93-03-28-حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری- عفاف و حجاب
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: حجاب و عفاف
كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري
تاريخ پخش: 93/03/28
بسم الله الرحمن الرحیم
و صل الله علی محمدٍ و آله الطاهرین
همچون نسيم صبح و سحرگاه ميرود *** هركس ميان صحن حرم راه ميرود
از هرچه غصه دارد و غم ميشود رها *** هر زائري به خدمت اين شاه ميرود
وقتي فرشتههاي حرم بال ميزنند *** از سينهها شعله زده آه ميرود
اينجا بهشت روي زمين فرشتههاست *** از كوهي تو فرشته به اكراه ميرود
خورشيد در طواف حرم چه ديدني است *** هر شب به پاي بوسي آن ماه ميرود
باب الجواد راه ورودي به قلب توست *** حاجت رواست هركه از اين راه ميرود
آقای شریعتی: سلام میگویم به همهی بینندههای خوبمان، خانمها و آقايان، به سمت خداي امروز خوش آمديد. يك سلامي به امام هشتم، امام رضا(ع) بدهيم. انشاءالله زيارت مشهد الرضا نصيب همه شما شود. حاج آقاي ماندگاري سلام عليكم و رحمة الله.
حاج آقای ماندگاري: عليكم السلام و رحمة الله، بسم الله الرحمن الرحيم، و الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمدٍ و آله الطاهرين. من هم عرض سلام و ادب خدمت بينندگان عزيز دارم و همه كساني كه دوست دارند امروز سر سفره كريمانه امام كاظم، امام رضا و امام جواد و امام هادي(عليهمالسلام) باشند. با خواندن دعاي سلامت امام زمان به وجود نازنين حضرت توسل بجوييم و براي حضرت دعا كنيم. [دعاي فرج] دسته گل صلواتي را نثار آقا و مولا و صاحبمان كنيم.
آقای شریعتی: در جلسات گذشته حاج آقا مطالبي را پيرامون مسأله حجاب بيان كردند و بازتابهايي هم در بين پيامهاي شما داشته است. امروز به برخي از سؤالات شما ميپردازيم. اول من دو انتقاد را بخوانم، بعد سؤالات را مطرح كنم.
سلام با تشكر از برنامهي خوبتان،صحبتهاي ابتدايي حاج آقا در مورد بدحجابي خانواده ما را دلگير كرد. شرايط جامعه به گونهاي شده كه همه دم از پاكي دل ميزنند و حجاب را بيهوده ميدانند. حرفهاي شما مهر تأييدي بود، بر آن حرفها و بر آن نگاهها. مگر ميشود كسي در جامعه اسلامي زندگي كند، مدرسه اسلامي برود، قرآن بخواند، هيأت برود، ولي نداند مقدار پوشش خانم چقدر است. در صورتي كه خانم تازه مسلمان كه در بلاد كفر زندگي ميكند، مقدار پوشش را ميداند. وقتي شما از بدحجابها حمايت ميكنيد، از سايرين انتظاري نيست.
سلام چرا وقتي حرف از حجاب ميشود، صريح نميگوييد كه بدحجابي حرام است؟ اگر شما بخواهيد با مسالمت بگوييد، بقيه خانمها هم به راه آنها ميروند، براي آنكه آنها هم ميگويند: قلب ما پاك است.
حاج آقای ماندگاري: ما متشكريم از اينكه بحث را دنبال ميكنند و از همه بزرگواران تقاضا داريم كه هرچه فكر ميكنند، عيب و ايرادي در كلام ما است، به ما متذكر شوند. چون نه تنها من، هيچ يك از مسؤولين در نظام جمهوري اسلامي، هيچگدام از مردم از رهبر گرفته تا پايين، خودشان را معصوم نميدانند. انتقاد هم يا درست است يا وارد نيست. اگر انتقاد وارد است، من خودم را اصلاح كنم. اگر انتقاد وارد نيست، ديد آن برادر يا خواهر مؤمن خودم را اصلاح كنم.
من نميگويم كلام من عيبي نداشته است، ولي حداقل بينندگان عزيز بدانند اين برادر كوچكتان قصدش تطهير بدحجابها نبوده است. قصدش تعديل اين نگاه بوده است. همه بدحجابها را در جامعه ما به عنوان بيدين، ضد انقلاب، ضد روحانيت، ضد مسجد و روضه و ضد ارزشهاي ديني ندانيم. به دليل اينكه بخشي از زائران امام رضا از همين اقشار هستند. بخشي از آنهايي كه در راهپيماييهاي 22 بهمن و روز قدس ميآيند از همين اقشار هستند. بخشي از معتكفين، نمازگزاران، زائران، كستمعان مجالس اهلبيت، از همين طيف هستند. اينها اهل نماز و روزه و عبادت هستند. وقتي به اينها ميگوييم، نه اينكه پوشش را ندانند، يا كسي تحت تربيت حجاب قرار نگرفتند، يا غافل و جاهل هستند. بيدين نيستند. ما منظورمان اين بود. ما ميخواهيم روي اينها تأثير مثبت بگذاريم. اگر بخواهيم اينها تكفير كنيم و اينها را از دايره ديانت و انقلاب و ولايت و نظام خارج كنيم، ديگري چيزي نميماند. من حس ميكنم اين نگاه، نگاه اهلبيتي است. نگاه دين ما است كه وقتي ما با اينها مواجه ميشويم، انگي بي ديني نزنيم. يك اقليتي از بد حجابها و بيحجابها با دين مشكل دارند، با انقلاب مشكل دارند. ما با آنها كاري نداريم.
ما نه دنبال حلال كردن بدحجابي حرام هستيم، و نه ميدان دادن به بدحجابها. من مأمور انجام اين كار نيستم. من فقط ميگويم وقتي بدحجابي را ديديم، نگوييم: اين بينماز هم هست. نگوييم: اين ضد انقلاب است. اين ضد ولايت است. اين ضد امام حسين است. حقي نداريم از مجلس امام حسين بيرونش كنيم. من گفتم: بدحجابي اين قطعاً گناه است، اما از اين محسنات استفاده كنيم، نگاهمان را تعديل كنيم.
اين دهه آخر ماه شعبان ماه توبه و استغفار است. من اين را براي خودم ميگويم، انشاءالله هركس ميشنود برايش فايده داشته باشد. وقتي الآن ما در زندان ميرويم، به آنهايي كه در زندان هستند به چشم يك مجرم، يك آدمي كه قطعاً وضعش از من خرابتر است، نگاه ميكنيم. وقتي ديدن زندانيها رفتم، تنها بودم. گفتم: خدايا اينها هم آدميزاد هستند. به آنها گفتم: ميدانيد فرق من با شما چيست؟ با خنده گفتند: شما آن طرف ميلهها هستي، ما اين طرف ميلهها هستيم. گفتم: نه! فرق من با شما اين است كه خطاي شما لو رفته، خطاي من لو نرفته است. معلوم نيست مقدار خطاي من كمتر از شما باشد. من مقداري احتياط كردم، خطاي من لو نرفته است.آن طرف معلوم ميشود، خطاي چه كسي بيشتر بوده است؟ اينها زير گريه زدند. گفتم: حالا كه همه قبول كرديم، خطاكار هستيم، بياييد با هم توبه كنيم. آداب توبه را گفتم. تقاضا كردند روضه هم برايشان بخوانم. يك نفرشان كنار من آمد و گفت: من نوحه خوان بودم. بلند شدند سينه زني كردند. از بيرون زندان آمدند، گفتند: چه خبر است؟ گفتم: عدهاي از دوستان امام حسين گرفتار شدند. شيطان اينها را مجروح كرده است. دست توسل به دامن اهلبيت زديم ما را نجات بدهند. حتي به اينها گفتم: من با دوستان قوه قضاييه احوالپرسي دارم، ميخواهيد نامه بدهيد، سفارش شما را بكنم؟ همه خوشحال شدند و گفتند: بله. گفتم: يك سؤال دارم. گفتم: خدا بالاتر است يا مسؤولين قوه قضاييه؟ گفتند: خدا. گفتم: پس يك نامه براي خدا بنويسيد. مسؤولين زندان گفتند: چه خبر است؟ گفتم: اينها دارند با خدا حرف ميزنند.
همسر من باحجاب است. يك خانم بد حجابي را ديد، نگويد: من همه امورم درست است و او همه امورش غلط است. اما شايد اگر او يك غلط دارد كه در ويترين است، من دو غلط دارم كه پشت ويترين است. من ميگويم: به اينها با تحقير نگاه نكنيم.
الآن خانوادههاي ميگويند: ما در خانواده مان گرفتار هستيم. چه كنيم؟ ميگويم: اول روي نقطه بدحجابياش دست نگذار. اين نقطه حساسيت او است، فرار ميكند. جوانها ميگويند: شما فقط ميخواهيد به ما گير بدهيد و نصيحت كنيد. جوان امروز نصيحت پذير نيست. شما دست روي نقطه مثبت او بگذار. بگو: اين كه تو داري، من ندارم. من به زندانيها گفتم: اين اشكي كه شما يكباره براي خدا ريختيد، من نريختم. شما دلهايتان پاك است. نگوييد: دل پاكي مجوز براي بيحجابي است. من چنين حرفي نزدم كه اين عزيز اينطور تذكر داده است! من نگفتم: هركس دلش پاك است مجوز براي بدحجابي است. من ميگويم: به دليل اينكه آن ظاهر و ويترينش گناه آلود است، همه باطن او را به هم نريز. خوبيهاي ديگر او را بشمار.
در آسايشگاه بچههاي معلول، من گاهي وقتها ديدم يكسري از اين خانمهاي بدحجاب، ماهي يكبار،ْ هفتهاي يكبار در اين آسايشگاهها ميروند. بچهها را حمام ميبرند، تميز ميكنند، هديه ميبرند. اين يك ويژگي بينهايت مثبت اينهاست. بدحجابي را تأييد نميكنم، اما اين ويژگي اينها قابل تأييد است يا نه؟ ما حتي به شيوهي نازنين پيامبر اكرم استناد كرديم. در جامعه جاهليت كه سياهترين جامعه است، اول پيغمبر روي نقطهها و فرهنگهاي مثبت اين جامعه دست گذاشتند. پيغمبر نگفتند: چرا دختران را زنده به گور ميكنيد. فرمودند: فرهنگهاي شما مثل وفاي به عهد، شجاعت و مهمان نوازي شما بسيار زيباست. بعد فرمودند: يك فرهنگ شما مقداري اشكال دارد. تعصب شما اگر به غيرت تبديل شود بسيار زيبا ميشود. بعد از اين همه تأييد و تبديل سراغ فرهنگهايي آمدند كه نه قابل تأييد و نه قابل تبديل بود مثل زنده به گور كردن دختران، بردهداري، شرابخواري، اينها را به مرور زمان تخريب كردند.
اگر ميخواهيم بدحجابهاي جامعه را اصلاح كنيم، يك راه اين است. واقعاً آفت جامعه ما را پر كرده است. من بيجا ميكنم بخواهم برحجابي را تأييد كنم. من ميگويم: بيحجابي قابل تأييد نيست. اين به معناي اين نيست كه هر بدحجابي را ديديم، تخريبش كنيم. ما ميتوانيم بدحجاب را احيا كنيم. كسي كه تركش خورده را ترميم ميكنند. اينها هم تركش خورده شيطان هستند. اين يا غافل است، يا جاهل است، من گفتم: سراغ معاندها نميرويم. آن طرف دنيا آنهايي كه غافل و جاهل بودند، بيدار شدند. هنر پيشه آمريكايي، خواننده فرانسوي و ملكه زيبايي روسي، هر سه مسلمان و محجبه شدند. از اين معلوم ميشود فطرت پاك بوده است، ويژگيهاي زيبايي در وجودش بوده است، همه بدحجابي و بيحجابيهايش رو بنايي بوده است. زير بنايي نبوده است. حالا آمده حاضر است شغلش و موقعيتش را از دست بدهد، براي اينكه اين گوهر حجاب و عفافي كه پيدا كرده است، از دست ندهد.
آقای شریعتی: گفتند: وقتي در و ديوار يك جامعه از خانواده تا تلويزيون فرياد ميزنند كه زيبا باش تا دوستداشتني شوي، زييا باش تا انتخاب شوي، نتيجه اين ميشود كه ارزش و آدمها خودشان را با ارزشها هماهنگ ميكنند، و نتيجه همان است كه امروز ميبينيم. در زمان مادران ما حجاب يك ارزش بود، و خانمي كه حجاب داشت، محترم خوانده ميشد و توجه داشته باشيد كه آدمها در همه دورانها سعي در گرفتن تأييد از ديگران دارند. آنهايي كه ايمانشان بالاتر است دنبال تأييد خدا و اولياي خدا هستند، و پايينترها دنبال تأييد اطرافيان هستند. به نظر من در جامعه ما از نهادينه كردن ارزشهاي حقيق غفلت شده و چاره آن انجام يك كار فرهنگي درست براي تحقق اين موضوع است.
حاج آقاي ماندگاري: من كاملاً صحبت اين بيننده را تأييد ميكنم. ما در قصه و معضل فرهنگي حجاب قائل به تقصير هستيم. بياييم هركسي سهم خودش را پيدا كند. سهم جامعه در ترويج فرهنگ بدحجابي كاملاً محفوظ است. نه فقط رسانه، بلكه در مهمانيها و بازار و مراودات و تمام ارتباطات، دانشگاههاي ما، تا زيبا نباشي، در چشم نيستي. ايران در جراحي زيبايي مقام اول را دارد. چرا؟ چون هميشه ظاهر بين شدند. اين سهم جامعه ما است. جامعه چيست؟ آيا جامعه هويتي مستقل دارد ياجامعه تكتك افرادي مثل ماست. ما جامعه را ميسازيم. اگر هم ما از يك نقطه شروع كنيم، من از خودم شروع كنم، اين فرهنگ را در وجود خودم اصلاح كنم. تمام زيبايي به زيبايي صورت نيست. چه بسا زيبا صورتاني كه ذرهاي اخلاق ندارند. اصلاً با اين آدم نميشود زندگي كرد و حرف زد. اگر ما باور كنيم كه ارزشهاي ديگري هم بايد در جامعه ما باشد، قطعاً وضعيت فرهنگ حجاب عوض ميشود. فقط بدحجابي و عروسك بودن آدم را مقبول نميكند. محبوبيت فقط به اين زيبايي ظاهري نيست. سهم مراكز آموزشي و فرهنگي در جامعه ما چقدر است. ما يك محيطهاي خاص داريم. رسانه، دانشگاه، مدرسه، محيطهاي اداري ما محيطهاي خاص هستند. حرف بعضي از مردم اين است كه شما حريف خيابان نميشويد، حريف ادارات كه ميشويد. در ادارت قانون بگذاريد كسي آرايش نكند. مثل قانوني كه براي ساعات اداري گذاشتيد. مثل پليس كه بايد حتماً لباس فرم تنش باشد. يكبار به يكي از مهماندارهاي بزرگوار گفتم، شما ميگويي: كمربند ببنديد، خودتان كمربند نبنديد، مردم ميبندند. گفتم: پس چرا خودتان اين تذكرتان را انجام نميدهيد؟ در محيطهاي اداري ميتوانيم اين ارزشها را حاكم كنيم. در حرم امام رضا اين ارزش حاكم شده است. هركس وارد حرم امام رضا شود اين ارزش را ميداند. در بعضي دانشگاهها كه وارد ميشوي، نميداني اينجا سالن عروسي است، يا دانشگاه است؟
يكي از دوستان ما ميگفت: در يكي از دانشگاههاي انگلستان، در فضاي دانشگاه پلاكارت زده بودند، اينجا جاي درس خواندن است. در يك محيط آموزشي بايد قوانين آموزشي باشد. در ادارات، در محيطهاي آموزشي، در رسانه ما كه اين همه خدمت ميكند، انصافاً هم رعايت شده، فقط در فيلمها و سريالها رعايت نشود، در محيط رسانه، مثل فيلمبردارها و تهيهكنندهها و غيره هم رعايت شود. اصل حاكم اينجا ارزش حجاب باشد. حداقل حجاب رعايت شود. با آرايش و لباسي كه ميخواهند عروسي بروند، اينجا نيايند. محيطهاي اداري، محيطهاي عمومي، محيطهاي فرهنگي، محيطهاي آموزشي مقصر هستند.
در پيامها گفتند: دخترم تا زماني كه در دبيرستان بود، ميتوانستيم حريفش شويم. همينكه وارد دانشگاه شد، نميتوانم حريف او شوم. چطور در دانشگاه حضور و غياب را اجباري ميكنيم؟ قانون حجاب را هم در دانشگاه بگذاريم.
من بارها در امر به معروف و نهي از منكر گفتم. تعبير قرآن امر است، امر يعني يك قدرتي باشد. ضمن اينكه اين امر بايد فرهنگسازي شود، هيچ شرطي ندارد. حجاب اجباري به درد نميخورد. الآن بيحجابي دارد اجباري ميشود. يعني آن كسي كه حجاب دارد، انگشت نما ميشود. «يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوف» (توبه/67) امام صادق ما را از اين زمان ترساندند. ما نميگوييم مثل اول انقلاب همه دكمههايشان را تا بالا ببندند، همه خانمها با چادر و مقتعه باشند، ما ميگوييم: با آرايش نيايند. اين روسريها كه سرشان است براي عروسكهايشان است. چهار، پنجم موهايشان بيرون است.
در دين ما گفته شده از روزي كه من و شما مجرد بوديم، دوران نوجواني و به تكليف رسيديم، براي تربيت بچهمان كه يك عنصر آن تربيت حيا و حجاب و عفت است بايد به فكر بوديم. يعني دختر و پسر امروز ما از سيزده، چهارده سالگي، بايد خودشان را به گونهاي تربيت كنند، كه به فكر حيا و عفت فرزند پنج سال ديگر خودشان باشند. يعني دوران جوانياش، ازدواج، انعقاد نطفهاش، باردارياش، دوران شيرخوارگياش، تا اينكه هفت سال سوم منطقي قبول كند. ما اين دستورات دين را رعايت نكرديم، تا هشت سالگي هم مثل عروسك راه برديم، گفتند: نه سال نشده كه تكليف شود. يك ماه بازي جام جهاني بستگي به چهار سال تمرين دارد. ما روزي كه تكليف ميرسيم، نميشود تمرين كنيم. بايد قبلش تمرين كنيم. اگر دختر من و شما نه سالگي به تكليف ميرسد، پسر من و شما 15 سالگي به تكليف ميرسد، بايد از سه، چهار سال قبل تمرينش را شرواع كنيم. اين كارها را نكرديم، حالا ميگوييم: چرا جامعه اينطور شده و ما حريف بچهمان نميشويم. در جامعه اروپا و آمريكا بيحيايي و بي عفتي خيلي بدتر است. من جوانهاي پاكدامني را سراغ دارم، از ايران رفتند در دانشگاههاي آنجا درس ميخوانند، عفت و حيايشان را حفظ كردند. چرا؟ چون گوهر عفت و حيا را در جامعه نگرفتند، با شير از مادر گرفتند. با نطفه از پدر گرفتم. ما اين تقصيرات خودمان را ناديده ميگيريم، ميگوييم: شما آخوندها كم كاري كرديد. ما دستمان را بالا ميبريم. حوزه و روحانيت هم كمكاري كرده است. رسانه هم در بحث حجاب و حيا كم كاري كرده است. دانشگاهها و جامعه هم كم كاري كردند. ولي همه كم كاريها يك طرف، كمكاري خودم در خانواده يك طرف است. فرزنداني هستند كه ميآيند و ميگويند: حاج آقا ما بايد به پدر و مادرمان تذكر بدهيم كه يك مقدار بهتر در خانه لباس بپوشيد. دختر ميگويد: ما بايد يك طور به پدرمان بفهمانيم كه در خانه نيمه لخت راه نرو. پسر ميگويد: ما بايد به مادرمان بگوييم، در خانه لباس مناسبتتري بپوش. باز معناي اين حرف اين نيست كه خانمها در خانه با چادر راه بروند. آقايان هم با كت و شلوار راه بروند. راجع به حجاب همه كم كاري كرديم. همه بايد استغفار كنيم و بگوييم: «استغفرالله ربي و اتوب اليه». شيطان فرصت طلب است. ما كم كاري ميكنيم و او فرصت طلبي ميكند. نبايد فضاي جامعهاي كه 300 هزار شهيد داده اينگونه باشد كه همه دلشان به درد بيايد.
آقاي شريعتي: صفحه 116 مصحف شريف، آيات 46 تا 50 سوره مباركه مائده در سمت خداي امروز تلاوت ميشود. باز ميگرديم به بركت صلوات بر محمد و آل محمد.
«وَ قَفَّيْنَا عَلىَ ءَاثَرِهِم بِعِيسىَ ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقًا لِّمَا بَينَْ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَئةِ وَ ءَاتَيْنَاهُ الْانجِيلَ فِيهِ هُدًى وَ نُورٌ وَ مُصَدِّقًا لِّمَا بَينَْ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَئةِ وَ هُدًى وَ مَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ(46) وَ لْيَحْكمُْ أَهْلُ الْانجِيلِ بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فِيهِ وَ مَن لَّمْ يحَْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ(47) وَ أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَينَْ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَ مُهَيْمِنًا عَلَيْهِ فَاحْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ وَ لَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَكَ مِنَ الْحَقِّ لِكلٍُّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شرِْعَةً وَ مِنْهَاجًا وَ لَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ لَاكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فىِ مَا ءَاتَئكُمْ فَاسْتَبِقُواْ الْخَيرَْاتِ إِلىَ اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تخَْتَلِفُونَ(48) وَ أَنِ احْكُم بَيْنهَُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ وَ لَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَ احْذَرْهُمْ أَن يَفْتِنُوكَ عَن بَعْضِ مَا أَنزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أَن يُصِيبهَُم بِبَعْضِ ذُنُوبهِِمْ وَ إِنَّ كَثِيرًا مِّنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ(49) أَ فَحُكْمَ الجَْاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ(50)»
ترجمه آيات:
«و بايد كه اهل انجيل بر وفق آنچه خدا در آن كتاب نازل كرده است داورى كنند. زيرا هر كس به آنچه خدا نازل كرده است داورى نكند، از نافرمانان است. (47) و اين كتاب را به راستى بر تو نازل كرديم تصديقكننده و حاكم بر كتابهايى است كه پيش از آن بودهاند. پس بر وفق آنچه خدا نازل كرده است در ميانشان حكم كن و از پى خواهشهاشان مرو تا آنچه را از حق بر تو نازل شده است واگذارى. براى هر گروهى از شما شريعت و روشى نهاديم. و اگر خدا مىخواست همه شما را يك امت مىساخت. ولى خواست در آنچه به شما ارزانى داشته است بيازمايدتان. پس در خيرات بر يكديگر پيشى گيريد. همگى بازگشتتان به خداست تا از آنچه در آن اختلاف مىكرديد آگاهتان سازد. (48) ميانشان بر وفق آنچه خدا نازل كرده است حكم كن و از خواهشهاشان پيروى مكن و از ايشان بپرهيز كه مبادا بفريبندت تا از بعضى از چيزهايى كه خدا بر تو نازل كرده است سرباز زنى. و اگر رويگردان شدند بدان كه خدا مىخواهد آنان را به پاداش برخى گناهانشان عقوبت كند، و هر آينه بسيارى از مردم نافرمانند. (49) آيا حكم جاهليت را مىجويند؟ براى آن مردمى كه اهل يقين هستند چه حكمى از حكم خدا بهتر است؟ (50)»
آقاي شريعتي: انشاءالله زندگي همه ما منور به نور قرآن باشد. اشارهي قرآني امروز را حاج آقاي ماندگاري بفرمايند و در خدمت شما هستيم.
حاج آقاي ماندگاري: در آيه 48 ميفرمايد: «وَ لَاكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فىِ مَا ءَاتَئكُمْ» با آنچه به شما داديم، شما را امتحان ميكنيم. زيبايي كه خدا به مردها و زنها داده است، يك فضيلت نيست. از فضل خدا هست ولي فضيلت نيست. «هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَني» (نمل/40) اينجا ميفرمايد: آنچه به شما داديم، براي امتحان شما داديم.اگر از اين امتحان خوب بيرون بياييد، اين زيبايي براي شما ميماند. ولي اگر از اين امتحان بيرون نياييد، اين زيبايي در آخرت براي شما تبديل به يك زشتي ميشود كه هيچكس شما را تحمل نميكند. «فَاسْتَبِقُواْ الْخَيرَْاتِ» در رابطه با خيرات سه تعبير در قرآن هست. يكجا فرموده: اهل خير باشيد. يكجا ميفرمايد: «يُسارِعُونَ فِي الْخَيْرات» (آلعمران/114) يكي حركت در خيرات، يكي سرعت در خيرات، يكي سبقت در خيرات است.
در آستانه ماه مبارك رمضان هستيم. بياييم سبقت در خيرات را خيرات فرهنگي بدانيم. چون تا ميگوييم: خيرات، مردم فكر ميكنند بايد پول بدهيم، غذا بدهيم، لباس بخريم. هر خانم محجبه اين ماه رمضان براي خودش تكليف درست كند، لذتهايي كه خودش از حجاب برده است، كه انشاءالله برده است، به يك خانم بدحجاب با محبت بگويد. هر خانم محجبهاي يك خانمي را كه معمولاً هم در جلسات قرآن و ماه رمضان ميآيند، او را اقامه حجاب و حيا كند. از آقايان هم هر مرد ي يك آقايي كه حس ميكند ايشان خواهرش، همسرش، دخترش بدحجاب است، روي او كار كند. اين ماه رمضان را حتي شده اگر يك پولداري بگويد من حاضرم به يك تعدادي چادر و مقنعه به خانمها هديه بدهم. در اين ماه مبارك رمضان، گويندگان بگويند، نويسندگان بنويسند، هنرمندان كار هنري كنند. حتي گويندگان رسانه همه بيايند دست به دست هم بدهيم، پدر و مادرها خسته نشوند، پولدارها در اين زمينه پول خرج كنند، هديه دهنگان هديههايشان را متناسب با فرهنگ حجاب بدهند. در ماه مبارك رمضان بتوانيم اين معضل جامعه را كمرنگ كنيم.
در اين معضل همه مقصر هستيم. بياييد در اصلاح اين معضل همه شريك شويم. رفع بد حجابي بار سنگيني است. يك روز پيامبر(ص) از شيطان پرسيدند: ابزار تو براي گول زدن مردم چيست؟ گفت: بيعفتي زنان است. معلوم ميشود به اندازهاي كه شيطان روي بيعفتي زنان كار ميكند، روي هيچ چيز ديگر كار نميكند. خطاب من به خواهران و مادراني و دختر خانمهايي است كه يقين دارم همه آنها خدا را دوست دارند. فاطمه زهرا را دوست دارند. من از اينها سؤال ميكنم كه دوست داريد براي گول زدن ديگران ابزار شيطان باشيد؟ اگر شما مادر خوبي باشيد، اگر همسر خوبي باشيد، اگر دختر خوبي باشيد ميتوانيد ابزار دست خدا براي هدايت ديگران باشيد. سنت الهي نصرت دين و هدايت خلق است. ما ميتوانيم واسطه سنت الهي شويم. خانمها در اين واسطه بودند، توفيقشان بيشتر است. چون مادر و مربي هستند. حيف نيست اين خانم و اين بانو احتمال بده كه اين بدحجابي و بيحجابياش يك آسيب ميزند به اينكه اين ميتواند واسطه هدايتي شود يا واسطه نصرت دين شود.
دعايي كه در دهه آخر ماه شعبان سفارش شده جلسه قبل هم گفتيم، باز هم ميگوييم «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ» خدايا اگر تا اين لحظه از ماه شعبان ما و همه بينندگان و ملتمسين و دعا را نبخشيدي، به آبروي صاحب اين ماه يعني رسول الله، ما و همه ملتمسين دعا و اموات را ببخش و بيامرز تا براي انتظار آقايمان امام زمان(ع) آماده باشيم.