی می روم ، پادگان ها است، گاهی ۳ هزار تا جوان ، باید روحانی مطابق آن مجموعه تربیت بشوند.

علما مربیان مخصوصا معلمین دینی باید کارآموزی و دوره های ویژه چون اینها اگر شخصیتشان ساخته بشود تو دانشگاه ما کمتر مشکل داریم و ما غافلیم از چند میلیون نوجوانی که صبح تا ظهر در اختیار آموزش و پرورش است . غافلیم از ده ها هزار جوانی که در پادگان های نظامی باید بیاید برای سربازی و زمینه ی بسیار خوبی برای آموزش وجود دارد. این جایش است . چقدر ثواب دارد چقدر ارزش دارد ! این مِهرحضرت فاطمه سلام الله علیها در راه انداختن کار یک کسی که می خواهد بحث کند.
گفتم هفت هشت مورد را می گویم .

۲. یک خانمی آمد خدمت حضرت زهرا ، گفت یا بنت رسول الله مادرم مریض است ، یک سوالی راجع به نماز دارد اجازه هست بپرسم ؟ بفرما، سوالش را پرسید جالب است روایت حضرت پاسخ داد ، و ثَنَّه یکی دیگر بپرسم ؟ بفرما ، حضرت جواب داد و ثَلَّثَه یک سوال دیگر بپرسم ، یکی یکی یکی تا رسید به ده تا سوال ، یک سوال شد ده تا . حضرت هم با کمال متانت سوالات را جواب داد سوالها که تمام شد ثُمَّخَجلَت من الکثرَه خانم خجالت کشید گفت خیلی زیاده روی کردم خیلی سوال کردم ، حضرت زهرا جانم به فدایش فرمود: هاتی و سَلی امّا بَدا لَک ، خجالت نکشی ها هرچه دلت می خواهد بپرس،

آقایان کسانی که می توانید زمینه ی پرسش و پاسخ بین جوان ها بگذارید ، من اگر دست خودم بود بخشی از منبرها را تبدیل به پرسش و پاسخ می کردم ، بگذار حرف هایشان را بپرسند . خیلی از این سوالات سطحی است گاهی با یک پاسخ شبهه برچیده می شود صدا و سیما باید بارها عرض کردم حالا مسئولین اینجا هستند بروید به سمت برگزاری جلسات پرسش و پاسخ تخصصی من بارها این را هم خصوصی گفتم هم تو سخنرانی ها ، یک جلسه اعتقادات یک جلسه حوزه اجتماعیات حوزه ی اخلاق حوزه ی قرآن بگذارید بیایند من نمی گویم اسمش را شبهه بگذارید ، شبهه را طرح کردن خوب نیست ، غیر مستقیم .

برویم به سمت و سوی پرسمان های قوی در رسانه ی ملی باید اینها به جای سخنرانی های یک طرفه که البته اشکال ندارد خوب است آن هم باید باشد اما به نظرم غالب شده باید یک مقداری بیاید به سمتو سوی پرسش و پاسخ های حساب شده . کانالهایی باشد اینها را دریافت کند افرادی باشند اینها را دسته بندی کنند متخصصینی بیایند یک روز در حدزه ی کلام یک روز در حوزه ی تاریخ و حوزه فلسفه در حوزه ی علوم قرآن.

باز هم این خانم خجالتش ماند حضرت زهرا برای اینکه این خجالت را بشکند یک مطلبی فرمود : خانم اگر یک بار سنگینی اینجا باشد یکی به شما بگوید صد هزار دینار بهت می دهم این را بگذار بالای پشت بام ، میبری؟ گفت بله .صدهزار دینار به شما بدهند هرچقدر هم سخت باشد... عبارتش این است : کّراءوهُ ماهُ الف دینار اَیَثقُلُ الیه ، اگر به یک باربری گفتند شما پنجاه دینار می بری این بیشتر است صد دینار است اگر ببری پنجاه برابر صد برابر پنجاه برابر بهت پول می دهیم ، گفت بله بنت رسول الله هرچقدر هم سنگین باشد می ارزد جایزه اش سنگین است ، حضرت فرمودند : بدان عالمی که پاسخ سوال مردم را بدهد روز قیامت: انَّ علماء الشیعتنا یُحشرون یوم القیامه فَیُخلَوا علیهم من خلاء الکرامات علی قدر کثرت علومهم و جدِّهم ، انقدر خدا لباس های کرامت بر تن عالم می پوشاند یعنی من که به شما پاسخ دادم مثل همین قصه ی کرایه ای که گفتم من ثواب بردم عالم روز قیامت نورش صحرای محشر را می گیرد . نه خجالت نکش.
پس اولاً بزرگان اهل اندیشه از پاسخگویی از پاسخ دادن اجتناب نکنند جوانان عزیز هم از پرسش ، بروید سوال کنید تلفن یک عالم همراهتان باشد ارتباط با سایت های پاسخگویی به سوالات.
این مِهر حضرت زهرا نسبت به این دوتا خانم.

۳. باز یک خانم دیگر آمد من همه را از خانم ها مثال می زنم خب حضرت زهراست طبیعتا اگر آقایان هم سوال داشتند خانم را می فرستادند. یک خانمی آمد یا بنت رسول الله ، آقایم‌ من را فرستاده ، آقایمان یک دغدغه ای دارد ، می خواهد ببیند ایشان جزو شیعیان شما هست یا نیست چون شیعه ها بهشت می روند به فضل الهی. می خواهم ببینم ملاک شیعه بودن چیه ؟ حضرت زهرا فرمودند که: برو به شوهرت بگو : ان کنتَ تعمَل بما امرناک و تنتهی امّا زجرناک عنه فانت مِن شیعتنا و الّا فلا . حالا یک مثالی بخواهم بزنم مثل یک کسی از معلم بمرسد که ما قبول می شویم یا .. می گوید بله اگر نمره ی خوب بیاورید قبول می شوید اگر نه نه. حضرت فرمود اگر هرجه ما می گوییم گوش می دهید هرجی هم ما می گوییم نکن انجام نمی دهی شما از شیعه های ما هستی و الا نه. خب خانم خداحافظی کرد و آمد پیش آقایشان.

چه فرمود حضرت زهرا ؟ حضرت زهرا فرمود : اِن کنتَ تعمَل بما امرناک؛ ما یک امری داریم دیگر ، یک نهی هم داریم دروغ نگو غیبت نکن ناسزا نگو نماز بخوان روزه بگیر . اگر امرهای ما را انجام می دهی نهی های ما را هم ترک می کنی؛شوهرِ زد زیر ناله ، یا ویلاهَ کی می تواند امر اهل بیت همه را انجان بدهد . برگرد خانم برگرد دوباره پیش حضرت زهرا بگو شوهرم دردش مضاعف شد ، مشکلش حل نشد ، بانوی بزرگوار حضرت زهرا سلام الله علیها این دفعه هم که این خانم برگشتند ، فرمود : به آِقایتان بگو : شیعتنا خیارِ اهل الجنَّه شیعه های ما از برگزیده های اهل بهشتند . نستنقضهم بحبِّنا ما تمام شیعیانمان را به خاطر حب خودمان جمع می کنیم انقاض می دانید یعنی چی؟ کسی که دارد تو آب غرق می شود دستش را می گیری می گویند انقاض ، نستنقضهم بحبِّنا کسی محب اهل بیت باشد .

خدایا تو شاهد باش این جنعیت و ما همه مجب حضرت زهراییم ان شالله. نستنقضهم بحبِّنا و ننقلُهم الی حضرتنا، این خیلی قشنگ است همه را می آوریم پیش خودمان تو بهشت. این یک خورده با آن تفاوت کرد چجور باید بینشان جمع کرد ؟ شما اول فرمودی که همه ی انرهای مارا انحام بدهد نهی ها را ترک کند این مقداری مجوز داد که اگر خطایی هم کردند ما نجاتشان می دهیم . بعد حضرت این را فرمود : امّا شیعیان ما از گناهانشان به سه چیز پاک می شوند : بِالبَلایا ، سختی هایی که تو دنیا می بینند ، مریض می شود هیچ گاه بلا را برای خودتان بدی ندانید . روایت داریم مریض از بستر که بلند می شود مثل روزی است که از مادر متولد می شود ، کفاره ی گناهانش است . بالبلایا . والشَّدائد داغ و سختی می بیند . و الشَّدائد یوم القیامَه سختی های قیامت برزخ بلاهای دنیا ، خدا سعی می کند نه اینکه حساب کتاب ندارد ، چرا ؛ بلاخره دروغ دروغ است غیبت غیبت است .

کار خلاف خلاف است ، اما اینها جون محبت مارا دارند بنایشان بر دوستی ماست سعیشان بر درست بودن است . نمازش را خوانده یک وقتی خطایی کرده اینها را ما دستشان را می گیریم اما با سختی های دنیا با شدت های دنیا با عالم برزخ .دیگر آمد و خلاصه مرد خوشحال شد از این پاسخ حضرت زهرا سلام الله علیها دادند.
من به این سه مورد در بحث مِهر حضرت زهرا به سوال کنندگان چقدر قشنگ چقدر مهربان ، حالا مثلا دفعه ی دوم بگوید پاسخ دادم دیگر تمام شد چرا دوباره آندی ؟ نه ، شما گفتی مادرم یک سوال دارد دوتا شد خب سه تا شد نه تنها ده تا را جواب داده می فرماید باز هم اگر سوال داشتی بیا و بپرس . این یک بخش.

بخش دیگر که دلم می خواهد امشب امید همه مان زیاد بشود روایت در عوالم است . زهرای مرضیه مجلس خاستگاری اش برگزار شد ، مَهر تعیین شد بنا شد خطبه را پیغمبر خدا بخواند. یک وقت رو کرد به بابا ، بابا جان ! می شود برای من یک مَهر دیگری هم قرار بدهی؟ دخترم مگر مهر تعیین نشده؟ مگر مهر مشخص نشده ؟ کم است ؟ نه ، اسئلُکَ ، از تو می خواهم اَن تدعوا الله ان یجعلَ مَهری الشفاءَ فی عُصاهِ اُمَّتک، مهر من را شفاعت گنهکاران امت قرار بده . ببینید چقدر روایت زیباست . زهرای مرضیه انقدر با شما مهربان است تو مجلس عروسی اش هم یاد شما است . یاد ما است. من خودم را عرض می کنم عُصاه اُمتّم . پیغمبر صبر کرد جبرییل آمد ، یک پارچه ی حریری آورد رویش نوشته : مهرُ الفاطمه شفاعتُ المذنبین ، مَهر زهرای مرضیه شفاعت گنهکاران؛ لبخند به چهره ی حضرت زهرا نشست. چه کرد با این حریر ؟ این حریر امشب پیدا شد .

امشب وقتی امیرالمومنین خواست اورا به خاک‌ بسپارد همین حریر با فاطمه به خاک سپرده شد . تویش چی نوشته بود؟ مهرُ الفاطمه شفاعتُ المذنبین. مِن امّهِ ابیها، متن روایت در عوالم مرحوم صاحب عوالم هست که حضرت زهرا وصیت کرد این نوشته ی روی حریر را که خدا مَهر قرار داده گاهی آقایان مداح ها تو شهرهایشان می گویند مَهر فاطمه این سند دارد همینطوری نیست .

شاعر غالبا سعی می کند یک مبنایی برای شعرش پیدا کند مبنایش همین است. نه این را، بگذارید بالاتر برایتان بگویم ؛ من تمام اینها را مستند دیدم عرض می کنم یکی را بدون سند خدمتتان عرض نمی کنم همین امروز که تو بستر بعد از نماز مغرب ایشان جان داد و می دانید که به نماز عشا نرسید ، فردا روز شهادت ، این بانوی بزرگوار در حالاتشان نقل شده ضمن حرف هایی که می زد امشب و فردا یکیش این بود: اللهم انّی اسئلکَ بالذین اصطفیتهُ؛( این حرف حضرت زهراست آخرین لحظاتش)خدایا تورا قسم می دهم به آنهایی که برگزیدی به انبیا به اولیا ، و به بکاء وُلدی قسمت می دهم به گریه ی بچه هایم که بعد از من اشک می ریزند خدایا تورا قسم می دهم اَن تَغفرَ لعُصاهَ شیعَتی گناهکاران شیعه را بیامرز ببینید یعنی نه تنها پارچه ی حریر در شفاعت گذاشت روی سینه حتی به زبان هم جاری کرد.

اینها مصادیق مِهر حضرت زهرا است شما فکر نکنید به این عالم اکتفا می کند ، روز قیامت هم دارد وقتی بهش می گویند برو بهشت می ایستد، هرچه می گویند فاطمه جان بهشت ، می گوید عصاه امّه ابی گنهکاران امت، محبّی و محبّی ذُرّیَتی دوستانم و دوستان ذریه و خاندانم . خطاب می شود اینها را از میان صحرای محشر برچین. آنچه تو بخواهی می توانی از اینها به بهشت ببری این مقام حضرت زهراست . بعضی از این روایات تو مصادر شیعه و سنی آمده .

آن خشمی که دیشب گفتم معلوم است برای کیه! فاطمهُ کانت ساخطَ علیهما فاطمه بر آنهایی سخط کرد که علی را کنار زدند فاطمه بر آنهایی سخط کرد که بدعت در دین گذاشتند یغضبُ لغضبها غضب فاطمه کجا بود؟ بر آنهایی که نظام امامت را بر نظام خلافت و سلطنت تبدیل کردند. بر آنهایی که حدیث غدیر با چند هزار جمعیت را به راحتی کنار گذاشتند . این فاطمه ی زهرا است نسبت به گنهکاران ، این فاطمه ی زهراست نسبت به محبین نسبت به پرسش کنندگان. من چه نمونه هایی برایتان بگویم همه تان شنیدید .

همسایه ، الجار ثُم الدّار ، امام حسن می گوید: هرچه دعا می کرد در حق همسایه ها بود . شما را به خدا این الجار ثم الدار اگر تو جامعه مان پیاده شود فقیر پیاده می شود ؟ هرکسی همسایه های خودش را کنترل کند، چه می گوید این پیام ؟ این ضرب المثل های ما ضرب المثل های دینی نیست که سری که درد نمی کند دستمال نمی بندند سر را برای درد دیگران باید دستمال بست.

روزه گرفته گرسنه است دم افطار است خودش نان پخته ، می آید افطار کند یتیم می آید انفاق می کند مسکین می آید انفاق می کند اسیر می آید اسیر مسلمان که نبود انفاق می کند ، ۱۸ آیه ی سوره ی هل اَتی نازل می شود. انّما نُطعِمُکم لِوَجه الله لا نُریدُ مِنکم جَزاءً و لا شُکورا. اینها نمونه هایی از مِهر حضرت زهرا سلام الله علیها بود که ان شالله شامل همه مان بشود. ماهم مشمول رضاها باشیم تا خدای تبارک و تعالی از ما راضی بشود.

روشن هم هست البته این فرهنگ فرهنگ قرآن است ، یک نکته ای اول منبر خواستم بگویم یادم رفت ، ۳۲ تا آیه تو قرآن است که یک آقایی هم جمع آوری کرده که اینها را گفتند امیدوارکننده ترین ِیه هست گسترده ترین آیه هست ، این آیات از آیاتی است که مردم را امیدوار می کند می دانید امید خیلی مهم است ، ارحم مَن راس ماله الرجاء . مقام معظم رهبری مکرر این روزها فرمودند به جامعه امید بدهید امید قطب نمای حرکت است اینهایی که تو جامعه القای ناامیدی می کنید خدا شما را نمی بخشد ایجاد یاس خیلی بد است یاس گناه کبیره است ، یکی از فرهنگ های حاکم بر قرآن فرهنگ امید است ، ۳۲ تا آیه که همه ش هم حدیث دارد یعنی امام گفته ارجَاء الآیه امیدوار کننده ترین ، امام گفته اَوسعُ الآیَه گسترده ترین آیه .

امام گفته این آیه مثلا فرض کنید آیه ای است که انسان ها را بهشان امید می دهد همه ش روایت دارد از امام باقر یا امیرالمومنین ۳۲ آیه. من یک وقتی این ۳۲ تا را گذاشتم جلویم ببینم وجه مشترکی هم دارد ؟ مثلا این را می گویند یک وجه مشترک تقریبا همه ش دارد تو تمام این ۳۲ آیه صحبت از رحمت خداست . صحبت از مغفرت خداست که یکیش این آیه ی ۵۳ سوره ی زمر است به خدا آدم وقتی این آیه را می خداند کیف می کند ؛ نمی گویم تشویق بشویم به گناه ، ولی ببین چقدر خدا قشنگ حرف زده یکی از مفسرین اهل سنت یا شیعه این حرف را دارند که در این آیه ۱۷ تا نکته ی عاطفی هست :

قل یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم ، ای آنهایی که بد کردید پیغمبر خودت بهشان بگو نگو گناه کردید بگو اسرفوا نگو به خدا بد کردید بگو به خودتان علی انفسهم نگو گنهکار بگو بنده ی من ، لا تقنطوا من رحمه الله ، چقدر این آیه بلند است انّ الله یغفرُ ذنوبَ جمیعا ذنب نیست ذنوب است ، الف و لام دارد جمیعا دارد انَّ دارد ببین چقدر تاکید ! دوباره بعدش غفور رحیم ، این خدای مهربان است که حالا دقیق یادم نیست من یک وقتی جمع آوری کردم بالغ بر ۲۰ ۲۵ مرتبه تو قرآن کلمه رحمت از غضب بیشتر است مثلا اگر غضب ۲۵ بار است ۲۵ مرتبه تو دو مرتبه دقیق رحمت بالای ۵۰۰ مرتبه هست . کَتبَ ربکم علی نفسه الرحمه ، عذابی اصیبُ به من اَشاء و رحمتی وسعت کل شَیء، بله بی حساب کتاب نیست .

باید توجه باشد تقوا باشد درد دین باشد ، نباید امید موجب بشود انسان جریح بشود، اما همه ی حرف من امشب با شما این جمله است در روضه ی شخصیتی شرکت کردید پای عزای زهرایی نشستید که همه ی دغدغه اش گنهکاران امت پدرش بود و شفاعت آنها.
السلام علیکِ یا فاطمه الزهرا

حالا برای این مادر مهربان نمی خواهید گریه کنید ؟ مادری که مهریه اش را شفاعت من و شما قرار داده ، این مادری که لحظات آخر می گوید عصاه امت ابی، این مادری که دردش درد ماست این مادری که روز قیامت نمی رود می گوید باید بچه هایم بیایند محبین من بیایند. سادات خدشا به حال شما دست مارا هم بگیرید. زهرا مادر همه است ، نمی خواهید امشب برای این مادر اشک بریزی؟
چه شبی گذشت امشب و فردا بر امیرالمومنین . خیلی سخت بود ! زهرایش را غسل داد، زهرایش را کفن کرد، نمی دانم چرا جلوی چشم بچه ها این کار صورت گرفت ؟ماها غالبا تواین وقایع بچه هارا دور می کنیم می گوییم نباشند . نمی دانم چهارتایی نگاه می کردند حضرت از زیر لباس غسل می داد تاریک هم بود، کار تمام شد کفن کرد بدن را آماده کرد طبق وصیت عمل کرد اما یک وقت نگاه کرد دید بچه ها دارند قالب تهی می کنند ، بابا چهارتا بچه کوچک بدن مادر جوان مگر چند سال دارد ام کلثوم ۴ سال دارد زینب ۵ سال دارد ، یک وقت رو کرد به اینها صدا زد بچه ها بیایید ، تزَوَّدوا مِن امّکم زینبم ام کلثومم دویدتد اما عبارت این است ، اول امام حسن و امام حسین دویدند فاقبلُ بالحسن و الحسین ، خودشان را اندهختند رو بدن مادر به قول یکی لز بزرگان می فرمود امام حسن گریه اش عمیق تر از بقیه بود برای اینکه امام حسن کوچه را دیده بود امام حسن دنبال مادر بود امام حسن کتک خوردن مادر را دیده بود بقیه نبودند ، صدا زدند مادر سلام مارا به پیغمبر برسان ، قولی لَه به پیغمبر بگو ما بعد تو یتیم شدیم ، امیرالمومنین می گویو یک وقت ندا شنیدم علی اینها را از رو بدن فاطمه بردار ، فوالله به خدا قسم ملائکه دارند گریه می کنند ‌ یا امیرالمومنین یا ابالحسن بچه هارا را برداشتی نوازش کردی ملائکه صدا زدند نمی دانم ملائکه کربلا گفتند یا نگفتند ؟ آن لحظه ای که دختر ابی عبدالله رو بدن بابا.. آن هم برداشتند او را برداشتند اما با تازیانه از رو بدن حسین ....اجتمعت علیها عدّهُ من الاعراب .

خدا رحمت کند آقای کوثری را من یادی ازشان کنم ، ثوابش به روح شهدا اموات امام عزیز شهید حاج قاسم سلیمانی همه ی شهدای مدافع حرم ، ان شالله می فرمود مگر یک بچه ی کوچولو چند نفر می خواست ؟ چرا این همه آدم اِجتَمَعت علیها .. این را پیش امام خواند مس دانید چرا ؟ چون انقدر این بچه بدن را محکم گرفته بود حریف نمی شدند کار یک نفر نبود لذا اجتمعت علیها عده من الاعراب ....
به مهر فاطمه ی زهرا قسمت می دهم در ظهور امام مهر و قهر حجت ابن الحسن تعجیل بفرما .

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group