پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

راز ناکامی‌های دنیوی اولیای الهی
وَ ارزُقني فَوزَ المَعاد. سخن در تبیین این جمله از دعای نورانی مکارم الاخلاق که در آن از خداوند منان درخواست می‌کنیم: کامیابی قیامت را روزیم کن، به اینجا رسید که آیا می‌شود انسان هم در دنیا سعادتمند و کامیاب باشد و هم در آخرت؟
بحث اخلاقی

راز ناکامی‌های دنیوی اولیای الهی

وَ ارزُقني فَوزَ المَعاد.[۱]

سخن در تبیین این جمله از دعای نورانی مکارم الاخلاق که در آن از خداوند منان درخواست می‌کنیم: کامیابی قیامت را روزیم کن، به اینجا رسید که آیا می‌شود انسان هم در دنیا سعادتمند و کامیاب باشد و هم در آخرت؟ آیا میان این دو تنافی وجود دارد یا قابل جمع هستند؟

در پاسخ به این پرسش به نمونه‌هایی از آیات و روایات اشاره شد که بر عدم تنافی آنها دلالت داشتند. به مقتضای این نصوص که کم هم نیستند، اگر کسی به دستورات اسلام عمل کند هم در دنیا و هم در آخرت به کامیابی می‌رسد.

در اینجا پرسش دیگری قابل طرح است و آن، اینکه اگر اسلام دین دنیا و آخرت است، چرا اولیای الهی که از همه بیشتر و بهتر به دستورات اسلام عمل می‌کنند، در این دنیا گرفتار انواع سختی‌ها و مشکلات هستند؟ چگونه است که از یک سو می‌گوییم انبیا و اولیا بویژه خاتم انبیا و اهل بیت ایشان ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ سعادتمندترین افراد اند و از سوی دیگر می‌بینیم که در زندگی آنها سختی‌ها و ناکامی‌های زیادی وجود داشته و دارد؟

برای این پرسش از دو بُعد، دو پاسخ ارائه می‌گردد:

پاسخ نخست این است که سنخِ کامیابی مؤمنان با کامیابی مترفین متفاوت است. در ظاهر، گرفتاری‌های اولیای الهی، مصداق ناکامی و بدبختی است، ولی در حقیقت، همه اینها چیزی جز اسباب سعادت و کامیابی حقیقی نیست. درست است که با نگاه دنیوی مصیبت‌های بزرگی بر ابا عبدالله الحسین(علیه‌السلام) و اهل بیت و یاران ایشان وارد شد، ولی به لحاظ معنوی و از منظر خودشان همه این سختی‌ها زیبایی و کامیابی بود،[۲] چرا که بالاترین کرامت‌ها و سعادت‌ها نصیب آنها شد. از این رو در زیارت اربعین امام حسین(علیه‌السلام) می‌خوانیم:

اللّهُمَّ إنّي أشهَدُ أنَّهُ وَلِيُّكَ وَ ابنُ وَلِيِّكَ، و صَفِيُّكَ وَ ابنُ صَفِيِّكَ، الفائِزُ بِكَرامَتِكَ، أكرَمتَهُ‌ بِالشَّهادَةِ، و حَبَوتَهُ بِالسَّعادَةِ.[۳]

خدايا! گواهى مى‌دهم كه او، ولىّ تو و فرزند ولىّ توست و برگزيده تو و فرزند برگزيده توست؛ او كه به كرامت تو نايل شد و تو به شهادت، بزرگش داشتى و سعادت را ارزانى‌اش نمودى.‌

بر اساس روایتی از رسول خدا(صلّی الله علیه و آله) بلاهای دنیوی موجب بالا رفتن درجات انبیا و کرامات اولیا خواهد شد:

إنَّ البَلاءَ لِلظّالِمِ أدَبٌ، و لِلمُؤمِنِ امتِحانٌ، و لِلأَنبِياءِ دَرَجَةٌ، و لِلأَولِياءِ كَرامَةٌ.[۴]

بلا براى ستمگر، [وسيله‌] ادب، و براى مؤمن، آزمون، و براى پيامبران، درجه، و براى اوليا كرامت است.

در فرهنگ اسلام، تکامل انسان‌ها بستگی به سختی‌هایی دارد که در این دنیا می‌بینند. پس هر مؤمنی که بیشتر گرفتار بلا و مصیبت شود، به کمال بیشتری دست خواهد یافت و هرچه تکامل یابد، کامیاب‌تر می‌گردد. ما در جلد نهم دانش‌نامه عقاید اسلامی روایاتی را در این زمینه گرد آورده‌ایم و در بخشی از آن به تبیین حکمت گرفتاری‌ها و اقسام مصیبت‌های خودکرده و سختی‌های سازنده پرداخته‌ایم.[۵]

به عنوان نمونه، شیخ کلینی از امام صادق(علیه‌السلام) چنین روایت نموده است:

سُئِلَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله: مَن أشَدُّ النّاسِ بَلاءً فِي الدُّنيا؟ فَقالَ: النَّبِيّونَ ثُمَّ الأَمثَلُ فَالأَمثَلُ، و يُبتَلَى المُؤمِنُ بَعدُ عَلى قَدرِ إيمانِهِ و حُسنِ أعمالِهِ، فَمَن صَحَّ إيمانُهُ و حَسُنَ عَمَلُهُ اشتَدَّ بَلاؤُهُ، و مَن سَخُفَ إيمانُهُ و ضَعُفَ عَمَلُهُ قَلَّ بَلاؤُهُ.[۶]

از پيامبر خدا(صلّی الله علیه و آله) پرسيدند: گرفتارترينْ مردم در دنيا كيان‌اند؟ فرمود: «پيامبران، سپس برترين‌هاى پس از آنان و [سپس‌] برترين‌هاى پس از آنها. مؤمن به اندازه ايمان و نيكى عمل‌هايش، گرفتار مى‌گردد. پس هر كس ايمانش كامل و عملش نيكو باشد، گرفتارى‌اش بيشتر، و هر كس ايمانش ناقص و عملش اندك باشد، گرفتارى‌اش كمتر خواهد بود».

بنا بر این، اولیای الهی با وجود آنکه در ظاهر ناکام اند و گرفتار سخت‌ترین بلاها و مصیبت‌ها می‌گردند، ولی در حقیقت، به خاطر صبر و شکیبایی در برابر سختی‌ها، کامیاب‌ترین انسان‌ها به شمار می‌روند.

[۱]. الصحيفة السجّاديّة، الإمام زین العابدین (علیه‌السلام)، الدعاء ۲۰.

[۲]. حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) در پاسخ ابن زیاد ملعون که گفت: «كَيفَ رَأَيتِ صُنعَ اللّهِ بِأَخيكِ و أهلِ بَيتِكِ؟ كار خدا را با برادر و خاندانت چگونه ديدى؟» چنین فرمود: «ما رَأَيتُ إلّا جَميلًا، هؤُلاءِ قَومٌ كَتَبَ اللّهُ عَلَيهِمُ القَتلَ، فَبَرَزوا إلى مَضاجِعِهِم، و سَيَجمَعُ اللّهُ بَينَكَ و بَينَهُم، فَتُحاجُّ و تُخاصَمُ، فَانظُر لِمَنِ الفَلجُ يَومَئِذٍ؛ جز زيبايى نديدم. اينان، كسانى بودند كه خداوند، كشته شدن را برايشان تقدير كرده بود و آنان هم به سوى قتلگاه خود شتافتند. و به زودى، خداوند، تو و آنان را گِرد هم مى‌آورد و آنان با تو اقامه حجّت و برهان مى‌كنند و خواهى ديد كه چه كسى کامیاب مى‌شود» الملهوف، السید بن طاووس الحلی (۶۶۴ ق)، ص۲۰۰.

[۳]. تهذيب الأحكام، شیخ طوسی (۴۶۰ ق)، ج۶، ص۱۱۳، ح۲۰۱.

[۴]. جامع الأخبار، الشعیری ( ق ۶ ق)، ص۳۱۰، ح۸۵۲.

[۵]. ر. ک: دانش‌نامه عقايد اسلامى، محمد محمدی ری‌شهری، ج‌۹، ص۱۸۲.

[۶]. الکافی، الشیخ الکلینی (۳۲۹ ق)، ج۲، ص۲۵۲، ح۲، ط ـ الإسلامیة.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group