پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

فیش سخنرانی؛ حسابرسی دقیق اعمال در قیامت

حجت الاسلام سیدمحمدموسوی

حسابرسی دقیق در قیامت


حسابرسی خداوند در قیامت بسیار دقیق است. بر اساس آموزه های دینی، حسابرسی مردم در قیامت قطعی و حتمی است. در قیامت همه اعمال و همه احوال مورد رسیدگی و محاسبه قرار می گیرد؛ چه اعمال ریز و درشت و چه پنهان و آشکار مورد بررسی قرار می گیرد و از همه اعضا و جوارح انسان سؤال می شود.

حسابرسی در آیات:


فَمَنْ یعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیراً یرَهُ؛ وَ مَنْ یعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یرَهُ[1]

پس هر کس هموزن ذرّه ای کار خیر انجام دهد آن را می بیند! و هر کس هموزن ذرّه ای کار بد کرده آن را می بیند! [2]

إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کلُّ أُولئِک کانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا[3]

گوش و چشم و دل، همه مسئولند.[4]

 

حسابرسی در کلام اهلبیت علیهم السلام:


. . . فَتَزَوَّدُوا فِی أَیامِ الْفَنَاءِ أَیامِ الْبَقَاء. .[5]

از این دنیای فانی برای آخرت توشه برگیرید[6]

. . . اعْلَمْ أَنَّ حِسَابَ اللَّهِ أَعْظَمُ مِنْ حِسَابِ النَّاس.[7]

بدان که حساب خدا بزرگتر از حساب مردمان است.[8]

تمثیل:


نسبت دنیا و آخرت
نسبت دنیا و آخرت نسبت بدن و روح، یعنی نسبت ظاهر به باطن است. دنیا و آخرت دو جهان کاملا مجزا و منفصل از یکدیگر نیستند. عالم دنیا و آخرت و یا به تعبیر دیگر ملک و ملکوت مجموعة یک واحد است، همچون ورق کتاب که دارای دو صفحه است، و یا همچون سکه ای که دو طرف دارد. زمینی که در دنیا هست، همین زمین با چهرۀملکوتی اش در آخرت پیدا می شود. جمادات و نباتات دنیا با وجهۀملکوتیشان در آخرت ظاهر می شوند. اساس آخرت وجهۀملکوتی دنیاست.

حکایت:
حسابرسی حتی به خاطر یک خلال کوچک
حاج شیخ مهدی امامی مازندرانی می گفت: دو عالم با هم عهد کردند هر کدام زودتر مردند، به خواب دیگری بیایند و از عالم قبر و برزخ خبر بدهند. یکی مرد. یکسال گذشت تا رفیق را در خواب دید گفت: چرا به خوابم نیامدی؟ گفت: من گرفتار بودم گفتم: تو با این همه علم و تقوی چه گرفتاری داشتی؟ گفت: یک دفعه در راه، الاغ بچۀیتیمی با بار هیزم از کنارم رد می شد و من یک چوب خلال از آن برداشتم و معلوم نیست از آن استفاده کردم یا نه؟ از این رو یک سال مرا نگهداشتند تا آن بچه بزرگ شد و گفت: خدایا هر که مال مرا مصرف کرد بر او حلال باشد و من از او راضی ام و امشب تازه خلاص شدم.[9]

نفس کشیدن هم باید برای خدا باشد
یکی از دوستان شیخ رجبعلی خیاط نقل می کند: روزی خدمت ایشان بودم فرمود:« جوانی را در برزخ دیدم که می گفت: نمی دانید این جا چه خبر است. هنگامی که این جا بیایید خواهید فهمید؛ هر نفسی که به غیر یاد خدا کشیده اید به زیان شما تمام شده است!»[10]

نصیحت خضر(ع) به موسی(ع)
روزی حضرت خضر پیامبر(ع ) با موسی(ع) ملاقات کرد، و پس از احوال پرسی، او را چنین توصیف نمود:بهترین دو روز دنیا و آخرت ) تو همان روزی است (آخرتی است که در پیش داری، توجه کن که آن، چه روز است، و امروز جواب سؤالات آن روز را آماده ساز، بدان که تو حتما بازداشت و باز خواست می شوی، پند خود را از این روزگار بگیر، و بدان که روزگار، هم طولانی است و هم کوتاه است، آنچنان عمل کن که گوئی پاداش عمل خود را با چشم می نگری، تا به آخرت خود امیدوارتر باشی (گول دنیا را مخور) چرا آنچه از دنیا در آینده بیاید، مانند آن است که قبلا گذشته است.[11]

تشییع جنازه
از مرحوم آیة الله العظمی حائری (ره) نقل کردند: روزی من با یکی از علماء کنار شط کوفه راه می رفتیم ناگاه متوجه شدیم که در همین مسیر جنازه ای را نیز تشییع می کنند. ایشان گفتند: بیایید ما هم برویم این جنازه را تشییع کنیم. پرسیدم: مگر او را می شناسید؟ ایشان پاسخ دادند: من خوابی درباره این جنازه دیده ام که خلاصه آن این است که در عالم خواب مشاهده کردم که ملائکه قصد دارند این جنازه را به وادی برهوت ببرند ولی او ملتمسانه اصرار می کرد که مرا به برهوت نبرید. اما آنها قبول نمی کردند. آخرالامر گفت پس لطف کنید بروید خدمت امیرالمؤمنین علیه السلام و بگویید فلانی می گوید من یک عمر به مردم گفتم من محب علی علیه السلام هستم حالا پس از مرگ اگر مرا به سوی وادی برهوت ببرند، مردم درباره محب علی علیه السلام چه خواهند گفت؟ ملائکه نزد آن حضرت شرفیاب شدند و پیام او را به آن حضرت رساندند پس از بازگشت گفتند آقا امیرالمؤمنین علیه السلام با بزرگواری اجازه فرمودند که او را به وادی السلام ببرید.[12]

 

پی نوشت ها:

سوره زلزال، آیه 7 و 8.[1]
ترجمه آیت الله مکارم شیرازی.[2]
سوره اسراء، آیه 36.[3]
ترجمه آیت الله مکارم شیرازی.[4]
نهج البلاغه، خطبه 157.[5]
ترجمه فارسی انصاریان، ص 140.[6]
نهج البلاغه، نامه 40.[7]
ترجمه فارسی شهیدی، ص 313.[8]
جرعه ای از اقیانوس، رمضان قلی زاده.[9]
کیمیای محبت، محمد محمدی ری شهری.[10]
محمد محمدی اشتهاردی، داستان های اصول کافی، ص 440.[11]
سید محسن خرازی، روزنه هایی از عالم غیب.[12]

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group