سه شنبه 4 دي 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

در مورد مقام های امام زمان(عج) توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ – یکی از مهمترین مقام های امام عصر که لازم است ما با آن ارتباط پیدا کنیم مقام عین اللهی آن حضرت است. محدث قمی در ابتدای مفاتیح در زیارت حضرت حجت در روز جمعه آورده است: السلام علیک یا حجةالله فی ارضه وعین الله فی خلقه (سلام بر تو حجت خدا روی زمین و چشم خدا در میان خلق خدا).امام عصر چشم خداست یعنی حاضر و ناظر بر تمام جهان هستی و حاضر بر زندگانی واعمال و رفتار ماست. همانطور که خدا شاهد اعمال ماست امام زمان(ع) هم در مقام عین اللهی ،چشم بینای خداوند، در میان آفریدگان است. وقتی می گوییم که امام معصوم زمان خلیفة الله است ،این یک مقام تشریفاتی بدون اختیارات نیست. وقتی مقام جانشینی خدا به امام عطا می شود ،اختیارات تام هم به امام عطا می شود. امام حق تصرف ،مدیریت، تدبیر، هدایت و تزکیه دارد. امام عین الله است یعنی حق دیده بانی  دارد.

اگر این نکته را باور کنیم و در متن زندگی مان جریان بدهیم یکی از مهمترین عرصه های سیر و سلوک در بندگی خداوند را طی کرده ایم، این نکته می تواند بزرگترین انگیزه در عبادت خداوند و ترک معصیت باشد. شاگردی که در محضر استاد است با شاگردی که بدون معلم درس یاد می گیرد تفاوت دارد. شاگردی که بدون استاد است ابهامات برای او مشخص نمی شود و میان موفقیت تحصیلی این دو شاگرد خیلی تفاوت وجود دارد.

خداوند ،پیامبران و امامان معصوم را زیر نظر خودش هدایت می کند و بعد تربیت و تزکیه ی ما را بدست آنها می سپارد. امام زمان(عج) می فرماید:ما دست پروده ی خدا هستیم بعد ازآن آفریدگان به اذن خدا، دست پروده ی ما هستند و زیر نظر ما باید ساخته و پرداخته بشوند این مقام عین اللهی است که لحظه به لحظه در زندگی ما حاضر است و از احوال، زندگی  و خطورات قلبی ما آگاه است .

مقام عین اللهی امام نسبت به تمام جهان هستی است. عده ای که این مقام را باور می کنند، با آن ارتباط برقرار می کنند و ظرفیت را در خودشان بوجود می آورند ،شاگرد اول های کلاس هستند. اتصال قلبی آنها با امام بیشتراست و از تربیت ویژه ای برخوردار می شوند و اینها حجت امام در برابر مردم می شوند. مثل شیخ صدوق، شیخ مفید، میرزای شیرازی و... اینها شاگرد اول های دانشگاه هدایت و تربیت معرفت هستند که زیر نظر مستقیم امام زمان هدایت می شوند و ما به واسطه ی آنها این هدایت و نور تربیت را فرا می گیریم .

هر کدام از ما باید باور کنیم که حضرت ما را می بیند. اگر جوان باور داشته باشد که امام زمان(عج) او بعنوان جانشین خداوند و چشم بینای خداوند او را می بیند، بساط معصیت را جمع می کند. یکی از اساتید حوزه می فرمود که من به امام زمان(عج) متوسل شدم  و دلم شکست که من هنوز توی خواب هم نتوانسته امام را ببینم. در شب خواب دیدم که در منزل را زدند و گفتند که امام زمان(عج) می خواهد به منزل شما بیاید. من دستپاچه شدم و خودم را آماده کردم ،در را باز کردم و منتظر آقا بودم که دیدم فرزندان من فیلمی را می بینند که من احساس کنم که این فیلم مورد پسند امام زمان(عج) نیست، تشویش داشتم. آقا لحظاتی در درگاه در وارد شدند ولی من جرأت تعارف کردن حضرت را به منزل نداشتم زیرا فضا را فضای معصیت و گناه می دیدم.

امام فرموده است که علم ما بر رفتار، نیات و احوال شما احاطه دارد. اگر ما این را باور کنیم ،انگیزه ی زیادی برای عبادت و ترک معصیت پیدا خواهیم کرد. در سه ماه رجب، شعبان و رمضان که آغاز فصل بندگی است، دو دعا و یک زیارت از جانب امام عصر بر ما وارد شده است. این سه ماه یک پیوند پر رمز و رازی با حضرت دارد. گویا حضرت انتظار دارد که ما در مورد طاعت خدا عزم جدی تری نشان بدهیم. امامان معصوم راه کار و دستورالعمل به ما می دهند. پس ما تحت مراقبت و نظارت آنها هستیم بشرط اینکه ما باور کنیم و با آنها ارتباط برقرار کنیم. اگر این نظارت ها را باور کنیم، ارتباط بیشتری با امامان خواهیم داشت. بیشتر شهدای ما به این مقام رسیده بودند. یکی از راه کارهای عملی رسیدن به حکمت، مطالعه سیره اولیاء وعرفاء است. به فرموده امام خمینی ،مطالعه ی وصیت نامه شهدا و تفکر در نوع نگرش آنها، بالاتر از پنجاه سال عبادت است. گفتار و رفتار شهدا می تواند ما را در بندگی خدا پیش ببرد. مقام معظم رهبری می فرمایند: راهی که عارف باید درعرض چندین سال طی بکند، جوان در طول یک ماه در جبهه طی کرده و به یک نگرش عارفانه رسیده است .شهدا یک ارتباطی عمیق ولایی با سیره ی امام عصر برقرار کرده بودند. آنها حضرت را پدر مهربان خودشان دریافت کردند و او را در مقام مربی گری خودشان می دیدند و امام را شاهد و ناظر بر تمام اعمال شان می دیدند. شهید چمران در نوشته هایش به مقام عین اللهی امام زمان (عج) تاکید می کند. شهید چمران می نویسد: او پیروان خود را رها نکرده است و دست هواها نسپرده است و مراقب آنهاست .اگر به آنها ناراحتی برسد قلب مبارکش به درد می آید. اگر خونریزی ناحقی در جایی صورت بگیرد، حضرت ناراحت می شود. این بزگوار مراقب است و با تمام وجود می کوشد تا تحول نفسانی را در این امت بوجود بیاورد. اگر جوانان ما در اعتقادشان به خود بقبولانند که امام زمان(عج) در میان آنها زندگی می کند ،شاهد اعمال شان است رفتار، زندگی ،فداکاری ،مرگ و حیات آنها تغییر کیفی پیدا می کند، چه بسا جهش بزرگی در حرکت تکاملی جوانان ما بسوی مدینه ی فاضله ایجاد شود.( جوانان ما شاید برای لحظاتی یا روزهایی به وجود مبارکش فکر می کنند اما بعد او را به فراموشی می سپارند. در دعا داریم :هرگز یاد شما را از ذهن نمی بریم. پس غفلت از جانب ماست ) ما امام زمان(عج) را بصورت اسطوره ای در تاریخ بشمار آورده ایم. این اشتباه محض است .امام زمان(عج) در میان ما حضور دارد، هرعملی که انجام می دهیم می بیند، می شنود، روزی که مردم ما به این اعتقاد برسند و آنرا لمس کنند بزرگترین جهش ها در راه تکامل زندگی شان بوجود خواهد آمد و این قدم اصلی در ظهور حضرت است. شهید چمران مقام عین اللهی امام را دیده بودند و ایشان را در زندگی اش حاضر و ناظر می دیدند.

وقتی ایشان در دانشگاه امریکا پذیرفته شده بودند مادرشان به ایشان می گوید: مصطفی، شیرم را حلالت نمی کنم اگر در طول این سفر مرتکب معصیت بشوی و از راه امام زمان(عج) خارج بشوی. ایشان باتلاش و مجاهدت علمی خودش در رشته ی فیزیک پلاسما، در بین کل دانشجویان نفر پنجم می شود. تمام دنیا به او رو می آورند ولی او لحظه ای از آرمان های الهی خودش دست برنمی دارد و در آخر به تمام پیشنهاد دنیایی پشت پا می زند و به لبنان می آید و با اسرائیلی ها می جنگد و وقتی پس از سالها به ایران بر می گردد مادرش به او می گوید که با توصیه ی من چکار کردی .او می گوید: مادر، در طول این سالها نه تنها گناه نکردم حتی اندیشه ی گناه را به ذهنم راه ندادم. زیرا او خودش را همیشه در محضر امام زمان(عج) می دید. و به چنین مقامی رسیده بود.

امام خمینی فرمود: عالم محضر خداست در محضر خدا گناه نکنید. به تعبیری عالم محل نظارت و حضور جانشین خداست ،در محضر امام عصر گناه نکنید. مراقبت ها ،مواظبت ها و انگیزه ها نسبت به عبادت و دوری از معصیت با این باور به حداعلی خودش می رسد. پس امام زمان(عج) چشم خداوند در میان ماست.

سوال – اگر ما گناه بکنیم ،آیا امام زمان(عج) در روز قیامت علیه ما شهادت می دهند؟

پاسخ – ایشان مقام شاهد اعمال بودن هم دارند. کسی که مقام چشم خدایی را دارد در روز قیامت بر اعمال ما شهادت می دهد . روایت داریم که اعمال ما بصورت روزانه یا هفتگی یا ماهیانه یا سالیانه به ساحت امام عرضه می شود. حضرت نگاه می کند ،اگر عبادتی انجام شده حضرت سپاسگزاری می کنند گویا آبروی امام زمان(عج) آبروی ماست و آبروی ما آبروی امام زمان(ع) است .با دعای خیرشان ما را بدرقه می کنند. بسیاری از توفیقات ما بخاطر دعای خیر امام زمان(عج) برای ماست. وقتی امام می بیند که گناهی از شیعه ای سر زده، حضرت ناراحت می شوند و برای او استغفار می کنند. اشک و استغفار اصلی حضرت بخاطر گناهان ماست. این مصداق عین اللهی و هدایت به امر حضرت است .ما بدون دعای ویژه و استغفار حضرت نمی توانیم در مسیر بندگی حضرت حق پیش برویم .درست است که حضرت در غیبت هستند ولی نور هدایت، تزکیه و تربیت به قلوب ما می رسد.

آیت الله بهجت که یکی از عرفای بودند می فرمودند که ما تکلیف در دیدار و ملاقات با امام زمان(عج)نداریم و این را از ما نخواسته اند ولی باور این مطلب که حضرت لحظه به لحظه ما را می بیند و ناظر اعمال ماست ،برای ما اصالت دارد و این برای ما سازنده است. پس حضرت همان لحظه اعمال نیک و بد ما را می بیند و در قیامت هم شاهد اعمال ماست. در صحیفه ی نور داریم که خوف و هراس اصلی من در آن است که وقتی اعمال ما را به محضر امام زمان(عج) عرضه می کنند حضرت در محضر خداوند خجالت زده بشود.( زیرا ما فرزندان و امت او هستیم. وقتی فرزندی خطایی می کند پدر ناراحت می شود.) آیا اینها شیعیان و پیروان ما هستند؟ اگر ما مقام عین اللهی حضرت را باور کرده باشیم، کاری نمی کنیم که حضرت خجالت زده بشود. چشم بینای خداوند در بین ما حاضر و ناظر است حتی در لحظه لحظه ی زندگی ما، در نفس کشیدن ما، در نشستن ،برخاستن در هر پگاه و نگاه ما و در ژرفای نماز و نیاز ما، ای وجه خدا، ای حاضر و ناظر خدا.

 

شیعیان مهدی غریب و بیکس است             معصیت محض خدادیگربس است

ای که  داری ادعای  شیعگی                          بندگی کن  بندگی کن  بندگی

سوال – صفحه 328 قرآن کریم را توضیح بفرمایید.

پاسخ – آیات اول این صفحه به حضرت ابراهیم و فرزندان شان اسحاق و یعقوب اشاره دارد. خداوند می فرماید که علاوه بر مقام نبوت، آنها را امامانی قرار دادیم که هدایت می کنند به امر ما .مفسران با استفاده از روایات می گویند که مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است و به بعضی از پیامبران داده می شود.

مقام نبوت ابلاغ پیام است .نبی کسی است که خبر را دریافت می کند و آنرا انتقال می دهد .کسانی که به مقام امامت می رسند بعنوان یک مربی همه جانبه ،امت را دستگیری می کنند .بعضی از پیامبران هم ارائه طریق می کنند( مقام نبوت) و هم ما را به مقصد می رسانند( مقام امامت).

در نظر بگیرید که در دو طرف خیابان نورافکن هایی است که ما را هدایت می کند. ولی راه دست خودماست.( مقام نبوت)حالا ممکن است که این نورافکن ها خاصیت مغناطیسی داشته باشند و نگذارند که ما از جاده منحرف بشویم. (مقام امامت) اگر انسان در راه به زمین بخورد با توبه کردن و با یا علی گفتن، دوباره بلند شود.

سوال – در مورد فضیلت ماه رجب توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ – این ماه را ماه رجب الاصب می نامند یعنی ماهی که رحمت و مغفرت الهی بر سر ما ریزان است .انشاء الله ظرف وجود ما بزرگ باشد و خودمان را زیر چتر قرار ندهیم و ظرف وجودمان را وارانه نگرفته باشیم. در روز قیامت ندا می دهند :اَینَ رجبیون( کجا هستندکسانی که ماه رجب را بزرگ داشتند؟) رجب سرآغاز بندگی است. عرفا می گویند که ماه رجب ماه تخلیه ( وجود ما ظلمانی شده است ابتدا باید از اثر گناهان تخلیه بشویم .ذکراستغفار و روزه داری ماه رجب تاکید شده است ، کسی که یک روز ماه رجب را روزه بگیرد به بهشت نزدیک می شود) ،ماه شعبان ماه تحلیه و ماه رمضان ماه تجلیه است. در مقابل ندای قیامت ،عده ی کمی در محشر بلند می شوند که نور چهره های آنها محشر را روشن می کند .تاج های عزت بر سرشان می گذارند و هراز فرشته در سمت راست و هزار فرشته در سمت چپ آنها را ندا می کنند: ای بندگان من، به عزت و جلالم سوگند شما را به مقام الهی وعطایا فراوان می رسانم زیرا شما داوطلبانه برای من روزه گرفته اید.(روزه گرفتن تکلیف نیست ولی بخاطر عشق روزه گرفته اند) بندگان مرا به بهشت وارد کنید.  پس این پاداش برای کسانی است که یک روز ماه رجب را روزه گرفته باشند.

شب جمعه ی اول ماه رجب، شب لیلةالرغائب است یعنی شبی است که انسان می تواند به آرزوهای خودش برسد اگر از راه بندگی خدا وارد بشود. ما باید دم خدا را ببینیم، تا دل عالم  با ما همنوا بشود. معنای دیگر آن به معنای پاداش وعطای فراوان الهی است. پس اگر کسی طبق دستوری که داده شده است عمل کند( روزه بگیرد ،نماز مغرب را بخواند و بین نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز بخواند ( طبق مفاتیح الجنان)مثل نماز صبح به دو رکعت و در هر رکعت یک حمد و سه اناانزلناه و دوازده مرتبه قل هوالله بخواند و...) باعث می شود که گناهانش بخشیده می شود، راحت شدن شب اول قبر( در شب اول قبر یک چهره ی زیبایی به سراغ فرد می آید که حقیقت نورانی عمل لیلةالرغائب است که این نورانی بودن با او تا بهشت می ماند).خدا می فرماید: بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را. اجابت یعنی اینکه ممکن است که مصلحت شما باشد و مثل همان چیزی که از خدا می خواهید به شما بدهند. گاهی مصلحت شما نیست و با فاصله ی زمانی دعای شما مستجاب می شود و گاهی مصلحت الهی نیست .پس استجابت یه این معناست که صدها برابر چیزی که ما خواسته بودیم به حساب آخرتی ما می ریزند.

معنای استجابت به این معنا نیست که هر چه را در هر زمانی که خواستیم خداوند به ما بدهند. ما نمی خواهیم خدایی بکنیم و جای خدا و بنده را عوض کنیم.  خداوند طبق مشیت به ما وعده داده است که در این شب لیلةالرغائب زیاد می بخشد.

کسانی که نمی توانند روزه بگیرند حتی اگر آرزوی روزه داری ماه رجب را داشته باشند برکات شامل آنها می شود. همچنین در هر روز هزار مرتبه ذکر لااله الاالله و استغفر الله وارد شده است.

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group