رُوِيَ عَن محمَّدِ بنِ سُلَيمانَ عن اَبِيهِ قال قُلتُ لِاَبی عَبدِاللهِ الصّادق عَلَيْهِ السَّلامُ :
فُلانٌ مِنْ عِبادَتِهِ وَ دينِهِ وَ فَضْلِهِ کَذا و کَذا قالَ فَقالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: کَيْفَ عَقْلُهُ؟ قُلْتُ: لااَدْري. فَقالَ عَلَيُهِ السَّلامُ اِنَّ الثَّوابَ عَلي قَدْرِ الْْعَقْلِ..... فَاَوْحَي اللهُ تَعالي اِلَي الْمَلَکِ: اِنَّما اُثيبُهُ عَلي قَدْرِ عَقْلِهِ[1]
ترجمه حدیث: در روایت است که محمد بن سلیمان از پدرش نقل می کند که می گفت: به امام صادق عليه السَّلامعرض کردم فلاني از نظر عبادت و دين و فضل و... چنين و چنان است .حضرت به من فرمودند عقل و شعورش چه مقدار ميباشد؟ من در جواب عرض کردم نمي دانم. پس حضرت فرمودند: پاداشهاي الهي به اندازه عقل مردمان است. خداوند به آن مَلَک وحي فرمود که من او را به مقدار عقل و شعورش پاداش مي دهم.
شرح حدیث: حضرت در اينجا داستان آن مَلَک و عابد بني اسرائيل را ذکر فرمودند؛ عابدي در بني اسرائيل بود که هميشه درمحل خوش آب و هوايي مشغول عبادت بود. يکي از ملائکه کار عابد را بسيار بزرگ يافت؛ لذا از خداوند خواست که پاداش آن عابد را به او نشان دهد. وقتي پاداش و قدر و منزلت آن عابد را ديد در نظر او بسيار کم و اندک آمد و اين سؤال برايش مطرح شد: چرا پاداش او اينقدر کم است؟! به همين خاطر خداوند او را مأمور کرد تا نزد آن عابد برود و حال او را از نزديک ببيند. آن ملک نزد عابد آمد و ديد در جاي سرسبزي است. وقتي عابد آن فرشته را ديد به او گفت اي کاش پروردگار من الاغي داشت تا از اين علفها بخورد! ملک مي گويد خداوند الاغ ندارد که سوارشود. عابد گفت: حيف شد. زيرا اين علفها از بين مي رود.
انسان بايد شعورش بالا برود که به اندازه ي افزايش آن، ارزش اعمال او هم بالا ميرود. حجم عمل معيار نيست؛ بلکه مقدار عقل است که مهمّ مي باشد. به هر مقدار معرفت، نورانيت و شعور بالاتر رود، ارزش عمل هم والا و بالاتراست. به همين دليل پيامبر اکرم صلّی اللهُ علیه و آله و سلّم درباره علي علیه السلام فرمودند «لَضَربَةُ عَليٍّ يومَ الخَندَقِ اَفضلُ مِن عِبادَةِ الثَّقَلينِ[2]» ضربت علي علیه السلام در روز خندق «جنگ احزاب» بالاتر از عبادت جنّ و انس است؛ اين ارزش بالا و والا براي آن شعور والا و بالاي حضرت علي علیه السلام است.
1- اصول کافي، جلد 1، صفحه 12
2- اقبال الأعمال، صفحه 467