93-06-19 -حجت الاسلام والمسلمين ماندگاری - پرسش و پاسخ بینندگان
موضوع برنامه: پرسش و پاسخ بینندگان
كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري
تاريخ پخش 93/06/19
حاج آقا ماندگاری: سلام علیکم و رحمة الله من هم خدمت شما و همکاران خوب این برنامه و همهی بینندگان عزیز عرض سلام و ادب و احترام و تبریک این ایام دارم ماه ذی القعده ماه امام رضا است به قول یکی از دوستان کنتراتی حضرت است روز اولاش به نام حضرت معصومه روز ششم به نام احمد بن موسی الرضا شاهچراغ روز یازدهم ولادت خود حضرت روز 23ام به نقلی شهادت خود حضرت و روز زیارتی ایشان و روز 25ام زیارتی حضرت و روز آخر ماه هم روز شهادت میوهی دلشان جوادالائمه است لذا امیدواریم که امام رضا داری بر همهی ما مبارک باشد آسمان ایران با فرزندان موسی بن جعفر سلام الله علیه ستاره باران شده هر گوشهای از ایران میبینید یکی از فرزندان موسی بن جعفر دارد نورافشانی میکند امام آسمان ایران یک خورشید از فرزندان موسی بن جعفر دارد به نام شمس الشموس انیس النفوس علی بن موسی الرضا و یک قمر دارد به نام فاطمهی معصومه کریمهی اهل بیت سلام الله علیها لذا واقعا به همهی عزیزان ماه ذی القعده را تبریک میگوییم همین جا اشاره میکنیم از باقیماندهی ماه از روزهای یک شنبهاش استفاده بکنیم روایت آمده روزهای یک شنبه غسلی دارد و دو تا دو رکعت نمازی دارد و هفتاد استغفار که خیلی موثر است روزهای چهارشنبه که روز امام رضا روز امام کاظم و روز امام جواد و امام هادی سلام الله علیهم اجمعین است به هر جهت نگاه کنیم سفرهی نور امام رضا پهن است تبریک میگوییم خدمت همهی عزیزان.
شریعتی: از میان تمام سالنامههای میلادی و قمری، تقویم دل من و این سرزمین تا ابد شمسی است، وقتی نام تو خورشید است. السلام علیک یا شمس الشموس انشاءالله زیارت امام رضا نصیب همهی دوستان خوب باشد و کسانی که مشهد هستند ما و بینندگان را برای حل مشکلات و گرفتن حاجات دعا میکنند امروز هم قرار است به بخشی از سوال دوستان بیننده جواب بدهیم. بسم الله الرحمن الرحیم با سلام خدمت همه دست اندرکاران و کارشناسان برنامه و مجری محترم برنامه گفتند مدتی است در زندگیام درگیر مشکل جدی شدهام که چون قصهاش طولانی است از بیان جزئیات صرف نظر میکنم همهی راهها را رفتهام از نذر و نیاز تا دعا و توسل ولی مشکلام حل نشده همیشه شنیده بودم امام رضا امام رئوف است کسی را رد نمیکند از در خانهاش بلیط تهیه کردم با دلی شکسته راهی مشهد شدم کلی با حضرت حرف زدم اما هنوز مشکلام رفع نشده من از امام رضا گلایه دارم چرا حاجتام را نمیدهد.
حاج آقا ماندگاری: بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین اجازه میخواهم مثل هر هفته از بینندگان عزیز و همهی عزیزانی که صدای حقیر را میشنوند تقاضا میکنم برای سلامت وجود نازنین امام زمانمان دعا بخوانیم و برای سلامت وجود نازنین نایبشان دعا بکنیم که خدا سایهی پر برکتشان را بالای سر ما و ملت ایران و جهان اسلام تا ظهور امام زمان مستدام بدارد و به عنوان توسل و همیشه دعا را از بینندگان ملتمسانه خواستم همراهی کنند و با همدیگر قرائت بکنیم اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیاً و حافظاً و قاعداً و ناصراً و دلیلاً و عیناً حتی تسکنه ارضک طوعاً و تمتعه فیها طویلاً و هب لنا رعفته و رحمته و دعائه و خیره باز هم دوست دارم دسته گل صلوات را محضر آقایمان تقدیم بکنیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سوال سوالی است که فراوانی بالایی دارد و در حرم که مشرف بودیم جای شما خالی در روز ولادت و نائب الزیاره همهی بینندگان عزیز بودیم باور کنید وقتی توفیق پیدا کردم در کنار ضریح نورانی امام رضا قرار بگیرم گفتم خدایا یا امام رضا ما که قابل نیستیم ولی خیلیها به اعتبار آبرویی که شما به ما دادید به ما التماس دعا میگویند ما حتی گفتیم یا امام رضا اول حاجت آنهایی که التماس دعا گفتند را بدهید بعد از صلاح میدانید حاجت ما را هم به طفیل این بزرگواران عنایت بفرمایید خیلیها میآیند میگویند مثل این بزرگوار با سوال و پیام که ما حاجات زیادی داشتیم همهی راههایی که شما گفتهاید را رفتهایم ولی به نتیجه نرسیدیم چه در حرم امام رضا چه حرم امام حسین و حرم امیرالمومنین و اهل بیت و حتی در خانهی خدا فکر میکنم به ادبیاتهای مختلف با زبانهای مختلف الحمدلله این معارف گفته شده من با یک ادبیات جدید عرض میکنم این بزرگوار آخرش گفتند ما از امام رضا گلایه دارم ما گلایهمان از شخص ایشان است چرا توپ را میاندازیم در میدان امام رضا من میگویم این که اهل بیت حاجات ما را به اذن الهی نمیدهند و خدا نمیدهد چهار دلیل میتواند داشته باشد سه تا مربوط به ما است یکی مربوط به آن هاست پس باید سه برابر توپ را بندازیم در میدان خودمان 75 درصداش به قول ما درصدی بخواهیم بگوییم به ما مربوط میشود آن هم مربوط به آنها میشود باز یک کمیاش مربوط به خودمان است خواهش میکنم عزیزان با دقت گوش بدهند آنهایی که مقدورشان است کاغذ قلم دم دست دارند این چهار دلیل را یادداشت بکنند یک: ما این فرض را داریم خدا رحمت کند حاج آقا مجتبی تهرانی اعلی الله مقامه الشریفه فرمودند شرط صدا زدن خدا و اولیا خدا برای حاجتهایمان سه شرط اساسی است یک: اعتقاد داشته باشیم که اینها عالماند و قادراند و حکیم و مهربان این اعتقاد را اگر میداشتیم با این جملهی آخر نامه سازگاری ندارد من اگر اعتقاد دارم امام رضا درد من را میداند اَشهَدُ اَنَّكَ تَشهَدُ مَقامى وَ تَسمَعُ كَلامى وَ تَرُدُّ سَلامى در جاهای دیگر میگویند شما حتی ما فی ضمیر ما را آن چیزی که در دل ما است را میدانید آنها عالماند این که در خانهی آنها را میزنیم قرار نیست روشنشان کنیم فقط چون گفتهاند صدا بزنید صدا میزنیم و الا صدا نزدن آنها از مشکل ما بی خبر نمیگذارد داخل پرانتز ایام میلاد است خاطره بگویم خادمهای امام رضا میگفتند حرم امام رضا و حرم حضرت معصومه 24 ساعته باز است پیرمرد آمده بود در قلاب در را میزد خادمها گفتند در باز است بروید تو میگفت میدانم دیدند باز در میزند به او میگویند تو از شهر و روستا آمدی امام رضا تو را میدیده گفت باز هم در میزنم گفت حاجتهای تو را خبر دارد گفت میدانم گفتند پس چرا در میزنی گفت در میزنم صاحب خانه بگوید کیست من بگویم منام دوست دارم در خانهشان در بزنیم آنها هم دوست دارند در خانهشان در بزنیم لذا خدا میگوید «ادْعُوني أَسْتَجِبْ لَكُمْ» (غافر/60) خدا میتواند بدون صدا زدن أَسْتَجِبْ لَكُمْ را داشته باشد اما دوست دارد ما صدا بزنیم این ارتباط خواندن و صدا زدن لذت دارد هر کس هر کسی را صدا بزند معلوم میشود با او رابطه دارد آشنایی دارد ما میخواهیم اعلام کنیم که با امام رضا رابطه داریم در گرفتاریها صدایش میزنیم پس باید اعتقاد داشته باشم او میداند او میتواند حکیم است مهربان است توضیح دارد اما سریع رد میشوم باید اعتقاد داشته باشیم بدون اعتقاد در خانهی اینها برویم همین مشکلات پیش میآید داخل پرانتز این را هم میگویم یک گزارشی را اخیرا میخواندم لازم است بینندگان عزیز واقعا توجه کنند شما در نامهها پیامکها لای مفاتیحها قرآن را مینویسند این ذکر را ده بار بنویس به ده نفر بده این پیام را به سی نفر بفرست حاجتات سر سی روز برآورده میشود اگر این کار را نکنی بلایی سرت میآید متاسفانه مردم ساده خیلیها این کار را میکنند نه حاجتشان برآورده میشود نه بلایی سرشان میآید چه اتفاقی میافتد؟ اعتقادشان کمتر میشود من گزارشی میخواندم که اتاق فکر صهیونیستها اعتراف کرده این پیامکها را ما داریم میفرستیم به همین نیت اعتقادشان را به امام رضا به امام حسین به نماز به ذکر به دعا به صدقه سست کنیم و وقتی اعتقاد معنوی سست شد طلبکارانه میرود سراغ اینها ما طلبکار اینها نیستیم که پس باید اعتقاد داشته باشم اینها میدانند میتوانند حکیماند و مهرباناند دلسوزاند با این اعتقاد رکن دوم اعتماد هم داشته باشند یک وقت اعتقاد دارند ولی اعتماد ندارند اعتقاد دارم که آقا میتواند ولی اعتماد ندارم که این کار را برای من میکند یا نمیکند باید اعتماد هم داشته باشد نکتهی سوم که استاد بزرگوار از روایات میفرمودند خیلی قشنگ است این را من ندارم نمیدانم اینها را بقیه دارند یا نه انقطاع هم داشته باشند یعنی از غیر اینها ببرد این گلهی خدا را شنیدهاید خدا میفرماید بندههای من وقتی شما با من حرف میزنید من به گونهای به حرفهای شما گوش میدهم انگار هیچ بندهای جز شما ندارم فقط میشوم شنوندهی شما ولی شما یک طوری با من حرف میزنید که انگار صد تا خدای دیگر غیر از من دارید حواستان جای صد تا خدای دیگر هم است با امام رضا هم همین طور است بارها گفتیم
ای دلهی صد دله دل یک دله کن * * * مهر دگران را ز دل کن یله کن
یک دم تو ز اخلاص بیا در بر ما * * * گر کام تو برنیامد آن گه گله کن
با این اعتقاد حالا میرویم سراغ حاجتهایمان به امام رضا عرض میکنیم پس این اعتقاد واعتماد و انقطاع یادمان نرود هم در خواندن خدا و هم در خواندن اهل بیت این سه نباشد کمیت لنگ است ضعیفاش هم باشد باز کار میکند که مردم الحمدلله یک سطحیاش را دارند ما میخواهیم اعتقاد قوی شود اعتماد به خدا قوی شود یک نکته دیگر برای اعتماد حیفام میآید نگویم ما یک مشکل داریم در ازدواج یک مشکل داریم برای تکثیر نسل که این قدر تاکید میشود اگر یک بنیادی در کشور اعلام کند هر کس ازدواج کند تا دو سال حقوقاش با ما و هر بچهای به بچهها اضافه کنید این مقدار حقوق ما تضمینی میدهیم حضرت عباسی چه شوری به پا میشود چه اتفاقی میافتد یک نفر شوخی میکرد میگفت دو تا دو تا میآورند تا از این امتیاز استفاده کنند گفتم کدام بنیاد؟ چرا ما به یک بنیادی که خودش معلوم نیست پایه هایش به کجا بند است اعتماد میکنیم به خدایی که گفته «إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ» (نور/32) در ازدواج به خدایی که گفته «نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ واِيّاهُمْ» (انعام/151) ما بچههایتان را رزق و روزی میدهیم حقوقشان با ما چرا اعتماد میکنیم.
شریعتی: رزق و روزی که خدا میدهد از نگاه ما ظاهرا این طور است که ما میخواهیم زندگیمان رفاه و آسایش داشته باشد ذرهای خلل نداشته باشد آن رزقی که خدا میگوید میدهم با آن رزقی که مد نظر ماست خیلی متفاوت است.
حاج آقا ماندگاری: قبول دارم ولی من به خیلیها میگویم اطرافتان را بررسی آماری کنید ببینید چه تعداد از آنهایی که ازدواج کردهاند یک هفته این پیام را خواندید از آقایی که ما ازدواج کردیم به حرف آقای ماندگاری ازدواج کردیم بدبخت و بیچاره شدیم من گفتم ازدواج یک پازل است به همان آقا هم عرض کردم به همهی بینندگان عرض میکنم یک نگاه آماری اطراف داشته باشند ببینند آنهایی که با ازدواج به قول آن عزیز بدبخت شدند یا با تکثیر نسل بدبخت شدند بیشتراند یا آنهایی که بچهی اول آمد خانه درست شد بچهی دوم آمد ماشین درست شد بچهی سوم رفتند مکه و بچهی چهارم این طور خدا گشایش ایجاد کرد من آمار گرفتم بینی و بین الله منصفانه میگویم آمار آنهایی که زندگیشان رو به رشد بوده نسبت به آمار کسانی که با مشکلات بودند نمیگویند مشکلات آنها صفر بوده میخواهم بگویم اینها وعدهی خداست اگر به آن چه خدا گفته عمل کنیم اینها اتفاق میافتد سر بحث خودمان برگردیم با اعتقاد به امام رضا با اعتماد به امام رضا با انقطاع از غیر امام رضا وقتی میرویم در خانهی آنها خواستهای که میخواهیم را برآورده نمیکنند علت اول که نمیدهند مربوط به امام رضا نیست مربوط به این است که من شاید قابلیتاش را ندارم مثال واضح خنده دار را میزنم آقایی خانمی هنوز ازدواج نکردند بروند به امام رضا بگویند ما بچه میخواهیم همان طور که شما خندیدید همه میخندند بعد بگویند امام رضا من از شما گلایه دارم یک سال دارند میگویند بچه میخواهیم نمیدهند در خانهی امیرالمومنین گفت آقا من بچه میخواهم یک خانمی بچهای را داد بغلاش گفت آقا دو دقیقه این را نگاه دارد بعد پیدایش نشد آقا جان من که گفتم بچه میخواهم منظورم این بود که آقا جان اول مادر بچه را بعد بچه را فدای شما بشوم من کنایه گفتم در قالب لطیفه هم است انشاءالله آقا امیرالمومنین بر ما خورده نگیرند و این لطیفه را به عنوان این که ما دل دوستان امیرالمومنین را شاد کرده باشیم اگر من قابلیت بچه دار شدن نداشته باشم هنوز ازدواج نکردم یا خنده دارتر از این یکی در حرم امام رضا حرم حضرت معصومه چله نشینی بکند من فوق لیسانس بکنم از او بپرسند شما لیسانس داری بگوید من دیپلماش را هم ندارم همه میخندند به این میگویند عدم قابلیت من حتی مثال عددی میزنم من رفتم جنسی را از مغازه میخواهم بخرم این جنس ده هزار تومان است ولی دویست تا تک تومانی آوردم بگویم میشود این جنس را به من بدهید میگوید اگر قرار باشد این جنس ده هزار تومانی را من با تخفیف بدهم هشت هزار تومان لا اقل بیاور.
شریعتی: اینها خیلی محسوس است.
حاج آقا ماندگاری: حاجتهایمان همین است برای هر حاجتی بفهمیم قابلیت دینیاش چیست.
شریعتی: یعنی برویم پیدا کنیم.
حاج آقا ماندگاری: بله قبل از این که امام را قبل از این که خدا را متهم بکنم یک سوال از خودم بکنم تو خبر داری که قابلیت این حاجتات چیست؟ البته من همین جا میخواهم یک تقلب برسانم اشکال ندارد در خانهی امام رضا اشکال ندارد من به امام رضا بگویم یا امام رضا مثلا من حال نماز شب میخواهم امام رضا برمیگردند به من میگویند تو قابلیتاش نداری شبها زود نمیخوابی سنگین میخوری اینها قابلیت ایجاد نمیکند یا مانعیت ایجاد میکند که بعد عرض میکنم من به امام رضا عرض بکنم امام رضا جان من یک داستان از شما سراغ دارم یک کرامت و معجزه سراغ دارم شما آن نقاشی شیر را که در پرده بود آن قابلیت شیر حیوان زنده شدن را نداشت شما به او قابلیت هم دادید پس آقا جان من میدانم قابلیت ندارم قابلیت را خودت بده عیب ندارد این همان تقلب است که میگویم امام رضا را متهم نکنم چرا حاجت من را نمیدهد اول بفهمم من قابلیتاش را ندارم من به عنوان مثال من از امام رضا تقاضا میکنم به من توفیق فهم قرآن را بدهد ولی نرفتم ادبیات عرب را یاد بگیرم لا اقل ادبیات عرب را یاد نگرفتم میخواهم فهم قرآن را داشته باشم بعضی از علتهایی که حاجت من را نمیدهند این است که اشکال از من است قابلیت نیست الآن یک وامی هم میخواهند بدهند میگویند یک سپردهای در بانک داشته باشید من خیلی وقتها گفتم مردمی که به امام رضا گفتید به ما وام بده کمک بده سپرده در حساب امام رضا دارید؟ میگویند سپرده چیست؟ میگویم حساب خمستان است بروید یک دفتر چه حساب باز کنید بگویید ما در بانک شما حساب داریم ما قابلیت وام گرفتن را با این حساب شما میتوانیم داشته باشیم؟ بعضیها گفتند حرف قشنگی است ما الآن میرویم حساب بانک باز می کنیم خیلی از مردمی که از خدا و امام رضا کمک میخواهند در بانک حساب ندارند بانک خدا منظورم است بانکهای دیگر را کاری ندارم پس قابلیت وام گرفتن ندارم من خاطرم است آن اوایل که قرض الحسنهها بود خدایا قرض الحسنهها را در مملکت ما احیاء بفرما یک وام میخواستیم بگوییم میگفتند یک دفترچه پنج هزارتومانی باز کنید تا صد هزار تومان وام قرض الحسنه بدهیم این قابلیت است پس اولین اشکال برمیگردد به قابلیت دومین علتی که میروم حاجت بخواهم برآورده نمیشود این است که قابلیت را دارم دیپلم را دارم برای لیسانس همسر دارم برای اولاد تلاش کردم برای توفیق همهی اینها بود که حتی یک روایت از حضرت امام رضا نقل شده مَنْ سَأَلَهُ التَّوْفیقَ وَلَمْ یَجْتَهِدْ فَقَدِ اسْتَهْزَءَ بِنَفْسِهِ البته این برای دومین عامل است دومین عامل چیست؟ من قابلیت را دارم ولی تلاش نمیکنم ماشین قابلیت ندارد یعنی بنزین ندارد ولی قابلیت دارد بنزین دارد ولی من استارت نمیزنم چرا ماشین راه نمیافتد خب استارت بزن دیگر تا استارت نزنی راه نمیروی من دیپلم دارم چرا لیسانس به من نمیدهند؟ درس هم باید بخوانی، خانم و آقا ازدواج کردند ولی هیچ پیگیری مسائل پزشکی نمیکنند باید اجتهاد و تلاش برای رسیدن به آن حاجت داشته باشند پس اول بروم بپرسم قابلیت لازم برای هر حاجت چیست دوم تلاش لازم برای هر حاجتی چیست به عنوان مثال خیلی از دانش آموزان میگویند یا برای پشت کنکوریها ما شب کنکور زیارت عاشورا خواندیم وضو گرفتیم دعا خواندیم ولی قبول نشدیم میگویم این همه تلاشات نبود تلاش این است که یک سال برای کنکور بخوانی بعد در سه چهار سال دبیرستان که خواندی حالا زیارت عاشورا هم بخوانی دعا هم بخوانی امام رضا فرمودند محبت ما جای تلاش را نمیگیرد جای عبادت و عمل صالح را نمیگیرد عبادت و عمل صالح هم جای محبت ما را پر نمیکند هر کدام جای خودش دو تا عنصریاند در این پازل پس علت اول که حاجتهای ما را نمیدهند این است که امام رئوف و مهربان و خدای مهربانتر از امام رضا من قابلیت ندارم بروم ببینم قابلیت چیست و تلاش بکنم برای کسب قابلیت دوم تلاش بکنم برای رسیدن به آن نتیجه سومین علت که زیادی گوش بدهید سومین علتی که امام رضا حاجت ما را نمیدهد این است که مانع دارد ماشین بنزین دارند استارت هم میزند اما هوا گرفته یک استادی داشتیم خدا بر درجاتاش بیفزاید کتابهای قشنگی هم دارد حضرت آقای آشیخ علی صفایی حائری کتاب هایش به نام عین صاد است کتابهای قشنگ و روان و زیبا من آن قدری که استفاده کردم انصافا پر استفاده بود ایشان در یکی از خاطرهها در کتابش نوشته خیلی قشنگ است مانده بودم از کجا شروع کنم در خانه بودم قلم داستان واری قشنگی دارد دیدم در کوچه ظاهرا یک ماشین خاموش شده روشن نمیشود یکی صدا میزند هوا گرفته باید هولاش داد میگوید من سوال خودم را جوابش را پیدا کردم فهمیدم من هم هوا گرفتم یکی باید هولام بدهد اگر دل من پر از هوای نفس باشد امام رضا چطور میخواهد جواب بدهد این مانع است خودشان فرمودند گناه مانع است من این بیان لطیف را خیلی جا گفتهام دختر خانمی در حرم امام رضا گفت هر چه دستم را پیش امام رضا دراز میکنم جواب نمیدهد گفتم این کاکلات بیرون است دختر گلام گفت این کاکلام چه ربطی به دعا دارد گفتم این مانع است عایق است نمیگذارد صدا برسد ما استدیو رسیدیم چون استدیو عایق است صدای ما بیرون نمیرود مگر این که با میکروفون صدا بزنیم اگر من دور خودم لایههای پر از گناه درست کنم صدایم به امام رضا نمیرسد باز اشکال مال امام رضا است یا مال من است؟ ظلم مانع است و من میخواهم در حرم امام رضا یک ظلمهای کوچکی دارد اتفاق میافتد و زائرها نمیدانند چرا امام رضا حاجتشان را نمیدهد در خود حرم میخواهد ضریح امام را ببوسد روی شانههای مردم میخواهد راه برود این ظلم است این مانع است امام رضا به اینها حساس است این کوچکهای بزرگ نما هستند دارد راه میرود پای مردم را لگد میکند سر نماز صف نماز میخواهد بنشیند جای مردمی که قبلا نشستهاند رعایت نمیکند حق تقدم دارند در این ازدحامهای ورود خروج حال ضعفا را رعایت نمیکند اینها ظلم است اینها مانع است گاهی وقتها کلماتی میگوید دل کسی رنجیده میشود من نگاه کردم دیدم در حرم مانع خیلی زیاد شده نگاه به نامحرم میکند در حرم این مانع است بعد یقهی امام رضا را میگیرد ما از امام رضا گلایه داریم یا قابلیت نیست بروم راه قابلیت در آن حاجت را پیدا کنم یا تلاش نیست بروم راه تلاش در آن حاجت را پیدا کنم برای حاجت پول در آوردن تلاش کار کردن میخواهد یا مانع دارم مثل گناه مثل ظلم مثل کینه حسد و هوای نفس که اینها همهاش مربوط به ماست لذا میگوییم قبل از زیارت یک استغفار بکنیم یک صدقه بدهیم «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ» (توبه/103) ما را پاک میکند علت چهارم این است قابلیت است تلاش هم است مانعی وجود ندارد باز هم نمیدهند حال برمیگردانیم به حکمت آنها یک حکمتی دارد تو هیچ اشکالی نداری حالا حکمتاش چیست حکمتاش را در خیلی از روایات گفتند میگویند به شما نمیدهیم به بچهات میدهیم حکمتی دارد دیگر به شما نمیدهیم به آباء و اجدادت در برزخ میدهیم به خاطر همین حاجتات یک چیزی به آنها میدهیم.
شریعتی: این طور باشد که امیدی وجود ندارد برای عرض حاجت. یعنی ممکن است یک حاجتی را ما داریم با همهی نکاتی که شما گفتید با این چهار مورد دیگر آن قدر محکم.
حاج آقا ماندگاری: نه در این سه موردی که مربوط به ماست اینها خیلی اغماض میکنند قابلیت را خودشان کمک میکنند من دستم را دراز میکنم نمیرسد آنها دستشان را دراز میکنند من را میکشند جلو موانع را خود امام رضا استغفار میکند برطرف شود.
شریعتی: با این نکاتی که گفتید یک نوع نا امیدی ایجاد شد.
حاج آقا ماندگاری: نه حرف من این بود که توپ را در میدان امام رضا نندازند خودمان را ببینیم و الا در قابلیتها من تقلب را رساندم گفتم از امام رضا بخواهید قابلیت را بدهد در تلاش بگویید «وَ جِئنا بِبِضاعَةِ مُزجاة» (یوسف/88) این قدر دیگر ما توانستیم دست دعا بزنیم همین است فدایت شوم من بیشتر از این نمیتوانیم بقیهاش را خودتان درست کنید در مانع بگوییم من گناه کردم خودت برایم استغفار کرد همچنان که پدر حضرت یوسف حضرت یعقوب بر پسراناش استغفار کرد شما هم برای ما استغفار کنید من حرفام این است که گلایه از امام رضا نداشته باشید
شریعتی: نه میگویید شما از این جا میآیید بعد عرض حاجت میکنید
حاج آقا ماندگاری: نه من اولاش سفت گفتم آنها با اغماض نگاه میکنند عَادَتُكُمُ الْإِحْسَانُ وَ سَجِیَّتُكُمُ الْكَرَمُ عنایت میکنند آخرش هم حکمتاش این است که دستی که به روی خانهی آنها این قطعی است اینها چون مظهر کرم خدا هستند و چون خدا دست هیچ کسی را نا امید برنمی گرداند اینها هم دست هیچ کسی را نا امید برنمی گردانند یک چیزی در کاسه میگذارند حال یا در سهم قیامتیمان میگذارند یا برای اولادمان میگذارند یا برای آبا و اجدادمان میگذارند یا بلایی را از ما دفع میکنند یا گناه را میبخشند ما از حاجت خواستن از خدا و امام رضا خسته نشویم ولو این که آن حاجت را به ما ندادند به ادلهای که اشاره کردم .
شریعتی: یعنی این پاکتی که ما پست میکنیم خالی بر نمیگردد.
حاج آقا ماندگاری: بله احسنت امیدواریم که باز هم دعا میکنیم خدایا به آبروی امام رضا آنهایی که از راه دور و نزدیک در این ایام و در هر ایامی دست توسل به ساحت امام رضا دراز میکنند خدایا حاجت شرعیهشان را به نحو احسن به آنها عنایت بفرما.
شریعتی: آنهایی که مریض دارند قرض دارند آنهایی که همسر شایسته میخواهند فرزند صالح میخواهند آنهایی که زندانی دارند انشاءالله به برکت نام و یاد امام رضا حاجتشان را بگیرند.
حاج آقا ماندگاری: بالاترین حاجت همهی مومنین و مومنات فرج امام زمان است خدا میخواهد اتفاق بیفتد ولی چرا نمیافتد همهی معصومین هم خودشان حاجت خودشان است ولی هنوز بشر امروز قابلیت درک حضور در محضر امام زمان را پیدا نکرده و تلاش لازم را برای دیدن امام زمان به دست نیاورده و موانع دیدن امام زمان را در وجود خودش و در جامعه برطرف نکرده از این واضح تر؟ این حاجت خود خداست حاجت همهی انبیا است حاجت همهی خوبیان و همهی مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات است ما برگردانیم به میدان خدا؟ آن جا ما قبول داریم مشکل از ماست اینها هم احتمال میدهیم اشکال از ماست قطعی نمیگویم وقتی احتمال دادیم گلایه از امام رضا نکنیم ما هنوز امام رضا را نشناختیم گلایه میکنیم آنها از پدر و مادر به ما مهربان تراند.
شریعتی: بسیار ممنون انشاءالله همهی آنهایی که دوست دارند در مقاطع تحصیلیشان موفق باشند موفق و منصور باشند میرسیم به قرار روزانهمان صفحهی 200 قرار امروز ماست آیات 80 تا 86 سورهی مبارکه توبه انشاءالله تلاوتتان توأم با تدبر باشد برمیگردیم با شما و همراه شما به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لَا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِن تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَن يَغْفِرَ اللَّـهُ لَهُمْ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّـهِ وَرَسُولِهِ وَاللَّـهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ ﴿٨٠﴾ فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلَافَ رَسُولِ اللَّـهِ وَكَرِهُوا أَن يُجَاهِدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَقَالُوا لَا تَنفِرُوا فِي الْحَرِّ قُلْ نَارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا لَّوْ كَانُوا يَفْقَهُونَ ﴿٨١﴾ فَلْيَضْحَكُوا قَلِيلًا وَلْيَبْكُوا كَثِيرًا جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ ﴿٨٢﴾ فَإِن رَّجَعَكَ اللَّـهُ إِلَى طَائِفَةٍ مِّنْهُمْ فَاسْتَأْذَنُوكَ لِلْخُرُوجِ فَقُل لَّن تَخْرُجُوا مَعِيَ أَبَدًا وَلَن تُقَاتِلُوا مَعِيَ عَدُوًّا إِنَّكُمْ رَضِيتُم بِالْقُعُودِ أَوَّلَ مَرَّةٍ فَاقْعُدُوا مَعَ الْخَالِفِينَ ﴿٨٣﴾ وَلَا تُصَلِّ عَلَى أَحَدٍ مِّنْهُم مَّاتَ أَبَدًا وَلَا تَقُمْ عَلَى قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّـهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُوا وَهُمْ فَاسِقُونَ ﴿٨٤﴾ وَلَا تُعْجِبْكَ أَمْوَالُهُمْ وَأَوْلَادُهُمْ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّـهُ أَن يُعَذِّبَهُم بِهَا فِي الدُّنْيَا وَتَزْهَقَ أَنفُسُهُمْ وَهُمْ كَافِرُونَ ﴿٨٥﴾ وَإِذَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ أَنْ آمِنُوا بِاللَّـهِ وَجَاهِدُوا مَعَ رَسُولِهِ اسْتَأْذَنَكَ أُولُو الطَّوْلِ مِنْهُمْ وَقَالُوا ذَرْنَا نَكُن مَّعَ الْقَاعِدِينَ ﴿٨٦﴾
ترجمه:
برای آنان [که عیب جویان مسخره کننده اند] چه آمرزش بخواهی چه نخواهی [یکسان است] اگر برای آنان هفتاد بار هم آمرزش بخواهی، خدا هرگز آنان را نخواهد آمرزید؛ زیرا آنان به خدا و پیامبرش کفر ورزیدند و خدا گروه فاسقان را هدایت نمی کند. (۸۰) بر جای ماندگان [از جنگ تبوک] از خانه نشستن خود به سبب مخالفت با پیامبر خدا خوشحال شدند و خوش نداشتند که با اموال و جانهایشان در راه خدا جهاد کنند، و [به مؤمنان] گفتند: در این گرما [برای جهاد] بیرون نروید. بگو: آتش دوزخ در حرارت و گرمی، بسیار سخت تر است، اگر می فهمیدید. (۸۱) پس به کیفر گناهانی که همواره مرتکب می شدند باید کمتر بخندند و بسیار بگریند. (۸۲) چنانچه خدا تو را [از سفر جنگ تبوک] به سوی گروهی از آنان [که بدون عذر از جنگ بازماندند] بازگردانید و آنان برای بیرون آمدن [به سوی جنگی دیگر] از تو اجازه خواستند، پس بگو: هرگز با من بیرون نخواهید آمد، و هرگز همراه من با هیچ دشمنی نخواهید جنگید؛ زیرا شما نخستین بار به نشستن در خانه [و ترک جنگ] خوشحال شدید، اکنون هم با مخالفین بنشینید. (۸۳) و هرگز به جنازه هیچ کدام از آنان نماز مخوان و بر گورش [برای دعا و طلب آمرزش] نایست؛ زیرا آنان به خدا و پیامبرش کافر شدند و در حالی که فاسق بودند، از دنیا رفتند. (۸۴) اموال و فرزندانشان تو را به شگفت نیاورد [این ها برای آنان خوشبختی نیست] خدا فقط می خواهد آنان را در دنیا به اموال و فرزندانشان عذاب کند، و در حالی که کافرند جانشان درآید. (۸۵) و چون سوره ای نازل شود که: [در آن سوره از آنان خواسته اند] به خدا ایمان آورید و همراه پیامبرش جهاد کنید؛ ثروتمندان و قدرتمندان [منافق] از تو اجازه می خواهند [که در جهاد شرکت نکنند] و می گویند: بگذار که ما با خانه نشینان باشیم. (۸۶)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: انشاءالله زندگیتان منور به نور قرآن باشد منور به نور امام رضا علیه السلام خدمت شما هستیم اشاره قرآنی را میشنویم.
حاج آقا ماندگاری: اتفاقا با مدد از وجود نازنین امام رضا علیه السلام آیه 80 سوره توبه که در این صفحه است من در سوالاتی که با شما گاهی وقتها صحبت بود با خیلی از بینندگان عزیز در محیطهای مختلف صحبت میکنیم پاسخ آن سوال است سوال این است من سوال را با اجازه شما مطرح میکنیم سوال این است که معنی شفاعت امام رضا یعنی چه این که میگویند امام رضا در دنیا و برزخ و قیامت شفاعت میکند شفاعت یعنی چه و کدام شفاعت بالاترین است این آیه خیلی قشنگ بیان میکند من در این رابطه اول سه نکته مقدمهای میگویم شفاعت دست خداست هیچ کس بدون اجازهی خدا حق شفاعت ندارد یعنی اگر انبیا و اولیا و شهدا و صلحا هم شفاعت میکنند به اذن رب است مومنین و مومنات هم در قیامت یا در دنیا میخواهند شفاعت کنند باید به اذن خدا باشد خدا به پیغمبر که رئیس همهی شفاعت کنندگان از جنس انسان است یک بار در آیه 64 فرموده من اجازه شفاعت به تو میدهم یک بار هم در آیه 80 سوره توبه میفرماید تو هم برای بعضیها هفتاد مرتبه واسطه شوی نمیپذیرم پس معلوم شد شفاعت قاعده دارد آیهی 64 سورهی نساء میفرماید «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ» ما پیغمبر برای مردم فرستادیم که در جاده پشت سر پیغمبر راه بروند که من این مثال را خیلی در منبرها میگویم امداد خودروها ماشینی که در جاده مانده میروند کمک میکنند کسی که در بیراهه رفته در وسط بیابان زنگ بزنند بیایید کمک کنید کمک نمیکنند میگویند چرا از اول از بیراهه رفتی پس شفاعت اهل بیت مال کسی است که در راه اهل بیت باشد در راه اهل بیت دارد میرود پنچر شده موتور سوزانده لاستیک ترکانده ببخشید با این ادبیات میگویم اینهایی که در این مسیر میروند کمک میکنند امداد میکنند بوکسر میکنند در آیهی 80 سورهی توبه ولی یک گروهی حبیب ما که تو بالاترینی چه واسطه شوی من ببخشم چه واسطه نشوی إِن تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً هفتاد مرتبه هم برای اینها واسطه شوی نمیبخشم فَلَن يَغْفِرَ اللَّـهُ، لن یعنی هرگز نمیبخشم چرا؟ دنبالهاش میفرماید ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّـهِ وَرَسُولِهِ وَاللَّـهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ کسی که در بیراهه باشد از اول راه خدا پیغمبر را انتخاب نکرده در مسیر فسق و گناه و فجور افتاده این مورد شفاعت قرار نمیگیرد این دوم نکتهی سومی که میگوید اگر از امام رضا شفاعت بخواهیم بهترین شفاعت چیست. سه سوال شد شفاعت در اختیار کیست؟ خدا قاعده دارد یا بی قاعده است؟ خیلی هم قاعده دارد خدا به پیغمبر میگوید تو را که قبول نمیکنم تا بقیه حساب کار خود را بدانند با این آیه سوال سوم که بهترین شفاعت چیست من از امام رضا بخواهم مرض جسمام را شفا بدهد یا مرض روحم را در این چند روز توفیق داشتم حرم امام رضا حرم حسین بن موسی الکاظم در شهرستان طبس حرم احمد بن موسی الکاظم در شیراز و خیلی از جاهای دیگر را توفیق داشتم انجام وظیفه کنیم یکی از بحثها این بود از امام رضا بهترین شفاعت این است سه شفاعت بخواهیم یک از امام رضا بخواهیم قفل فکر و عقل ما را باز کند چون اگر امام رضا قفل عقل ما را باز کند این عقل و فکر باطن را میبیند آخرت را میبیند وگرنه این عقل میشود دنیایی دیدنیهایی که با چشم سر است را میبیند دیدنیهایی که با چشم سر نادیدنی است را دیگر نمیبیند یعنی از امام رضا بخواهیم قفل عقل ما را باز کند خدا را ببینم با این چشم دیده نمی شود این شفاعت است از امام رضا بخواهیم قفل عقل ما را باز کند قیامت را ببینیم همین جا مکر شیطان را هم حس کنم که میگوید «إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُواْ» (اعراف/201) همین که شیطان نزدیکام شد حس کنم فرار کنم این شفاعت است شفاعت در ناحیه فکر و عقلمان است از امام رضا بخواهیم شفاعت دل ما را بکند امام رضا کمک کند در این دل حب و بغض فقط خدایی باشد من اگر قرار است آدمها را دوست داشته باشم کارهایی را دوست داشته باشم اشیایی را دوست داشته باشم همانی باشد که امام رضا دوست دارد، برای خدا دوست داشته باشم برای خدا دشمنی بکنم نه به خاطر هوانفس این خیلی توضیح میخواهد فرصت شود یک موقعیتی انشاءالله باز میکنیم شفاعت سوم از امام رضا بخواهیم خیلی نکتهی قشنگی به ذهنام آمد اعضا و جوارح ما در اختیار ما هستند از امام رضا بخواهیم این اعضا و جوارح سرباز آنها شوند نه سرباز من چون اینها اگر فقط سرباز من باشند ناقلاها اولین کسانی هستند که روز قیامت علیه من شهادت میدهند، من با این دست یک خطا بکنم روز قیامت داد میزندای خدا تقصیر من نبود تو من را در اختیار آقا گذاشته بودی با من گناه کرد از امام رضا میخواهم این دستم این چشمام این زبانام سرباز آنها شود این سه تا شفاعت پس شفاعت بخواهم قفل مغزام و عقلام را باز کنند دلام را کنترل کنند دست و اعضا و جوارحام را سرباز کنند اگر این سه شفاعت را از امام رضا خواستیم هر چه هم کم آوردیم آن وعدهای که امام رضا محقق شود هر کس زیارت ما بیاید ما سه جا کمکاش میکنیم یکی موقعی که نامهی عملاش را دستش میدهند یکی موقعی که دم پل صراط قرار گرفته یکی موقع میزان عمل که امیدواریم وجود مقدس امام رضا ما را قابل بدانند این وعدهشان را برای ما و همهی زائرینی که از طرف برنامه سمت خدا زائر امام رضا شدند بچههای خدمت گزار سمت خدا ما را قابل بدانند این وعدهشان را در مورد ما هم محقق فرمایند.