پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

آفاق نیایش- تفسیر دعای سحر / آفاق نیایش - تفسیر دعای سحر
بخش هجدهم
تفسير ملك‏
آفاق نيايش تفسيردعاى سحر، ص: 165
اللَّهُمَّ انّى‏ اسْئَلُكَ مِنْ مُلْكِكَ بِافْخَره‏
وَ كُلُّ مُلْكِكَ فاخِرٌ؛
اللَّهُمَّ انّى‏ اسْئَلُكَ بِمُلْكِكَ كُلِّه.
تفسير ادبى‏
«ملك» به معناى تصرّف است و از اين نظر كه مى‏تواند به واسطه اوامر و نواهى‏اش در مملكتش تصرف كند «ملك» مى‏گويند.
تصرّف و ربوبيّت تشريعى و تكوينى‏
خداوند در عالم هستى دو نحوه ملك دارد: يكى «تصرف تكوينى» كه به آن «ربوبيت» تكوينى هم مى‏گويند و معناى تدبير امر و تأثير پروردگار عالم در ما سوى اللَّه است قرآن مى‏فرمايد:
تَبارَكَ الَّذى بِيَدِهِ الْمُلكُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شيْئ قَديرٌ»؛[1] بزرگوار است آن كه فرمان روايى به دست اوست و او بر هر چيزى قدرت دارد.
و ديگر، «تصرف شريعى» است كه به آن «ربوبيّت تشريعى» هم مى‏گويند. خداوند در عالم هستى ربوبيت تشريعى دارد؛ يعنى تدبيرِ امرِ ما سوى الله به دست خداست.
آفاق نيايش تفسيردعاى سحر، ص: 166
قرآن مى‏فرمايد:
«قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤتِى الْمُلْكَ مَن تَشاءُ»؛[2] بگو، پروردگارا! تويى كه فرمان فرمايى، هر آن كس را كه خواهى فرمان‏روايى بخشى.
در روز قيامت هم خدا خطاب مى‏كند:
«لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلّهِ الْواحِدِ الْقَهّارِ»؛[3] در اين روز تصرف حقيقى از آن كيست؟ براى خداوندِ واحد و قهّار.
در اين روز امر و نهى دست كيست؟ دست خدايى كه شريك ندارد، و بر ماسوى‏ اللَّه غلبه دارد.
در اين جمله مراد از «ملك» ربوبيت تشريعى است، زيرا همان طور كه قبلًا گفته شد، جمله‏
«اللَّهُمَّ انّى‏ اسْئَلُكَ مِنْ سُلْطانِكَ بِادْوَمِه‏»
مربوط به تصرف و ربوبيت تكوينى بود.
«فخر» به معناى مباهات است. انسان به چيز خوبى كه در او باشد مى‏بالد و مباهات مى‏كند.
ملك پروردگار عالم به نسبت عالم ملك، فاخر و به نسبت عالم ملكوت، افخر است.
شرح عرفانى‏
عارف وقتى به ربوبيت تشريعى خدا توجه كند و ببيند كه پروردگار عالم در عالم ملك و ملكوت تصرف تشريعى دارد، مى‏گويد:
«اللَّهُمَّ انّى‏ اسْئَلُكَ مِنْ مُلْكِكَ بِافْخَره؛
خدايا! به درخانه‏ات آمده‏ام، توجّهم به ربوبيت تشريعى توست، توجهم به اين است كه تو بر ماسوى اللّه حاكم هستى، و تو را به مفتخرترين آن ملك‏ها قسم مى‏دهم؛ يعنى تو را به آن تسلطى كه در عالم ملكوت دارى قسم مى‏دهم.»
آفاق نيايش تفسيردعاى سحر، ص: 167
عارف وقتى توجه مى‏كند كه تصرف پروردگار عالم «فخر» است، مى‏گويد:
«وَ كُلُّ مُلْكِكَ فاخِرٌ
«اللَّهُمَّ انّى‏ اسْئَلُكَ بِمُلْكِكَ كُلِّه؛
خدايا! تو را به ربوبيت تشريعى‏ات در عالم ملك و ملكوت قسم مى‏دهم.»
درس ولايى‏
عارف وقتى توجه داشته باشد به اين كه ملك خداوند در اين عالم عطايى به اهل بيت عليهم السلام است و تصرف تشريعى ائمه اطهار و پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله را در اين عالم مى‏بيند، در اين نظر مى‏گويد:
«اللَّهُمَّ انّى‏ اسْئَلُكَ مِنْ مُلْكِكَ بِافْخَره؛
خدايا! به درخانه‏ات آمده‏ام، توجّهم به اهل‏بيت توست كه ملك و تصرف تشريعى دارند. خدايا! تو را به فاخرترين ملك‏هايت قسم مى‏دهم؛ يعنى تو را به حقيقت محمد صلى الله عليه و آله كه تشريع تو در دست اوست قسم مى‏دهم.»
اما وقتى توجهش به اين باشد كه تصرف اهل‏بيت در تشريع همه مثل هم است، زيرا قرآن فرموده است:
«اطيعُواللَّهَ وَ اطيعُوا الرَّسُولَ وَ اولِى الامْرِ مِنْكُم»؛[4] از خدا و پيغمبر او و اهل‏بيت اطاعت كنيد.
و اطاعت پيغمبر، اطاعت اهل‏بيت است و اطاعت اهل بيت، اطاعت پيغمبر است، در اين نظر مى‏گويد:
«وَ كُلُّ مُلْكِكَ فاخِرٌ
؛ خدايا! آن ربوبيت تشريعى كه به اهل‏بيت عنايت كرده‏اى همه‏اش موجب مباهات است.»
آفاق نيايش تفسيردعاى سحر، ص: 168
«اللَّهُمَّ انّى‏ اسْئَلُكَ بِمُلْكِكَ كُلِّه؛
خدايا! به درخانه‏ات آمده‏ام، و تو را به آن تصرف تشريعى كه به اهل‏بيت داده‏اى قسم مى‏دهم.»
تذكر اخلاقى‏
در بسيارى از آيات و روايات، ربوبيت تشريعى مختص ذات بارى تعالى است.
قرآن مى‏فرمايد:
«انِ الْحُكْمُ الّا لِلَّهِ»؛[5] حكومت در عالم هستى مختص ذات خداست.
گاهى پرودگار عالم اين حكومت را به بعضى عنايت مى‏كند، هم چنان كه به انبيا، اهل‏بيت عليهم السلام و پيغمبر صلى الله عليه و آله داده است. طبق آيه اطاعت، پيغمبراكرم و اهل‏بيت از طرف خدا حكومت تشريعى دارند، چنان كه اهل‏بيت پيغمبراكرم صلى الله عليه و آله اين حكومت را به مجتهد جامع‏الشرايط داده‏اند؛ بنابراين كسى كه بدون اذن خدا در اين عالم، حكمرانى و تصرف مى‏كند تصرف‏اش در ربوبيت تشريعى است. خود اين تصرف، شركت است، و كسى كه تصرف مى‏كند بت است و كسى كه از او تبعيت مى‏كند مشرك است. قرآن مى‏فرمايد:
«وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما انْزَلَ اللَّهُ فَاولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ»؛[6] كسانى كه به موجب آن چه خدا نازل كرده حكم نكنند، آنان خود، كافرانند.
«وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما انْزَلَ اللَّهُ فَاولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ»؛[7] كسانى كه به موجب آن چه خدا نازل كرده حكم نكنند، ظالم‏اند.
«وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما انْزَلَ اللَّهُ فَاولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ»؛[8] كسانى كه به موجب آن چه خدا نازل كرده حكم نكنند، فاسق‏اند.
آفاق نيايش تفسيردعاى سحر، ص: 169
يك تقاضا
فتواى بدون علم ندهيد. با ظنّ و تخمين به پيش نرويد. در احكام الهى تصرف نكنيد. از خدا، پيغمبر، اهل بيت، مجتهد جامع الشرايط و رهبر پيروى كنيد. روايات زيادى داريم كه: اگر كسى از پيش خود و با ظنّ و تخمين فتوا دهد گناه‏كار و جايگاهش جهنّم است.
كسى كه قرآن را به رأى خود و با ظن و تخمين تفسير كند و در چهار چوب تخصصى مفسر تفسير نكند، جايگاهش در آتش است:
«مَنْ فَسَّرَ الْقُرآنَ بِرَأيِه فَلْيُتَبَوّءْ مَقْعَدُهُ مِنَ‏النَّارِ.»[9]
اگر در احكام الهى با ظن و تخمين تصرف كنيم موجب بدبختى است. وقتى كه جمله‏
«اللَّهُمَّ انّى‏ اسْئَلُكَ مِنْ مُلْكِكَ بِافْخَره، وَ كُلُّ مُلْكِكَ فاخِرٌ، اللَّهُمَّ انّى‏ اسْئَلُكَ بِمُلْكِكَ كُلِّه»
را مى‏خوانيد توجه داشته باشيد كه ربوبيت تشريعى مخصوص خدا و كسى است كه خدا اين ربوبيت را به او داده باشد؛ يعنى در زمان حضور به پيغمبر و اهل‏بيت و در زمان غيبت، به مجتهد جامع‏الشرايط اختصاص دارد. اگر كسى در غير چهار چوبى كه براى او تعيين شده حكم كند ظالم، فاسق و كافر است؛ بنابراين ما بايد در گفتار و كردارمان، خود محور نشويم و با فكر خودمان با نداشتن تخصص در اسلام، در احكام اسلام تصرف نكنيم.

[1]. ملك، آيه 1.

[2]. آل عمران، آيه 26.

[3]. غافر، آيه 16.

[4]. نساء، آيه 59.

[5]. يوسف، آيه 40.

[6]. مائده، آيه 44.

[7]. مائده، آيه 45.

[8]. مائده، آيه 47.

[9]. احياء علوم الدين، ج 1، ص 37، س 21 و ص 289، س 1؛ عوالى اللآلى، ج 4، ص 104.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group