چهارشنبه 6 تير 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

93-07-09 -حجت الاسلام والمسلمين ماندگاری - پرسش و پاسخ بینندگان
موضوع برنامه: پرسش و پاسخ بینندگان

كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري

تاريخ پخش 93/07/09

 

 

حاج آقا ماندگاری: سلام علیکم و رحمة الله بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله و السلام و الصلوه علی رسول الله و علی آله آل الله من هم خدمت شما و همه‌ی همکاران خوب این برنامه و همه‌ی بینندگان عزیز عرض سلام و ادب و احترام دارم و پیشاپیش شهادت مظلومانه‌ی امام باقر علیه السلام را به محضر همه‌ی دوستداران حضرت و به محضر امام زمان سلام الله علیه تسلیت عرض می‌‌کنیم و تقاضا می‌‌کنم طبق روال ما دعای سلامت حضرت را به عنوان توسل تلاوت کنیم اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیاً و حافظاً و قاعداً و ناصراً و دلیلاً و عیناً حتی تسکنه ارضک طوعاً و تمتعه فیها طویلاً و هب لنا رأفته و رحمته و دعائه و خیره ما ننال به سعة من رحمتک و فوز عن عندک برای تسلای دل آقای‌مان امام زمان هم یک صلواتی را عنایت بفرمایید اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

شریعتی: خیلی خوب ما هم شب شهادت امام باقر علیه السلام را به همه‌تان تسلیت می‌‌گوییم ان‌شاء‌الله حضرت یک عنایتی بکنند ان‌شاء‌الله از برکات نورانی وجود حضرت امام باقر علیه السلام هم همه‌مان بهره مند شویم. دوستان‌مان منتظرند که حاج آقا ماندگاری به سوالات آن‌ها پاسخ دهند سوالاتی که از طریق ایمیل و پیامک و گاها نامه به دست ما رسیده. قبل از هر چیزی من از ابراز لطف و محبت فرد فرد شما بسیار ممنون‌ام بعضی‌ها گلایه می‌‌کنید که چرا سوالات ما مطرح نمی‌شود من قبلا هم عرض کردم که روزهایی که ما در برنامه سمت خدا خدمت شما هستیم بر اساس سوالات شما کارشناسان بزرگوار مباحث‌شان را طراحی می‌‌کنند و عرضه می‌‌کنند و در حد بضاعت روزهای چهارشنبه که خدمت حاج آقای ماندگاری هستیم شاید نشود بیشتر از دو سه سوال بپردازیم اما من مطمئنم پاسخ به این سوالات پاسخ به سوالات بسیار زیادی باشد. دوستی گلایه کردند گفتند که سلام یک سوال از شما داشتم آقای شریعتی من قبلا هم برای شما ایمیل فرستادم و از شما راهنمایی خواستم ولی شما اصلا مطرح نکردید چرا مطرح نمی‌کنید مگر آخر عاقبت یک نوجوان گناه کار که می‌‌خواهد راهی برای ترک گناهان‌اش پیدا بکند برای شما مهم نیست؟ ایشان تاکید می‌‌کنند واقعا مهم نیست؟ ما نوجوان‌ها چقدر باید دردهایمان را بریزیم در خودمان من مشکل‌ام را مطرح کردم تا آقای ماندگاری ما را راهنمایی کنند اما شما ارزشی برای من قائل نمی‌شوید و به جای پرداختن به مشکلات ما همیشه سوالات تکراری مطرح می‌‌کنید. فکر نمی‌کنم سوال تکراری ما مطرح کرده باشیم ولی گشتیم سوال ایشان را پیدا کردیم ببینیم که اصل سوال ایشان چه بوده. ایشان نوشتند که من پسری 18 ساله هستم و یادم می‌‌آید از هشت سالگی همیشه نمازم را خوانده‌ام الآن هم می‌‌خوانم من خدا را خیلی دوست دارم ولی می‌‌دانم خدا من را اصلا دوست ندارد چون همیشه گناه می‌‌کنم و بنده‌ی گناه کارش هستم بعد از گناه هم توبه می‌‌کنم ولی روز بعد باز هم وسوسه‌ی شیطان من را از راه به در می‌‌کند الآن از آقای ماندگاری درخواست کمک دارم که راهی سر راهم قرار بدهند که از این وضع بد در بیایم می‌‌خواهم خدا من را دوست داشته باشد خواسته هایم را اجابت کند لطفا کمک‌ام کنید چون دیگر نمی‌توانم سنگینی این همه گناه را تحمل کنم ضمنا از برنامه‌ی فوق العاده‌تان ممنون ام. خیلی ممنون از پیام شما صحبت‌های حاج آقای ماندگاری را می‌‌شنویم.

حاج آقا ماندگاری: گلایه‌های ایشان را نشنیده می‌‌گیریم. از این که ایشان می‌‌خواهد گناه نکند بهش احترام می‌‌گذاریم به او التماس دعا می‌‌گوییم آفرین جوان 18 ساله‌ای که دغدغه‌اش این است که خدا دوست‌اش داشته باشد و گناه نکند و فکر می‌‌کنم بارها به ادبیات مختلف هم چنان که شما فرمودید چون سوال‌ها فراوانی زیادی دارد ولی ادبیات‌هایش با هم متفاوت است به ادبیات مختلف جواب این سوال این عزیز را و مشابه این را داده‌ایم که این چنین نیست می‌‌شود گفت یک معلم شاگردهایش را دوست ندارد؟ می‌‌شود بگوییم یک مربی بازیکن‌هایش را دوست ندارد؟ می‌‌شود بگوییم یک بابا بچه‌هایش را دوست ندارد وقتی یک بازیکن در بازی خراب می‌‌کند بازیگوشی می‌‌کند رعایت نمی‌کند مربی گوش‌اش را می‌‌گیرد می‌‌گذاردش کنار یک دانش آموز در کلاس تکالیف‌اش را درست انجام نمی‌دهد بازیگوشی می‌‌کند مثلا من یک دانش آموز‌ام در سر کلاس موبایل با خودم بردم معلم دارد حرف می‌‌زند من یواشکی دارم موبایل بازی می‌‌کنم دارم سر به سر رفیقم می‌‌گذارم درس را نمی‌فهمم نمره‌ام خراب می‌‌شود می‌‌گویم این معلم اصلا ما را دوست ندارد مدلی که این جوان عزیز می‌‌گوید خدا ما را دوست ندارد همین مدل است به هر عاقلی می‌‌گویند خدا دوست ندارد معلم دوست ندارد مربی دوست ندارد بابا دوست ندارد می‌‌گوید این خودش یک کاری دارد می‌‌کند اصلا بگذارید من چون ایام بازی‌ها هم است و ما که نمی‌توانیم چیزی نگوییم برنامه‌ی سمت خدا هم به خاطر بازی‌ها هی عقب جلو می‌‌رود اشکال ندارد ان‌شاء‌الله این عقب جلو رفتن‌اش مایه خیر و برکت باشد من یک موقع برای ورزشکار‌ها صحبت می‌‌کنم الآن همه‌ی مردم توجه‌شان به ورزش است البته ان‌شاء‌الله توجه‌مان به ورزش است اولویت‌های دیگر یادمان نرود ظاهرا مردم کشمیر هم در سیل عجیبی قرار گرفته‌اند و نیاز به کمک حداقل نیاز به دعا دارند آن‌ها را یادمان نرود توجه‌مان به بازی‌های آسیایی است تکالیف‌مان یادمان نرود خدا ان‌شاء‌الله آن‌ها را هم کمک‌شان کند و نجات‌شان بدهد در ایام بازی‌ها من این طوری به ورزشکاران و ورزش دوستان می‌‌گویم ورزشکاران را از سه جهت خیلی آدم‌های خوبی می‌‌بینم آدم‌های عاقلی می‌‌بینم ولی آدم عاقل همیشه ویژگی خوب‌اش را سعی می‌‌کند به خوب‌تر تبدیل کند یکی از ویژگی‌های قشنگ ورزش کاران و ورزش دوستان که همه دارند نگاه می‌‌کنند الان شاید برنامه‌ی ما هم لا به لای دو بازی است فینال پخش شود دارند نگاه می‌‌کنند ورزشکاران یک ویژگی خوب‌شان این است که اهل ورزش جسم‌اند می‌‌گویند عقل سالم در بدن سالم این خیلی خوب است اسلام هم سفارش کرده ولی خوب‌تر این است که ما اهل ورزش روح هم باشیم برای ورزش جسم‌مان دو تا کار می‌‌کنیم یک تمرین می‌‌کنیم دو مراقبت می‌‌کنیم الآن بعضی از این کشتی گیرها وزنه بردار‌ها مراقب‌اند ده گرم هم ورزش‌شان زیاد نشود از آن وزن بیرون‌شان می‌‌کنند اگر برای ورزش جسم تلاش و مراقبت به تعبیر آیت الله مشکینی رحمة الله علیه مجاهدت و مراقبت لازم است برای ورزش روح هم مجاهدت و مراقبت لازم است این جوان مجاهدت‌اش را می‌‌کند می‌‌گوید از هشت سالگی دارم نماز می‌‌خوانم ولی مراقبت نمی‌کند.

شریعتی: مراقبت یعنی چه؟

حاج آقا ماندگاری: یعنی از زمینه‌های گناه دوری کند. آن ورزشکار غذا زیاد نمی‌کند که پرخوری وزن‌اش را زیاد نکند او هم زیادی این طرف آن طرف نگاه نکند یک جوانی در حرم امام رضا به من می‌‌گوید من خیلی دارم با گناه چشم دست و پنجه نرم می‌‌کنم راه‌اش چی است؟ گفتم می‌‌خواهی من بگویم یک دستگاه بگذاری روی چشم ات؟ گفتم چنین چیزی را دنبال‌اش نیستم گفتم قرآن خیلی چیز قشنگی گفته قرآن گفته سرت را بنداز پایین «قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ» (نور/30) چون اگر سرت را انداختی پایین چشم‌ات را انداختی پایین شهوت‌ات هم کنترل می‌‌شود «وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ» بعد می‌‌گوید «قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ» ‌دختر‌های جوان شما هم چشم‌تان را بیندازید پایین تا شهوت‌تان کنترل شود .این نسخه‌ی خداست من که عددی نیستم ما هرچه می‌‌گوییم از قرآن می‌‌گوییم. می‌‌گوییم اگر ورزشکار مراقب است سرما نخورد وزن‌اش در یک وزن بماند مراقب است ماهیچه‌هایش بسته نشود برای دویدن برای کار کردن جوان تو هم مراقب باش نمی‌شود آدم من می‌‌گویم ورزشکار مثلا اگر زمستان بود ورزش‌های زمستانی اسکی با دمپایی می‌‌رفت در پیست اسکی؟ بدون آمادگی می‌‌رفت؟ بعضی‌ها ببخشید با دمپایی می‌‌روند در سرسره‌ی گناه. یعنی خودشان را می‌‌اندازند در زمینه‌های گناه بعد می‌‌گویند خدا چرا ما را دوست ندارد ما را حفظ کند ایمنی را رعایت نکردیم رابطه‌ی با نامحرم یعنی زمینه‌ی گناه. اختلاط دختر و پسر یعنی زمینه‌ی گناه حاج آقا در دانشگاه‌مان است اسلحه گذاشتند روی دوش‌تان با دختر‌ها پروژه بردارید؟ پسرها با دختر‌ها و دختر‌ها با پسرها؟ نه تو با پسرها بردارد. اسلحه روی دوش‌تان گذاشتند با هم اردو بروید با هم کار آزمایشگاهی بردارید؟ نه تو بگو من می‌‌خواهم ایمن سازی کنم مراقبت بکنم.

شریعتی: یک وقتی احساس مصونیت کاذبی هم در ما است.

حاج آقا ماندگاری: همین است خدا گفته من حفظ می‌‌کنم کسی که خودش هم مراقب خودش باشد باز قرآن می‌‌خوانم اول به ما می‌‌گوید «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ ناراً» (تحریم/6) اول خودم را نگه دارم مواظب باشید پس ببینید ما به ورزشکاران می‌‌گوییم مراقب ورزش جسم‌تان هستید خیلی خوب است‌ای جوان تو مراقب بودی مجاهدت کردی مراقب ورزش روح‌تان هم باشید مجاهدت ورزش روح عبادت است مراقبت‌اش گناه نکردن است و دوری از زمینه‌های گناه. من نمی‌توانم بگویم من رفتم آنتن ماهواره گذاشتم شبکه‌های مختلف را می‌‌خواهم به عنوان کنجکاوی بروم ولی خدایا من را تو حفظ کن که چشم‌ام به صحنه‌های بد نیفتد این خنده دار است. این که امام رضا فرمودند هر کس بگوید خدایا من را از گناه نگاه دار ولی از زمینه‌های گناه فرار نکند خودش را دارد مسخره می‌‌کند. این جوان عزیز ان‌شاء‌الله که گناهی نکرده ولی می‌‌گوید من می‌‌افتم به گناه این گناه یک زمینه‌ای دارد در جاده‌اش نرود این مراقبت می‌‌خواهد نکته‌ی دیگری که ما گفتیم به ورزشکارها این است که لذا امام باقر علیه السلام شب شهادت امام باقر سلام الله علیه است امام باقر می‌‌فرمایند که اگر پیشگیری از گناه بکنید خیلی ساده‌تر از توبه کردن است بهداشت درمانی‌ها هم دارند قشنگ می‌‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است توبه درمان است به این جوان می‌‌گویم اگر خدای نکرده گناه کردی استغفار کن اما گناه نکردن خیلی ساده‌تر است وقتی می‌‌خواهیم استغفار کنیم می‌‌خواهیم سیاهی را پاک کنیم ولی وقتی از اول مواظب بودی سیاه نشود خیلی سفید‌تر است قشنگ‌تر است با این که باز امام باقر فرمودند کسی که توبه کند مثل کسی است که گناه نکرده.

شریعتی: هفته‌ی قبل گفتید که استغفار یک وقت‌هایی متناسب با گناه است گاهی ممکن است خیلی طول بکشد و سخت باشد.

حاج آقا ماندگاری: بله خدا خیرتان بدهد این نکته را هم بگویم چون شما متذکر شدید من بعد از برنامه بینندگان عزیز می‌‌دانند به خاطر کسالتی که داشتیم چند روز باز رفتیم یک گوشه‌ای استراحت کردیم در بیمارستان شما آمدید بالای سر من گفتید که یک کیسه قرص دارم مثل این که شما به تناسب مریضی‌تان مراقبت نکرده بودید بله خیلی ساده به بنده هم می‌‌گویند مریضی قلب مریضی ریه یک استراحت ویژه و مراقبت ویژه می‌‌خواهد خدا عهد نکرده حالا چون آقای ماندگاری هستی داری آیات قرآن و روایات می‌‌گویی من قرار است تو را مراقب باشم تو ماموریت خودت را انجام بده من هم ماموریت خودم را انجام می‌‌دهم پس مراقبت بکنید مجاهدت یعنی عبادت مراقبت یعنی گناه نکردن پرهیز از زمینه‌های گناه ویژگی دوم قشنگ ورزشکارها چون واقعا حیف‌ام می‌‌آید از این فضای ورزشی کشور استفاده نکنم مربی محوری است در هر رشته‌ای هر چه مربی بگوید در والیبال بستکبال هندبال کشتی وزنه همه‌ی این‌ها هر چه مربی بگوید خیلی خوب است این‌ها در ورزش مربی محور‌اند چرا؟ چون مربی از آن‌ها بیشتر می‌‌فهمد تجربه دار‌تر است دید‌اش باز‌تر است به قول ما چند پیراهن از آن‌ها بیشتر پاره کرده.

شریعتی: و آن‌ها هم اعتماد می‌‌کنند.

حاج آقا ماندگاری: بله ما می‌‌گوییم قشنگ‌تر این است که در همه‌ی زندگی مربی محور باشیم اسم‌اش ولایت محوری است باز می‌‌رویم سراغ کلام نورانی امام باقر علیه السلام که فرمودند اسلام پنج پایه دارد نماز و روزه و زکات و حج و ولایت. ولایت ظاهرا پایه‌ی اصلی است چون امام باقر فرموده‌اند «وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ» چرا؟ تیم بی مربی را هیچ جا تحویل نمی‌گیرند لذا همه دعوا سر مربی هاست مربی ماهر‌تر بیاوریم پس زندگی بدون ولایت هم زندگی نیست این جوان عزیز اگر می‌‌خواهد زندگی‌اش بی گناه باشد آقای ماندگاری هنر داشته باشد عرضه داشته باشد چهار تا مطلب عمومی را از آیات و روایات گفته کارشناسان محترم عزیز مطالب دیگری می‌‌گویند من هم چهار نفر دور و بر خودم این جوان باید با روحانی مسجد‌اش رفیق شود وصل شود آن روحانی مسجد ولی این است می‌‌تواند نمایندگی ولایت الهیه را بر او داشته باشد هر کاری می‌‌خواهد بکند ولایت را هم من بارها گفته‌ام دختر خانم سر سفره‌ی عقد می‌‌گوید با اجازه‌ی پدرم و ولی‌ام بله اجازه‌ی عقد می‌‌دهم پس هر کاری جوان بخواهد بکند برود با اجازه‌ی این روحانی انجام بدهد طبیعتا سی چهل میلیون جوان مملکت ما که نمی‌توانند بیایند که از بنده اجازه بگیرند که ایشان گلایه می‌‌کند ما مخلص‌اش هستیم ولی می‌‌تواند از روحانی محل‌شان اجازه بگیرد این هم راهکار پس همه‌ی ما در ورزش فهمیدیم که مربی چقدر نقش خوبی دارد ایام حج است خوش به حال آن‌هایی که در سرزمین بیت الله الحرام هستند و آرام آرام می‌‌روند به سرزمین عرفات روز پنج شنبه عرفه است عید قربان دارند خوشا به حال‌شان آن جا نقش روحانی کاروان و مدیر کاروان را همه می‌‌دانند نقش فرمانده را همه می‌‌دانند نقش معلم و مدیر را همه می‌‌دانند نقش فرمانده نظامی را همه می‌‌دانند امام باقر هم فرموده همه‌ی این‌ها یعنی نقش ولایت تازه این‌ها را آدم‌ها انتخاب کردند ولی را خدا انتخاب کرده «اللّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَهُ» (انعام/124) ولی یعنی پیغمبر یعنی امامان معصوم یعنی فقها نماینده‌ی فقها هم در این مساجد روحانیت‌اند این‌ها ولی ما هستند این‌ها را اگر رعایت کردیم زندگی ما می‌‌شود واقعا یک ورزشکار واقعی هستیم یک مربی محور واقعی نکته‌ی سومی که برای جوان عزیز می‌‌خواهم بگویم چون سوال‌اش خیلی قشنگ بود چون گلایه هم کرده می‌‌خواهیم با نان اضافه جواب‌اش را بدهیم نکته‌ی سومی که به ورزشکاران می‌‌گویم این است که شما در لحظه‌ی مسابقه بازیگوشی نمی‌کنید همه‌ی فوتبالیست‌ها بلد‌اند توپ را بندازند روی پایشان یک ساعت بازی کنند همه‌ی این را بلد‌اند اما در مسابقه از این کارها نمی‌کنند همه‌ی ورزشکاران می‌‌گویند آره می‌‌گویم‌ای کاش بهترش این است که در مسابقه‌ی زندگی دنیا هم بازی گوشی نکنیم «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَکُمْ وَ تَکاثُرٌ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ» (حدید/20) اگر آدم بازیگوش شود از بچگی تا پیزی بازیگوش می‌‌شود فقط بازی‌هایش فرق می‌‌کند این بازی دوران جوانی را قرآن می‌‌گوید خوشگل سازی است فقط خودش را می‌‌خواهد مثل عروسک درست کند پسرها و دختر‌ها حاج آقا شما با زیبایی جوان‌ها مخالفید؟ نه بارها گفتیم «إِنَّ اللهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الْجَمَالَ» خدا خوش تیپ‌ها را دوست دارد اما قرار نیست زیبا سازی هدف تو باشد یک ساعت دو ساعت بایستی جلوی آینه فقط موهایت را درست کنی این عمر را از لب جوی آب که نگرفتی بازی گوشی می‌‌شود دیگر همین الآن بازی‌ها همه می‌‌گویند بازی‌های آسیایی یک نفر گفته جدی‌های آسیایی؟ اسم‌اش بازی‌های آسیایی است بازی‌های جام جهانی است بازی است توپ از خط دروازه رد شود آسمان به زمین نمی‌آید رد هم نشود زمین به آسمان نمی‌رود ولی بعضی‌ها جدی‌های زندگی‌شان را به این‌ها دارند به هم می‌‌ریزند بازی است بازیگوش نشویم بازیگوش یعنی چه؟

شریعتی: شما با سرگرمی مخالفید؟

حاج آقا ماندگاری: نه بازیگوش یعنی این‌ها هدف شود. وقتی هدف بشود دیگر در آن حرام خوری می‌‌شود در آن گناه می‌‌شود در آن کلک می‌‌شود خیلی اتفاق‌های دیگر می‌‌افتد اما اگر در حد بازی بود خود پیغمبر فرمودند شنا بروید اسب سواری بروید کوه نوردی بروید پیاده روی بروید تیراندازی بروید بروید ولی به عنوان تمرین شما باید قوی باشید جدی‌های عالم چیست؟ این دنیا موقتی است موقتی بودن دنیا یادتان نرود بازیگوش شوید این‌ها یادتان می‌‌رود جدی‌های دنیا چیست؟ مرگ حق است می‌‌رود «فَإِذَا جَاء أَجَلُهُمْ لاَ يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ يَسْتَقْدِمُونَ» (نحل/61) جدی‌های عالم این است که این دنیا مزرعه‌ی آخرت است یک وقت دنیا را برای دنیا کشت نکنید این مدال‌های طلا نقره برنز همه‌ی این‌ها اگر در آن هدف الهی نباشد این‌ها به درد آخرت می‌‌خورد؟ اما مدالی که شهدا گرفتند به درد آخرت می‌‌خورد بازیگوشی یعنی این. یعنی هدف اصلی فراموش شود مثل این که زنگ ورزش را هم برای بچه‌ها زنگ ورزش است زنگ تفریح هم یک حقیقتی است در مدرسه ولی هدف نیست هدف حساب و علوم و دیکته و ادبیات و درس‌هایی است.

شریعتی: یعنی تفریح باشد برای این که ما جدی‌های زندگی را واقعا جدی بگیریم.

حاج آقا ماندگاری: من به این جوان عزیز می‌‌گویم تو می‌‌خواهی خدا دوست‌ات داشته باشد ورزش روح یادت نرود مجاهدت یعنی عبادت کردن و مراقبت یعنی گناه نکردن. می‌‌خواهی خدا دوستت داشته باشد دست‌ات در دست پدر مادرت به عنوان ولی‌ات دست‌ات در دست روحانی دست‌ات در دست مرجع تقلید‌ات دست‌ات در دست قرآن و عترت این‌ها اولیاء خدا هستند مربیان‌ات هستند. می‌‌خواهی خدا دوست‌ات داشته باشد بازیگوشی ممنون من قرار باشد موبایل داشته باشم موبایل‌ام هم اینترنت داشته باشد در همه‌ی فضاهای مجازی هم سرک بکشم در همه‌ی سایت‌ها هم سرک بکشم بازیگوشی هم بکنم هدف‌ام هم از یادم برود بعد بگویم خدا چرا من را دوست ندارد؟ مثل کسی است که خربزه با عسل بخورد خدایا تو من را دوست نداری می‌‌خواهی من را بکشی؟ خب نخور.

شریعتی: یک نکته‌ای است این که به نظرم می‌‌رسد در سوال‌ها هم زیاد است نوعا گلایه‌ی نوجوان‌ها و جوان‌ها یک وقت‌هایی جولان فکرشان است هر چقدر هم حواس‌شان است ولی باز فکرشان یک جاهایی می‌‌رود که نباید برود نسخه‌ای دارید؟

حاج آقا ماندگاری: بله می‌‌خواهم باز با ورزش بگویم. به نظر شما بازیکن هر چه جولان فکر داشته باشد می‌‌تواند در میدان اجرا بکند؟ یا باید با مربی چک بکند؟ گاهی وقت‌ها دیدید بازیکن‌ها حرکات تک روی انجام می‌‌دهند مربی زود می‌‌کشد بیرون چه کار می‌‌کنی؟ من جولان فکری داشتم مربی می‌‌گوید مگر من این جا چه کاره ام؟ هر جولان فکری داشت برود با مربی روحانی چک بکند بگوید من این فکر را کردم چه کار بکنم من راجع به پوشش‌ام راجع به درس خواندن‌ام راجع به خواب‌ام راجع به خوراک‌ام این فکر‌ها را دارم می‌‌کنم به نظر شما درست است؟ مربی از لحاظ دین به او می‌‌گوید اگر درست بود مهر تایید می‌‌زند اگر غلط بود مهر تخریب می‌‌زند قرار نیست اگر ما باور کردیم من مثال را خیلی ملموس گفتم زندگی ما یک میدان مسابقه است هم چنان که داریم ورزش جسم می‌‌کنیم از ورزش روح غافل نشویم هم چنان که مربی برای ورزش جسم‌مان داریم مربی زندگی یادمان نرود هم چنان این جا در مسابقه بازیگوشی نمی‌کنیم در زندگی هم بازیگوشی نکنیم از این ساده‌تر هم بگوییم از امام باقر که شب شهادت‌شان است مدد گرفتیم از کلمات نورانی‌شان و الحمدلله مطلب را گفتیم با آیات و روایات با این وجود ما می‌‌گوییم به حضرت باقر سلام الله علیه بگوییم کمک‌مان کنید همان توسلی که گفتیم التماس گونه توسل کنیم به امام رضا که مهمان‌شان هستیم روزهای چهارشنبه بگوییم کمک‌مان کنید به امام حسین که روز عرفه خدا به زائرهای امام حسین نگاه می‌‌کند قبل از این که به مهمان‌های خودش نگاه کند بگوییم کمک‌مان کند روز عید قربان به خدا بگوییم خدایا کمک‌مان کن در این فرصت‌های زیبا ضمن این که تلاش‌مان را می‌‌کنیم بگوییم کمک‌مان کنید من از ورزش خیلی می‌‌خواهم استفاده کنم ورزشکار همه زورش را می‌‌زند دست‌اش را هم به آسمان است خدایا به امید تو‌ام یک عده ملت دوستان پیغمبر و آل پیغمبر خوشحال می‌‌شوند ما پرچم جمهوری اسلامی را ببریم بالا خدایا کمک‌شان کن ما هم دعا می‌‌کنیم این نگاه خیلی ساده و قشنگ برای این جوان و هزاران جوان مدل ایشان که می‌‌خواهند گناه نکنند یک وقت فکر نکنند خدا دوست‌شان ندارد مگر می‌‌شود خدا بنده‌هایش را دوست نداشته باشد خدا بنده‌های گناه کارش را هم دوست دارد تو که این قدر خوبی و می‌‌خواهی گناه نکنی خدا دو سه قبضه دوستت دارد فقط گاهی وقت‌ها من راهکار را بلد نیستم خودم را می‌‌اندازم در گناه به گرفتاری‌هایش هم می‌‌افتم چون دارد خدا ادب‌ام می‌‌کند «اِذا اَرادَ الله بِعَبدٍ خَیرٌ جَعَلَ عَیبُه نَصبَ عَینَه» هر وقت خدا بنده‌ای را دوست داشته باشد زود گوشش را می‌‌تاباند مثل مدیر و معلمی که دانش آموز خوب را زود گوش‌اش را می‌‌تاباند می‌‌گویند من از تو توقع نداشتم ما می‌‌گوییم‌ای جوان تو که از هشت سالگی داری نماز می‌‌خوانی دختر گلی که داری از پنج شش سالگی نمازت را خواندی حجابت را داشتی خواهر بزرگوار برادر بزرگوار آقای کارمند کاسب شما که بچه‌های خوب بودید شما که جبهه‌ای بودید شما که زائر امام رضا بودید از شما توقع نداریم جاده خاکی بروید زود گوش‌مان را می‌‌تاباند فکر نکنیم خدا دوست‌مان ندارد دوست‌مان دارد می‌‌خواهد ما و شما را از خواب بیدار کند چون سوال خیلی خوب بود نماینده‌ی ده‌ها سوال دیگر بود یک کم طولانی جواب دادم.

شریعتی: این دوست خوب‌مان اگر دقت کنند در پاسخ به سوال‌شان حاج آقا نکات بسیار مهم و زیادی را مطرح کردند که می‌‌تواند پاسخ سوالات خیلی از دوستان خوب‌مان باشد بسیار ممنون. برویم سراغ یک سوال دیگر و یک ایمیل دیگر که درد دل یکی دیگر از دوستان خوب ماست که از مشهد برای ما این ایمیل را فرستادند گفتند که چند وقت پیش که ایام زیارتی اما رضا علیه السلام بود آقای شریعتی ماندگاری در برنامه از همه‌ی کسانی که توفیق زیارت نصیب‌شان می‌‌شود خواستند به نیابت از همه‌ی سمت خدایی‌ها زیارت بکنند من هم تصمیم گرفتم به زیارت حضرت رضا علیه السلام بروم من دوستی دارم که با وجود خوبی‌ها فراوان و اخلاق خوبی که دارد حجاب را رعایت نمی‌کند حداقل‌هایی را هم که اسلام گفته رعایت نمی‌کند با وجود این که ما در نزدیکی حرم زندگی می‌‌کنیم شاید سالی یک بار هم حرم نرود آن روز من از دوست‌ام هم خواستم که با هم حرم برویم اما او قبول نکرد من خودم تنهایی رفتم حرم این قدر این مسئله در من اثر گذاشته بود و ناراحت کرده بود که زیارت دلچسبی نداشتم و شرمنده‌ی همه‌ی سمت خدایی‌ها شدم دوست من قبلا حجاب‌اش از خود من بهتر بود اما الآن چند سالی است که این طوری شده و از من در مورد این که کجای قرآن از حجاب صحبت شده و یا اصلا حجاب از نظر قرآن است یا علما این طور تفسیر کرده‌اند می‌‌پرسد و جالب این است که با این که خانه‌مان نزدیک حرم است رغبتی هم به رفتن حرم ندارد واقعیت این است که من دوستم را امر به معروف نمی‌کنم چون می‌‌دانم اثری ندارد من نمی‌دانم چه کار بکنم این مسئله همیشه من را ناراحت می‌‌کند و یک درگیری ذهنی برای من ایجاد کرده آیا درست است که ارتباط‌ام را قطع کنم یا این که کم کنم؟ من چه کمکی به او بکنم لطفا یک حرفی هم به دوست من و کسانی هم که مثل دوست من رفتار می‌‌کنند داشته باشند از بینندگان هم عذرخواهی می‌‌کنم که به نیابت از آن‌ها زیارت خوبی نداشتم و فکر می‌‌کنم تقاص فکری بود که راجع به دوستم داشتم. خواهش می‌‌کنم که سوال من را بپرسید. خیلی ممنون ان‌شاء‌الله زیارت‌تان قبول باشد ممنون همین قدر که به یاد ما و دوستان سمت خدا بودید سپاسگزاریم.

حاج آقا ماندگاری: ما اعتقاد داریم که زیارت ایشان خوب هم بوده قبول هم بوده ان‌شاء‌الله از طرف همه‌ی سمت خدایی‌ها امام رضا علیه السلام که مظهر رأفت خداست پذیرفته‌اند و ایشان هم این گونه فکر نکنند امام رضا را با آدم‌های معمولی مقایسه نکنند اما در رابطه با این نوع گرفتاری که خیلی‌ها دارند استاد‌شان است دوست‌شان است خواهرشان برادرشان حتی معلم‌شان قوم و خویش‌شان همسرشان کسی که این طور مهاجه می‌‌کند که کجای قرآن کجای روایات این طور نوشته شاید بشود این طور به او گفت شاید این طور قشنگ باشد چون دیده‌ایم در روش‌های علما و بزرگان و چه بسا اهل بیت بوده در روش حضرت ابراهیم سلام الله علیه است حضرت ابراهیم علیه السلام به ستاره پرستان گفت بگذارید من بگویم اگر ستاره‌ی شما خوب است ما بیاییم ستاره پرست شویم وقتی ستاره را دیدند گفت این که رفت برویم ماه پرست شویم این هم که رفت برویم خورشید پرست شویم این از هر دو بزرگ‌تر است قرآن می‌‌گوید این هم که افول کرد و رفت بعد گفت حالا شما بیایید خدای من را ببینید شاید بر اساس این روش استدلالی قرآن ایشان به دوست‌شان بگویند که برویم با هم دیگر از یک استاد بپرسیم یا دلیل شما متقن است که حجاب نیست در قرآن من هم در می‌‌آورم چادرم را چیه الکی برای خودم یک چیز درست کردم یک لحاف کرسی انداختم روی سرم گرما می‌‌خورم اگر دلیل درست بود تو درست بشو این اگر آدم منطقی باشد باید بپذیرد و الحمدلله ایشان می‌‌گویند نزدیک حرم‌ایم در حرم به تدبیر خوب دوستان آستان قدس رضوی ان‌شاء‌الله خدا خیرشان بدهد حلقه‌های معرفت گذاشته‌اند 24 ساعت در برنامه‌ی دین نشاط زندگی بود سوال زیاد می‌‌آمد ما کم می‌‌آوردیم برای جواب دادن در صحن جمهوری اسلامی آن جا هر روزی که برنامه بود تقریبا یک ساعت و نیم برنامه بود ده پانزده سوال می‌‌رسیدیم جواب بدهیم ولی فراوانی سوال بود مجری محترم آن جا می‌‌فرمودند که مردم این جا سوال زیاد است ما وقت نداریم ولی در حلقه‌های معرفت بروید استاد فراوان است شما سوال کم می‌‌آورید چون 24 ساعتی است از در مسجد گوهر شاد که می‌‌خواهند بروند مرکز پاسخگویی به سوالات دینی 24 ساعته آن جا اسمش هم است مدرسه‌ی دو درب معروف است در حرم 24 ساعته حلقه‌ی معرفت است استادهای خوب و ماهر نشسته‌اند این خانم با دوست‌شان بروند آن جا بنشینند هر چه سوال دارند مطرح می‌‌کنند یا جواب می‌‌گیرند یا جواب نمی‌گیرند اگر ایشان توانست آن اساتید را قانع کند اعلام بکند ما به همه‌ی خانم‌ها بگوییم چادرهایشان را بردارند راحت شوند بندگان خدا اما اگر آن‌ها ایشان را قانع کردند بی منطق نباشند اگر هم گفت نمی‌آیم ایشان می‌‌گوید من تکلیف دارم یا ندارم بله دارید ما تکلیف داریم تکلیف داریم برای دعوت به منطق این‌ها را به منطق دعوت کنیم بیاییم منطق شما را هم بشنویم من نمی‌توانم جواب شما را بدهم. گاهی وقت‌ها بعضی از جوان‌ها می‌‌آیند می‌‌گویند استاد ما سر کلاس این طور گفتند یک شبهه‌ای را در رابطه با مثلا یک مسئله‌ی ارث زن و مرد دیه‌ی زن و مرد ولایت فقیه این‌ها مطرح کردند من نتوانستم پاسخ بدهند گفتم شما به این استادتان بگویید ما برابر آن چیزی که دین به ما یاد داده باید ادب را برابر شما رعایت کنیم چون شما جواب بدهید شما را محکوم می‌‌کنند چون مطالعه دارند بعد همه‌ی کلاس فکر می‌‌کنند حرف ایشان درست بوده بگویید استاد چون شما شبهه‌ی خوبی را مطرح کردید ما هم می‌‌خواهیم جواب‌اش را پیدا کنیم اجازه بدهید ما یک استاد در این زمینه دعوت کنیم بیاید در کلاس در یک ساعت فوق برنامه همه‌ی بچه‌های کلاس دیگر را دعوت کنیم شما مسئله‌تان را مطرح کنید او هم مطرح بکند هر کدام که قوی‌تر بودید طرف دار همان می‌‌شویم ما هم بی ادبی به شما نکرده باشیم من به دو سه تا از دانشجو‌ها این راه حل را یاد دادم گفتم این شماره تلفن خود من با این که خیلی بی سواد‌ام هر چه ایشان گفت من جواب می‌‌دهم من را دعوت کنید به کلاس بعد دیگر انجام ندادند دیگر آن استاد هیچ شبهه‌ای را سر کلاس مطرح نکرد اولین وظیفه‌ی امر به معروف و نهی از منکری این گونه مورد‌ها این است که او را دعوت به منطق بکنیم اگر خودتان استادید به همه‌ی مبانی آگاهید با هم مباحثه بکنید اگر آگاه نیستید چون او در این قصه شبهه دارد و رفته مطالعه کرده شما را می‌‌تواند محکوم بکند چون شما هیچ چیز ندارید خلع سلاح‌اید وقتی یک نفر خلع سلاح باشد یک نفر با یک گلوله هم می‌‌تواند ما را زمین گیر بکند کاری ندارد یک سوال کرده من را زمین گیر کرده ولی شما ببرید‌اش پیش یک کسی که خشاب‌اش پر است اطلاعات خوبی دارد دعوت به منطق بکنید اگر دعوت به منطق را پذیرفت خیلی آدم خوبی است این بالاترین امر به معروف و نهی از منکر را شما کردید اگر دعوت به منطق را نپذیرفت فقط برایش دعا کنید.

شریعتی: در ویژگی ایشان گفتند ایشان اخلاق و رفتار بسیار خوبی دارد.

حاج آقا ماندگاری: این که می‌‌گوید خیلی خوبی‌هایی دارد از راه دیگر بگویید شما از پازل دینی هشتاد قطعه‌ات خیلی قشنگ است نود قطعه‌ات خیلی خوب است پنج شش قطعه دیگر را هم بیا با هم درست کنیم همراهی بکنند دعوت به منطق بکنند اگر خاطر شریف‌تان باشد من حتی در اختلاف شیعه و سنی هم همین را بارها گفتم برای تقویت وحدت ما هیچ توهینی به مقدسات مذاهب مختلف را هیچ آدم عاقلی اجازه نمی‌دهد نهایت‌اش این است که یک استاد از شما می‌‌نشیند این استاد هم از این طرف بنشیند راجع به آن مسئله‌ی اختلافی بحث کنیم هر کدام حرف‌مان منطقی بود نهایت‌اش نیاز نیست حرف من را قبول کنید منطق ما را بشنوید مکتب امام باقر و امام صادق مکتب ما مکتب دلیل و منطق است اگر دلیل و منطق را قبول کردند نعم المراد و المطلوب اگر قبول نکردند برایش دعا کنید همان کاری که پیغمبر کردند در مقابل کسانی که جاهلانه به پیغمبر حرف‌های بدی می‌‌زنند فرمود «اللَّهُمَّ اهْدِ قَوْمِي فَإنَّهُمْ لا يعْلَمُونَ».

شریعتی: بسیار خوب خیلی ممنون هفته‌ی گذشته بود حاج آقا اشاره کردند من هم عرض می‌‌کنم بعد از برنامه حاج آقای ماندگاری به واسطه کسالتی که داشتند راهی بیمارستان شدند ما هم خدمت ایشان رسیدیم سلام دوستان را ابلاغ کردیم می‌‌خواهیم دعا کنیم برای سلامتی ایشان و همه‌ی مریض‌ها ان‌شاء‌الله به برکت آیات قرآن و به برکت این روزها و شب‌ها ان‌شاء‌الله همه‌ی مریض‌ها شفا پیدا کنند و همه‌ی آن‌هایی که در بیمارستان بستری هستند آن‌هایی که در منزل روی تخت بیماری هستند ان‌شاء‌الله خداوند عافیت بدهد به حاج آقای ماندگاری هم سلامتی و توفیق بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم به قرار روزانه می‌‌رسیم صفحه‌ی 221 آیات پایانی سوره‌ی مبارکه‌ی یونس و آیات ابتدایی سوره‌ی مبارکه‌ی هود قرار امروز ماست تلاوت‌تان توأم با تدبر باشد.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وَإِن يَمْسَسْكَ اللَّـهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِن يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ﴿١٠٧﴾ قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمُ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَمَا أَنَا عَلَيْكُم بِوَكِيلٍ ﴿١٠٨﴾ وَاتَّبِعْ مَا يُوحَى إِلَيْكَ وَاصْبِرْ حَتَّى يَحْكُمَ اللَّـهُ وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ ﴿١٠٩﴾

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ ﴿١﴾ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّـهَ إِنَّنِي لَكُم مِّنْهُ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ ﴿٢﴾ وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ وَإِن تَوَلَّوْا فَإِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ ﴿٣﴾ إِلَى اللَّـهِ مَرْجِعُكُمْ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿٤﴾ أَلَا إِنَّهُمْ يَثْنُونَ صُدُورَهُمْ لِيَسْتَخْفُوا مِنْهُ أَلَا حِينَ يَسْتَغْشُونَ ثِيَابَهُمْ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ ﴿٥﴾

ترجمه:

و اگر خدا گزند و آسیبی به تو رساند، آن را جز او برطرف کننده ای نیست، و اگر برای تو خیری خواهد فضل و احسانش را دفع کننده ای نیست؛ خیرش را به هر کس از بندگانش بخواهد می رساند و او بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۰۷) بگو: ای مردم! یقیناً حق از سوی پروردگارتان برای شما آمد؛ پس هر که هدایت یابد، فقط به سود خود هدایت می یابد و هر که گمراه گردد، فقط به زیان خود گمراه می شود، و من نگهبان شما نیستم. (۱۰۸) و از آنچه به سویت وحی می شود، پیروی کن و [در برابر پیش آمدها و تکذیب منکران] شکیبا باش تا خدا [میان تو و مخالفانت] داوری کند؛ و او بهترین داوران است. (۱۰۹)

بسم الله الرحمن الرحيم

الر ـ [این] کتابی [با عظمت] است که آیاتش [به صورت حقیقتی واحد] استواری واستحکام یافته، سپس از سوی حکیمی آگاه [در قالب سوره ها، آیه ها، حقایق اعتقادی، اخلاقی و عملی] تفصیل داده شده است. (۱) که جز خدا را نپرستید، یقیناً من از سوی او برای شما بیم دهنده [از عذاب] و مژده دهنده [به بهشت و رضوان] هستم. (۲) و اینکه از پروردگارتان آمرزش بخواهید، سپس به سوی او بازگردید تا آنکه شما را تا پایان زندگی از بهره نیک و خوشی برخوردار کند، و هر که را صفات پسندیده و اعمال شایسته او افزون تر است، پاداش زیادتری عطا کند، و اگر روی از حق برگردانید، من از عذاب روزی بزرگ بر شما بیمناکم. (۳) بازگشت شما فقط به سوی خداست و او بر هر کاری تواناست. (۴) آگاه باشید که مشرکان سر در گریبان فرو می برند تا [خود را] از شنیدن قرآن [به هنگام تلاوتش به وسیله پیامبر و مؤمنان] پنهان بدارند؛ آگاه باشید! چون جامه هایشان را بر سر و روی خود می پوشانند [تا دیده نشوند، این پنهانکاری سودی به حال آنان ندارد] خدا آنچه را پنهان می کنند وآنچه را آشکار می نمایند، می داند؛ یقیناً او به آنچه در سینه هاست، داناست. (۵)

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شریعتی: شب شهادت امام باقر علیه السلام است چقدر خوب است ثواب تلاوت این آیات را هدیه بکنیم به روح آسمانی آن حضرت و از ثواب و برکات‌اش همه‌مان بهره مند شویم. اشاره‌ی قرآنی و نکات پایانی شما را می‌‌شنویم.

حاج آقا ماندگاری: با مدد از وجود نازنین امام باقر و امام رضا علیهما السلام آیه‌ی 107 سوره‌ی یونس فکر می‌‌کنم یک گره بزرگی را باز می‌‌کند در جامعه‌ی ما الآن خیلی‌ها برای این که کارشان راه بیفتد می‌‌روند سراغ رمال‌ها و سرکتاب باز کن‌ها و سراغ این‌هایی که متاسفانه دکان و مغازه‌ی عجیبی برای خودشان باز کردند صف‌های آن چنانی برای نوشتن نسخه‌های عجیب و غریب. هم برای باز شدن بخت‌ها باز شدن راه‌ها هم برای رفع گره‌ها و گرفتاری‌ها این آیه را یک بار دیگر در یک جای دیگر قرآن آمده می‌‌گوید دارید اشتباه می‌‌کنید ‌»وَإِن يَمْسَسْكَ اللَّـهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ» اگر قرار باشد خدا به کسی ضرری برساند حالا به خاطر تطهیرش به خاطر ادب کردن‌اش هیچ کس نمی‌تواند جلویش را بگیرد فقط خود خدا می‌‌تواند جلوی ضرر را بگیرد برای چه می‌‌روید الکی پول‌های آن چنانی می‌‌دهید وقت‌های آن چنانی می‌‌گذارید سراغ بعضی از خرافات می‌‌روید بعد خیلی قشنگ است، خدا اگر قرار باشد اراده‌ی خیری راجع به کسی داشته باشد، هیچ کس نمی‌تواند جلوی خیری که خدا خواسته را بگیرد چرا فکر می‌‌کنید می‌‌توانید با یک قصه بخت کسی را ببندید بخت باز بکنید، آن چیزی که خدا بخواهد اتفاق می‌‌افتد آیه‌ی آخر سوره‌ی یونس راه حل را می‌‌فرماید ‌‌ای پیغمبر همان چیزی که خدا به تو گفته را دنبال کن، فقط صبر کن تا این که خدا حکم کند و بعد می‌‌فرماید «وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ» چون در آستانه‌ی روز عرفه شهادت امام باقر عید قربان و بهترین روزهای دهه‌ی ذی الحجه هستیم من می‌‌گویم اگر قرار است برای گره باز کردن‌مان برای گره گشایی‌ها برای راه باز کردن‌مان به چیزی توسل کنیم من بارها این هشت تا توسل را گفتم همه یادداشت کنند سریع هم می‌‌گویم روز عرفه روز عید قربان روز شهادت روز جمعه به این‌ها توسل کنیم یک توسل به نماز توسل به روزه، نماز نیت کنید برای رفع گرفتاری‌هایتان الکی بروید چیزی را در آب بریزند مخلوط بکنند فلانی بخورد این چیست نماز یک روزه دو روضه‌ی اهل بیت شهادت امام باقر است خانواده جمع شوید یک روضه نذر کنید یک سفره‌ی کوچک بیندازید روضه گره باز می‌‌کند انس با قرآن تلاوت با قرآن «ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ» (اسراء/82) است ختم قرآن نیت کنید پنجم صدقه نیت کنید از صدقه کمک بگیرید شش ذکر بهترین ذکر هم خدا رحمت کند آیت الله خوشبخت می‌‌فرمایند سیل صلوات راه بیندازید هفت استغفار چون خیلی از مشکلات به عنوان گناهان‌مان است استغفار کنید تا پاک کند هشت دعا دعا هم می‌‌خواهید بنویسید بخوانید در آب می‌‌خوانید هر کاری می‌‌کنید دعاهایی که اهل بیت گفتند و به ما رسیده الکی یک کارهایی می‌‌کنند مغازه‌هایی را راه انداخته‌اند مردم را به دین بدبین می‌‌کنند یا پیامک‌هایی که می‌‌آید این کار را انجام بدهید به چهل نفر بفرستید روز چهلم یک چیزی به شما می‌‌رسد این کار را نکردید روز چهلم‌ام کمر یکی می‌‌شکند به خدا این‌ها را صهیونیست‌ها می‌‌کنند که به اعتقادات مردم ضربه بزنند این کارها را می‌‌کنند بعد از آن مدت زمان هیچ اتفاقی نمی‌افتد به اعتقادات لطمه می‌‌خورد و تضعیف می‌‌شود.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group