شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

 



شوهرم و خانواده اش  ، بعد از یکسال عقد ، میگویند : باید مهریه ات را ببخشی تا عروسی کنی . آیا این خواسته به جایی است ؟
•خیلی عجیب است . مهریه که یک پول نیست که در مقابل کالا بدهند . مثلا یک کالایی معامله شد ه و طرف پشیمان شده ،  طرف میگوید خانم  پول شما را نمیدهم . پول این کالا را به شما پس نمی دهم . ما در بحث ازدواج گفته بودیم مهریه یک پیش کش و یک هدیه است و نشانه صداقت و نشانه عشق قلبی مرد به زن است . این یک پول نیست ، صداق با صدق است یعنی نشانه صداقت است . من خیلی باورم نمیشود که این شوهر و این خانواده آقا بخواهند نشانه صداقتشان را پس بگیرند . آنقدر قضیه مهریه درشرع مقدس مهم است که در دین ما آمده ، این یک دین برگردن آقا است و اگر خانم مطالبه  نکند،  سالهای سال ، واجب نیست که ایشان پرداخت کنند ولی اگر مطالبه کند باید بپردازند . حالا می گویند مستحب است مرد قسمتی از مهریه را در قبل از ورود به زندگی زناشویی بپردازد و این نشان میدهد خیلی مهم است . این ها می خواهند به زور خانم را وادار کنند که مهریه اش را ببخشد ولی حالا اگر خانم بخواهد قسمتی از مهریه یا همه مهریه را ببخشد ، بحث دیگری است . آیه چهارسوره شریفه نساء:  شما مهریه همسرتان را بپردازید . اگر خودشان  دوست داشتند ، مهریه شان را بدهند بخورید نوش جانتان با طیب خاطر . ممکن است این آقا محترم اصرار میکنند شاید رقم مهریه نجومی است واقعا توصیه میشود مقداری از مهریه را ببخشید و مهریه رامعقول کنید.
حالا اگر چنین چیزی است آنها نباید بگویند کل مهریه ات را ببخش . بگویند قسمتی از مهریه ات را ببخش و آنرا سبک تر کن . روایت از حضرت علی(ع)  داریم : لاتفالو به امول النساء فتکونواعداوه . مهر خانم ها را زیاد نگیرید زیراکینه می آورد . اگر واقعا این قضیه نیست و مهریه مطلوب است و خانواده آقا پسر اصرار میکنند ، خیلی بد است در آموزه های دینی ما به جد ، در مقابلش ایستاده اند و میگویند سارق است . پلیدترین گناه است ، کسی زنش را به زور وادارمی کند تا از مهریه اش بگذرد ،خداوند او را نمی آمرزد . امام صادق (ع) میفرماید : فهو عنداله زان . همان کسی است که عمل خلاف عفت انجام داده است . ما خیلی در این زمینه حرف داریم . پیامبر فرمودند : وقتی یک یتیمی گریه میکند خداوند چقدرناراحت میشود و حالا اگر خانمی را وادار به این کار بکنند ، خدا بیشتر ازاشک یتیم خشمگین میشود . امیدوارم خانم ه از شما طلب مهریه نکنند و زمانی که استطاعت داشتید از شما طلب کنند. 
• مهریه ی مطلوب برای یک ازدواج خوب چقدر است ؟
اسلام برای مهریه حد و اندازه ای تعیین نکرده است. مهریه بستگی به توافق طرفین دارد . نکته اش هم این است که اگر حداقلی را قرار می داد مثلا فرض کنید یک سکه قرار می داد شادی کسی پیدا می شد که همان یک سکه را هم نمی داشت و از ازدواج محروم میشود. لذا اسلام حدی را برای مهریه معین کرده است. اما اسلام تاکید کرده است که مهریه زیاد نباشد . چه روایات هشدار دهنده ای در این رابطه داریم . حضرت علی (ع) می فرماید : مهریه ی را زیاد نکنید زیرا دشمنی می آورد . به آقایان گفته بودیم که شما در جلسه ی اول خواستگاری باید حدود مهریه دست تان بیاید یعنی انتظار خانواده ی خانم را بدست بیاورید البته رقم لازم نیست . ممکن است که یک مسیر طولانی تا بله برون را بروید و در آنجا به بن بست برسید . ما مواردی داریم که این مسئله ی مهریه مطرح نمیشود و تا بله برون پیش می روند و حتی در این مراسم خویشاوند هم شرکت می کنند و در آنجا خانواده ی دختر خانم مهریه ی سنگینی را در نظر می گیرند . آقا در موقعیتی قرار گرفته که دیگر نمی تواند برگردد زیرا هم علقه ای ایجاد شده است و هم بحث آبرویش است چون همه فهمیده اند لذا زیر بار مهریه ی سنگین می رود اما در دلش کینه ایجاد میشود. پیامبر فرمودند که مهریه را آسان بگیرید زیرا مرد مهریه را به زور می دهد  اما در دل او کینه ایجاد میشود . خیلی از مشکلات بعد از ازدواج به این مسائل برمیگردد . از آقا می پرسند که چرا شما این قدر در حق خانم تان ستم می کنید ؟ ممکن است نگوید ولی در همان موقع این در ضمیر ناخودآگاهش رفته و کینه ایجاد شده است . لذا اسلام تاکید کرده که مهریه ها خیلی زیاد نباشد. متاسفانه الان چه مهریه هایی می گیرند ، به تاریخ تولدت و تاریخ میلادی . این مهریه ها قطعا مطلوب اسلام نیست اما مهریه را هم تعیین نکرده است . حالا ممکن است بعضی ها بگویند که این مهریه های سنگین برای بقای زندگی است و می خواهیم ضمانتی برای استمرار زندگی مان باشد. واقعا چه کسی می تواند ادعاکند که مهریه ضامن بقای زندگی میشود ؟ اگر این جوری بود مگر ما در مهریه های سنگین کم طلاق می بینیم ؟ حالا بفرض برای بقای زندگی هم باشد ولی با چه کیفیتی ؟ وقتی مرد کینه دارد ، تحت فشار است و عقده ای شده است دیگر معلوم نیست که زندگی بکند . این صورت زندگی است و در حقیقت مردگی است . لذا این باعث بقای زندگی نمیشود . ما موارد زیادی داشته ایم که مهریه های سنگین داشته اند و کارشان به طلاق کشیده شده است . مردی که بخواهد زندگی نکند آنقدر راه کار بلد است و آنقدر مفر و گریزگاه دارد که مثلا می تواند خانم را تحت فشار قرار دهد تا خانم بگوید : مهرم حلال جانم آزاد . البته این کاری که آقا می کند خیلی خطرناک است. پیامبر فرمود : مردی که زنش را آزار بدهد تا از مهرش بگذرد ، خدا را به اندازه ای خشمگیمن می کند که گریه های یتیم خدا را خشمگین می کند . این خیلی تکان دهنده است . سراغ مهریه های زیاد نروید و خانواده های دختر خانم هم مهریه های سنگین را تحمیل نکنند البته از طرفی خانواده ی پسر هم نباید مهریه ی ناچیز را تحمیل نکنند. بعضی مواقع آقا تمکن مالی دارد ولی زیر بار یک مهریه ی متعارف نمی رود . بالاخره مهریه حق است . مهریه برای زن پشتوانه است و خدا آنرا قرارداده است . بنظر من مهریه در حد متعارف خوب است. پس این طرفینی است. خانواده ی دختر مهریه خیلی بالا را به آقا پسر تحمیل نکنند و از طرفی خانواده ی آقا پسر هم مهریه ی خیلی ناچیز که اصلا مهریه بحساب نمی آید را به دختر خانم تحمیل نکنند . پس در حد توان خوب است و ببینند که آقا چقدر توان دارد . در حدی که بتواند یک پشتوانه برای همسرش ایجاد بکند ، مهریه را تعیین کند . من بسیار دیده ام که در مواردی بخاطر مهریه های ناچیز ، آقایی که انسان سالمی نیست و بعد می خواهد مشکلاتی درست کند با وقاحت تمام مشکلات ایجاد میکند . مثلا ما داریم که آقا می گوید خانم بیا برویم محضر ، مهریه ات را بدهم و تو را طلاق بدهم زیرا مهریه اش یک سکه است . او می تواند خیلی راحت این مهریه را بدهد ولی اگر متعارف باشد و باید قبل از این که به خانم بگوید که بیا محضر برویم اول حساب و کتابی بکند و دسترنج چند سالش باشد به این راحتی حرف از طلاق نمی زند . قبلا گفتیم که خانم می گوید : مهرم حلال جانم خلاص . حالا خانم با فردی به بن بست رسیده است یا با اعجوبه ای سر کار دارد و در ستم است و خودش میخواهد طلاق بگیرد . خوب این مهری ندارد که بخواهد بگیرد. و بگوید مهرم حلال جونم خلاص . حداقل در این جور مواقع اهرم فشار خوبی است . من کلاً با افراط و تفریط مخالف هستم . در هرکاری افراط و تفریط غلط است . روایت داریم که بهترین کارها حد وسط آن است . روایت داریم که راست و چپ گمراهی است و راه راست همان حد وسط است .
 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group