سه شنبه 4 دي 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

در مورد تشرفات ( افرادی که خدمت امام رسیده اند) امام زمان (عج) رسیده اند توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ – روایت داریم : به اتمام رسیدن حج دیدار امام است . پیوند پر رمز و رازی بین حج و امام معصوم زمان و رهبر راه است . حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست ،کعبه یک سنگ نشانی است که ره گم شود. مَثَل امام مثل خانه ی کعبه است که همه باید لباس احرام بپوشند و دور امامت طواف کنند. کعبه دور کسی طواف نمی کند .امام زمان خودتان را برای خودیت های خودتان خرج نکنید. خیلی ها از امام زمان شان می خواهند که دنیا آنها را آباد کند و از منظر زندگی دنیایی به امام شان نگاه می کنند. پوشیدن لباس احرام نشانه ی این است که روح ما پاک و سفید است، آماده ی دیدار خدا هستیم و از همه ی تعلقات دنیایی دل بریده ایم .ای حریم کعبه مُحرم بر طواف کوی تو، من به دور کعبه می چرخم به یاد روی تو ،گر چه بر مُحرم بود بوییدن گل ها حرام ، زنده ام من ای گل زهرا زفیض بوی تو .تشرف مهرزیار اهوازی پیام های بسیاری را در بر دارد و جای تامل دارد. زمانی که او با یار ویژه امام همراه می شود و می گوید که امام در حجاب است و او می گوید که بدی شما باعث حجاب بین شما و امام شده است . خیلی ها پس از چهل روز تشرف به جمکران گله مند هستند که امام را ندیده اند ،چه بسا شما ظرفیت دیدن امام را نداشته اید. عده ای خدمت امام رسیده اند ولی نتوانسته اند که ادب حضور را رعایت بکنند. عده ای چهل شب توصیه های عارف را عمل می کنند و بعد می گویند که ما نتوانستیم امام زمان(عج) را ببینیم و وقتی نزد عارف می آیند، عارف می گوید که دیشب در مسجد در کنار فرد نورانی نشستی و او به شما گفت که انگشتر در دست چپ کردن مکروه است و تو گفتی که هر مکروهی جایز است .او امام زمان(عج) بود و تو نتوانستی لحظه ای ادب حضور را رعایت کنی. خواجه نصیرالدین طوسی می گوید :وجود او لطف الهی است و غیبت او هم لطف دیگری است .تشرف علی بن مهرزیار اهوازی این را می رساند که وارستگی از دنیا می تواند حجاب ها را بردارد .سه جبهه ی شیطان که ما را به مال اندوزی ، قطع رحم و عدم احسان به اقوام و عدم پرداخت حقوق واجب مالی دعوت می کند، از آسیب های دینی جامعه اسلامی است . مهرزیار اهوازی نماینده ی ما شیعیان در محضر امام است . امام می فرماید ما هر صبح و شام منتظر آمدن تو بودیم ولیکن به مال اندوزی پرداختید. ( امام صیغه ی جمع بکار برده اند). ممکن است که یک نابجا خرج کردن بیت المال،حق الناس 75 میلیون مسلمان شیعه را بردوش فرد بیاندازد. نکند بخاطر مسئولیت دینی و مذهبی که به دوش ما انداخته اند، بیت المال را به سمت جیب خود باز کنیم. امام می فرماید: باعث حیرت و سرگردان مومنان ضعیف شدید .مهرزیار از راه حلال مال اندوزی کرده بود. مال اندوزی از راه حلال تعلقات خاطر نسبت به دنیا ایجاد می کند و پای انسان را می بندد زیرا محبت دنیا در دل فرد می اندازد. امام می فرماید : قطع رحم کردید. این رحم، رحم دینی و معنوی را شامل می شود. کسانی که تمکن مالی داشتند به خویشاوندان شان توجه نکردند. امام می فرماید که تنها راه بازگشت توبه و استغفار است .اگر کسانی هم از توبه غافل هستند دیگران برای آنها استغفار کنند . اگر استغفار بعضی از شما برای بعض دیگر نبود همه هلاک می شدند مگر شیعیانی که رفتار و گفتارشان مطابقت دارد و طبق گفتار ما عمل می کنند. در اینجا اهمیت توبه ،استغفار و دعا مشخص می شود. بخش عظیمی از دعاهای معروف ما مربوط به توبه و استغفار است .دعای کمیل که دعای خضر نبی بوده است که بواسطه امیرالمومنین به کمیل گفته شده است .سیدبن طاوس می فرمود که من در صبحگاه چهره امام را نمی دیدم ولی صدای مناجات سحرگاهی او را می شنیدم . در اوایل دعا داریم :خدایا ببخش آن گناهانی که نعمت های تو را تغییر می دهد، خدایا گناهانی را ببخش که بلا نازل می کند و ... روح دعای ما روح استغفار و توبه است .

سوال – آداب استغفار و دعا کردن چیست ؟

پاسخ- وقتی شیطان قسم یاد کرد که در کمین صراط مستقیم می نشیند و راه را از چهار جانب به انسان می بندد .ملائک دل شان به حال فرزند آدم سوخت . خدا فرمود که همه ی راهها بسته نشده است زیرا من دو راه ویژه را برای ارتباط با خودم باز گذاشته ام ، یکی راه آسمان ( از طریق دعا) و یکی راه زمین (از طریق سجده ) است .با فضلیت ترین دعاها شما استغفار شماست .دعا و استغفار از هم جدا نیست . دعاهای با فضیلت دربردارنده ی استغفاراست . یکی از شرایط دعا و اجابت، توبه و استغفار است .

روز عرفه که روز نیایش نامگذاری شده است و روز استغفار و توبه هم هست .دعاهای این روز باید بصورت دسته جمعی خوانده شود. در این روز با دعای امام زمان(ع) که با همه ی حجاج آمین می گوید، یک نهضت استغفار برگزار کنیم .

سوال – صفحه 125 قرآن را توضیح بفرمایید.

پاسخ – در این صفحه می فرماید :ای کسانی که ایمان آورده اید مواظب لغزش هایتان باشید .اگر شما اهل هدایت و استقامت بر مسیر حق باشید گمراهی دیگران به شما زیانی نمی رسد. خیلی از مردم گناهانی را که انجام می دهند بر گردن خانواده و اطرافیان می اندازند که این درست نیست .

سوال – آیا در حج و ارتباط آن با ولایت اسراری وجود دارد ؟

پاسخ – پر اسرارترین و پر آثارترین مراسم مناسک حج است . در مناسک حج رمل جمرات داریم یعنی سنگ زدن به خانه ی شیطان. این کار دربردارنده ی یکی از زیباترین مناسک حج است. خانه ی شیطان باید در سه مقطع زمانی سنگباران بشود،چرا ؟ عده ای آنرا به زمان حضرت ابراهیم و آدم نسبت داده اند .سوره صافات داستان حضرت ابراهیم و اسماعیل را بیان می کند و داریم که در این زمان ابراهیم از تعلق به اسماعیل دست کشید یعنی روزعید قربان به این معناست که ما باید تعلقات غیرخدایی خودمان را به مسلخ عشق ببریم وبه عشق خداوند وبا نیت الهی ذبح بکنیم. ابراهیم سه شب متولی خواب دید که باید ابراهیم را ذبح کند و این آزمایش بزرگی برای ابراهیم بود. حضرت ابراهیم به اسماعیل گفت که طناب و کاردی بردارد و آنها راهی بیابان شدند . دراین هنگام ابلیس دست بکار شد و نزد هاجر آمد و گفت که ابراهیم می خواهد فرزند تو اسماعیل را ذبح کند. حضرت هاجر گفت که این غیر ممکن است و هیچ پدری این کار را نمی کند. ابلیس گفت که او خواب دیده است و فکر می کند که از طرف خدا به او وحی شده است و هاجر کار ابراهیم را تایید کرد .ابلیس به اسماعیل گفت که پدرت می خواهد تو را قربانی کند و این دستور از طرف خدا رسیده است و اسماعیل گفت که اگر این دستور از طرف خدا رسیده است حتما باید این کار را بکند و من هم تسلیم محض هستم .وقتی به خانه ی اول شیطان رسیدند ، ابلیس به حضرت ابراهیم گفت که این خوابی که تو دیده ای خواب رحمانی نبوده است خواب شیطانی بوده است.ابلیس می خواست در دین و ایمان او تردید کند. حضرت ابراهیم هفت مرتبه سنگی را برداشت و الله اکبر گفت و به سمت شیطان پرت کرد و دعایی خواند :خدایا شیطان را ازمن دور کن. شیطان دور شد . در خانه ی وسطی شیطان، باز شیطان ظاهر شد و حضرت ابراهیم همان کار را تکرار کرد و در آخرین جایگاه شیطان باز همان عمل توسط ابراهیم تکرار شد . در آنجا به ابراهیم وحی شد که دست شیطان از تو کوتاه شده است . حضرت ابراهیم به پسرش گفت که این دستور خداوند است و اسماعیل گفت که دست و پای مرا محکم ببند و دامن خودت را بالا بگیر که خون من بر دامن تو نریزد و مادرم دچار ناراحتی نشود. وقتی حضرت ابراهیم کارد را بر حلق اسماعیل گذاشت ، وحی آمد که تو از آزمایش الهی سر بلند بیرون آمدی و گوسفندی بجای اسماعیل ذبح شد. ابلیس می خواست از تعلق ابراهیم به فرزندش سوء استفاده کند. قربانی کردن گوسفند در روز عید قربان به معنی قربانی کردن همه ی تعلقات انسان در برابر خداست یعنی نه گفتن به شیطان . شیطان ما را به تعلقات دنیایی دعوت می کند ولی ما ابراهیم وار به او پاسخ منفی می دهیم .

سوال – در روز عید قربان چه چیزی از خدا بخواهیم ؟

پاسخ – گاهی ما با عقل خودمان به در خانه ی خدا می روییم و از او درخواستی داریم که مطمئن باشیم که سر ما کلاه می رود. گاهی خواستن ما حقیر است .روز عید قربان که اجابت قطعی است ما باید زبان مان را به زبان معصوم متصل کنیم و همنوا با معصوم طلب کنیم . پس هیچ دعایی با فضیلت تر از دعای عرفه ی امام حسین (ع) نیست .

مطالبه ی امام زمان(عج) راه میان بری بین ما و خداست و خدا باید دست ما را بگیرد . این خواسته تحقق پیدا می کند. ما باید از امام زمان(عج) بخواهیم که از خدا برای ما قطع تعلق به دنیا را بخواهد تا ما راه ارتباط ما با حضرت باز بشود .

دردعای عرفه داریم :خدایا به تدبیر و مدیریت خودت از تدبیر خودم در زندگانی بی نیاز کن و با اختیار خودت مرا از اختیارم بی نیاز کن یعنی خدایا اختیاردار زندگی من باش. این دعا عالی ترین دعا است و به همه ی بیماران ما شفای عاجل عنایت بفرما.

امام زمان(ع) می فرماید :هیچ چیزی بینی شیطان را مثل نماز به خاک نمی ماند، پس نماز را بپا بدار و بینی شیطان را به خاک بمال .

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group