93-06-26 -حجت الاسلام والمسلمين ماندگاری - پرسش و پاسخ بینندگان
موضوع برنامه: پرسش و پاسخ بینندگان
كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري
تاريخ پخش 93/06/26
حاج آقا ماندگاری: سلام علیکم و رحمة الله بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین من هم خدمت شما و همکاران و بینندگان عزیز عرض سلام و ادب و احترام دارم روزی که با وجودی که روز چهارشنبه مهمان سفرهی کریمانهی امام کاظم و امام رضا و امام جواد و امام هادی علیهم السلام هستیم این هفته مضاعف ایام زیارتی امام رضا است 23ام ذی القعده جمعه و 25ام ذی القعده دحوالارض روز یک شنبه زیارتی مخصوص حضرت است و به روایتی ایام شهادت امام رضا سلام الله علیه است لذا از حضرت استمداد میطلبیم و با توسل به ساحت مقدس امام زمان هم مثل همیشه تقاضا میکنیم همهی عزیزان کمک بکنند دعای سلامت حضرت را با هم بخوانیم تا جلسهی مفید و خدا پسندانهای داشته باشیم یک دسته گل صلوات را هم محضر امام زمان تقدیم میکنیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
شریعتی: مثل همیشه بهترینها را برای دوستان آرزو میکنیم امروز حاج آقای ماندگاری این جا هستند که به بخشی از سوالات شما پاسخ بدهند، به عنوان اولین سوال میپرسم انشاءالله پاسخ حاج آقا را میشنویم بسم الله الرحمن الرحیم بعد از سوال و احوال پرسی گفتند که حاج آقای ماندگاری بنده پیرو مذهب اهل سنت هستم و از استان سیستان و بلوچستان این پیام را برای شما میفرستم ما در مسجد خودمان جلسات قرآن و تفسیر داریم بنده دوستی دارم که شیعه است یک بار به اصرار دوستم به مسجد شیعیان در شهر رفتم و شاهد جلسهی قرآن آنها بودم از بحثهای قرآنی و تفسیری آنها و حتی شیوهی کلاس گردانی آنها خوشم آمد به این فکر افتادم که آیا برگزاری جلسهی قرآنی مشترکی در شهر ما آیا امکان پذیر است یا خیر؟ آیا شما که شیعه هستید با پیشنهاد تشکیل جلسهی قرآنی مشترک بدون طرح مسائل اختلافی موافقید؟ دلیل این که این مسئله را با شما مطرح کردم این است که از طرح آن به بزرگان شیعه و سنی شهرمان واهمه دارم گفتم شاید این را از طریق تلویزیون کمکی بکند تا اهل قرآن از هر دو مذهب راحتتر کنار هم جمع شوند خیلی ممنون از پیام شما نظر حاج آقای ماندگاری را با هم میشنویم.
حاج آقا ماندگاری: ممنون هستیم از بینندهی عزیز من از همهی فرصت استفاده میکنیم به همهی بینندگان که بارها اظهار لطف و محبت کردند از مذاهب مختلف مکتب نورانی اسلام و حتی بینندگانی که از مکاتب دیگر هم بودند از مکاتب الهی بودند پیرو ادیان الهی هستند ولی واقعا نشان میدهند که منطقی هستند ما را هم انشاءالله خدا توفیق بدهد منطقی صحبت بکنیم با عقل با وحی با قرآن با عترت صحبت بکنیم که یقین داریم همان کلام نورانی امام رضا علیه السلام امام رضا نفرمودند شیعه نفرمودند حتی مسلمین حتی نفرمودند اهل کتاب فرمودند مردم همهی مردم فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا چرا؟ چون کلام اهل بیت ما اعتقادمان بر این است که «مَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَي» (نجم/3) این آیه مربوط به پیغمبر نیست مصداق کاملاش وجود نازنین حضرت پیامبر است یعنی ولی خدا چه پیغمبر باشد چه امام معصوم باشد چه ولی فقیه عصر غیبت باشد قرار نیست بر اساس هوای نفس حرف بزند هر چه میخواهد بگوید باید مستقیم و غیر مستقیم منطبق بر وحی باشد وحی خدا هم مبتنی بر عقل و فطرت است پس هر صاحب عقلی و هر صاحب فطرتی بنشیند پای کلام و معارف قرآن و عترت و ما هم واقعا معارف قرآن را عترت بگوییم چیزی از خودمان قاطی نکنیم انشاءالله یقینا به دل و جان همه خواهد نشست و به اعتقاد نه حقیر به اعتقاد امام صادق علیه السلام به اعتقاد بزرگانی مثل حضرت آیت الله العظمی بروجردی امام بزرگوار و خیلی از بزرگان دین بالاترین خدمت به مکتب نورانی اهل بیت مکتب قرآن و عترت این است که ما یک کاری کنیم پیرو نه تنها اهل سنت بلکه پیروان ادیان دیگر هم بیایند پای قال الصادق و قال الباقر الحکیم که ما میگوییم بنشینند اگر اعتقاد داریم که مکتب ما موافق با عقل و فطرت است که این گونه است پس یک کاری کنیم که اینها از پای سفرهی معارف اهل بیت جای دیگری نروند.
شریعتی: هم رفتار ما و هم کلام ما.
حاج آقا ماندگاری: و هم ادب مان این مطلب اول من از ایشان هم تشکر میکنم که ما را قابل دانستند و این پیام قشنگ را دادند نکتهی دوم که میخواهم اشاره کنم که به پاسخ ایشان خیلی انشاءالله نزدیک است این است که همان طور که فرمودند همهی مسلمانها مشترکات زیادی دارند مشترکات ما قرآن است پیغمبر است مشترکات ما قبله است مشترکات ما خیلی از فرایض دینی ما اصلاش با هم مشترک است شاید نوع انجام دادناش یک کمی با هم دیگر متفاوت باشد و این تفاوت را آنها بنابر یک مسیری به آن مناسک و احکام رسیدند ما هم بنابر مسیر اهل بیت ما اعتقاد داریم مسیر ما منطقی است مسیر ما عقلی است مسیر ما فطری است میگویند کسی فحش میدهد بد گویی میکند ناسزا میگوید که منطق ندارد اگر ما قائلایم که واقعا این گونه است هیچ روحانی شیعه هیچ شخص شیعه هیچ عالم شیعه حق ندارد برای اثبات مکتب اهل بیت به ناسزا گویی روی بیاورد به فحش روی بیاورد کارهای بی منطق الفاظ بی منطق به کار ببرد بی ادبی بی منطقی است حق ندارد اعتقاد ما این است همان طور که عزیز بزرگوار فرمودند ما بیاییم جلسات قرآن مشترک داشته باشیم این توصیهی بزرگان است اگر ما در مدینه با یکی از همین روحانیونی که من محضر اهل سنت بارها گفتیم علما فرمودند وهابیت تکفیری سنیها را مسلمان نمیدانند نه تنها شیعهها را مسلمان نمیدانند که بقیهی پیروان مذاهب را مسلمان نمیدانند.
شریعتی: یک وقتی مبانی فکریشان را حاج آقا حسینی مفصل گفتند.
حاج آقا ماندگاری: حساب آنها جداست ما قائلایم وهابیت از آن طرف بهائیت که در بعضی از پیروان شیعه درست کردند و بعضی از افراطیونی که در شیعه درست کردند هیچ کدام مبنای دینی ندارد و مبنا مبنای استعماری است آقای حسینی عزیز لطف کردند فرمودند هر کسی هم میخواهد به تاریخچهاش مراجعه بکند راحت منابع است میتواند مراجعه بکند من با یکی از روحانیون وهابی ببخشید اسم میبرم در مسجد النبی بحث مان شد گفت شما قرآن نخواندید گفتم به خدا ما هم داریم قرآن کریم میخوانیم نگاه کرد گفتم دارم همین قرآنهایی که شما چاپ کردید داریم میخوانیم چرا فکر میکنید قرآن ما با قرآن شما تفاوت دارد در ذهن بعضی از اینها کردند که ما دست در قرآن بردیم در حالی که این طور نیست حتی در مسابقات بین المللی که در دنیا اتفاق میافتد یک جوان شیعی و یک جوان سنی با یک قرآن تلاوت میخوانند و مسابقه میدهند من حس میکنم برای پاسخ به این عزیز ما ارزش گذاری کرده باشیم هر جا مناطقی است که اهل سنت و شیعه کنار هم برادر وار دارند زندگی میکنند بیاییم نمازهایمان را مشترک قرار دهیم من همین جا تقاضای عاجزانه میکنم از علمای بزرگوار اهل سنت هم چنان که علمای شیعه مثل حضرت امام مثل حضرت آیت الله العظمی بروجردی حضرت آقا و خیلی از علمای بزرگ شیعه دستور به ما شیعیان دادند که پشت سر اهل سنت نماز بخوانید مخصوصا در مسجد الحرام و مسجد النبی درست است کافی است و کفایت میکند و کافی است ما تقاضا میکنیم علمای اهل سنت هم فتواها را بدهند آنها هم نماز ما را به عنوان نماز قبول بکنند ما هم نماز آنها را قبول میکنیم قرآن خواندن هم دیگر را قبول بکنیم حج یکی از چیزهایی است که چون ایام حج هم هستیم بد نیست بگویم یکی از فرائضی است که چون خدا میدانسته که حج از آن چیزهایی نیست که جدا بکنند سنی و شیعه نمیشود ایام حج را جدا بکنند یک روز شیعیان جدا بکنند مناسب انجام بدهند یک روز اهل سنت لذا جالبیاش این است که کمترین اختلاف را ما در بحث حج داریم بیشترین مشترکان را ما در حج داریم قرآن را نماز را و حج را و پرداختن به روایات پیغمبر در مرحلهی اول نبوت پیغمبر را که همه قبول داریم حالا امامت فرزندان پیغمبر را ما شیعیان میگوییم اماماند اهل سنت به عنوان راوی که قبول دارند به عنوان فرزندان پیغمبر که احترام میگذارند ما در همان جلسات قرآن مشترک برگزار بکنیم نمازهایمان را مشترک برگزار بکنیم در مناطقی که با هم هستیم حج ما که دارد مشترک برگزار میشود حتی جلسات تبیین کلام خدا کلام پیغمبر و کلام اهل بیت مشترک برگزار شود.
شریعتی: یعنی میشود جلسات تفسیر مشترک هم داشت؟
حاج آقا ماندگاری: بله اصلا علما ما فقه مشترک هم داشتند فقه شیعه میگفتند فقه اسلامی میگفتند شاگردانشان هم طلاب شیعه بودند هم طلاب اهل سنت داشتند در یک فرصتهای زمانی در تاریخ فقیه شیعه فقیه همهی مسلمانها بوده ولی این قدر استعمار پیر مخصوصا انگلستان امروز به همراهی آمریکا و صهیونیستها و وابستههایشان این قدر به طبل اختلاف کوبیدند که ما را از هم جدا کردند حتی نگذاشتند قرآن مشترک مان را کنار هم بنشینیم بخوانیم نگذاشتند نماز مشترک مان را کنار هم دیگر با هم دیگر بخوانیم نگذاشتند پیغمبر مشترک مان را با همدیگر به او بپردازیم حتی امام بزرگوار آمدند هفتهی وحدت را پایه گذاری کردند چون ولادت پیغمبر در نقل اهل سنت 12 ربیع است در نقل شیعه 17 ربیع است گفتیم برای این که این ولادت را با هم دیگر پاسداری بکنیم یک هفته را همه با همدیگر جشن بگیریم به نام پیغمبر اینها کارهایی است که امام بزرگوار کردند. ببینیم به نفع چه کسی است من دو دو تا چهار تا میگویم اگر بر این مشترکات تکیه کنیم اگر هم این عزیز ما فرمودند پرهیز از مباحث اختلافی من این جا تبصره میزنم هیچ اشکال ندارد آیهی ولایت را بخوانیم هم من شیعه بنشینم هم آیهی سنی بنشیند «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» (مائده/55) من دلیل بیاورم این الَّذِينَ آمَنُواْ امیرالمومنین است آنها دلیل بیاورند مطلق است غیر از امیرالمومنین را هم شامل میشود اشکالی ندارد با هم بحث میکنیم آخرش یا قانع میشویم یا قانع میکنیم یا قانع میشوند یا آخرش میگویند نه ما توانستیم شما را قانع کنیم نه شما توانستید ما را قانع کنید عیبی ندارد فحش به همدیگر ندادهایم بد و بیراه به همدیگر نگفتیم دو عالم وقتی بد و بیرا به همدیگر بگویند دیگر معلوم نیست مردم عادی و عوام چه کار بکنند من سه کلمه را این جا میگویم از آن چه که قرآن فرموده «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» (آل عمران / 103) این همه تاکید روایات ما بر وحدت است خدا و اهل بیت پیش بینی این تفرقه را میکردند پیش بینی اختلاف سلیقه را داشتند در روایات ما و آیات ما خدا که عالم بوده خدا که محدودیت زمان ندارد برای خدا روز اول و آخر عالم برایش مثل یک آن بوده برای پیغمبر هم که علم الهی داشته همین طور بوده لذا بارها پیغمبر کلماتی را از زبان مبارکشان صادر شده که دلالت بر علم بر این اختلافات بوده ما میگوییم اگر شیعه و سنی در ایران که الحمدلله دارند قشنگ زندگی میکنند اگر دشمنان بگذارند در تمام جهان اسلام با همدیگر خوب باشند سه ثمرهی قشنگ دارد یک یک و نیم میلیارد تا دو میلیارد مسلمان میشوند امت واحده دست در دست هم به تعبیر امام هر کدامشان یک سطل آب بریزند اسرائیل و گندهتر از اسرائیل را آب میبرد خودشان میشوند پیکرهی یک جسم بزرگترین امت الآن امت اسلام است در دنیا حدود دو میلیارد پیرو دارد کمک هم بکنند کمک نظامی کمک اقتصادی کمک فرهنگی کمک سیاسی کمک اجتماعی یک امتی بشنوند هم برای مقابلهی با دشمنان مشترک هم برای رسیدگی به یکدیگر هم برای پیشبرد اهداف خدا و پیغمبر لازمهاش اتحاد است ولی اگر متفرق بودیم نه به همدیگر میتوانیم رسیدگی کنیم نه اهداف خدا و پیغمبر را میتوانیم جلو ببریم نه میتوانیم آسیب به دشمن بزنیم دشمن دارد به ما آسیب بزند یک عده افراطی به نام افراطی مسلمان درست کردند داعش وهابیت تکفیری القاعده اینها به نام مسلمان درست شدهاند به جای این که شمشیرشان علیه دشمنان اسلام باشد علیه شیعیان است علیه مسلمانهای دیگر است مسلمانهای سوریه را کشتند فقط شیعیان نبود مسلمانهای عراق را دارند میزنند مسلمانهای افغانستان و پاکستان را میزنند میکشند از این طرف هم یک عده از افراطیهای شیعه شبکه داشته باشند سایت داشته باشند اینها را هر دو گروه را انگلستان پشتیبانی میکند بر کسی پوشیده نیست که داعش و القاعده تحت حمایت آمریکا و انگلستان شکل گرفتند رشد کردند و امروز شدند غدهی سرطان منطقه از آن طرف یک عده افراطی شیعه را دارند تحریک میکنند که شما هر صحبتی میخواهید بکنید به مقدسات اهل سنت توهین بکنید تا آنها را تحریک بکنید. من میگویم به بهانهی قرآن مشترک، پیغمبر مشترک، نماز مشترک، قبلهی مشترک، حج مشترک، زکات مشترک، همهی اینها مشترکات ماست امر به معروف و نهی از منکر مشترک توحید مشترک بیاییم دور هم جمع شویم امت واحده شویم و به نظر من همچنان که انقلاب اسلامی و نظام اسلامی در این مدل زندگی بخواهد الگو بشود برای دنیا در مدل اتحاد بین شیعه و سنی هم باید الگو شود الآن نوار دور تا دور کشور ما عزیزان اهل سنتاند خیلیهایشان بینندهی این برنامهاند من تقاضای عاجزانه میکنم به عنوان یک طلبهی کوچک هم از عالمان شیعه هم از عالمان اهل سنت نمیخواهید نماز هم با هم برگزار کنید هفتهای یک جلسه به پیشنهاد این جوان نورانی یک جلسهی قرآنی مشترک داشته باشید آیهی قرآن را با همدیگر معنا کنید آنها از تفاسیر بزرگان اهل سنت بگویند تفسیر فخر رازی تفسیر کمی نیست تفسیر درالمنصور تفسیر کمی نیست تفسیر کشاف زمخشری تفسیر کمی نیست آنها هم از بزرگان اهل سنت بگویند بدون تعصب ما هم از بزرگان خودمان میگوییم بدون تعصب نَحْنُ اَبْناءُ الدَّلیلِ، نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ مخاطبان ما گوش بدهند من یک خاطره می گویم در سفر حج بودیم اتفاقا دانشجویان اهل سنت عزیز بودند دانشجویان شیعه بودند جلسهای بود خیلی زیبا ایام بعثت وجود نازنین پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بود جلسه برگزار شد سه چهار تا از اساتید بودند هم دانشجویان اهل شیعه و هم دانشجویان اهل سنت نشستیم دور هم گفتند چه کنیم گفتم بیایید بعثت را از نگاه بزرگان اهل سنت و از نگاه بزرگان شیعه به همدیگر نقل بکنیم هم ما از دست آوردهای علمی بزرگان شما استفاده کنید هم شما از دست آوردهای علمی بزرگان ما استفاده کنید این قدر جلسه قشنگ شیرینی شد واقعا تبادل آراء یکی از جلسات اهل سنت گفت زیباترین پینشهاد را دادید به شما نه دعوایی شد نه اختلافی آخرش هم ما منطقی هستیم آنها هم منطقی هستند واقعا من بین خود و خدای خودم ادلهی آنها را بررسی میکنم اگر واقعا درستاند تا پیروی می کنم آنها هم بین خود و خدای خودشان کلاهشان را قاضی بکنند ادله را بررسی بکنند به دور از هر گونه تعصبی حوادث تاریخی را بگذاریم در جای خودش مورد بحث علمی قرار بگیرد ما الآن به خاطر بعضی حوادث تاریخی به اهل سنت امروز بدبین هستیم آنها هم به خاطر برخی از حوادث تاریخی به شیعهی امروز بدبین هستند بیاییم به خاطر خدا و امر خدا به خاطر پیغمبر به خاطر خودمان و به خاطر صیانت از اسلام و نابودی دشمنان اسلام و این که به همدیگر بهتر رسیدگی کنیم به وحدت قشنگتر فکر کنیم و به اعتقاد من یک بار دیگر هم عرض کردم این قدر که من میفهمم ندای اختلاف از حلقوم هر کسی بیرون بیاید یا جاهل است یا خائن است میخواهد عالم شیعه باشد میخواهد عالم سنی باشد تعارف نداریم میخواهد شبکهی شیعه باشد میخواهد شبکهی سنی باشد ندای اختلاف از حلقوم هر کسی بیرون بیاید یا جاهل است یا خائن ضرراش به همه میخورد من امروز میایم بر اساس یک تحلیل غلط به عزیزان اهل سنت و مقدساتشان توهین میکنم بعد یک افراطی در پاکستان یک خانوادهی شیعه را میزند نابود میکند قطعا من در خون آنها شریکام این دو دو تا چهارتاست لذا بیاییم من یقین دارم انشاءالله امام زمان علیه السلام بیاید با آن اعجازی که در کلامشان است اگر دوست داریم بستر را برای آمدنشان فراهم کنیم حضرت میآیند با آن نصرت الهی با آن اعجازی که در کلامشان است که همه را قانع میکند انشاءالله آن جا حق به زیبایی بیان خواهد شد.
شریعتی: ممنون نکات خوبی را شنیدیم یک سوال دیگر پیش روی من است بعد از تلاوت قرآن به قرار روزانه مان میرسیم برمیگردیم در بخش بعدی هم دوستان ما را همراهی خواهند کرد قرار امروز سمت خداییها آیات پایانی سورهی مبارکهی توبه خواهد بود باز میگردیم به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قَاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُم مِّنَ الْكُفَّارِ وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّـهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ ﴿١٢٣﴾ وَإِذَا مَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُم مَّن يَقُولُ أَيُّكُمْ زَادَتْهُ هَذِهِ إِيمَانًا فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَهُمْ يَسْتَبْشِرُونَ ﴿١٢٤﴾ وَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَتْهُمْ رِجْسًا إِلَى رِجْسِهِمْ وَمَاتُوا وَهُمْ كَافِرُونَ ﴿١٢٥﴾ أَوَلَا يَرَوْنَ أَنَّهُمْ يُفْتَنُونَ فِي كُلِّ عَامٍ مَّرَّةً أَوْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ لَا يَتُوبُونَ وَلَا هُمْ يَذَّكَّرُونَ ﴿١٢٦﴾ وَإِذَا مَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ نَّظَرَ بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ هَلْ يَرَاكُم مِّنْ أَحَدٍ ثُمَّ انصَرَفُوا صَرَفَ اللَّـهُ قُلُوبَهُم بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَفْقَهُونَ ﴿١٢٧﴾ لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ ﴿١٢٨﴾ فَإِن تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّـهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ ﴿١٢٩﴾
ترجمه:
ای اهل ایمان! با کافرانی که هم جوار شما هستند، نبرد کنید؛ و آنان باید در شما سرسختی و شدت یابند؛ و بدانید که خدا با پرهیزکاران است. (۱۲۳) و هنگامی که سوره ای نازل شود، برخی از منافقان به اهل ایمان گویند: این سوره، ایمان کدام یک از شما را افزود؟ ولی کسانی که ایمان آورده اند این سوره بر ایمانشان افزود، و آنان [از نزول این سوره] شادمان می شوند. (۱۲۴) اما کسانی که در دل هایشان بیماری [نفاق] است، پس پلیدی بر پلیدیشان افزود و در حالی که کافر بودند از دنیا رفتند. (۱۲۵) آیا نمی بینند که در هر سال یک بار یا دو بار [به وسیله جهاد یا پیش آمدهای دیگر] آزمایش می شوند، ولی نه توبه می کنند ونه پند می گیرند. (۱۲۶) و هنگامی که سوره ای نازل شود برخی از منافقان به برخی دیگر، نگاهِ [مرموزانه] می کنند [و به سبب نگرانی از برملا شدن نفاقشان می گویند:] آیا کسی شما را می بیند؟ سپس [به صورت مخفیانه از محضر پیامبر خدا] بازمی گردند، خدا دل هایشان را [از حق] گردانیده است؛ زیرا آنان گروهی هستند که [حقایق را] نمی فهمند. (۱۲۷) یقیناً پیامبری از جنس خودتان به سویتان آمد که به رنج و مشقت افتادنتان بر او دشوار است، اشتیاق شدیدی به [هدایتِ] شما دارد، و نسبت به مؤمنان رؤوف و مهربان است. (۱۲۸) پس اگر [منافقان] از حق روی گرداندند، بگو: خدا مرا بس است، هیچ معبودی جز او نیست، فقط بر او توکل کردم، و او پروردگار عرش بزرگ است. (۱۲۹)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: صلوات و درود خدا بر حضرت مصطفی و خاندان پاکاش اشارهی قرآنی امروز را حاج آقای ماندگاری می فرمایند.
حاج آقا ماندگاری: «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ» خدا میگوید پیامبری از جنس خودتان از مدل خودتان «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ» (کهف/110) برای شما فرستادهام « عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ» (توبه/128) بر آن سختیها و مشکلاتی که دارد بر ما میگذرد بر پیغمبر سخت است اذیت میشود به خدا علمای جهان اسلام باید توجه کنند تفرقهی امروز بین شیعه و سنی بر پیغمبر خیلی سخت است چون پیغمبر نگران این قصه بودند واقعا این که مسلمانان میخواهد از اهل سنت باشند در غزه در فلسطین در کشورهای مختلف جهان اسلام دارند مظلومانه به شهادت میرسند بر پیغمبر سخت است شیعیان مظلوم در عراق در بحرین در جاهای دیگر دارند مظلومانه در پاکستان افغانستان به شهادت میرسند بر پیغمبر خیلی سخت است این تفرقه این مسلمان کشی این مظلومیت مسلمانها و اختلافشان خیلی بر پیغمبر سخت است اگر علمای شیعه و سنی راست میگویند که انشاءالله راست میگویند دنبال رضایت پیغمبراند والله بالله تالله رضایت خدا و پیغمبر در وحدت ماست بر طبل اختلاف نکوبند اگر ارادت خودشان را میخواهند به خدا پیغمبر اعلام بکنند چون بعضیها میخواهند با تفرقه ارادت خودشان را اعلام بکنند حَرِيصٌ عَلَيْكُم پیغمبر حرص دارد برای هدایت شیعه و سنی علمای شیعه و سنی مد نظرشان باشد تا اتحاد نباشد هدایت نخواهد بود در اختلاف که نمیتوانیم کسی را هدایت کنیم به قول معروف در دعوا که شیرینی پخش نمیکنند نقل و نبات پخش نمیکنند تا اتحاد نباشد هدایت نخواهد بود حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ پیغمبر مظهر رأفت خداست مظهر رحمت خداست واقعا از این همه خشونت و سختی که بر مسلمانها میاید قطعا پیغمبر راضی نیست بیاییم نپسندیم سخت خدا را ناراحتی پیغمبر را با اتحاد مان پیغمبر را شاد کنیم.
شریعتی: انشاءالله برویم سراغ سوال بینندهی دیگری که این سوال را برای ما فرستادند سوالهای شما الحمدلله بهانهای میشود نکات خوبی را بشنویم. با عرض سلام و خسته نباشید به همهی دست اندرکاران برنامهی سمت خدا و کارشناسان گران قدر گفتند این روزها پیامکهایی میرسد از طرف دوستان و اهل فامیل مینویسند که عازم سفر حجاند و طلب حلالیت میخورند خیلی به حالشان غبطه میخورم چه سعادتی هم داشتند که خدا انتخابشان کرده و به مهمانیاش دعوتشان کرده کاش من هم سعادت داشتم و یکی از مسافران سرزمین وحی این روزها میشدم چه کار میشود کرد که این سفر نصیب ما هم شود؟
حاج آقا ماندگاری: بگذارید اول دعا بکنیم بینندهی عزیز ما را وادار کردند یک دعا کنیم من دوست دارم بچههای سمت خدا هم آمینهایشان را مردم شاید بشنوند خدایا به آبروی خوبان درگاهات مخصوصا به آبروی امام رضا زیارت خانهات قبور اولیائت با عافیت نصیب و روزی ما و دوستان بگردان ما اعتقاد داریم آقای شریعتی که زیارت خانهی خدا یک رزق است من سه نکته این جا میخواهم بگویم اولاش بگوییم این رزق چطور نصیب میشود هر رزقی یک فرمولی دارد یک رزق معنوی است رزق مادی نیست همان طور که میگوییم اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَةِ رزق معنوی فرمولی دارد فرمول ظاهری این است که استطاعت جمع بکنم بروم دنبال ثبت نام و اینها این یک راهاش است که همه توجه به این معنا را دارند اما یک فرمول معنوی دارد فرمول معنوی این است که یک کاری بکنم صاحب خانه ما را دعوت بکند یک وقتی ما اصرار داریم یک جایی برویم مهمانی یک وقت صاحب خانه اصرار دارد ما برویم خانهاش من حس میکنم بعضیها را صاحب خانه اصرار دارد ببرد آنهایی که دوست دارند صاحب خانه اصرار دارد ببرد یک کاری کنند صاحب خانه را راضی بکنند دلاش را به دست بیاورند که میگویند کد خدا را ببین ده را ببر من میگویم خدا را ببین مکه را هم برو نصیبات میشود دل خدا چطور به دست میآید؟ در آیات و روایات این طور آمده یک نفر که بی یار است به قول ما هیچ کس را ندارد عدهای خیلیها را دارند یک کسانی که اطراف ما هم زیاداند در گرفتاری مالی گیر کرده هیچ کس را ندارد در گرفتاری ازدواج گیر کرده هیچ کس را ندارد در گرفتاری خانوادگی گیر کرده هیچ کس را ندارد در گرفتاری بیماری گیر کرده هیچ کس را ندارد بروم جلو بگویم من میخواهم کمکات کنم نه به خاطر تو به خاطر آن بالای سری امتحان کنند من جملهای را در حرم امام رضا گفتم ببخشید زبان ما عوام است خربزه فروشان و هندوانه فروشان میگویند به شرط چاقو ببر و ببر امتحان کن من هم بعضی از این حرفهایی که میزنم را به مخاطبین میگویم به شرط چاقو ببرید یک نفر را واقعا به خاطر خدا نه به خاطر دوربین نه به خاطر پول نه به خاطر هیچ چیز فقط به خاطر خدا گرهاش را باز کنیم در حد خودمان بعد هم بگوییم من حج میخواهم میخواهم دعوتام کنی آدمهایی که سراغ داریم تا روز آخری که قصهی حج بوده نه خودش میدانسته نه بنا بوده یک دفعه دری به تختهای خورده رفته آدمی هم داشتیم تا فرودگاه رفته آمده برگرداندند از فرودگاه مهر آباد برگرداندند اتفاقی شده اشکالی پیش آمده همهی اینها حساب کتاب دارد آن خدایی که میگوید برگ درخت بدون حساب کتاب نمیافتد مهمانی خانهاش بدون حساب کتاب نیست.
شریعتی: پس نکتهی اول اگر گرهی باز کنیم راه مان باز میشود.
حاج آقا ماندگاری: در کنار این گفتند مثلا یک سال سورهی نبأ را بخوانید یا شبها بخوانید یا صبحها اما اولی را من خیلی بُرندهتر و گیراتر میدانم این یک تذکر نکتهی دوم این است که آنهایی که دارند میروند مُحرم میشوند ولی نمیدانم مَحرم هم میشوند یا نمیشوند گفت مُحرم که شدی بکوش مَحرم باشد قطعا همان طور که این بینندهی عزیز فرمودند وقتی تلفن میزنند پیامک میزنند حلالیت میطلبند ما به عشق این که این آقا را حلالاش کنیم که مکه و مدینه یاد ما باشد حلال میکنیم ولی حواسشان باشد زرنگ بازی برای خدا در نیاورند اگر واقعا خطایی که کردند دنبال جبراناش نیستند خدای نکرده من زدم مالی از کسی نابود کردم حالا دارم میرم مکه به روی در بایستی میاندازماش میگویم حلالام کن او هم میگوید باشد میگویم آخ جان این زرنگ بازی شد.
شریعتی: یک حقی را ضایع کردیم فکر کنیم با یک حلالیت تمام میشود.
حاج آقا ماندگاری: این را میگویند همان لحظه تصمیم داشته باشیم جبران بکنیم من بارها گفتم از روایات است توبه یعنی سه تصمیم. تصمیم به عدم بازگشت یعنی دیگر به گناه برنگردند چون در جامعهی ما بد است این جمله را نمیخواهم بگویم ولی باید بگویم میگویند بعضیها میروند مکه برمیگردند حالا حاج آقا و حاج خانم شدند دیگر دروغهایشان را مردم باور میکنند دیگر آن تعبیر را نگفتم این باشد واقعا توبه نیست واقعا فقط مُحرم شده لباس احرام پوشیده دور خانه چرخیده اتفاقی نیفتاده اگر میخواهید اتفاقی بیفتد که حج یک بار بیشتر واجب نیست بارها گفتیم معلوم میشود یک حج ظرفیت یک عمر عوض کردن ما را دارد یک حج است شوخی نیست یک روز عرفه است یک طواف است یک سعی است یک مشعر است یکیاش بس است عوض میکند معلوم میشود خیلی معرکه است آن جا پس اگر تصمیم به عدم بازگشت تصمیم به عوض شدن تغییر و تصمیم به جبران نداشته باشند توبه اصلا قبول نیست ما این تذکر دوم را به حاجیها میدهیم که خیلیها در مکه مدینه احتمالا بینندهی برنامهی ما هستند از همین جا التماس دعا میگوییم من صاحب خانه نیستم بگویم حج کدام قبول است حج کدام قبول نیست اما این قواعد را صاحب خانه گفته حواسشان باشد برگشتند زرنگ بازی نکنند عبد خدا باشند خدا همه را جدا میکند چون «إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا» (حج/38) آنهایی هم که از آنها حلالیت خواستید خدا یک بار دیگر به دلشان میاندازد شما را حلال کنند تذکر سوم از قدیم گفتند ما دو حج داریم یکی حج اغنیاء یکی حج فقرا گفت اغنیا مکه روند و فقرا سوی تو آیندای به قربان تو جانا که تو حج فقرایی اگر دست ما به مکه و مدینه که نمیرسد دست ما به امام رضا که نمیرسد زیارت این آقا که این ایام ایام زیارتی ایشان است در بعضی از روایات با دهها و صدها حج و عمرهی مقبول معادل شده تازه حج و عمرههایی که میروند معلوم نیست قبول باشد ولی حضرت این جا امضا کردند با حج و عمرهی قبول شده اما به شرطها و شروطها که این زیارت عارف بحقه باشد در ایام ولادت عرض کردم در حرم که راه مان دادند در خیمه هم راه مان بدهند این ایام عدهای باز بگویند ما دست ما به مشهد امام رضا نمیرسد امکاناش را نداریم بلیط نیست نتوانستیم در خانه مان هم نمیتوانیم رو به سمت امام رضا بنشینیم یک امین الله یک جامعهی کبیره یک زیارت مخصوص امام رضا یک صلوات خاصه آقا اصلا فارسی بگو السلام علیک یا علی بن موسی الرضا. اصلا یادمان است؟ که روز 23ام ذی القعده بنا به نقلی روز شهادت حضرت است روز 25ام ذی القعده که روز دحو الارض است که یکی از چهار روز برتر سال است که روزهاش معرکه است نمازاش معرکه است زیارت امام رضا هم است. در آن زیارت امام رضا من سه کلمه میگویم سعی کنیم این زیارت امام رضا با معرفت باشد بفهمیم به چه کسی داریم سلام میدهیم به یک آقای معمولی نیست همین یک کلمه از زیارت جامعهی کلمه بِكُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِكُمْ يَخْتِمُ کلید آسمان و زمین دست این هاست اینها اُمنای خدا روی زمین اند.
شریعتی: بدانیم فراز فراز جامعهی کبیره درشان این هاست.
حاج آقا ماندگاری: واقعا اینها هستند ما حتی گاهی وقتها میبینیم ظلم میبینیم به علی بن موسی الرضا که میخواهیم آنها را مثل آدمهای عادی ببینیم یک معرفت که هر چه قدر معرفت هم این جا بیشتر میشود بارها گفتیم سهم ما در حرم بیشتر است آن شهید عزیزی که این ایام هم متعلق به ایشان است یک یادوارهای است مشهد توفیق داشته باشم میخواهم بگویم یادوارهاش بارها اسماش را گفتهام شهید حسین مهاجر قوچانی برادراش هم شهید شد شهید محسن مهاجر این دو برادر عجیبی بودند رفته بودی جلوی ضریح امام رضا ایستاده بود این معرفت چقدر قشنگ است یا امام رضا بعضیها از تو خانه میخواند پول میخواهند ماشین میخواهند همسر میخواهند اولاد میخواهند همهی اینها اشکال ندارد انشاءالله خدا به همهی آنهایی که اینها را میخواهند به برکت امام رضا بدهد ولی گفته بود یا امام رضا من خودت را میخواهم بدون اینها میشود زندگی کرد چون بی همگان به سر شود بی تو به سر نمیشود حتی از بزرگان سوال کردند گفتند این وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا این را دو نوع معنی میکنند یک وقت حاجاتم را دستم گرفتم شما را واسطهی در خانهی خدا میکنم یکی از بزرگان گفت نه این معنا کم است یعنی تو را گذاشتم اول حاجتام من خودت را میخواهم فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لاَ مَعَ غَيْرِكُمْ باور کنیم زیارت امام رضا ولو از راه دور هم میتواند عین حج باشد میتواند آن تحولی که در حج احتمال دارد این جا هم اتفاق بیفتد از حج برمیگردد امام باقر میفرماید تو مانند روزی که از مادر متولد شدی پاک میشوی به خدا از زیارت امام رضا هم میتوانیم مثل روزی که از مادر متولد شدیم پاک شویم از حج برمیگردیم عزیز خدا میشویم میگویند وقتی از عرفات برمیگردیم سمت حرم خدا دوست مان دارد صدا بزن خدا کیف میکند از حرم امام رضا هم برمیگردی تازه محبوب خدا میشوی از حج برمیگردی نور داری اینها روایات است از حرم امام رضا هم برگردی نور داری چون اینها مظهر «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» (نور/35) هستند پس سه نکته در زیارت امام رضا یک سعی کنیم معرفت مان را بیشتر کنیم دو سعی کنیم طهارت مان را هم بیشتر کنیم معرفت را بارها گفتیم یعنی ظرفیت این ظرف هر چه ظرفیت این ظرف بیشتر باشد سهماش بیشتر است طهارت هم یعنی این ظرف کثیف باشد هر چه در آن بریزند آلوده میشود میخواهیم برویم مهمانی امام رضا ولو از راه دور دل مان را پاک کنیم فکرم را پاک کنم از شبهات دلم را پاک کنم از کینهها و خطورات عملام را هم پاک کنم دست و بالم را پاک کنم هیچ اشکال ندارد که میگویند قبل از مکه میروند حساب کتاب میکنند خمس میدهند قبل از زیارت امام رضا هم حساب کتاب بکنیم قبل از زیارت امام رضا هم اگر نماز قضایی داریم روزهی قضایی داریم حساب کتاب کنیم همان حلالیت را هم قبل از زیارت امام رضا بطلبیم طهارت معرفت نکتهی سوم امام رضا میخواهیم برویم هم چنان که برای مکه هم میخواهیم برویم میگوییم لبیک اللهم لبیک که لبیک اجازهی ورود است خدا من اجابت کردم دعوت تو را تو فرمودی بیا به طواف خانهی من من دارم میایم اجازهی ورود میدهی یا نه خانهی امام رضا هم میخواهیم برویم بدون اجازه وارد نشویم از راه دور اجازه بگیریم از خود امام رضا اجازه بگیریم از مادرشان اجازه بگیریم اجازه میدهید؟ و من خودم را میگویم و امثال خودم را من خودم را قابل به زیارت امام رضا نمیدانم بارها این را گفتهام بیاییم التماس بکنیم به ما اجازه بدهند اینها التماس ما را دوست دارند من بارها گفتهام این آیه «يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ» (یوسف/88) این آیه را در مورد همهی اهل بیت میتوانیم بخوانیم مخصوص امام زمان نیست همچنان که مخصوص یوسف مصر نیست با تمام وجود به امام رضا بگوییم آقا ما بیچارهایم واقعا بیچارهایم فکرهایمان قفل خورده، فقلهای فکرمان را باز کن، آقا دکتر، خانم دکتر، اختلاف دارند آقا عالم دینی طلبه خانم طلبهی دینی اختلاف دارند تحصیلات رفته بالا اختلافات خانوادگی هم رفته بالا طلاقها هم رفته بالا یعنی چه؟ یعنی به فکر ما قفل خورده آقای ماندگاری یک چیزی بگو قفل فکرم را باز کنم آقای ماندگاری اگر طبیب بود سر خودش را دوا میکرد من فقط میگویم بیایید التماس امام رضا بکنیم که این قفل را باز کند اینها میتوانند اینها بچهی آن آقایی هستند که با یک نگاه وجودش را عوض کرده امیرالمومنین راجع به آن جوانی که بد و بیراه میگفت امام حسن راجع به آن مرد شامی که ناسزا میگفت امام حسین اصلا آلیاژ زهیر را عوض کردند حالا به امام رضا بگو من هیچ چیزی ندارم برای تو بیاورم هیچ عرضهای هم ندارم هیچ قابلیتی ندارم فقط التماس میکنم یک نگاه به من بکن قفل دل را امام رضا میتواند باز کند آمده به من میگوید نمیتوانم از برادرم بگذرم نمیتوانم از خواهرم بگذرم نمیتوانم از پدر مادرم بگذرم حتی یک آقای طلبه آمده به من این را میگوید پدر خانمام به من بی احترامی کرده نمیتوانم از او بگذرم گفتم مریضی برو پیش امام رضا.
شریعتی: واقعا در این حد؟ واقعا این طور آدمها مریض اند.
حاج آقا ماندگاری: من میگویم مریض است آیهی قرآن میگویم، ببخشید و بگذرید نمیخواهید خدا هم شما را ببخشد و بگذرد من این را نتوانم ببخشم مریضام من دارم میگویم به عنوان یک طلبهی کوچک من آدمی باشم نتوانم ببخشم کسانی که به من بدی کردند دشمنان خدا به من بدی کردند آنها را کاری نداریم خدا آنها را لعنت کند اما همین دوستان همکار من همسایهی من هم خانوادهی من هم شغل من هم محلهی من به من یک بدی کرده بالاتر از این نیست نتوانم ببخشماش من مریضم الآن کلی گرفتاریهای ما به خاطر این است به امام رضا التماس کنیم من حتی میخواهم رک بگویم دست همهی مسئولین جمهوری را میبوسم الآن دو تفکر عمده در مملکت ما است اصطلاحاتی گفته میشود این تفکر گاهی آن تفکر را میزند آن تفکر این را میزند این مریضی است حضرت آقا هم دیدید که در دیدار خدمتگزاران دولت فرمودند در انتقاد تان از دولتهای گذشته افراط نکنید من این را میگویم مریضی است دولت گذشته را هم گفتیم ما با کسی تعارف نداریم برادر کشته هم نیستیم این که بخواهیم عیبهای یک عده را برملا کنیم این مریضی است از امام رضا بخواهیم کمک مان کند به خدا آدم غصه میخورد التماس کنیم به امام رضا ما بیچارهایم، ما باید تکلیف مان را انجام بدهیم یعنی باید تلاش مان بکنیم ولی از آنها میخواهیم به ما صدقه بدهند، من میخواهم از این فرصت نورانی استفاده کنم چون به بینندگان عزیز خیلی اعتقاد دارم بیاییم هر هستیم دلهایمان را بفرستیم به سمت حرم امام رضا، هر کسی مثل من بی آبرو است امام رضای آبرودار را واسطه کند سه مرتبه بگوید به حق مادرتان فاطمه به حق مادرتان فاطمه به حق مادرتان فاطمه به میوهی دل تان جوادالائمه قسم تان میدهیم قفلهای دل ما را باز کنید قفل فکر ما قفل دل ما قفل دست ما همه دوست دارند به فقرا کمک کنند ولی دستهایمان قفل خورده در روایت داریم یک مومن دستاش را میگذارد در جیباش صدقه بدهد شیطان با یک لشکر میاید دستاش را میگیرد دستام قفل شده به خواهرم کمک نمیکنم به برادرم کمک نمیکنم آقا میگوید خانم من از این که دارم به پدر مادرم کمک میکنم ایراد میگیرد اینها مریضی است از امام رضا بخواهیم یا وجیه عند الله اشفع لنا عندالله.