پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

بسم الله الرحمن الرحیم اگر اجازه بفرمایید چون ایام خاصی است اشاره‌ای داشته باشم به ایام غدیر و ان شاء الله بتوانیم به گونه‌ای ارتباط با بحث خودمان هم داشته باشیم ما قبلا در یک مناسبتی عرض کردیم عیدهایی که در اسلام به عنوان عید مطرح شده و به بزرگ داشت آن‌ها به عنوان تعظیم شعایر الهی توصیه شده این‌ها روزهایی هستند و ایامی هستند که یک درب خاص رحمت خدا باز شده است یک اتفاقی در عالم افتاده که آن روز به هر حال زمینه‌ی قرب و وصول بندگان خدا به خدا فراهم است آن روز به عنوان روز عید یعنی عود یعنی  عود الی الله برگشت به خدا همین طوری هر روزی را در دین مقدس اسلام به عنوان عید مطرح نمی‌کنند مثلا سی روز شخص روزه گرفته بندگی کرده ریاضت کشیده مراقبت کرده از خودش احیانا شب زنده داری‌هایی داشته احیا کرده بعضی از شب‌ها را به خصوص شب‌های قدر را ارتباط با قرآن داشته این سی روز خیلی آمادگی در نفس انسان به وجود می‌آورد آن وقت روز اول شوال را که با توجه به این مقدمات فرد یک رشدی کرده و زمینه‌ی ورودش به ساحت مقدس پروردگار عالم فراهم شده به عنوان عید فطر مطرح می‌کنند یا مثلا فرض کنید حاجی از راه‌های دور و نزدیک رفته مکه مناسک را انجام داده مناسک عظیم احرام و سعی و طواف و وقوف در عرفات و مشعور و منا و بیابان گردی‌هایی را به هر حال سختی کشیدن‌هایی که در آن جا به تناسب خودش دارد تا رجم و تا این که یک آمادگی در نفس‌اش پیدا می‌شود بعد از این مدت دوری از خانواده و بیابان گردی به خاطر خدا و سختی‌هایی را تحمل کردن آن وقت روز دهم ذی الحجه را به عنوان روز عید قربان مطرح می‌کنند چون یک زمینه‌ای و مقدماتی فراهم شده که امروز می‌تواند برای او قرب ایجاد بکند آن روز می‌شود عید چه برای آن کسی که نزدیک است چه آن کسانی که دور هستند عید غدیر هم که به عنوان عیدالله الاکبر است واقعا حادثه‌ای که اتفاق افتاده حادثه‌ای است که درب خاص رحمت خدا تا قیامت به روی بندگان باز شده دربی که شیطان را به فریاد درآورده این روز روز کوچکی نیست فقط یک حادثه‌ی تاریخی نیست که در 18 ذی الحجه سال دهم هجری در یک محلی به نام غدیر خم اتفاق افتاد و مثلا پیغمبر اکرم دست امیرالمومنین علیه السلام را گرفت بلند کرد به عنوان این که بعد از من تو برای مردم این جا جامعه‌ی آن زمان سرپرست باش و رهبری داشته باش نه خیلی فراتر از این است اصلا پیغمبر اکرم از طرف خداوند متعال ماموریت پیدا کرد که رسالت‌اش را پیوند بزند به جریان امامت که تا قیامت باقی بماند یعنی اگر نبود امامت  که دنباله‌ی همان رسالت پیغمبر است که جریان رسالت پیغمبر و دین را به همان شکلی که خود نبی در زمان حیات‌اش بوده ادامه بدهد تا قیامت رسالت هم از بین می‌رفت رسالت هم ابتر می‌شد لذا در آن آیه‌ای که روز غدیر بر پیغمبر آمد که در آیه‌ی 67 سوره‌ی مائده است «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» اگر ابلاغ نکردی این کار را رسالت‌ات را اصلا انجام ندادی رسالت کامل نیست رسالت نا‌تمام است چون تمام نمی‌شود مثل سایر ادیانی که در قبل بودند دچار تحریف شدند دچار انحراف شدند کتب آسمانی قبلی دچار تحریف شد چرا؟  این دین خاتم است تا قیامت باید بماند کسی که ویژگی هایش شبیه ویژگی‌های پیغمبر است از جهت علم از جهت عصمت از جهت دوری از خطا از جهت مهربان بودن و دلسوز بودن به مردم از جهت شجاعت همان ویژگی‌های پیغمبر را دارد فقط نبوت ندارد به نام امام این باید بیاید ادامه بدهد کار پیغمبر را و دین را نگاه دارد و مردم را به قرب خدا برساند تعریف مسئله‌ی امامت و تعیین شخص امام فقط هم کلی امامت شخص امام هم باید تعیین شود و آن نه فقط امیرالمومنین علیه السلام شما در خطبه‌ی غدیر پیغمبر اکرم درست است که شکی نیست در آن زمان حضرت امیر باید معرفی شود به عنوان رأس امامت به عنوان ابوالائمه که بلافاصله بعد از پیغمبر اکرم او خلافت و امامت دارد اما در خطبه‌ی غدیریه پیغمبر معرفی کرده همه‌ی ائمه را تا امام مهدی علیه السلام سه چهار مرتبه اسم امام زمان را پیغمبر در خطبه‌ی غدیریه‌اش برده من تقاضا می‌کنم دوستان اهل بیت خطبه‌ی غدیریه را ببینند که اگر خود خطبه دیده شود دیگر بعضی از این شبهات که کلمه‌ی من کنت مولاه فهذا علی مولاه به معنای دوستی و این‌ها اصلا خود به خود زدوده می‌شود.

شریعتی: یعنی کل این خطبه را با هم ببینیم.

حاج آقا عالی: بله خطبه را کسی با هم ببیند می‌فهمد که بحث دوستی نبوده که حالا کاری نداریم به آن قرائن بیرونی قضیه که پیغمبر در آن گرمای ظهر بعد از نماز ظهر بود صد و بیست هزار نفر را جمع بکند و طوری که این قدر هوا گرم باشد لباس هایشان را بعضی‌ها جوری بکنند زیر پایشان بگذارند پایشان نسوزد یا روی سرشان بکشند که سرشان نسوزد بعد از اعمال حج که همه می‌خواهند زود‌تر برگردند بروند به خانه هایشان پیغمبر صد و بیست هزار نفر را جمع بکند و آن وقت مثلا حدود یک ساعت خطبه بخواند تقریبا خطبه‌ی پیغمبر حدودا این مقدار شد ما فقط یک جمله‌ی من کنت مولاه فهذا علی مولاه در ذهن‌مان است بعد که اسم ائمه‌ی دیگر را هم بیاورد اسم امام مهدی علیه السلام را سه مرتبه هم بیاورد آن وقت با این وجود ما بگوییم نه این کلمه یعنی فقط خواسته اعلان دوستی بکند این اصلا شایسته‌ی یک فردی که معمولی است یک عقل معمولی دارد نیست تا چه برسد به آن کسی که رئیس عقلا است و آن کسی که حکمت‌اش تام است مثل پیغمبر اکرم به هر حال مقصود این است که این حادثه حادثه‌ای است که تعریف امامت و تعیین امام تا قیامت است برای این که مردم بتوانند راه قرب خدا را طی بکنند برای این که دین تا ابد مصون بماند محفوظ بماند از این جهت است که ناله‌ی شیطان بلند شد حس می‌کند که دیگر نمی‌تواند این دین را از بین ببرد این دین حافظ دارد بیمه شده امام  صادق  علیه السلام فرمود چهار جا شیطان فریاد زد در چهار موضع یکی یوم لعن آن روز که رجم  شد مورد طرد و لعن خدا قرار گرفت و یکی روزی که هبوط کرد به زمین و از بهشت رانده شد روزی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مبعوث شد و چهارم روز غدیر این جا فریاد شیطان بلند شد چون او حس می‌کند که چه اتفاقی دارد می‌افتد می‌فهمد که هر چه که رشته بود پنبه شد در یک روایت دیگری خیلی روایت زیبایی است از امام صادق علیه السلام فرمود تمام انبیاء از ابتدا چون خبر غدیر را و وصایت امیرالمومنین علیه السلام و ائمه برای پیغمبر خاتم را به انبیا گذشته گفته بودند امام صادق علیه السلام فرمود تمام انبیا این روز را عید می‌گرفتند روز غدیر را فرمود آن روز عید الله الاکبر است وَ مَا بَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ نَبِیّاً قَطُّ إِلَّا وَ تَعَیَّدَ فِی هَذَا الْیَوْمِ این روز غدیر را عید می‌گرفت  وَ عَرَفَ حُرْمَتَهُ حرمت و احترامش را حفظ می‌کرد وَ اسْمُهُ فِی السَّمَاءِ یَوْمُ الْعَهْدِ الْمَعْهُودِ اسم غدیر در عالم ملکوت روز عهد است و در زمین روز میثاق است.

شریعتی: یعنی حقیقت این روز از ابتدا بوده.

حاج آقا عالی: بوده و یک عهدی است که ما وارد آن عهد نمی‌شویم که قبل از عالم دنیا عهد‌اش گرفته شده بود و در این عالم هم پیغمبر اکرم قبل از غدیر هم چند بار دیگری بود که در تاریخ است چند دفعه‌ی دیگری بود که پیغمبر اکرم مسئله‌ی امامت را و خلافت بعد از خودش را مطرح کرد غدیر آخرین بار بود البته یک مرتبه‌ی دیگر هم هنگام رحلت پیغمبر بود که در بستر بود منتها آن جا دیگر به صورت اسم بردن نبود در هر حال یک روایتی است من دوست دارم خصوصیات این روز را برای این که دوستان اهل بیت فردا را خیلی از آن استفاده بکنند من یک روایتی از امام رضا علیه السلام است مرحوم سید بن طاووس در اقبال این روایت را نقل کرده که روایت زیبایی است من بعضی از جاهایش را می‌خوانم فرمود روز غدیر روز کمال دین است همان الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ و روزی است که شیطان بینی‌اش به خاک مالیده شد شکست خورد ذلیل شد و روزی است که اعمال شیعیان و محبین اهل بیت قبول می‌شود هر زمانی به این سهولت نیست که این قدر راحت عمل را بپذیرند یک بستری است که بذر زود رشد پیدا می‌کند در آن اگر بپاشیم یک خبری است در عالم روزی است که خداوند متعال قصد می‌کند و اعمال مخالفین دین را به هدر می‌دهد آن اعمال رشد نمی‌کنند آن اعمال خنثی می‌شود بعد فرمود روزی است که جبرئیل کرسی کرامتی را در بیت المامور آسمان چهارم آن جا نصب می‌کند و خودش بالا می‌رود و ملائکه اطرافش جمع می‌شوند و ثنا و ستایش می‌کنند پیغمبر را و استغفار می‌کنند برای شیعیان ببینید فقط در عالم پایین اعمال ما نیست از بالا هم کمکی و امداد داریم استغفار ملائکه و دعای ملائکه در روز عید غدیر از فرزندان حضرت آدم که دوستان اهل بیت هستند این استغفار را برایشان دارند خدا برکت می‌دهد آن کسی که در آن روز بندگی بکند و در خانه یک توسعه‌ای بدهد یک رفاهی ایجاد بکند یک فرقی باید روز غدیر با روزهای دیگر در خانه داشته باشد کسانی که در خانه هستند سعی بکنند از جهت رفاه خانواده و سروری که در خانواده است توسعه بدهند.

شریعتی: حتی شده مثلا مادرها برای بچه هایشان برای خانواده غذای لذیذ تری درست کنند.

حاج آقا عالی: بله این است مسئله‌ی هدیه است مسئله‌ی لباس نو است این‌ها چیزهایی است که اگر مجموعا عمل شود واقعا هم در ظاهر عالم یک اتفاقی می‌افتد هم برکات این تعبیری که در این روایت از امام رضا علیه السلام می‌فرماید خدا برکت می‌دهد به چنین کسانی که این کارها را بکنند یک هیایویی باید بیرون اتفاق بیفتد بعدا عرض خواهیم کرد که جزء اعمال گفته شده زینت و آراستگی است هم زینت شخص هم زینت شهر هم زینت خانه یوم الزینة است آن کسی که زینت بکند در روز غدیر خدا تمام گناهان‌اش را می‌بخشد یعنی آن کسی که جشن را در ظاهرش سرور را در ظاهرش هم ابراز می‌کند علاوه بر این که در دلش است در باطن‌اش است در ظاهرش هم ابراز بکند روز بسیار با عظمتی است این روز که دوستان اهل بیت باید قدر بدانند اما یک نکته‌ای را باید دقت کرد و آن این که سرور در روزهای عید و عیدهایی که درب قرب خداوند متعال و رحمت خدا است و رحمت خدا باز می‌شود سرورش باید تناسب با خود عید داشته باشد یعنی جشن و سرورش و خوشی‌اش ابتذال و غفلت نیست باید تناسب با روزی که دست بیعت داری با یدالله می‌دهی باشد دست در دست او داری می‌گذاری داشته باشد بنابراین در عین حال که سرور و خوشی و جشن و چراغانی کردن نقل و شیرینی و شربت پخش کردن است اطعام دادن  است مجلس گرفتن است فضائل اهل بیت را گفتن است هدیه دادن است به ملاقات هم دیگر رفتن است در عین حال که همه‌ی این چیزها که از لوازم یک جشن و سرور است برقرار است اما شما نگاه بکنید در امروز یکی از مهم‌ترین چیزها این است که هیچ گناهی آدم نکند واقعا از آن ابتدای روز قصد بکند آدم هیچ گناهی نکند به خصوص در روایت از امیرالمومنین علیه السلام است اول روز یازده مرتبه قل هوالله بخوانید خدا کمک‌تان می‌کند برای گناه نکردن این روایت در ثواب الاعمال است هر روز آدم یازده مرتبه بعد از نماز صبح اول روز سوره‌ی توحید را بخواند امیرالمومنین علیه السلام فرمود این کمک الهی است برای این که آدم گناه نکند معنایش این نیست که آدم معصوم می‌شود اما یک امداد است یک عنایتی است که آدم این کار را انجام بدهد بداند که روز عید روز عهد با ولی خداست روزی است که ولی خدا کاری کرده که بینی شیطان به خاک مالیده شده و ذلیل شده تو هم یک کاری بکند که ذلیل شود آدم با گناه نکردن آن روز و مومنانه رفتار کردن‌اش هم اهل بیت را خوشحال می‌کند هم داد شیطان را بیشتر در می‌آورد از این جهت خوشی‌ها باید مومنانه باشد باید تناسب با قرب داشته باشد امام مجتبی علیه السلام روز عیدی بود ظاهرا عید فطر بود داشتند از یک کوچه‌ای رد می‌شدند دیدند یک عده مشغول بزن و بکوب هستند مشغول لهو و لعب هستند حضرت فرمود تعجب می‌کنم خیلی تعجب می‌کنم از آن کسی که امروز که دارند رحمت تقسیم می‌کنند این طور لهو و لعب می‌کند و غافل است و احیانا دارد درب آن رحمتی را که دارند پخش می‌کنند به روی خودش می‌بندد چرا آدم این کار را بکند آدم ظرفش وقتی وارونه شود باران که بیاید در این ظرف نمی‌آید تقصیر باران نیست من ظرفم را وارونه گرفتم این روز روزی است که آدم با غفلت بگذراند از شب غدیر یعنی امشب اعمال دادند اعمال بسیار با عظمتی را گفتند تا فردا. من یک اشاره‌ای می‌کنم به بعضی از اعمال امشب مهم‌ترین عمل‌اش علاوه بر مجالس مناقب اهل بیت رفتن و شرکت کردن و شنیدن دوازده رکعت وارد شده که مرحوم سید بن طاووس این را در اقبال آورده مرحوم مقدس قمی در مفاتیح فقط اشاره کرده شرح‌اش را نگفته کیفیت‌اش به این صورت است این دوازده رکعت یک سلام بیشتر ندارد یعنی دوازده رکعت متصل است به هم دیگر و این از آن نمازهای خاص است چون معمولا نمازهای مستحبی دو رکعت دو رکعت سلام داده می‌شود ولی در این جا سر هر دو رکعت فقط تشهد است یعنی رکعت دوم چهارم ششم هشتم دهم آن رکعت دوازدهم است که هم تشهد است و هم سلام است در هر رکعت ده بار حمد و سوره دارد یعنی رکعت اول ده تا حمد و سوره حمد سوره حمد سوره بعد یک آیت الکرسی رکعت دوم باز ده بار حمد و سوره و یک آیت الکرسی تا رکعت دوازدهم که در رکعت دوازدهم هفت بار حمد و سوره و رکعت آخر آیت الکرسی ندارد این عمل امشب است که دوازده رکعت به این شکل است اما فردا   که فوق العاده است دوستان اهل بیت از دست ندهند هر مقدارش را که می‌توانند آن‌هایی که برایشان امکان پذیر است روزه بگیرند روزه‌ی روز غدیر امام صادق علیه السلام فرمود کفاره‌ی گناهان شصت سال است و ثوابش ثواب روزه‌ی عمر دنیاست یعنی اگر کسی عمرش این قدر طولانی باشد در کل عمر دنیا بتواند روزه بگیرد این قدر ثواب دارد خیلی عجیب است الان روزها کوتاه است اگر کسی رحمت خدا را بفهمد این‌ها چیزی نیست در برابر رحمت خدا بزرگ در نظرمان نیاید که یک روز این قدر است این‌ها قطره‌ای هم در کنار رحمت خدا حساب نمی‌شود آن روز باید با عظمت شمرده شود آن روز باید روزی باشد که تجلیل شود روزه‌ی ما روزه‌ی شکر است این روزه روزه‌ای است که خدایا ممنون‌ات هستیم که چنین چیزی را به ما دادی نعمت ولایت را بله کم چیزی نیست به علاوه غسل فردا است که مستحب است و دو رکعت نماز عید غدیر است نیم ساعت سه ربع به اذان ظهر مانده که دو رکعت است آن در مفاتیح است چون است من آن را نمی‌گویم و بعد از آن امام صادق علیه السلام فرمود حاجت‌ات را بخواه بعد امام صادق نکته‌ای فرموده‌اند سه مرتبه قسم خورده‌اند که والله والله والله آن حوائج را خدا می‌دهد ان شاء الله و این حاجات را بخواهید و بعد زیارت امیرالمومنین را داشته باشید آن‌هایی که می‌توانند از نزدیک خوشا به حال‌شان ولی آن‌هایی که هم نمی‌توانند از دور که سه زیارت وارد شده حداقل زیارت امین الله کوتاه هم است بسیار زیارت ارزشمندی است البته یک زیارتی است که امام هادی علیه السلام این را نقل کرده‌اند زیارت امیرالمومنین را که دوستان اهل بیت می‌توانند ببینند در باب همان زیاراتی که مربوط به غدیر است در مفاتیح آمده است که خیلی از فضائل حضرت امیر و آیاتی که فضائل امیرالمومنین را در آن گفته امام هادی علیه السلام ضمن آن زیارت بیان کرده یعنی یک دور مرور علی شناسی است این بعد از آن دو  رکعت  نماز است بعد این زیارت وارد شده یکی دیگر از چیزهایی که در عید است اکثار صلوات است زیاد صلوات فرستادن که فوق العاده است و هیچ چیز در کفه‌ی اعمال آدم و آن ترازو و میزان عمل آدم در قیامت به سنگینی صلوات نیست که ان شاءالله این را هم در نظر گرفته باشند و آخرین مطلب که من این را عرض می‌کنم خدمت شما بقیه را بعد از میان برنامه می‌گذاریم دعای ندبه است و این خیلی چیز عجیبی است که روز جشن و سرور و عید چه تناسب دارد با ندبه و اشک این نکته‌اش خیلی مهم است که گریه و خنده‌ی عشاق ز جای دیگر است هم خنده‌مان حساب دارد هم گریه‌مان حساب دارد که این را بعد از میان برنامه عرض خواهیم کرد.

شریعتی: اطعام روز عید غدیر هم سفارش ویژه شده.

حاج آقا عالی: بله عرض کردم که در مجالس اطعام شود اگر امکان پذیر است یا مجالس یا مجالس خانگی به هر شکلی اطعام خیلی ارزشمند است ان شاء الله از ثواب و برکات روز عید غدیر همه بهره مند شوند و مستفیذ ما را هم از دعای خیرشان فراموش نکنند چقدر خوب است ثواب تلاوت آیات نورانی امروز را هدیه بکنیم به روح بلند مولی الموحدین امیرالمومنین علی علیه السلام و ان شاء الله از برکاتش همه‌مان بهره مند شویم قرار امروز سمت خدایی‌ها تلاوت آیات صفحه‌ی 232 قرآن کریم است آیات 89 تا 97 سوره‌ی مبارکه‌ی هود.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وَيَا قَوْمِ لَا يَجْرِمَنَّكُمْ شِقَاقِي أَن يُصِيبَكُم مِّثْلُ مَا أَصَابَ قَوْمَ نُوحٍ أَوْ قَوْمَ هُودٍ أَوْ قَوْمَ صَالِحٍ وَمَا قَوْمُ لُوطٍ مِّنكُم بِبَعِيدٍ ﴿٨٩﴾ وَاسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ ﴿٩٠﴾ قَالُوا يَا شُعَيْبُ مَا نَفْقَهُ كَثِيرًا مِّمَّا تَقُولُ وَإِنَّا لَنَرَاكَ فِينَا ضَعِيفًا وَلَوْلَا رَهْطُكَ لَرَجَمْنَاكَ وَمَا أَنتَ عَلَيْنَا بِعَزِيزٍ ﴿٩١﴾ قَالَ يَا قَوْمِ أَرَهْطِي أَعَزُّ عَلَيْكُم مِّنَ اللَّـهِ وَاتَّخَذْتُمُوهُ وَرَاءَكُمْ ظِهْرِيًّا إِنَّ رَبِّي بِمَا تَعْمَلُونَ مُحِيطٌ ﴿٩٢﴾ وَيَا قَوْمِ اعْمَلُوا عَلَى مَكَانَتِكُمْ إِنِّي عَامِلٌ سَوْفَ تَعْلَمُونَ مَن يَأْتِيهِ عَذَابٌ يُخْزِيهِ وَمَنْ هُوَ كَاذِبٌ وَارْتَقِبُوا إِنِّي مَعَكُمْ رَقِيبٌ ﴿٩٣﴾ وَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا نَجَّيْنَا شُعَيْبًا وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِّنَّا وَأَخَذَتِ الَّذِينَ ظَلَمُوا الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دِيَارِهِمْ جَاثِمِينَ ﴿٩٤﴾ كَأَن لَّمْ يَغْنَوْا فِيهَا أَلَا بُعْدًا لِّمَدْيَنَ كَمَا بَعِدَتْ ثَمُودُ ﴿٩٥﴾ وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا وَسُلْطَانٍ مُّبِينٍ ﴿٩٦﴾ إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ فَاتَّبَعُوا أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَمَا أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِيدٍ ﴿٩٧﴾

ترجمه:

ای قوم من! دشمنی و مخالفت با من، شما را به جایی نرساند، که [عذابی] مانند آنچه به قوم نوح یا قوم هود یا قوم صالح رسید به شما هم برسد، و قوم لوط از شما [چه از جهت زمان و چه از جهت مکان] چندان دور نیست. (۸۹) از پروردگارتان آمرزش بطلبید، سپس به سوی او بازگردید؛ زیرا پروردگارم مهربان و بسیار دوستدار [توبه کنندگان] است. (۹۰) گفتند: ای شعیب! بسیاری از مطالبی که می گویی نمی فهمیم، و به راستی تو را در [مقایسه با] خود، ناتوان و ضعیف می بینیم، و اگر عشیره ات نبودند، بی تردید سنگسارت می کردیم، وتو بر ما پیروز نیستی. (۹۱) گفت: ای قوم من! آیا عشیره کوچکم نزد شما از خدا عزیزتر است که او را پشت سر قرار داده و فراموشش کرده اید؟! یقیناً پروردگارم به همه اعمالی که انجام می دهید، احاطه دارد. (۹۲) و ای قوم من! به اندازه ای که در قدرت و توان شماست، عمل کنید، من [هم] بی تردید [به وظیفه الهی خود] عمل می کنم؛ به زودی خواهید دانست، چه کسی را عذاب رسوا کننده خواهد آمد و دروغگو کیست؟! و منتظر بمانید که من هم با شما منتظرم. (۹۳) و هنگامی که عذاب ما رسید، شعیب و کسانی را که با او ایمان آورده بودند، با رحمتی از سوی خود نجات دادیم، و کسانی را که [به آیات ما] ستم کردند، فریاد مرگبار فرا گرفت، پس در خانه هایشان به رو در افتاده جسمی بی جان شدند. (۹۴) گویی در آنجا اقامت نداشتند. آگاه باشید! مَدین [از رحمت خدا] دور باد، همان گونه که ثمود دور شد. (۹۵) همانا موسی را با نشانه های خود و برهانی روشن فرستادیم، (۹۶) به سوی فرعون و اشراف و سرانِ [قومِ] او، ولی [آنان برای حفظ مقام و مال خود] از فرمان فرعون پیروی کردند، در حالی که فرمان فرعون راهنمای به سوی سعادت و خوشبختی نبود. (۹۷)

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شریعتی: الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایت علی بن ابی طالب عیدتان مبارک باشد ان شاء الله این ایام بر همه‌تان پر خیر و برکت باشد اشاره‌ی قرآنی امروز را حاج آقا بفرمایند

حاج آقا عالی: آیه‌ی 90 سوره‌ی مبارکه‌ی هود خداوند از زبان حضرت هود به قوم‌اش این طور می‌فرماید «وَاسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ» ایشان حضرت هود به قوم‌اش می‌گفت که از گناهان‌تان استغفار کنید و برگردید به پروردگارتان استغفار از گناهان بکنید و رجوع به خدا بکنید به او برگردید «إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ» خدا هم مهربان است هم ودود است این را حضرت هود دارد به بت پرست‌ها می‌گوید نه به آدم‌هایی که فقط گناه می‌کنند به آدم‌هایی که دشمن خدا هستند به آن‌ها می‌گوید آن وقت رحمت خدا را وقتی  به آن‌ها می‌گوید می‌گوید «إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ» هم رحیم است هم ودود است ودود درست است که به معنای محب است اما خود کلمه‌ی محب را چه معنی کنیم نفرمود خدای من هم مهربان است هم می‌گذرد از شما می‌بخشدتان نه فرمود دوست‌تان دارد و آن کلمه‌ی دوست‌تان دارد با کلمه‌ی ودود گفته گفت اگر استغفار بکنید خدا دوست‌تان دارد ودود دوستی‌ای که آثارش هم در زندگی‌تان ظاهر می‌شود برکات‌اش هم به شما برمی‌گردد یک دوستی این چنین است آن وقت  این را دارد به بت پرست‌ها می‌گوید از این جهت آن کسانی که احیانا یک جا لغزشی پیدا کردند زمین خوردند این را به خودشان بگیرند که«وَاسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ»

شریعتی: بسیار خوب خیلی ممنون پیش بینی می‌کنم که این بخش گفتگوی‌مان با حاج آقای عالی با توجه به یکی از اعمال روز غدیر که دعای ندبه است رنگ و بوی علوی و مهدوی خواهند داشت منتها قبل از وارد شدن به این بحث خیلی از دوستان پیگیر‌اند بروند مطالعه بکنند و مطالب بیشتری را بیابند حیف است در ایام عید غدیر یادی نکنیم از مرحوم علامه امینی با آن کتاب الغدیر که واقعا ماندگار و مانا است خیلی خوب اگر اهل مطالعه باشند اهل تحقیق باشند مراجعه می‌کنند دوستان درخواست داشتند کتاب دیگری آیا هست در زمینه‌ی غدیر ما بتوانیم مطالعه بکنیم.

حاج آقا عالی: بله ممنون از لطف شما که این را پرسیدید خود الغدیر همان طور که فرمودید کتاب مفصلی است معمولا خود آن کسانی که محقق هستند مراجعه می‌کنند چندین جلد هست حتی یک خلاصه شده‌ای هم که چاپ شده آن هم باز قطور است در عین حال آن‌هایی که اهل مطالعه‌اند خیلی ارزشمند است ببینند اما  یک کتابی است که شاید دوستان شنیده‌اند شب‌های پیشاور که کتاب بسیار ارزشمندی است مرحوم سلطان الواعظین شیرازی این کتاب را نوشته مناظراتی است که در پیشاور داشته با آن زمانی که ظاهرا هنوز جزء هند بوده جزء پاکستان نبوده مناظراتی با کسانی که شیعه هم نبودند از علمای مخالفین شیعه بودند و ایشان تعهد کرده که در این کتاب از منابع غیر شیعه استفاده بکند و حقیقتا از پس‌اش برآمده و این کتاب خیلی کتاب ارزشمندی است ایشان از شاگردان مرحوم آیت الله بروجردی بوده بسیار توان مند عالم بوده این کتاب را من توصیه می‌کنم شب‌های پیشاور سلطان الواعظین شیرازی این کتاب خیلی ارزشمند است.

شریعتی: بسیار خوب نثر خیلی خوبی هم دارد خیلی هم شیرین است دوستان مطالعه بکنند با مضامین بسیار بلند و عالی. خیلی خوب خدمت شما هستیم پس فرمودید یکی از اعمال روز عید غدیر فردا دعای ندبه است.

حاج آقا عالی: بله کما این که در سه تا عید دیگر هم توصیه شده یکی عید فطر یکی عید قربان و یکی عید جمعه خود جمعه یکی از اعیاد است که صبح این اعیاد ندبه بخوانند ببینید واقع‌اش وجه‌اش این است که در روایات ما اهل بیت فرموده‌اند امام باقر علیه السلام فرمود هیچ عیدی نیست که بر ما بگذرد مگر این که از جهتی حزن ما هم تازه می‌شود از این جهت که به هر حال ثمره‌ی غدیر هنوز به بار ننشسته ثمره‌ی غدیر این بود که امامت و ولایت محور جامعه شود و سرپرستی مردم را در همه‌ی عرصه‌های زندگی به عهده بگیرد این اتفاق هنوز نیفتاده است هنوز آن آثار ولایت آن چنان که باید ظهور پیدا نکرده طبیعتا این حزن دارد هنوز ولی الله در زمان غیبت در بلا است عَزيزٌ عَلَيَّ اَنْ تُحيطَ بِكَ دُونِيَ الْبَلْوى از این جهت امام باقر علیه السلام فرمود هیچ عیدی نیست که بر ما بگذرد مگر این که از جهتی حزنی هم بر ما تازه می‌شود که حق خودمان را در دست دیگران می‌بینیم حق خودمان را پایمال شده می‌بینیم دعبل خزاعی خدمت امام رضا علیه السلام اشعارش را می‌خواند به این بیت رسید که نمی‌بینی که سی سال است که دائم حسرت می‌خورم چون حق اهل بیت را که حق آن‌ها است در دست خودشان نمی‌بینم و دیگران را می‌بینم که آمدند حق آن‌ها را غصب کردند و از این جهت حسرت می‌خورم امام رضا علیه السلام گریه کرد فرمود درست می‌گویی از این جهت وقتی که یک مومن یک شیعه‌ی علوی و مهدوی می‌بیند که آن ثمره‌ی غدیر هنوز به بار ننشسته طبیعتا غصه دار می‌شود و ندبه می‌کند خیلی خوب است که اگر دوستان امکان پذیر بود برایشان این کار را انجام بدهند روز غدیر وقتی که دارند فریاد می‌زنند فَأَغِثْ يا غِياثَ الْمُسْتَغيثينَ، عُبَيْدَكَ الْمُبْتَلى، وَ أَرِهِ سَيِّدَهُ يا شَديدَ الْقُوى در دعای ندبه است خدایا به فریاد بنده‌ی خودت برس و مولای خودش را نشان‌اش بده قطعا امام زمان علیه السلام نگاه ویژه‌ای خواهند داشت قطعا آن دل مهربان تردید نداشته باشید که در چنین روزی که فرد این قد حواس‌اش جمع است یک نگاه خاصی به او خواهد داشت خدا رحمت کند آقای آشیخ عباس آقای زاهد را که از بزرگان تهران بودند ایشان دعای ندبه‌ای را بعضی از روزهای عید و جمعه این‌ها می‌خواندند یکی از متدینین بود که اوتاد و اولیاء و علماء و بزرگان و متقین هم می‌آمدند وقتی می‌رسید به این جمله أَیْنَ الْحَسَنُ أَیْنَ الْحُسَیْنُ؟ أَیْنَ أَبْناءُ الْحُسَیْنِ؟ صالِحٌ بَعْدَ صالِحٍ، وَ صادِقٌ بَعْدَ صادِقٍ، دیگر می‌گفتند آن‌هایی که در آن مجلس بودند می‌گفتند که تا آخر جلسه گریه بود و تکان خوردن شانه‌ها و حال و سوز یکی از این مرتبه‌هایی که این دعا تمام شد کریم محمودی تهرانی سید کریم کفاش که ایشان به هر حال از خوبانی بود که تشرفات‌اش به خدمت حضرت ولی عصر از مسلمات بود ایشان بعد از جلسه آمد آشیخ آقای خوانسار گفت حضرت تشریف داشتند داشتید دعا می‌خواندید و در این حالات حضرت تشریف داشتند و داشتند نگاه می‌کردند جای حضرت نشان داد که آشیخ عباس آقای زاهد خیلی گریه کرد و گفت من نتوانستم بشناسم در هر حال این یکی از اعمال است واقعا همین طور است ما هنوز عظمت و خسران انحراف از غدیر را متوجه نشدیم ما هنوز متوجه نشدیم که اگر ولایت ظهور بکند آن وقت چه اتفاقی در این عالم می‌افتد این که ما در زمان ظهور ولی عصر علیه السلام شنیدیم واقعا همین است که استعداد‌ها رشد پیدا می‌کند یعنی کامل می‌شود اخلاق کامل می‌شود علم به نهایت خودش می‌رسد یعنی آن مقداری که دنیا تحمل ظهور ولایت را دارد این جا پدید می‌آید یک جلوه‌ای از بهشت می‌دانید که بهشت دارالولایه است بهشت ظهور کامل اسرار ولایت است لذا سر در بهشت در روایت ما است که بر هر هشت در لا اله الا الله محمد رسول الله علی ولی الله دارد که ورودی بهشت همان‌ها که در دنیا باب الله بود آن جا هم باب هستند و بعد در روایت پیغمبر است که حلقه‌ی درب بهشت از یاقوت سرخ است که می‌خورد روی صفحه‌های طلایی وقتی که دق الباب می‌کند بهشتی کوبه‌ی در بهشت را و صفحه‌ی طلا طنین‌اش یا علی است بعضی از شاگردان علامه طباطبایی از آن‌ها سوال کردند که چرا طنین و صدای کوبه‌ی درب بهشت یا علی است ایشان فرمود وقتی شما در یک خانه‌ای می‌روید صاحب‌اش را صدا می‌زنید همان کسی که در دنیا دست‌تان را گرفت و به قرب خدا رساند آن جا هم قرار است در ضیافت خانه‌ی خدا راهنمایی‌تان بکند سر سفره‌ی او بنشینید درخت طوبی که در بهشت روایت‌اش مفصل است که در خانه‌ی امیرالمومنین ریشه‌اش است در روایت است در خانه‌ی پیغمبر ریشه‌اش است خود اهل بیت فرمودند چون خانه‌شان یکی است ریشه‌ی درخت طوبی در خانه‌ی امیرالمومنین است شاخه هایش در خانه‌های بهشتی‌ها است مومنین بهشتی است و تمام نعمت‌های بهشت از آن راه به آن‌ها می‌رسد ظهور اسرار ولایت آن جا است اما در خود زمان ولایت حضرت عصر علیه السلام به حدی که تناسب دارد دیگر آن وقت امثال سید بن طاووس و سید بحرالعلوم و شیخ انصاری و مقدس اردبیلی فقط این‌ها محرم راز نیستند در زمان ظهور این قدر مردم رشد پیدا می‌کنند و مومنین که آن‌ها هم به اندازه‌ی خودشان محرم سرّ می‌شوند و گوش‌شان توان شنیدن اسرار ولایت را از امام زمان علیه السلام خواهد داشت.

شریعتی: همه جا پر می‌شود از آن نور ولایت.

حاج آقا عالی: و رشد. این کراماتی که ما الآن از اولیا خدا می‌شنویم آن موقع مال مومنین معمولی خواهند بود یعنی مومنین معمولی آن موقع معمولی نیستند آن موقع همه ولی خدا هستند

شریعتی: این ولایت است که موجب رشد می‌شود

حاج آقا عالی: او است که تربیت می‌کند او است که این بذرها را رشد می‌دهد در زمان غیبت این بذرها بذر هستند با این که استعداد دارند ولی رشد پیدا نکردند در آن زمان ولی خدا می‌آید این رشد را ایجاد می‌کند.

شریعتی: حاج آقای میرباقری می‌فرمودند که دنیای عصر زمان دنیای دیگری است که خیلی‌ها آرزو می‌کنند که رجعت کنند و برگردند.

حاج آقا عالی: قطعا همین است یکی از فلسفه‌های رجعت همین است که آن‌هایی که استعدادش را در دنیا داشتند برای کمال ولی زمانه زمانه‌ای نبود که به آن‌ها اجازه‌ی رشد بدهد می‌آیند تا آن استعدادشان شکوفا شود می‌آیند تا تربیت ولایی را مستقیم ببینند در بعضی از روایات دارد که زمان ظهور فرج الله است یعنی فرج امام زمان تعبیر نیست فرج الله است یعنی گشایش کار خداست انگار. انگار اسماء خدا به عالم پایین ظهور پیدا می‌کند علم خدا حکمت خدا قدرت خدا شفای خدا همه‌ی اسماء پروردگار عالم هدایت خدا به اندازه‌ای که عالم دنیا گنجایشش را دارد ظهور پیدا می‌کند و عرض کردم که مسئله‌ی کوچکی نیست که آن وقت هر کسی شاگرد مستقیم امام زمان می‌شود من بارها این را عرض کردم فکر نکنید در زمان ولی عصر علیه السلام این قدر شلوغ می‌شود که ما دست‌مان به امام نمی‌رسد در روایات ما هست که رابطه‌ی هر فرد با امام زمان جوری است که انگار هیچ کسی در عالم نیست جز تو و امام زمان یعنی این قدر ارتباط راحت است با حضرت خدا یک کششی در گوش‌ها و چشم‌ها درست می‌کند که راحت ارتباط برقرار می‌کنند می‌شنوند یک کسی مثل مجلسی اول در روضه المتقین می‌گوید من در حرم امیرالمومنین بودم ولی عصر علیه السلام را دیدم پیش آقا نشستم حضرت چیزهایی به من گفت که به کسی نمی‌گویم من عقل‌های ضعیف نمی‌تواند تحمل بکند او محرم است می‌شنود ولی در زمان ظهور دیگر این طور نیست که کسی نکشد و یک کسی محرم باشد آن موقع دیگر همه می‌توانند.

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group