در مورد مقام صاحب التدبیری امام زمان(عج) توضیحاتی بفرمایید.
پاسخ – ورود به دهه ی فرخنده ی مهدوی (از 11 تا 20 شعبان) را تبریک می گوییم. امروز که روز ولادت علی اکبر است روز جوان و امام زمان (ع) نامگذاری شده است. در روایات داریم که یاران حضرت همه جوان هستند و پیران به تعداد کم و به اندازه ی نمکی هستند که به غذا زده می شود و حتی یاران پیر هم، دل های جوانی دارند.
مقام صاحب التدبیری همان مدیریت امام زمان(عج) بر جامعه انسانی و نظام هستی به اذن الهی است. در یکی از زیارت های امام آمده است :سلام بر تو ای صاحب تدبیر. صاحب همراهی و همنشینی مداوم را می رساند یعنی سلام بر تو ای کسی که لحظه به لحظه در مدیریت رحمانی عالم، تربیت، هدایت نیروها و امکانات برای تحقق هدف خلقت هستی. لحظه لحظه زندگی ،دعا و مناجات او هدف مشخصی دارد. هدف آفرینش خداوند رسیدن به عبودیت است تا بندگی تحقق پیدا بکند. برای تحقق این هدف، امام زمان(عج) مدیریت می کند. تمام مقامات امام مثل مقام عین اللهی و مقام تزکیه و تعلیم حکمت حضرت زیر شاخه ی مدیریت حضرت است. این تدبیر حضرت به اذن خداست. مشیت الهی درنظام هستی این است که در زمین جانشین داشته باشد. مقام خلیفة الرحمانی یک مقام تشریفاتی بدون اختیار نیست بلکه یک مقام واقعی با تمام اختیارات است. پس برای مدیریت تمام افراد بشر از طرف خدا به حضرت اذن داده شده است .
سوره قدر مدیریت امام را ثابت می کند. تنزل الملائکه و الروح ...من کل امر: نازل می شود امورات عالم به اذن پروردگار از هر امری از امورت عالم بر قلب پیامبر و جانشینان او که این نازل شدن ادامه دار است.
چرا در شب قدر تمام امورات عالم بر قلب مطهر امام معصوم نازل می شود؟ زیرا او دارای اختیارات تام است. و مدیریت عالم بدست اوست و امام باید آگاه به مقدرات عالم در سال جاری باشد تا برای تحقق آنها تلاش بکند. حتی در روایات داریم که چون امام آگاهی کامل به مقدرات دارد گاهی حذف و اضافاتی در تقدیرات انجام می دهد. و می تواند مقدرات را عوض کند. از امام باقر(ع) سوال کردند که با فضیلت ترین شب ها کدام است؟ امام فرمود: شب نیمه شعبان بعد از شب قدر بافضیلت ترین شب هاست. در شب نیمه شعبان خداوند فضل ویژه ی خودش را نازل می کند. بالاترین فضل الهی به جوامع بشری این است که یک مدیر و جانشین با اختیارات کامل برای آنها قرار داده است. به فضل الهی در این شب تاکید کرده اند و تاکید کرده اند که در این شب از خداوند چیزی بگیرید. به غسل، احیای شب نیمه شعبان و خواندن زیارت امام حسین(ع) تاکید شده است. بزرگداشت این شب می تواند در ارتباط با صاحب آن تاثیر بسزایی داشته باشد. هر شب شب قدر است اگر قدر دانیم.
در دعای شب نیمه ی شعبان آورده شده است :تو محور و مدار روزگار هستی. کسی می تواند مدار و محور باشد که مدیریت و تدبیر داشته باشد. اینها مفاهیم خیلی بالایی است. این از عظمت حضرت ناشی می شود.
امام مقام عین اللهی دارد یعنی چشم بینای خداوند در میان مردم است، مقام الجهد المجاهد ،مجاهد فی سبیل اللهی دارد ،مقام رحمة الواسعه دارد یعنی رحمت فراگیری الهی بر آفریدگان، مقام ارحم الرحیمه یعنی رحیم ترین افراد به امت را دارد، امام کهف :پناهگاه، غوث :فریادرس و مفرج الکروبات: گشاینده ازغمها است .همه ی اینها به گونه ای جریان مدیریت حضرت را در زندگی ما می رساند. اینها جلوه هایی از مدیریت حضرت است. در دعا داریم :بواسطه ی تو خداوند از اهل ایمان هم و غم را بر می دارد و فرج و گشایش برای آنها ایجاد می کند. و به برکت تو به آفریدگارش هدیه می دهد. صفات مبین الحق یعنی ظاهرکننده حق و خلیفة الرحمان با مدیریت ارتباط پیدا می کند.
بعضی ها فکر می کنند که حضرت در زمان غیبت در گوشه ای نشسته است و هر وقت که امام ظهور کند کارش شروع می شود، در صورتی که این طور نیست. پر کارترین فرد برای آماده سازی زمینه ی ظهور خود امام زمان(عج) است. مقام هدایت و تربیت حضرت دارد نیروسازی می کند. امام شاگرد اول ها را بصورت ویژه و مردم جهان را بصورت عمومی تربیت می کند تا آماده بشوند. پس غیبت به معنای پنهان بودن و پنهانی کار کردن است نه بیکار بودن. در مورد وجود امام در عصر غیبت می فرمایند: خورشید پشت ابر. ابر غیبت ما را از نور مستقیم امامت دور کرده است ولی نور امام به ما می رسد. بواسطه ی نور خورشیدی که پشت ابر است زندگی می چرخد حتی اگر ابر جلوی آنرا گرفته باشد. خورشید از اثر خودش نیفتاده است. خورشید امامت هم وقتی پشت ابر غیبت است آثار وجودی خودش را دارد. یکی از آثار قلب های الهی است که اگر نور هدایت را داشته باشند از این نور کسب فیض می کنند و از ولایت، مدیریت و هدایت او بهره می برند.
در روایات داریم :بهره گیری قلب های مردم از امام مثل بهره گیری مردم از نور خورشیدی که پست ابرهاست. وقتی خورشید پشت ابر قرار می گیرد شب نمی شود نور کارآیی خودش را دارد.
گاهی با دعای حضرت شیخ صدوق متولد می شود که سیصد کتاب می نویسد که برای جهت گیری جامع شیعی موثر واقع می شود. این جلوه ای از مدیریت حضرت است. مدیریت باواسطه در زمان امام عصر، به شاگرد اول ها و مراجع تقلید سپرده می شود یعنی آنها را حجت و واسطه ی بین خودش و مردم قرار می دهد. جامعه ی شیعی تحت مدیریت حضرت است حتی هدایت رهبر جامعه شیعی با مدیریت حضرت انجام می شود. از شیخ مفید و شیخ انصاری گرفته تا امام خمینی که دولتی را برای ظهور امام آماده می کند، همه با هدایت وعنایت امام صورت گرفته است. و این جلوه ای از مدیریت حضرت در عصر غیبت است. ولایت فقیه ،ولایت فقاهت، ولایت عدالت و ولایت توان مدیریت دارد. کسی که مدیریتش شبیه تر به مدیریت امام عصر باشد می تواند از جانب امام به او ولایت بخشی بشود که درعین عدالت و پارسایی توان مدیریت امت راهم داشته باشد، این فرد می شود حجت مهدوی زمانی برای زعامت دینی شیعیان. در واقع تحقق مدیریت باواسطه ی حضرت ولی عصر.
سوال صفحه 363 قرآن کریم را توضیح بفرمایید.
پاسخ – در این صفحه داریم: آیا دیدی کسی را که خدای خودش را هوای نفسش قرار داد؟ آیا تو( پیامبر) می توانی برای چنین کسی وکیل باشی؟
خیلی از مردم هواهای نفسانی و خواسته ای دل شان را خدای خودشان قرار داده اند که همان وسوسه های شیطانی است. اگر کسی خواسته های نفسانی خودش را خدای خودش قرار بدهد ،بداند که نمی تواند از مقام مدیریت، ولایت و تربیت پیامبر بهره ببرد. وجود چنین کسی رو به هدایت امام بسته است. ما باید از خواسته های شیطانی فاصله بگیریم و با آن مبارزه کنیم تا بتوانیم در سایه سار ولایت و تربیت امام زمان(عج) زندگی کنیم.
سوال – رفتار ما چگونه باشد تا پیرو واقعی حضرت ولی عصر باشیم؟ و حضرت از ما راضی باشند؟
پاسخ – توجه به این نکته که حضرت شاهد و ناظر ماست و با توجه مقام عین اللهی حضرت داریم که تمام احوال و اخبار شما زیر نظر ما ائمه است و ما لحظه ای از شما غافل نیستیم، ما هم نباید مانع و حجابی در وجودمان برای ولایت و تربیت امام بگذاریم.
در دعای عرفه امام حسین(ع) داریم : خدایا با تدبیر خودت مرا از تدبیر خودم بی نیاز کن. یعنی مدیریت براساس خود کنار برود و مدیریت رحمانی بیاید تا اختیارگردان وجود من خدا بشود. کسی که چنین تمنایی دارد و در این راه تلاش می کند می تواند مورد تربیت حضرت واقع بشود.
خیلی ها در شب نیمه شعبان به زیارت جمکران مشرف می شوند که این حدیث عشق و مهدی باوری مردم نسبت به ساحت امام عصر را نشان می دهد. ولی این محبت باید به مودت تبدیل بشود که ما از مقامات حضرت بهره ای بگیریم. هم آحاد جامعه ی دینی و هم مدیران ارشد ،در راستای مدیریت رحمانی حضرت حرکت کنیم.
وقتی در دعا ما به امام سلام می دهیم یعنی ما در مقابل شما تسلیم محض هستیم یعنی ما می فهمیم که شما صاحب تدبیر هستید.این کشوری که می خواهد زمینه ساز ظهور حضرت مهدی بشود صاحبی دارد و ما هم تلاش می کنیم که با مدیریت رحمانی شما ارتباط برقرار بکنیم و آنرا جلوه بدهیم. تمام جامعه ی دینی ما باید با دشمنان مقابله کنیم و با دوستان مهربان باشیم .
برای برقرار ارتباط فردی با امام ، باید حجاب ها که همان گناهان است برداشته بشود. در زیارت داریم :خدا بواسطه ی گناهانم مرا از شما جدا نکند. پس گناه می تواند بین ما و تمام مقامات امام زمان(عج) فاصله بیندازد.
سوال- ما چطورمی توانیم شیعه ی واقعی امام زمان(عج) باشیم ؟
پاسخ – شب نیمه شعبان شب تجدید عهد و پیمان ولایت ،اطاعت و شیعگی با ساحت امام زمان است. ما باید عهد شیعگی ببندیم و بدانیم که شیعه ی حقیقی کیست .
داریم که شیعیان مانند زنبور عسل هستند. زنبور عسل هفتاد ویژگی دارد : اهل تلاش هستند ،تولید گرا هستند و اهل پاکسازی محیط خانه از آلودگی ها هستند و ...
اگر می خواهیم به شیعه ی بالا برسیم باید به سلمان نگاه کنیم که پیامبر فرمود: سلمان از ما اهل بیت است. پیامبر می فرماید: از ما اهل بیت نیست کسی که همسایه اش از آزارهای او در امان نباشد. آیا اطرافیان ما از دست ما در امان هستند؟ پیامبر می فرماید: از ما نیست کسی که از در دروغ و غش با مسلمانان وارد بشود . پس غش معاملات در بازار، ما را از شیعیان حضرت خارج می کند. گاهی برای کمی سود در معاملات قسم دروغ خورده می شود. می فرماید :از ما نیست کسی که در امانت خیانت کند. ولایت و اطاعت از امام زمان(عج)یک امانت است .ما باید نسبت به این امانت ،امانت دار خوبی باشیم. پیامبر می فرماید: از ما نیست کسی که نماز شب نخواند. یعنی حداقل انگیزه ی نماز شب را نداشته باشد. گفته می شود که می توان قضای نماز شب را بجا آورد. ضحرت می فرماید: از ما نیست کسی که دنیا را بخاطر آخرتش و آخرتش را به خاطر دنیا از دست بدهد. یعنی شیعه ی واقعی ما نیست کسی که برای معیشت دنیوی تلاش نکند و دنیایش را آباد نکند به بهانه ی اینکه آخرتش را آباد کند و آخرتش را آباد نکند به بهانه ی اینکه دارد دنیایش را آباد می کند. پیامبر می فرماید: از ما نیست کسی که هر روز محاسبه ی نفس نداشته باشد. یعنی از نفسش حساب بکشد. این از ویژگی های شیعیان است.
چند نفر از شیعیان برای دیدار امام رضا(ع) به طوس رفتند. آنها گفتند که ما جمعی از شیعیان امیرالمومنین هستیم که برای دیدار آقا آمده ایم. وقتی این خبر را به امام دادند ،امام فرمود: من کار دارم و آنها را نپذیرفت. امام روز دوم هم آنها را نپذیرفت. آنها دو ماه پی در پی آمدند ولی امام آنها را نپذیرفت. آنها به امام گفتند که ما می خواهیم برگردیم ولی روی بازگشت به شهرمان نداریم. امام آنها را پذیرفت و گفت که شما بزرگترین دروغ را گفتید. آنها تعجب کردند و امام فرمود: آیا رفتار و گفتار شما مثل امیرالمومنین است که ادعای شیعه ی امیرالمومنین را می کنید؟ این ادعای بسیار بزرگی است. شیعیان ابوذرها مقدادها و .. بودند . آنها زبان، وجود و زندگی شان را تحت مدیریت و تربیت امام قرار دادند. حضرت فرمود :بگویید که ما جمعی از محبان شما هستیم. آنها گفتند که ما از محبان شما هستیم و امام آنها را در بغل گرفتند. و مورد کرامت و رحمت خودشان قرار دادند. امام فرمان داد که از آنها پذیرایی بشود و شصت بار( به تعداد دفعاتی که برگشته بودند) بر آنها وارد بشوند و هدیه هایی برای خانواده هایشان بفرستید.
تمام آرزوی ما این است که ما را جزو شیعیان و دوستان امام ثبت بکنند. و باید در این راه تلاش کنیم.
در دعای شب نیمه شعبان داریم :خدایا توفیق درک دولت کریمه مهدوی و مدیریت امام زمان(عج) را به ما عنایت کن و ما را از بهترین یارانش قرار بده.