در مورد مقامات حضرت ولی عصر(عج) توضیحاتی بفرمایید.
پاسخ – روایت داریم که ارواح مومنان از یک سپاه هستند و دوستی بین آنها برقرار است. امیداورایم که این دوستی ها خالصانه و رحمانی باشد، رنگ و بوی مهدوی داشته باشد و ما دست در دست هم بتوانیم زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) را فراهم کنیم.
سلام بر تو ای بهار مردمان .بهار معتدل ترین فصل سال است. در زمان ظهور، انسان ها به اعتدال نزدیک می شوند. معتدل ترین فصل تاریخ بشری روزگار ظهور امام زمان(عج) است. با فراگیری تعالیم آسمانی و مربی گری اخلاق ،ایمان مردم را عهده دار می شود. و انسان به اعتدال و جامعیت می رسد. و در تمام عرصه های انسانی رشد می کند. روحیه ی انسان عارف باید بهاری باشد .
دلم هوای تو کرده هوای آمدنت صدای پای تو آید صدای آمدنت
بهار با تو بیاید به محفل دل ما قدم به محفل ما نِه صفای آمدنت
در مقام شناسی امام زمان(عج) مهمترین نکته این است که ما بدانیم تمام مقاماتی که برای پیامبر ثابت شده است(به جز نبوت و رسالت) برای جانشینان و امامان معصوم نیز ثابت شده است و آنها هم صاحب همان مقامات هستند. مقامات حضرت مهدی همان مقامات پیامبر اسلام است یعنی مقامات مهدوی همام مقامات نبوی است بغیر از مقام نبوت و رسالت. پس مقامات از پیامبر به امامان به ارث می رسد. این اعتقاد مسلم شیعه است .
روایتی از امام صادق(ع) داریم که می فرماید: همانا صاحب الامر، سنت هایی از پیامبران به یادگار دارد. یعنی از هر پیامبری یک یادگاری در سیره مهدی وجود دارد اما یادگاری او از پیامبر اسلام این است که بر اساس هدایت او هدایت می کند و به همان سیره ی رفتاری او رفتار می کند. در مقام تلاوت قرآن (آموزش الفاظ قرآن)،در مقام مربی گری اخلاق( تهذیب نفس )و در مقام معلم قرآن و حکمت مثل پیامبر مردم را هدایت می کند. بر اساس هدایت نبوی ،مردم را هدایت می کند. پس او باید دارای همان مقام هدایت پیامبر باشد. در روایت دیگری داریم که او همان سیره پیامبر را دارد و بر همان اساس رفتار می کند.
قرآن، آئینه تمام نمای سیره ی پیامبر است. هر مقامات وجودی که برای پیامبر است برای امام مهدی هم ثابت شده است. در زیارت آل یاسین داریم :سلام بر تو ای تلاوت کننده کتاب خدا. میرزای قمی به سید بحرالعلوم گفته بود که چطور تو را دریای بی کرانه حکمت ناب می یابم درحالیکه ما در جوانی هم مباحثه بودیم و تو از نظر علمی از من پایین تر بودی؟ سید فرموده :شبی مولایم امام عصر در مسجد سهله ،سینه مرا به سینه خودش چسباند. یعنی این قطره به اقیانوس متصل شده است .روزی سید بحرالعلوم وارد حرم مطهر امیرالمومنین شد و دور ضریح طواف کردند و بعد سید به جایی خیره شد و ایستاد و در حالیکه اشک از چشمانش جاری می شد این بیت را تکرار می کرد: چه خوش است صوت قرآن ز تو دلربا شنیدن ، به رُخت نظاره کردن سخن خدا شنیدن .بعد وقتی سید از حرم بیرون آمدند یکی از شاگردان علت ماجرا را پرسید. سید فرموده بودند که وقتی بالا سر مولا رسیدم دیدم که امام مهدی درحال ایستاده تلاوت قرآن می کنند و این بیت بی اختیار بر زبانم جاری شد. پس یکی از آداب زیارت ائمه تلاوت قرآن و هدیه کردن آن به روح امام معصوم است. خیلی از مردم طوری برنامه ریزی می کنند که سال تحویل در مرقد یکی از ائمه ی معصومین باشند. این زیارت ها در حقیقت ظرفیتی است برای بهره گیری از تعلیم و تربیت قرآنی و مهدوی. باید با ولایت پذیری و اطاعت از حضرت زمینه ی این تعلیم و تربیت را در خودمان فراهم کنیم تا هدایت هم شامل حال ما بشود.
امام عصر علاوه بر اینکه معلم قرآن است ما را به حقیقت قرآن ،عرفان ناب و حکمت ( حکمت دانش مفیدی است که ارتباط ما را با حقیقت هستی برقرار می کند.شناختی به ما می دهد که عاشقانه وارد مسیر خدا بشویم . حکمت ،گمشده مومن است پس بنابراین گمشده ی اصلی، معلم و مربی حکمت است که همان امام عصر است) می رساند و ما را به حقیقت راه می دهد. روایت داریم در زمان حکومت حضرت مهدی به تمام مردم علم و حکمت می آموزند.
مقام تزکیه یک لطافت و ظرافتی دارد. در تزکیه مقام تعلیم برداشته می شود. مثلا یک بار باغبان شیوه باغبانی را تعلیم می دهد، این معلمی است ولی یک بار باغبان زمینی را انتخاب می کند ، زمین را آماده می کند، نهال را می کارد، کودزایی می کند و ...
چرا در زمان ظهور علم و حکمت فراگیر می شود و همه یک عالم حکیم می شوند؟ لقمان به حکمت رسیده بود یک درجه با پیامبری فاصله داشت. انسان حکیم عارف همتراز پیامبری است. خدا می فرماید :این حکمت را خداوند به هر کس که بخواهد عطا می کند و این خیر کثیری است. در زمان ظهور همه ی مردم حکیم عارف می شوند. زیرا موانع ( وسوسه های شیطانی و هوای نفسانی )حکمت برداشته می شود. در زمان ظهور، عطش حکمت ایجاد می شود و معلم حکمت هم ناظر است .حتی زنان خانه دار در خانه هایشان بر اساس سنت خدا قضاوت می کنند یعنی به درجه ی اجتهاد می رسند. پس زنان خانه دار هم به حکمت ناب می رسند.
تمام پیامبران الهی دوست داشتند که در دولت مهدوی حضور داشته باشند زیرا در زمان ظهور ،بهشت روی زمین اتفاق می افتد. پس جامعه ی مهدوی، یک جامعه ی سرتاسر قرآنی و عرفانی می شود. روایت داریم که تمام اندیشه ها به اندیشه های قرآنی باز می گردد. و اخلاق قرآنی و رحمانی حاکم می شود، این فضا بسیار زبیاست.
امام صادق(ع) در تفسیر آیه 269 سوره بقره (به هر کسی حکمت داده شود خیر فراوانی است)می فرماید که این حکمتی یکی اطاعت وبندگی خداوندست و یکی معرفت امام معصوم زمان است. حکمت خیر کثیر یا همان کوثر است .سرتاسر زندگی حضرت زهرا بر اساس حکمت بوده است.
سوال – صفحه 293 قرآن کریم توضیحاتی بفرمایید.
پاسخ – این صفحه آغاز سوره کهف است. روایاتی وجود دارد که فضیلت سوره های قرآنی را بیان می کند. در فضیلت سوره کهف آثار مادی و معنوی زیادی را بیان کرده اند مثل دوری از آتش جهنم. پیامبر می فرمایدکه نام سوره کهف در تورات حائله است چون میان تلاوت کننده خود و آتش قهرالهی، فاصله می اندازد، انسان را عاقبت به خیر می کند که رفتنش از این دنیا هم فضیلت رفتن شهدا می شود یا شهید می شود. یکی از ویژگی های یاران امام زمان(عج) تمنای شهادت در راه خدا است. تلاوت سوره کهف در شب های جمعه باعث می شود که مرگ انسان بصورت شهادت باشد یا شهید مبعوث شود ،در صف شهدا قرار خواهد گرفت و ایمن خواهد بود از فتنه ی دجال آخر الزمان.
نماینده ی ارشد شیطان در آخرالزمان(دجال) شخص یا جریان فکری است که مانع تعلیم معارف عرفانی می شود. زیرا دجال وسوسه های شیطانی را در جامعه پرورش می دهد. اکثریت مردمان عالم در آخر الزمان، از پیروان شیطان و دجال هستند و بخاطر همین نمی توانندعارف و حکیم بشوند. در روایتی داریم که با ده آیه پایانی سوره کهف( سوره کهف از سوره های مکی است و 110 آیه دارد) مانوس باشید ،در این صورت هیچ فتنه ای از دجال به شما نخواهد رسید.
سوال – در مورد پیوند تربیت مهدوی و تربیت فاطمی توضیحاتی بفرمایید.
پاسخ – این پیوند بسیار زیبایی است ،پیوند تمام ایام با ساحت امام زمان(عج). نامه ای از امام زمان(عج) به ما رسیده است که می فرماید: سیره ی دختر رسول خدا، اسوه نیکوی زندگانی من قرار داده شده است یعنی سیره مادرش اسوه زندگی حضرت مهدی است.
تمام عالم منتظر ظهور امام عصر هستند تا جمال او را تماشا کنند، حضور او را دریافت کنند و او را اسوه و الگوی خودشان قرار بدهند و حضرت می فرماید که اسوه ی من مادرم زهراست. تمام امامان معصوم و حضرت فاطمه(س) در مقام تزکیه و تهذیب نفوس، مربیان اخلاق بودند و معلمان قرآن در مقام تعلیم حکمت بودند. اگر ما پیروان و دلدادگان حضرت مهدی هستیم، حضرت می فرماید که مادرم اسوه من است. پس ماهم باید حضرت فاطمه زهرا(س) را اسوه ی خودمان قرار دهیم.
یکی از اولویت های اصلی ما در آخرالزمان تقابل با تهاجم های بی امان فرهنگی و اخلاقی این است که باید در مقابل غارتگران دین به عرصه بیاییم و در شمار مجاهدان اخلاقی و فرهنگی قرار بگیریم. یعنی ابتدا با قرآن و اهل بیت آشنا شویم، تعلیم و تربیت ما قرآنی بشود بعد به تعلیم و تربیت خانواده مان اهمیت بدهیم. درآخرالزمان غفلت های شیطانی به اوج می رسد.
پیامبر می فرماید: وای به فرزندان آخر الزمان از دست پدران شان. پرسیدند آیا از پدران مشرک شان ؟حضرت فرمود: خیر، پدران شان مومن و اهل ایمان هستند ولی دچار غفلت شده اند در تعلیم و تربیت فرزندان شان. به فرزندان شان واجبات الهی را تعلیم نمی دهند. پس هر پدر و مادری باید تعلیم و تربیت الهی را به فررندان شان یاد بدهند. تربیت ما باید فاطمی و علوی باشند با محوریت قرآن. پیامبر در ادامه می فرماید: اگر فرزندان شان دنبال معارف دینی بروند پدران شان مانع آنها می شوند.( به یک بهانه ی اندکی از دنیا قانع می شوند یعنی علم و معرفت در تعلیم و تربیت شان جایگاهی ندارد)
در ایام فاطمیه دختری به من گفت که من به این رسیده ام که استعداد من در معارف دینی است و می خواهم به حوزه بیایم و مبلغ دین بشوم و پدرم به شدت مخالفت می کند و می خواهد که من به نیروی انتظامی بروم. در ادامه پیامبر می فرماید: من از آنها بیزار هستم ، آنها به من تعلق ندارند و آنها هم از من بیزار و دور هستند.
غفلت های شیطانی و دنیایی و توجه بیش از حد به دنیا و فاصله گرفتن از اهل بیت باعث می شود که والدین به معارف دین اهمیت ندهند. پس ابتدا قرآن و احادیث را به خانه بیاورند. فاطمه زهرا حدیثی را نوشته بودند و به اسماء داده بودند که از آن نگهداری کند. بعد از مدتی این حدیث را از او خواستند. اسماء نتوانست آنرا پیدا کند، حضرت زهرا(س) ناراحت شدند و گفتند که ارزش این حدیث برای من به اندازه ی ارزش وجودی حسن و حسین است. همه ی آسیب های ما بخاطر فاصله گرفتن از قرآن و عترت است .
کتاب خانواده و تربیت مهدوی نوشته ی آقای حیدری و تالیف آقا تهرانی است و کتاب خوبی است.بعضی از بینندگان راه کار عملی و راهبردی می خواهند. این کتاب یک نقشه ی جامعه راهبردی و عملیاتی است، این کتاب با محور قرآن می تواند تربیت مهدوی فرزندان را رقم بزند.
خدایا به وجود معلم حقیقی قرآن و مربی اخلاق، تو را قسم می دهیم که رفتار و گفتار ما را قرآنی، رحمانی و مهدوی قرار بده.