جمعه 8 تير 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

93-02-24-حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری-پاسخ به پرسش‌هاي بينندگان
24/2/93

ماندگاری

خورشید پیش گنبد این شاه وهم نیست هرکس که خاک پای علی نیست مرد نیست

یک شب میان صحن نجف داد می زدم گشتی نبود بهتر از اینجا مگر نیست

سوال – چگونه باید دعا کنیم؟

پاسخ – میلاد باسعادت امیرالمومنین و ایام نورانی اعتکاف را تبریک می گوییم. شب وفات حضرت زینب(س) را به پیشگاه آقا امام زمان(عج) تسلیت عرض می کنیم. از معصومین داریم که هر کس حال خوبی را دوست داشته باشد، خداوند ثواب حضور و معیت با خوبان را به او عنایت می کند. ما هم اعتکاف را دوست داریم.

یکی از اصلی ترین برکات ماه رجب این است که اهل دعا باشیم. یکی از بهترین رزق های اعتکاف این است که اهل دعا باشیم. یکی از زیباترین نکاتی که برای زیبا سازی ماه رمضان به ما توصیه کرده اند این است که اهل دعا باشیم. در زمان دفاع مقدس ،یکی ازعوامل موفقیت رزمندگان اسلام، دعای مردم بود، هم دعای رزمندگان و هم دعای مردم و هم دعای امام زمان(عج). بنظر می رسد که امروز یک از خلأهای ما خلأ دعاست. مردم هم برای خودشان کم دعا کنند و هم برای سربازان نظام مقدس جمهوری اسلامی که در هر زمینه ی سیاسی ،اقتصادی و ... به کشور خدمت می کنند. رزمندگان هم برای خودشان دعا کنند تا با دعای امام زمان(ع) به موفقیت برسیم. از صحن امام رضا(ع) می توان سوغات معنوی برد . از برنامه ی سمت خدا هم می توان سوغات معنوی برد. مخصوصا به خانم ها می گوییم که سوغات معنوی سمت خدا را یاد داشت کنند و برای فرزندان و همسران شان( که در پست های مختلف خدمت می کنند و بخاطر اشتغالات فرصت شان کم است) در لحظات شیرینی که با هم هستند، باز گو کنند تا آنها هم از حض این برنامه بی بهره نباشند.

آیات در باب دعا زیاد است. دعا قاعده و فرمولی دارد. فرمول بهترین دعایی که به اجابت نزدیک می شود چیست؟ فرمول هایی که خداوند بیان می کند سنت الهی است. و در واقع نرخ خداست و خداوند در سنت هایش با کسی تعارف ندارد حتی با پیامبرانش. لذا دو تا دعا از بزرگترین پیامبران یعنی حضرت یوسف و حضرت موسی نقل می کنیم.

آیه 44 سوره ی یونس می فرماید: إِنَّ اللَّـهَ لَا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئًا وَلَـٰكِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ یعنی خداوند به اندازه ی سر سوزنی به کسی ظلم نمی کند ولی مردم به خودشان ظلم می کنند. گاهی اوقات ما در دعاها هم به خودمان ظلم می کنیم. مثلا بچه ای به پدرش می گوید که صد تومان به من بده. پدر می گوید که ای کاش نمی گفتی صد تومان بده، من می خواستم هزارتومان به تو بدهم. بچه با نوع تقاضایش از پدر به خودش ظلم کرده است. علت این است که برای پدرش تعیین تکلیف کرده است. یعنی به پدرش نگفته :به اندازه ی کرم خودت به من پول بده یا به اندازه ی قدرت و کرمی که خدا به تو داده، تو هم به من پول بده.

ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان ،ماه دعا است. اعتکاف دعاست . اعمال اُم داود متن دعاست. مواظب باشید در دعا و اشک هایی که می ریزید ضرر نکنید. و به خودتان ظلم نکنید. حضرت یوسف می خواست از بستر گناه فرار کند. حضرت یوسف برای اینکه از آلودگی و گناه دوری کند ، فرار کرد. حضرت یوسف می دانست که درها بسته است ولی به سمت درهای بسته فرار کرد. خدا در بسته را به روی حضرت یوسف باز کرد.

حضرت امیرالمومنین در حکمت 474 نهج البلاغه می فرماید: مَن مُجاهد شهید فی سبیل الله باقوم باَجرم مِمَن قَدَرَ فعَّف و کادالعفیف ان یکون ملکاً من الملائکه. ما از شهدا صحبت می کنیم و جوانان می گویند که شما دل ما را می سوزانید که چرا ما آن موقع نبودیم که از آن سفره بهره ببریم. آیا می خواهید شما مثل شهدا و یا بلکه بالاتر باشید؟ حضرت می فرماید: کسی که قدرت بر گناه داشته باشد یعنی عوامل گناه موجود باشد و کسی هم مزاحم نباشد و سفره ی گناه پهن باشد، ولی به خاطر خدا عفت بورزد ، از مجاهد شهید در راه خدا بالاتر است و یکی از فرشتگان خداست.

حضرت یوسف بخاطر خدا و بخاطر اینکه به گناه آلوده نشود، به سمت درهای بسته فرار کرد و خدا درها را به رویش باز کرد. حضرت یوسف این اقدام زیبا را انجام داد ولی دعا هم کرد و فرمود ( آیه 33 سوره یوسف): رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ یعنی سختی های زندان برای من بهتر از آلودگی این گناه است. حضرت یوسف از خدا خواست که او را به زندان ببرد. ولی در آلودگی نماند. خدا این دعا را بیان کرده تا ما از آن درس بگیریم.

دعای حضرت موسی در سوره قصص آیه 24 می فرماید: فَقَالَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ است یعنی خدایا هر خیر و نیکی بر من فرستی به آن نیازمندم.

حضرت موسی از دست فرعونیان فرار می کرد. خواهش حضرت یوسف این بود که از معرکه ی گناه فرار کند ولی حضرت موسی چهار خواهش داشت: اول اینکه بتواند پناهگاهی پیدا کند تا از دست فرعونیان به آنجا پناه ببرد، بعد نیاز به همسر داشت، شغل هم نداشت و خانه هم نداشت. حضرت موسی اول اقدام کرد .حضرت موسی در راه دید که عده ای دور چشمه آب برمی دارند و دو تا دختر عفیف کنار ایستاده اند و نمی توانند آب بردارند. حضرت موسی به آنها گفت که بگذارید من برای شما آب بردارم. یعنی یک قدم خیر برداشت. پس اگر می خواهید دعای تان برآورده شود یک قدم خیر بردارید. حضرت موسی ظرف های دختر شعیب را پر از آب کرد و به آنها داد و بعد فرمود : خدایا از آنچه خیر که تو می خواهی برای من نازل کنی، به همه فقیر هستم. پس خدا خیر نازل می کند، از ما به خودمان آگاه تر است و داروی درد ما را می دهد و ما به خیر مناسبی که خدا می دهد فقیر هستیم.

یکی درد و یکی درمان پسندد یکی وصل و یکی هجران پسندد

من ازمیان دردودرمان ووصل وهجران پسندم آنچه را جانان پسندد

حضرت یوسف به خدا گفت که زندان برای من بهتر است ولی حضرت موسی گفت که خدایا هر چیزی که خیر است برای من انجام بده. البته حضرت یوسف هم کار بدی نکرد ولی برای خدا تعیین تکلیف کرد که او را به زندان ببرد. ما در حرم امام رضا(ع) به جوانان می گفتیم که در ازدواج توکل به خدا و توسل به اهل بیت کنید. جوانی می گفت که من هم به خدا توکل کرده ام و هم به امام رضا(ع) توسل کرده ام ولی گفته ام که همین دختری که من می خواهم بشود. برای اینکه آنها اذیت نشوند من خودم مورد را پیدا کرده ام. یعنی ایشان تعیین تکلیف کرده است.

ما برای درمان بیمار ،تعیین تکلیف می کنیم ، وقتی بچه نداریم تعیین تکلیف می کنیم ،در کنکور و شغل تعیین تکلیف می کنیم. عافیت طلبیدن، برکت، شهادت و زیارت خواستن از خدا خوب است ولی در مصادیق خاص برای خدا تعیین تکلیف نکنیم. اینکه به کدام دانشگاه برویم را به خدا واگذار کنیم زیرا خدا بهتر می داند که کدام دانشگاه برای ما مفیدتر است.

حضرت یوسف تعیین تکلیف کرد، خدا هم او را به زندان فرستاد. از امام معصوم سوال کردند: حضرت یوسف عفت به خرج داد، پس چرا خدا او را به زندان فرستاد؟ امام فرمود : خودش این را از خدا خواست. با استفاده از این آیه می گویند که فال خوب و نیک بزنید. اگر حضرت یوسف می فرمود که خدایا مرا از دست این گناه نجات بده و مرا هر کجا که صلاح می دانی، بینداز، خدا او را به زندان نمی فرستاد.

حضرت موسی با دعا کردن، حوائجش برطرف شد. وقتی آب را به خانه ی حضرت شعیب رساند، حضرت شعیب او را برای یکی از دخترانش عقد کرد ،برای مهریه هم فرمود که کارگر خودم باش یعنی مشکل کارش هم حل شد. خانه هم به او داد و او را هم در پناه خودش قرار داد که فرعونیان او را پیدا نکنند. چون حضرت موسی برای خدا تعیین تکلیف نکرد، کارش بهتر انجام شد. پس دعا کنیم ولی برای خدا تعیین تکلیف نکنیم.

ریشه ی این نوع دعا کردن این است :1- به خیر خواهی و الرحم الراحمین بودن خدا اعتقاد داریم. در دعای امین الله داریم :اللهم فجعل نفسی مطمئنه بقدرک راضیه بقضائک. خدایا مرا در حالی قرار بده که به آنچه تو می فرستی راضی باشیم و اعتراض نکنم. بشرط اینکه ما همه ی تکلیف مان را انجام داده باشیم. گاهی اوقات ما در تکلیف مان کوتاهی می کنیم و ضربه ی کوتاهی خودمان را می خوریم. این به خدا و مقدرات ربطی ندارد ولی وقتی ما تکلیف مان را کامل انجام می دهیم ، باید به تقدیرات خداوند راضی باشیم.

راوی می گوید به محضر امام صادق (ع) رفتم و دیدم امام به داخل خانه می رود و برمی گردد و این کار را تکرار می کند. بعد آرام نشست. از امام علت کار را سوال کردم. امام فرمود: بچه بیمار بود، تکلیفم را انجام دادم یعنی طبیب آوردم، به بچه دارو دادم و دعا هم کردم که اگر خدا مصلحت می داند، شفا بدهد. یعنی همان چیزی که خیر می داند، من قبول کنم ولی بچه مُرد و بعد من آرام شدم. اگر ما در تکلیف مان کوتاهی کنیم حتما باید استغفار کنیم. ولی اگر در تکلیف مان کوتاهی نکنیم باید تسلیم رضای الهی باشیم.

سوال- نکته ی قرآنی صفحه 89 مصحف شریف را توضیح بفرمایید.

وَلَوْ أَنَّا كَتَبْنَا عَلَيْهِمْ أَنِ اقْتُلُوا أَنفُسَكُمْ أَوِ اخْرُجُوا مِن دِيَارِكُم مَّا فَعَلُوهُ إِلَّا قَلِيلٌ مِّنْهُمْ ۖ وَلَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا مَا يُوعَظُونَ بِهِ لَكَانَ خَيْرًا لَّهُمْ وَأَشَدَّ تَثْبِيتًا ﴿٦٦﴾ وَإِذًا لَّآتَيْنَاهُم مِّن لَّدُنَّا أَجْرًا عَظِيمًا ﴿٦٧﴾ وَلَهَدَيْنَاهُمْ صِرَاطًا مُّسْتَقِيمًا ﴿٦٨﴾ وَمَن يُطِعِ اللَّـهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَـٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّـهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ ۚ وَحَسُنَ أُولَـٰئِكَ رَفِيقًا ﴿٦٩﴾ ذَٰلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّـهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ عَلِيمًا ﴿٧٠﴾ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ فَانفِرُوا ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُوا جَمِيعًا ﴿٧١﴾ وَإِنَّ مِنكُمْ لَمَن لَّيُبَطِّئَنَّ فَإِنْ أَصَابَتْكُم مُّصِيبَةٌ قَالَ قَدْ أَنْعَمَ اللَّـهُ عَلَيَّ إِذْ لَمْ أَكُن مَّعَهُمْ شَهِيدًا ﴿٧٢﴾ وَلَئِنْ أَصَابَكُمْ فَضْلٌ مِّنَ اللَّـهِ لَيَقُولَنَّ كَأَن لَّمْ تَكُن بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُ مَوَدَّةٌ يَا لَيْتَنِي كُنتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِيمًا ﴿٧٣﴾ فَلْيُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ ۚ وَمَن يُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا ﴿٧٤﴾

اگر (همانند بعضی از امتهای پیشین،) به آنان دستور می‌دادیم: «یکدیگر را به قتل برسانید»، و یا: «از وطن و خانه خود، بیرون روید»، تنها عده کمی از آنها عمل می‌کردند! و اگر اندرزهایی را که به آنان داده می‌شد انجام می‌دادند، برای آنها بهتر بود؛ و موجب تقویت ایمان آنها می‌شد. (۶۶) و در این صورت، پاداش بزرگی از ناحیه خود به آنها می‌دادیم. (۶۷) و آنان را به راه راست، هدایت می‌کردیم. (۶۸) و کسی که خدا و پیامبر را اطاعت کند، (در روز رستاخیز،) همنشین کسانی خواهد بود که خدا، نعمت خود را بر آنان تمام کرده؛ از پیامبران و صدّیقان و شهدا و صالحان؛ و آنها رفیقهای خوبی هستند! (۶۹) این موهبتی از ناحیه خداست. و کافی است که او، (از حالِ بندگان، و نیّات و اعمالشان) آگاه است. (۷۰) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! آمادگی خود را (در برابر دشمن) حفظ کنید و در دسته‌های متعدّد، یا بصورت دسته واحد، (طبق شرایط هر زمان و هر مکان،) به سوی دشمن حرکت نمایید! (۷۱) در میان شما، افرادی (منافق) هستند، که (هم خودشان سست می‌باشند، و هم) دیگران را به سستی می‌کشانند؛ اگر مصیبتی به شما برسد، می‌گویند: «خدا به ما نعمت داد که با مجاهدان نبودیم، تا شاهد (آن مصیبت) باشیم!» (۷۲) و اگر غنیمتی از جانب خدا به شما برسد، درست مثل اینکه هرگز میان شما و آنها دوستی و موّدتی نبوده، می‌گویند: «ای کاش ما هم با آنها بودیم، و به رستگاری (و پیروزی) ِ بزرگی می‌رسیدیم!» (۷۳) کسانی که زندگی دنیا را به آخرت فروخته‌اند، باید در راه خدا پیکار کنند! و آن کس که در راه خدا پیکار کند، و کشته شود یا پیروز گردد، پاداش بزرگی به او خواهیم داد. (۷۴)

پاسخ – ما می گوییم که اگر ما هم شرایط پیامبران را داشتیم انسان خوبی می شدیم. پس چون ما آن امکانات را نداریم نباید چنین توقعی داشته باشیم. آیه 69 سوره نساء پاسخ می دهد که شما در هر شرایطی که هستید، باید از خدا و رسول اطاعت کنید. پس هر کس در هر شرایطی است ،قبل از انقلاب یا بعد از انقلاب، در بازار یا در اداره ،پیر یا جوان، در زمان جهاد سیاسی یا اقتصادی ،در زمان امام حسین(ع) یا در زمان انقلاب ، باید تکلیفش را بر اساس خدا و رسول پیدا کند. یعنی به وظیفه اش عمل کند و یقین بداند که خدا او را در جایگاه ویژه کنار انبیاء، امامان ،شهدا ، صالحین و علما قرار می دهد.

اعتقاد ما این است که در یک خانواده وقتی همه می خواهند به تکلیف شان عمل کنند، گاهی اختلافاتی (اختلاف برداشت ،سوء نظر یا کم کاری )پیش می آید. دشمن می تواند در این حالت طمع کند و به افراد درون خانه یعنی پدر یا مادر یا خواهر یا برادر، می گوید که من به شما کمک می کنم. اگر افراد این خانواده ناشی باشند زیر بیرق دشمن می روند و خانواده ازهم می پاشد ولی اگر عاقل باشند، اجازه نمی دهند که دشمن در خانواده ی آنها دخالت کند و می گویند که ما خواهر و برادر یا ... هستیم و خودمان مشکلات را حل می کنیم. در زمان حکومتی ، علما با حکومت مشکل پیدا کرده بودند. یکی از علما موضع گیری تندی علیه حکومت کرده بود. سفارت انگلستان ( انگلیس این پیر مکار)به این عالم پیام داد که ما از شما حمایت می کنیم و پرچم مان را بالای سر شما می گذاریم تا شما هر چه می خواهید در مورد حکومت بگویید. عالم گفت: شما غلط می کنید که می خواهید پرچم حمایت برای من بگذارید. ما هرچقدر با مسئولین مشکل داشته باشیم، این یک مسئله ی درون کشور است و خودمان آنرا حل می کنیم. شما نمی خواهید محض رضای خدا موش بگیرید. شما دنبال منافع خودتان هستید.

در این ماه های اخیر نسبت به یک سری مسائلی که در برنامه ی سمت خدا مطرح بوده ( در کارگردانی، مدیریت ،تهیه کنندگی، اجرا و نظرات کارشناسی و مباحثی که بوده)، در درون خانواده ی صدا و سیما اختلاف سلیقه و کوتاهی هایی پیش آمده، تصمیم گیری هایی شده و دارد مسائلی دنبال می شود. متاسفانه این مسائل به بیرون از این خانواده درز پیدا کرده ،البته ما نمی خواهیم بگوییم :هر کس که اظهار نظر کرده دشمن است، ولی دشمنان می خواهند از این آب گِل آلود، ماهی بگیرند. دشمنان نظام انقلاب اسلامی باید این آرزو را به گور ببرند که ما با هم اختلاف داشته باشیم. آنها اشتباه کرده اند که بخواهند از افرادی که انتقاد کرده اند، حمایت کنند. زیرا یکی از منتقدین من بوده ام. من حدود بیست سال است که در صدا و سیما هستم. تهیه کننده، کارگردان، رئیس شبکه و... همه یک خانواده هستند. ما اعتقاد داریم که این خانواده، خانواده ی نظام مقدس جمهوری اسلامی است. همین رسانه ی ملی که ما به آن انتقاد کردیم، در قضایای فتنه، نهم دی و... سنگ تمام گذاشت. ما می گوییم :شما که این توان را دارید که موج بسازید و سنگ تمام بگذارید، حالا که آقا امسال را سال فرهنگ اعلام کرده اند، در جریان سازی فرهنگی مخصوصا برای واجب فراموش شده ،امر به معروف ونهی از منکر جریان سازی زیبایی کنید و سنگ تمام بگذارید زیرا هم قابلیت و هم توان و هم نیروی آنرا دارید. اختلاف نظرهایی داخل خانواده ی ما وجود دارد. مردم یقین بدانند که مسئولین و کارشناسان مسئله را دنبال می کنند تا به بهترین وجه، آنگونه که مورد رضای خدا و مورد رضای حجت خدا یعنی ولی امر جضرت بقیه الله و مورد خشنودی مقام معظم رهبری است، حل شود. نه کارشناسان،نه مجری ،نه تهیه کننده و نه مسئولین اجازه نخواهند داد که دشمنان از این مورد (سوء سلیقه یا کم کاری) سوء استفاده کنند. اگر کسی در مدیریتش یا وظیفه اش کم کاری کرده، هر کس کوتاهی کرده ،بین خود و خدایش ،استغفار کند .

با توجه به آیه ی بالا ،اگر ما به تکلیف مان عمل کنیم خدا هم ما را کمک می کند و رفقای ما، انبیاء ،امامان، شهدا و صالحین می شوند .ما به همه ی دلسوزان، علما و بزرگان و همه ی اندیشمندان، فرهنگ دوستان و امر به معروف و نهی از منکردوستان قول می دهیم که این مسئله باتدابیر خوبان ،در داخل خانواده ی صدا و سیما حل می شود. ما نباید اجازه ی بدهیم که بساطی پهن شود تا دشمنان سوء استفاده کنند. رسانه ی ملی، دانشگاه است و همه ی عزیرانی که بودند و هستند، دلسوز انقلاب و ولایت هستند .امیدواریم که اختلاف ها، سوء تفاهم ها و کمک کاری ها حل شود.

آقا فرموده اند : " اختلاف بستر سوء استفاده است." کارشناسان دور هم بنشینند و مباحثات طلبگی کنند که یا قانع بشوند یا قانع کنند بعد صورت همدیگر را ببوسند و در آخر می گوییم که همه دلسوز هستند، نظر هر کس که درست باشد. برای همدیگر استغفار کنیم و دعا کنیم آنچه خیر است اتفاق بیفتد. انشاء الله توفیق دعا و عمل داشته باشیم.

سوال – فرمول دعا کردن چیست؟

پاسخ – ما برای دعا کردن باید پنج کار انجام بدهیم: 1- باید متناسب با دعا، اقدام کنیم یعنی اگر ما دعا می کنیم که خدایا ما را از گناه حفظ کن، از زمینه ی گناه هم فرار کنیم. فردی می گفت که من به زمینه ی گناه می روم و می گویم که خدایا مرا از گناه حفظ کن. این مثل این است که فردی خودش را از بالای ساختمان به پایین می اندازد و بعد می گوید : خدایا مرا حفظ کن. (این روایت از معصومین دیگر هم آمده است.) امام رضا (ع) می فرماید: مَن سَئلَ الله التوفیق و لم یجتهد فقدِ استَهزَأ بِنَفس یعنی هر کس از خدا چیزی را بخواهد ولی در مسیر متناسب آن دعا تلاش نکند، خودش را مسخره کرده است. پس اولین قدم اقدام مناسب است. کسی که دعا می کند خدا یک همسر خوب نصیبش کند، باید در مسیر انتخاب همسر خوب قرار بگیرد. یعنی دعا، یک جاده دارد. ما نمی توانیم از یک جاده ای برویم ولی برای مقصد دیگری دعا کنیم.

2- از خدا بخواهیم موفقیت در این اقدام را به ما عنایت بفرماید. بهترین اقدام این است که ما در همان دعا از خدا موفقیت را بخواهیم. که اسم آنرا توفیق می گذاریم. و در آخر بگوییم :ما توفیقی الا بالله العلی العظیم .

3- اعتماد به خدا یعنی وقتی داریم دعا می کنیم ،به خدا اعتماد کنیم و مَن یَتَوکل علی الله و هو حسیب. گاهی اوقات ما به خدا اعتماد نداریم. معصومین می فرمایند : به اندازه ای که به دیگران اعتماد دارید به خدا اعتماد داشته باشید. هر حرفی که دکتر یا مهندس به ما بزند آنرا گوش می کنیم. پس حرف خدای دکتر و مهندس را گوش کنیم. پس هم توکل کنیم و هم اعتماد. معنای توکل ، توقف نیست بلکه اعتماد به خداست.

4- واگذاری نتیجه به خدا. بنا بر آیه های بالا( دعای حضرت یوسف و حضرت موسی ) برای خدا تعیین تکلیف نکنیم. به خدا نگوییم که ما برای خواستگاری رفته ایم، پس همین بشود. باید بگوییم :خدایا من در این مسیر می روم اگر خیر است آنرا به من بده . برای شغل ،درس و مسافرت بگوییم که خدایا اگر خیر است ،آنرا به من بده. افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد.

5- وسیله قرار دادن یا همان توسل.

پس اقدام متناسب با دعا ،ادعونی استحب لکم .برای اینکه در این دعا به خودمان ظلم نکنیم به خدا اعتماد کنیم ،توکل کنیم و نتیجه را به خدا واگذارکنیم ،برای خدا تکلیف مشخص نکنیم و وسیله را هم با خودمان ببریم. ارزش دعاها خیلی زیاد است. به خدا بگوییم : ما با علی و حسین آمده ایم ، آنها کم ما را با کَرَم خودشان جبران می کنند.

در آیه 159 سوره آل عمران خدا به پیامبر فرماید: فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ یعنی ای پیامبر تو واسطه بشو تا من مردم را ببخشم و بعد من واسطه می شوم تا تو مردم را ببخشی.

در آیه 97 سوره یوسف داریم : قَالُوا يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ یعنی ای پدر تو برای ما استغفار کن. فرزندان یعقوی گناه بزرگی انجام داده بودند. خدا به واسطه ی حضرت یعقوب به آنها تخفیف داد. این توسل عاملی می شود تا ما را بالا بکشاند و ما تخفیف بگیریم.

نکته ی برنامه ی امروز این است که برای خدا تعیین تکلیف نکنیم . امشب ، شب وفات حضرت زینب (س) است. حضرت زینب اُم المصائب است و در گرفتاری ها خیلی دعا کرد. وقتی ما کارد به استخوان مان می رسد، ام یجیب می خوانیم. در پنج موقعیت حضرت زینب (س) ام یجیب خواند ولی آنچه مدنظر ما است به ایشان ندادند ولی حضرت نظرش از خدا برنگشت. مردم از حضرت زینب یاد بگیرند.

بعضی ها می گویند که ما شفای مادرمان را از خدا خواستیم ولی خدا نداد، پس ما هم دیگر نماز نمی خوانیم. یا از امام رضا(ع) شفا خواستیم ولی نداد، پس دیگر به حرمش نمی رویم.

حضرت زینب (ع) در کنار بستر مادرش دعا کرد ولی مادرش خوب نشد. در کنار بستر پدرش دعا کرد ولی پدرش خوب نشد . در کنار بستر برادرش حسن ام یجیب خواند ولی از گلوی برادرش خون می آمد، امام حسن(ع) هم خوب نشد. در کنار خیمه برای عباس ام یجیب خواند ولی او از نهرالقمه برنگشت. برای حسین ام یجیب خواند ولی حسین از جنگ برنگشت. در خرابه ی شام هر چه ام یجیب خواند رقیه چشمش را باز نکرد. اما حضرت زینب (س) نظرش به خدا برنگشت .می پسندم آنچه را جانان پسندد .

خدایا به آبروی حضرت زینب ،به صبر و استقامت زینب، به همه ی ما توفیق عمل به وظیفه و توفیق به صبر و استقامت در انجام وظیفه و توفیق پایداری برانجام وظیفه عنایت بفرما.

در حکمت 77 نهج البلاغه از امیرالمومنین داریم : از خون جوان کشته شده در راه خدا اجری بالاتر نیست مگر اجر جوان قدرتمندی که در مقابل گناه عفت می ورزد. فرد عفیف نزدیک است که در زمره ی ملائکه ی الهی قرار بگیرد.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group