پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

گذر سالم از کمینگاه (۲)

وَ سَلامَةَ المِرصاد.[۱]

در ادامه تبیین این جمله از دعای مکارم الاخلاق که می‌فرماید: خداوندا توفیق بده که از کمینگاه، سالم بگذرم، این نکته بیان می‌گردد که این درخواست می‌تواند اشاره به سنت املا و مهلت دادن باشد که از مصادیق کمین الهی است. خداوند سبحان در باره کافران می‌فرماید:

﴿وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ﴾.[۲]

و كسانى كه كفر ورزيده‌اند هرگز گمان نكنند مهلتى كه به آنان مى‌دهيم به سودشان است، جز اين نيست كه مهلتشان مى‌دهيم تا در نتيجه بر گناه خود بيفزايند، و براى آنان عذابى خوار كننده خواهد بود.

همچنین در باره ظالمان می‌فرماید:

﴿وَ كَأَيِّنْ مِنْ قَرْيَةٍ أَمْلَيْتُ لَها وَ هِيَ ظالِمَةٌ ثُمَّ أَخَذْتُها وَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ﴾.[۳]

و چه بسا شهرهايى كه به [مردم] آنها مهلت دادم با آنكه ستمگر بودند، سپس آنها را فرو گرفتم و بازگشت (هر چيز) به سوى من است.

خداوند، به ستمکاران، پيش از نزول عذاب، فرصت می‌دهد تا شايد متنبه شوند و دست از ظلم و ستم بردارند. این مهلت و تأخیر در عذاب، نوعی کمین و در انتظار نشستن است. در نهج البلاغة از امیر مؤمنان(علیه‌السلام) چنین نقل شده است:

و لَئن أمهَلَ الظَّالِمَ فلَن يَفُوتَ أخذُهُ و هُو لَهُ بِالمِرصادِ على‌ مَجازِ طَرِيقِهِ، و بِمَوضِعِ الشَّجا مِن مَساغِ رِيقِهِ.[۴]

اگر [خداوند] ستمگر را مهلت دهد، هرگز مجازات ستمگر از چنگش بیرون نرفته است، بلكه همواره بر سر راهش در كمين اوست و چون استخوان در گلوگاه او، آنجا که آب دهان فرو برده می‌شود، راه بر او مى‌گيرد.

بنابراین، مرصاد، تنها جهنم و در قیامت نیست، بلکه خداوند کمینگاه‌های مختلفی دارد و حتی در گلوگاه ظالم به کمین نشسته تا جان او را بگیرد.

بر اساس روایات، ظلم و ستم، از عوامل اصلى هلاكت‌ و موجب گرفتاری زودهنگام ظالم در عذاب و خشم الهی است. در نامه امیر مؤمنان(علیه‌السلام) به مالک اشتر آمده است:

لَيسَ شَي‌ءٌ أدعى إلى تَغييرِ نِعمَةِ اللّهِ و تَعجيلِ نِقمَتِهِ مِن إقامَةٍ عَلى ظُلمٍ؛ فَإِنَّ اللّهَ سَميعُ دَعوَةِ المُضطَهَدينَ، و هُوَ لِلظّالِمينَ‌ بِالمِرصادِ.[۵]

هيچ چيز بيش از بنياد ستم نهادن، مايه دگرگون شدن نعمت خدا و شتاب گرفتنِ عذاب وى نيست؛ كه همانا خداوند شنواىِ خواهش ستمديدگان است و برای ستمکاران در كمينگاه.

[۱]. الصحيفة السجّاديّة، الإمام زین العابدین (علیه‌السلام)، الدعاء ۲۰.

[۲]. سوره آل عمران، آیه۱۷۸.

[۳]. سوره حج، آیه۴۸.

[۴]. نهج البلاغة، خطبه۹۷.

[۵]. نهج البلاغة، نامه۵۳.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group