چهارشنبه 6 تير 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

93-07-16 -حجت الاسلام والمسلمين ماندگاری - پرسش و پاسخ بینندگان
موضوع برنامه: پرسش و پاسخ بینندگان


كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري

تاريخ پخش 93/07/16

 

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

 

شریعتی: سلام می‌گویم به همه‌ی خانم‌ها و آقایان دوستان خوب آرزو می‌کنم در هر کجا که هستید ایام به کام‌تان باشد و مبارک‌تان باشد و روزها و شب‌های پر خیر و برکتی پیش رو داشته باشید حاج آقای ماندگاری سلام علیکم خیلی خوش آمدید.

حاج آقا ماندگاری: سلام علیکم و رحمة الله بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین من هم خدمت شما و همه‌ی خوبان این برنامه و بینندگان عزیز عرض سلام و ادب و احترام دارم دهه‌ی نورانی ولایت و عید غدیر را تبریک عرض می‌کنیم و تقاضا می‌کنیم هر کسی صدای ما را می‌شنود به عنوان توسل به ساحت مقدس آقا و مولا و صاحب‌مان دعای حضرت را به عنوان تبرک و توسل در برنامه تلاوت کنیم. اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیاً و حافظاً و قاعداً و ناصراً و دلیلاً و عیناً حتی تسکنه ارضک طوعاً و تمتعه فیها طویلاً و هب لنا رأفته و رحمته و دعائه و خیره ما ننال به سعة من رحمتک و فوز عن عندک دست گل صلواتی را هم به محضر آقایمان تقدیم بکنیم اللهم صل علی محمد‌ و آل محمد و عجل فرجهم.

شریعتی: ان شاء الله حال دوستان خوب باشد حاج آقای ماندگاری این جا هستند که به بخشی از سوالات که به دست ما می‌رسد پاسخ بدهند. اولین سوال این است این سوال خیلی سوال قشنگ و‌ زیبایی است و من در مقابل عظمت روح این بیننده‌مان که یک نوجوان 17 ساله است تعظیم می‌کنم سلام من یک پسر هفده ساله هستند و بحمدلله از زندگی خودم راضی‌ام اما رنگ پوست خانواده‌ی ما به طور طبیعی سیاه است و به این خاطر بعضی جاها که می‌روم من را به خاطر رنگ پوستم مسخره می‌کنند من سعی می‌کنم رفتار آن‌ها را تحمل کنم چون یک جا خوانده بودم بعضی مواقع در این مواقع دو رکعت نماز می‌خواندند و برای آن کسی که مسخره می‌کردند دعا می‌کردند من هم اکثر اوقات همین کار را می‌کنم و برایشان نماز می‌خوانم آیا این کار من کافیست؟ خواهش می‌کنم من را راهنمایی بفرمایید بشنوید پاسخ حاج آقا را.

حاج آقا ماندگاری: هم چنان که فرمودید این سوال نبود این ترسیم یک نگاه زیبا و یک تصویر خیلی زیبا بود که من و امثال من را شرمنده کرد یک جوان هفده ساله با این شرایط طبیعی که حالا متفاوت است با دیگران این قدر زیبا این قدر راضی است از خدا و این قدر هم زیبا در برابر مسخره کنندگان دعا و نماز می‌خواند.

شریعتی: خیلی روح بزرگی می‌خواهد.

حاج آقا ماندگاری: واقعا این طور است یعنی فقط خدا به او عنایت کرده نوش جان‌اش این عنایت الهی و ان شاء الله برای ما هم دعا بکند من به بهانه‌ی این سوال می‌خواهم یک تذکر به خودم و امثال خودم و بینندگان بدهم به هر انسان عاقلی با هر آیین و مذهبی بگوییم تبعیض نژادی چطور است قطعا می‌گویند بد است به هر عقل سالمی بگوییم که به نظر شما سیاه و سفید آیا برتری با هم نسبت به هم دارند؟ می‌گویند نه هر کدام در جایگاه خودشان خیلی هم خوب‌اند و مناسب‌اند اما مایی که همه‌مان اذعان می‌کنیم عقلا منطقا عرفا و شرعا بر اساس آموزه‌های دینی‌مان تبعیض نژادی بد است اما نمی‌دانم چرا در رفتارهایمان مواظب نیستیم باور نداریم بعضی از کارهایمان تبعیض نژادی است. یک همین تفاوت گذاشتن‌هایمان در نگاه‌مان در برخوردهایمان بین سیاه و سفید حتی در گزینش‌ها در برخوردها در مهمانی‌ها در نگاه‌ها در انتخاب‌ها بین انسان‌هایی که رنگ پوست‌شان متفاوت است ما فرق می‌گذاریم این مصداق تبعیض نژادی است که همه‌مان می‌گوییم بد است اسلام آمده که این را بگذارد کنار عرب و عجم ما نداریم ترک و فارس و بلوچ نداریم سیاه و سفید نداریم این جک گفتن‌های برای یک قومی برای صاحبان یک زبانی برای یک منطقه‌ای این مصداق تبعیض نژادی است وقتی ما داریم برای آن‌ها جک می‌سازیم و پخش می‌کنیم یعنی داریم تحقیر می‌کنیم به چه جرمی؟ به جرمی که زبان‌شان زبان خاص است مال یک منطقه‌ی جغرافیایی خاص اند؟
این یک تبعیض نژادی است یعنی همان آدم عاقل و فهمیده‌ای که ازش بپرسیم تبعیض نژادی بد است می‌گوید قطعا بد است هم او جک‌ها را پخش می‌کند تفاوت در نگاه‌ها تبعیض نژادی است جک گفتن‌ها مسخره کردن‌ها تبعیض نژادی است بین ملت‌ها فرق گذاشتن تبعیض نژادی است من خاطرم است یک بار گفتم که من یک بار حتی روی منبر گفتم مردم ایران ما مهمان‌های زیادی داشتیم یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی این بوده که بعض از انقلاب مقدس اسلامی این جا شده مأمن و پناهگاه درست است برای مردم ما سخت است خانه‌ی پدر بزرگ هم که مأمن و پناهگاه همه‌ی بچه‌ها و نوه‌ها است برای مامان بزرگ بابا بزرگ زحمت درست می‌کنند باید صبحانه شام درست کند میوه شیرینی بیاورد ولی همه کیف می‌کنند که این خانه پناه گاه است می‌گویند این خانه سایه‌ی سر ما است الحمدلله نگاه مقدس جمهوری اسلامی شده خانه‌ی امن مسلمانان ایران خیلی عالی است ان شاء الله همه که دارند سختی‌اش را می‌کشند اجر ببرند اما ما بین پناهنده‌ها فرق گذاشتیم یک زمان صدام ملعون به کویت حمله کرد مردم مسلمان کویت پناه آوردند این جا مدتی هم است دشمن‌ها به افغانستان حمله کردند مردم مظلوم افغانستان به این جا پناه آوردند مدتی است به عراق ظلم می‌شود مردم مظلوم عراق آمدند اما قبول دارید بین این پناهنده‌ها مردم فرق گذاشتند؟ گفتم مسلمانان عزیز کویتی ما افتخار می‌کنیم اما چون خوب پولدار بودند خرج می‌کردند خوش عطر بودند خوش سیما بودند همه را تحویل گرفتیم اما مسلمانان مظلوم افغانی چون خیلی خوش عطر شاید نبودند پول دار هم نبودند کارگر هم بودند خیلی خوش سیما هم شاید به دیدگاه بعضی‌ها نبودند ما حسابی تحقیرشان کردیم یا بعضی از عزیزانی که الآن از کشورهای عربی به این جا پناهنده شدند بعضی‌ها تحقیرشان می‌کنند این مصداق تبعیض نژادی است پس ببینید حتی در مدرسه یادم است یک موقع معلم بین دانش آموز ایرانی و افغانی تفاوت بگذارد این تبعیض نژادی است حالا حکومت یک قوانینی وضع کرده مصلحتی دیده آن به جای خودش اما من و شما که مسلمانیم من و شما که این جا نشستیم افغانی ایرانی با هم فرقی ندارند مسلمان مسلمان است‌ «إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِ أَتقَاکُم» (حجرات/13) ما شوخی کردیم گفتیم ان اکرمکم عند الله پولدارکم خوشگلکم رئیسکم مشهورکم نزد مردم این‌ها است ولی نزد خدا با تقوا‌ترین است.

شریعتی: خیلی وقت‌ها خواسته یا ناخواسته یا ناآگاهانه خودمان درگیر تبعیض نژادی می‌شویم.

حاج آقا ماندگاری: رمزش را می‌گویم اما آخر برنامه بعد از تلاوت قرآن ان شاء الله. پس همه‌مان می‌گوییم تبعیض نژادی بد است ولی عملا همه‌مان داریم تبعیض نژادی انجام می‌دهیم نکته‌ی دوم من می‌خواهم بگویم آن‌هایی که دارند مسخره می‌کنند آن کسی که رنگ پوستش سیاه است آن کسی که زبان خاصی دارد آن کسی که از ملیت دیگر است چه کسانی را داریم مسخره می‌کنیم؟ این انسان پاکی که تو داری مسخره می‌کنی رفته نشسته برای تو نماز خوانده دعا کرده یعنی بهترین شاید بهترین بندگان خدا را داری مسخره می‌کنی و حواست نیست و نمی‌دانی چه حبط می‌آورد پشت سرش؟ حبط هم یعنی سوزاندن اعمال این که بعضی‌ها می‌گویند چرا غیبت گناه است گناهان او را می‌آورد به ما ثواب‌های ما را می‌برد به او چرا یک غیبت؟ خب او چهل سال زحمت کشیده آبرو جمع کرده شما با یک غیبت آبرویش را می‌بری پس دو تذکر یک همه‌مان خواسته یا ناخواسته افتادیم در وادی تبعیض نژادی و ان شاء الله خدا این رذیله را از جامعه‌ی ما پاک بکند دوم مواظب باشیم ما داریم کسانی را داریم تحقیر می‌کنیم یا با زبان یا با نگاه یا با رفتار یا با انتخاب خواستگار آمده نمی‌خواهی جواب بدهی بگو ملاک‌هایمان با شما نشده استخاره کردیم بد آمده یا نمی‌خواهیم نگویید چون افغانی است ما جواب نمی‌دهیم چون عراقی است ما جواب نمی‌دهیم چوب عرب است چون بلوچ است چون آذری است کرد است ترک است ما جواب نمی‌دهیم این‌ها که ملاک نیست که حواسمان باشد ما قرار است بنده‌ی خدا باشیم بنده‌ی خدا ملاک‌هایش باید با خدا یکی باشد ملاک خدا تقوا است ملاک خدا سیاهی و سفیدی نیست گرفتاری زمان پیغمبر هم بوده همه شنیدیم آمدند به پیغمبر گفتند یا رسول الله خوشگل‌تر از بلال نداشتی اذان بگوید؟ همه دیدند خدا چرخ زمان را نگاه داشت مسلمان‌ها مجبور شدند بیایند به رسول الله بگویند یا رسول الله به بلال بگو اذان بگوید.

شریعتی: نکته‌ی پایانی‌تان نکته‌ی خوبی بود یک وقت‌هایی که ما مسخره می‌کنیم دیگران‌مان حواس‌مان باشد چه کسانی را مسخره می‌کنیم یک افرادی مثل این نوجوان 17 ساله با یک روح خیلی بزرگ. برویم سراغ سوال بعدی سلام‌ و عرض ادب یک خانمی این را نوشتند برای ما گفتند که من به دلیل این که سرکلاس هستم این ساعت را من نمی‌توانم برنامه‌ی شما را ببینم اما به خاطر این که امروز کلاسم تشکیل نشد اتفاقی برنامه‌ی شما را دیدم ما دو سال است که ازدواج کردیم تا پارسال همسرم دانشجو بود و کارگری می‌کرد به لطف خدا زندگی خوب و ساده‌ای داشتیم ولی از هفت ماه پیش که سرباز شد حقوق کمی داشتیم و شوهرم کارگری نمی‌تواند بکند لذا دائم از اطرافیان پول قرض می‌کنیم خرج زندگی و اجاره خانه را می‌دهیم خواهش می‌کنم به کسانی که مسئول حقوق سربازان هستند بگویید یک لحظه جای‌شان را در جای ما بگذارد شاید در مورد این موضوع فکری به ذکرشان خطور بکند.

حاج آقا ماندگاری: من می‌خواهم با آیه‌ی قرآن این سوال خواهر را جواب بدهم اگر باور داریم سربازی به عنوان نماد دفاع از کیان ما دفاع از مملکت‌مان وطن‌مان نظام‌مان و اعتقادات‌مان است هفتاد سال می‌خواهیم عمر کنیم دو سال حق این است که از مملکت‌مان دفاع کنیم امنیت را برایش بیاوریم.

شریعتی: یعنی این قدر سهم داریم؟

حاج آقا ماندگاری: همه‌مان این قدر سهم داریم اگر باور داریم مصداق برّ است مصداق تقوای الهی است این آیه می‌گوید‌ «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى» (مائده/2) یعنی همه بیایند کمک بکنند تا این برّ صورت بگیرد من اول به مسئولین عزیز بگویم مسئولین عزیز توجه دارند در نظام مقدس جمهوری اسلامی همه تشویق می‌کنند که فرزندان‌تان را به سربازی بفرستید حتی می‌گوییم وظیفه‌ی مقدس سربازی خدمت مقدس زیر پرچم جمهوری اسلامی خب اگر قرار است همین مسئولین این را مقدس بدانند که درست هم است سهم آن‌ها در کمک به این قصه چیست؟ سهم مسئولین این است که فقط تاریخ به قول معروف معرفی‌مان را بیاییم بچه‌ام را خودم را معرفی کنم چه مجرد چه متأهل حالا این‌ها را دارم برای متأهل‌ها می‌گویم شما برای مجردها به اعتقاد من انگیزه‌ی بهتر ایجاد بکنید اگر می‌گویید خدمت مقدس شما برای مقدس کردن این کار چه کار کردید؟ من دارم به عنوان یک طلبه که همه می‌دانند بنده ان شاء الله دلسوز نظام نوکر و کارگر نظام‌ام اعتقاد هم دارم به نظام با تمام وجودم تضعیف نظام هم در گوشت و پوست و خون ما نیست داریم یک نکته می‌پرسیم نظام مقدس جمهوری اسلامی برای این که خدمت سربازی را مقدس کنید چه کار کردید؟ من طلبه دو سه تا پیشنهاد می‌دهم یک یکبار هم دانشگاه‌ها گفتیم گفتیم اگر می‌خواهید خدمت مقدس سربازی را واقعا بچه‌ها به عنوان مقدس بدانند الآن می‌گوییم زیارت کربلا مقدس است پا برهنه هم می‌روند پول را خرج می‌کنند سختی‌ها را به جان می‌خرند اگر واقعا این مقدس بودن برای نظام اول بعد برای مردم هم می‌گویم جا بیفتد نظام باید برایش پول خرج کند مردم هم باید پول خرج کنند نظام واقعا زحمت می‌کشد من می‌گویم ما عمده‌ی سه غول داریم در بحث ازدواج یکی سربازی یکی اشتغال است یکی مسکن است این سه معضل جدی است ما بیاییم بگوییم هر جوانی بیاید برای خدمت مقدس سربازی هر جوانی که ازدواج بکند این جوان را نباید پشیمان بکنیم که بگوید‌ای کاش ازدواج نکرده بودم می‌رفتم سربازی هر جوانی که ازدواج بکند بیاید برای خدمت سربازی ما سربازی را می‌فرستیم وزارت خانه به تناسب تخصص‌اش لیسانس خاصی دارد لیسانس رشته‌ای را دارد لیسانس رشته را می‌فرستیم با امریه برود در وزارت خانه مدت سربازی را آن جا بگذراند غیر از مدت سربازی که همه باید بگذرانند مدت سربازی را این جا بگذراند که شغل نیم بندی هم نقدا داشته باشد آن‌ها که می‌خواهند یک آدم به جای آن بگذارند بگذارند یک آدم می‌خواهند بگذارند مثلا یک میلیون بدهند به این یک میلیون ندهند 500 هزار تومان بدهند اما نه این که موقع سربازی 100 تومان باشد این موقع سربازی چطور با صد تومان زن و بچه را بچرخاند لا اقل نصف حقوق کارمند کامل را به این آقای سرباز بدهند تا این اشتغال‌اش حل شود سربازی هم برایش می‌شود مقدس دارم هم خدمت‌ام را می‌کنم هم تمرین شغل‌ام را می‌کنم اگر در آن دو سال در آن وزارت خانه و اداره یا هر کارخانه‌ای خوش درخشید استخدامش می‌کنم ادامه می‌دهد اگر هم خوش ندرخشید می‌گوییم تقصیر خودت بوده فرصت به تو دادیم ببینید این طوری باشد مشکل اشتغالش را حداقل حل کردیم سربازی را هم برایش مقدس کردیم مسکن را یک گروه دیگری بروند حل کنند ما برای این دو تا گفتیم این کاری که مسئولین محترم می‌توانند انجام بدهند و الا این آقایی که الآن متاهل است باز می‌گوید حاج آقای ماندگاری شما گفتید تکثیر نسل بکنید ما این را به حرف شما آخوند‌ها کردیم یک بچه دو بچه آوردیم حالا من رفتم سربازی کار هم نمی‌توانم بکنم خانم‌ام هم نمی‌تواند برود کار بکند حالا ما چهار نفر از کجا نان بیاوریم با صد هزار تومانی که می‌خواهند در سربازی به ما بدهند ما که نمی‌توانیم خیریه راه بیندازیم به عنوان مثال بن‌های خاصی را به این‌ها بدهند تهیه‌ی غذا در پادگان‌ها خیلی هزینه‌ی بالایی ندارد چون جنس‌های دولتی می‌گیرند و کلی می‌گیرند اگر به سربازان متأهل بگویند غذای خانواده را ما از پادگان می‌رویم ببرید بخشی از هزینه‌ها را ما کم کردیم خانه‌هایی که حداقل می‌توانند در شهر خودش خدمت بکند تا مشکل شاید اجاره مسکن‌هایش کمتر باشد خانه‌ی پدرش خانه‌ی پدر خانم‌اش بنشیند ما می‌توانیم حتی کارهای زیادی را در پادگان‌ها انجام بدهیم که برای این‌ها درآمد زایی باشد اگر کار بکشید نمی‌گوییم بیکار پول بدهید از آن‌ها به تناسب توان مندی‌های فنی و مهارتی و علمی کار بکشید محصولات‌شان را از آن‌ها بخرید ما باید سربازی را مقدس بکنیم این‌ها مربوط به نظام است کارهای فرهنگی هم که حوزه‌های علمیه از این فرصت دو سال سربازی که جوان‌های عزیز در پادگان‌ها هستند واقعا نهایت استفاده را ببرند ولی مردم چه کار بکنند و خود سرباز؟ خود سرباز نهایت استفاده را از مرخصی‌هایش بکند الآن گاهی وقت‌ها این عزیز به بهانه‌ی این که 24 ساعت خدمت است 48 ساعت خدمت است یک دوازده ساعت استراحت دارد دوازده ساعت را می‌خواهد بخوابد نه تو سربازی تو زن و بچه هم داری همان دوازده ساعت را هر کاری که از دستت برمی‌اید انجام بده به قول ما به خدا نشان بده که تنبلی نمی‌کنی تو حرکتی داشته باش تا خدا برکت را به تو بدهد از فکرت از توان‌ات از قوت بازویت عرق جبین‌ات استفاده کن کار بکن خانم‌ات هم اگر بتواند کار بکند ما بارها گفتیم کارهایی که برای خانم‌ها می‌شود در خانه طراحی کرد خیاطی گلدوزی قالی بافی بافتنی انواع و اقسام کارهایی که همسر خانه هم می‌تواند کمک‌ بکند هیچ اشکالی ندارد هم بنده و هم حاج آقای حسینی فرمودند مجاهدت اقوام چه کار کنند؟ شما این آیه‌ی قرآن را که خواندم همه خواندید‌ «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى»الآن خدمت این جوان که در قوم و خویش‌های شما است چه خانواده‌ی پسر چه دختر او دارد عمل خیر برّ انجام می‌دهد او دارد امنیت در مملکت شما می‌آورد تمام سربازان ارتشیان پاسداران سربازان امنیت در این مملکت می‌آورند خیلی ساده بدون این که نگاه صدقه‌ای هم بشود شما بگویید ما کمک می‌کنیم چه اشکال دارد عمو جانش می‌خواهد بیاید خانه‌ی این‌ها یک کیسه برنج بردارد بیاورد یکی همان عید قربان بود گوسفند کشتی برای خانه‌ی این‌ها که سرباز است مشکل دارند یک سر دست‌اش را بردار ببر. وام‌های قرض الحسنه می‌دهیم یکی می‌گوید من ماشین برایت می‌خرم هفته‌ای نصف روز هم که مرخصی داری برو مسافر کشی کن چه اشکالی دارد همه دست به دست هم بدهیم مجلس و دولت از یک طرف خانواده‌ها از یک طرف خود این سرباز و خانم‌اش از یک طرف دست به دست هم بدهیم وقتی همه کمک کردیم این بار قشنگ برداشته می‌شود.

شریعتی: که در آن هفتاد سال عمر متوسط‌مان این دو سال سهم‌مان را بتوانیم راحت بگذرانیم.

حاج آقا ماندگاری: خیلی سخت نگذرد. وقتی خدمت سربازی خیلی سخت شد پولداره می‌خواهد بخرد زرنگه می‌خواهد فرار کند پارتی داره می‌خواهد از پارتی‌اش استفاده کند یک جوری از زیرش در برود یا حداقل سربازی‌اش را کنار مامان جان و بابا جان‌اش بگذارند همین اتفاق‌ها می‌افتد همه‌ی ما هم ناراحتیم پس هر کسی سهم‌مان را برای اقامه‌ی این برّ ما اعتقاد داریم خدمت مقدس سربازی برّ است قطعا یکی از مصادیق برّ است برّ یعنی خیر رسانی یعنی نیکوکاری این‌ها دارند امنیت می‌خرند پس همه بیاییم کمک بکنیم دولت مردان و مجلس و نظام یک جور سهم‌شان را این جا بگذارند خانواده‌ها و خود طرف هم یک جور بگذارند خانم‌اش هم که دارد خیلی خوب همراهی می‌کند یک جور با قناعت‌اش با صرفه جویی‌هایش همه کمک کنیم این دوران سربازی شیرین و مقدس باشد.

شریعتی: و این دو سال بگذرد خیلی ممنون یک خانم مذهبی نوشتند که نه ماه است ازدواج کرده‌ام موقع خواستگاری شوهرم به من نگفت که با چند دختر دوست بوده سیگار می‌کشیده گاهی مواد مخدر مصرف می‌کرده در مهمانی‌های دوستان‌اش مشروب هم خورده حالا هم می‌بینم کاهل نماز است روزه‌اش را هم نمی‌گیرد اما من بعد از گذشت این چند ماه به او علاقه مند شدم و نمی‌خواهم زندگی‌ام خراب شود شما بگویید من چه کار کنم.

حاج آقا ماندگاری: ما ممنونیم از این خواهر که این سوال را صادقانه برای ما گفتند ولی همین صداقت قشنگی که این سوال را مطرح کردند گویای دو سه تا مطلب بود یک حتما در این مدتی که چون خانم فرمودند من خانواده‌ی مذهبی هستم خودم مذهبی‌ام وقتی ایشان می‌فرمایند من مذهبی‌ام حتما ملاک هایشان هم مذهبی بوده در این مدتی که می‌گویند به این آقا علاقه مند شدم حتما ایشان یک ویژگی‌های خوب مذهبی هم دارد مثلا مهربان است مثلا دست خیر دارد مثلا خوش اخلاق است مثلا صبور است حتما این‌ها را دارد که یک خانم مذهبی این‌ها ملاک‌هایش بوده و این ملاک‌ها را چه در تحقیق اولیه چه در این سه چهار ماهه زندگی با ایشان به دست آوردند و فهمیدند ایشان با وجود این که آن مشکلات را دارند این ویژگی‌های خوب را هم دارند.

شریعتی: یعنی علاقه مندی بر پایه‌ی آن ویژگی‌های مثبت است.

حاج آقا ماندگاری: ما با حسن ظن داریم نگاه می‌کنیم با حسن ظن چون این خانم مذهبی بودند ملاک هایشان هم مذهبی است اگر این طوری باشد ما همیشه می‌گوییم زن و شوهر بالاترین خدمتی که می‌توانند به هم بکنند با ویژگی‌های خوب همدیگر ویژگی‌های بدشان را پوشش بدهند و اصلاح بکنند این خانم به زیبایی می‌تواند به همسر بزرگوارش بگوید که تو که این قدر خوبی در این جهت خودت قبول داری یک پازل همه‌ی قطعاتش باید قشنگ باشد و جور باشد این تکه این قطعه پازل وجود تو به این قطعه نمی‌خورد خودت نمی‌خواهی یک فکری بکنی؟ قطعا آن آقا اگر منطقی باشد می‌گوید تو کمک‌ام کن می‌توانم و داروی هر کدام از آن بیماری‌ها یک داروی دینی دارد خدای نکرده شراب باشد داروی دینی دارد نگاه به نامحرم باشد داروی دینی دارد ارتباط با نامحرم باشد داروی دینی دارد دارو‌های دینی هم گاهی وقت‌ها تلخ است دارو تلخ است دارو جراحی دارد ما اگر قرار باشد دارو را بخواهیم ولی هیچ تلخی‌اش را نخواسته باشیم تحمل بکنیم نمی‌شود من خاطرم است گفتم ولی باز هم می‌گویم مثلا به یک خانم بزرگواری هستم که گفت شوهر من این مشکل را دارد گفتم که شما تمام وظایف‌تان را انجام می‌دهید گفت بله گفتم اگر تمام وظایفت را انجام نمی‌دهی انجام بده تا سراغ حرام نرود گفت نه من حتی زیادی هم انجام می‌دهد گفت پس معلوم می‌شود ایشان ظرفیت بیشتر از یک همسر دارد فهمید می‌خواهم چه بگویم گفت نه نه حاج آقا من حاضرم ایشان هر غلطی می‌خواهد بکند بکند ولی سراغ ازدواج مجدد و موقت نرود گفتم من نگفتم این نسخه را برای همه می‌دهم ولی شما ظاهرا تحمل داروی دینی را ندارید تک تک این‌ها داروی دینی دارد لذا به این خواهر بزرگوار می‌گوییم حتما به مشاور دینی مراجعه بکنند و امثال ایشان نکات مثبت همسرشان را بنویسند بگویند این نکات مثبت‌اش است شما کمک‌ام بکنید بگویید من با چه دارویی می‌توانم و با این نکات مثبت این نکات منفی‌اش را پوشش بدهم اما یک احتمال بد اما اگر خدای نکرده ایشان با وجودی که مذهبی است اما ملاک‌هایش ملاک‌های دینی نبوده یک بار ما لطیفه گونه به بعضی‌ها گفتیم دختر خانمی به من گفت یک خواستگار خیلی خوب دارم گفتم این خواستگار خوب شما نماز می‌خواند؟ گفت نماز نمی‌خواند ولی خیلی پسر خوبی است این خواستگار روزه می‌گیرد گفت روزه هم نمی‌گیرد ولی خیلی پسر خوبی است ایشان مشروب هم می‌خورد گفت حاج آقا از کجا فهمیدی؟ ایشان مشروب هم خوب است ولی خیلی پسر خوبی است من خنده‌ام گرفت گفت برای چه می‌خندید؟ گفتم ببخشید من اشتباه کردم می‌شود بگویید خوب یعنی چه؟ معیار شما برای خوبی چیست؟ گفت خوشگل است پولدار است مدرک دارد ماشین دارد اگر نگاه از اول این‌ها بوده یک جور دیگر باید برایشان نسخه بدهیم.

شریعتی: من فکر می‌کنم زودتر از این‌ها یعنی در جلسه‌ی خواستگاری و مدت آشنایی باید این مشکلات حل می‌شده باید این‌ها را می‌پرسیدند.

حاج آقا ماندگاری: بله پس ببینید اگر ملاک هایشان خوب بوده تحقیق به نتیجه واقعا نرسیدند با نکات خوب‌اش نکات بدش را اصلاح بکند ان شاء الله حتما از مشاور هم کمک بگیرند کار سختی است زمان می‌برد هزینه می‌برد سختی هم دارد ولی «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا» (الشرح/6) مثل آن خانمی که از حرام خوری شوهرش خیلی ناراحت بود آن روزی که شوهرش توبه کرد آمد گفت هر چه حرام داری بریز بیرون این زن مزدش را گرفت آن موقع و خستگی‌اش رفع شد اما اگر خانم معیارهایش اسلامی نبوده این کفاره‌اش است حالا که متنبه شده دارد مسیر خسارت باری را می‌رود می‌تواند ایشان را اصلاح بکند‌ «وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعً جَمیعاً» (مائده/32) اگر ایشان اصلاح کرده گناه گذشته‌ی خودش هم پاک می‌شود اگر نمی‌تواند اصلاح بکند فکر دیگری بکند اما نکته‌ی سوم که شما اشاره کردید ما بارها گفتیم ما در ازدواج سه چهار تا تکلیف جدی داریم تحقیق خوب تحقیق بکنند خوب ببینند خوب حرف بزنند ولی متاسفانه چون نگاه ما به ظاهر است نه خوب می‌بینیم ظاهرش خوشگل است بریم پول هم دارند بریم دیگر خوب هم حرف نمی‌زنند سوالات اساسی از هم نمی‌پرسند به مادر پدر هم خوب نگاه نمی‌کنند تحقیق بکنند از اطرافیان هم خوب تحقیق نمی‌کنند مردم هم خوب جواب نمی‌دهند مردم هم فکر می‌کنند این جا کار خیر کردند اگر دختر همسایه‌شان پسر همسایه‌شان را زود رد کنند بروند این جا همه‌ی مردم می‌شوند عابد و زاهد می‌خواهند مسلمان باشند در حالی که این مسلمانی نیست یکی از جاهایی که غیبت جایز است این جاست یعنی عیب این آقا پسر را که قبل از ازدواج گفتند این طور بوده اگر همسایه‌ها می‌گفتند ما شنیدیم مشروب می‌خوردند ظن و گمان نباشد یقین باشد ما شنیدیم ارتباط دارد شما تحقیق بیشتری بکنید اگر آن جا تکلیف‌شان انجام می‌دادند این بنده‌ی خدا در این چاه نمی‌افتاد پس سه حالت داشت اشاره کردیم امیدواریم که خدا کمک‌شان بکند خدا یادشان بکند.

شریعتی: ان شاء الله خیلی ممنون از شما خیلی ممنون از توجه شما مشرف می‌شویم محضر قرآن کریم برمی‌گردیم در بخش بعدی هم همراه‌تان خواهیم بود حاج آقا دعوت کردند که تا پایان همراه ما باشید صفحه‌ی 228 قرار روزانه‌ی امروز سمت خدایی هاست آیات 54‌ام تا 62‌ام سوره‌ی مبارکه‌ی هود در سمت خدای امروز تلاوت می‌شود زندگی‌تان منور به نور قرآن باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

إِن نَّقُولُ إِلَّا اعْتَرَاكَ بَعْضُ آلِهَتِنَا بِسُوءٍ قَالَ إِنِّي أُشْهِدُ اللَّـهَ وَاشْهَدُوا أَنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ ﴿٥٤﴾ مِن دُونِهِ فَكِيدُونِي جَمِيعًا ثُمَّ لَا تُنظِرُونِ ﴿٥٥﴾ إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّـهِ رَبِّي وَرَبِّكُم مَّا مِن دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا إِنَّ رَبِّي عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿٥٦﴾ فَإِن تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُكُم مَّا أُرْسِلْتُ بِهِ إِلَيْكُمْ وَيَسْتَخْلِفُ رَبِّي قَوْمًا غَيْرَكُمْ وَلَا تَضُرُّونَهُ شَيْئًا إِنَّ رَبِّي عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ ﴿٥٧﴾ وَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا نَجَّيْنَا هُودًا وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِّنَّا وَنَجَّيْنَاهُم مِّنْ عَذَابٍ غَلِيظٍ ﴿٥٨﴾ وَتِلْكَ عَادٌ جَحَدُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَعَصَوْا رُسُلَهُ وَاتَّبَعُوا أَمْرَ كُلِّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ ﴿٥٩﴾ وَأُتْبِعُوا فِي هَذِهِ الدُّنْيَا لَعْنَةً وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ أَلَا إِنَّ عَادًا كَفَرُوا رَبَّهُمْ أَلَا بُعْدًا لِّعَادٍ قَوْمِ هُودٍ ﴿٦٠﴾ وَإِلَى ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّـهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ هُوَ أَنشَأَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي قَرِيبٌ مُّجِيبٌ ﴿٦١﴾ قَالُوا يَا صَالِحُ قَدْ كُنتَ فِينَا مَرْجُوًّا قَبْلَ هَذَا أَتَنْهَانَا أَن نَّعْبُدَ مَا يَعْبُدُ آبَاؤُنَا وَإِنَّنَا لَفِي شَكٍّ مِّمَّا تَدْعُونَا إِلَيْهِ مُرِيبٍ ﴿٦٢﴾

ترجمه:

[ما درباره تو] جز این نمی گوییم که برخی از معبودهای ما به تو گزند و آسیب [روحی] رسانده اند [به همین سبب سخنان جنون آمیز و بی منطق می گویی]. هود گفت: من خدا را گواه می گیرم و شما هم گواه باشید که یقیناً من از آنچه شریک او قرار می دهید، بیزارم. (۵۴) [آری، از هر معبودی] به غیر او [بیزارم] پس همه شما بر ضد من نیرنگ بزنید، سپس مهلتم ندهید. (۵۵) یقیناً من بر خدا که پروردگار من و پروردگار شماست توکل کردم؛ هیچ جنبنده ای نیست مگر اینکه او مهارش را به دست [قدرت و فرمانروایی خود] گرفته است، مسلماً پروردگارم بر راهی راست است. (۵۶) پس اگر روی [از حق] برگردانید [زیانش متوجه خود شماست] یقیناً آنچه را که من برای آن به سوی شما فرستاده شده ام به شما ابلاغ کردم، و پروردگارم گروهی غیر از شما را جایگزینِ [شما] خواهد کرد، و نمی توانید هیچ زیانی به او رسانید؛ زیرا پروردگارم بر همه چیز نگهبان است. (۵۷) و هنگامی که فرمان ما [بر عذاب آنان] فرا رسید، هود و آنان را که با او ایمان آورده بودند با رحمتی از سوی خود نجات دادیم و آنان را از عذابی سخت رهایی بخشیدیم. (۵۸) و اینان قوم عاد بودند که آیات پروردگارشان را انکار کردند، و از پیامبران او نافرمانی نمودند، و فرمان هر سرکش ستیزه جویی را پیروی کردند. (۵۹) و در این دنیا و روز قیامت با لعنتی بدرقه شدند. آگاه باشید که [قومِ] عاد به پروردگارشان کافر شدند، هان! دوری [از رحمت خدا] بر عاد، قوم هود باد. (۶۰) و به سوی قوم ثمود، برادرشان صالح را [فرستادیم] گفت: ای قوم من! خدا را بپرستید؛ شما را جز او هیچ معبودی نیست، و او شما را از زمین به وجود آورد و از شما خواست که در آن آبادانی کنید؛ بنابراین از او آمرزش بخواهید، سپس به سوی او بازگردید؛ زیرا پروردگارم [به بندگانش] نزدیک و اجابت کنندهدعای آنان است. (۶۱) گفتند: ای صالح! پیش از این در میان ما [به عنوان انسانی عاقل و خردمند] مورد امید بودی، آیا ما را از پرستیدن آنچه پدرانمان می پرستیدند، باز می داری؟ و ما بی تردید در [درستی و صحّت] تعالیمی که به آن دعوتمان می کنی در شکی شدید و سخت هستیم [چنان شکی که در خردمندی تو نیز دچار تردیدیم.] (۶۲)

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شریعتی: ان شاء الله به برکت این روز‌ها و شب‌های پر نور و برکت بهترین‌ها نصیب‌تان شود حاج آقای ماندگاری وقت در اختیار شماست اشاره‌ی قرآنی و نکات پایانی

حاج آقا ماندگاری: با مدد از وجود نازنین امام رضا سلام علیه که سر سفره‌شان مهمان هستیم آیه‌ی 58 سه بار در سوره‌ی هود تکرار شده به نام سه پیغمبر «وَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا نَجَّيْنَا هُودًا» یک جای دیگر می‌فرماید نجینا صالحا یک جای دیگر می‌فرماید نجینا شعیبا سه پیغمبر «وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ» به قول ما نرخ قطعی خداست سنت قطعی خداست تنها کسانی در مسیر بندگی خدا نجات پیدا می‌کنند که با خط کش ولی خدا حرکت بکنند خیلی ساده یعنی ما بارها این روایت امام رضا سلام الله علیه حدیث سلسلة الذهب این جا خوانده شده کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی در همین صفحه هم اشاره می‌شود‌ «وَأَنْ اعْبُدُونِی هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ» (یس/61) ما باید باور کنیم صراط مستقیم بندگی خداست قلعه‌ی امن بندگی خداست یعنی چه؟ اگر می‌خواهیم در زندگی‌مان به چه کنم چه کنم گرفتار نشویم بندگی خدا را بکنیم اما این بندگی خدا یک جاده دارد یک خط کش دارد خط کش‌اش ولایت است لذا امام رضا آن جا فرمودند بِشُرُوطِها وَاَنَا مِن شُرُوطُها خدا به پیغمبر در بحث غدیر که در آستانه‌ی غدیر هستیم فرمود‌ «وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» (مائده/67) اگر می‌خواهی رسالتت را تکمیل کنی تو قلعه را برای مردم تصویر کردی وقتی گفتی‌ قُولُوا لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ تُفْلِحُوا قلعه را برای مردم تصویر کردی گفتی به این قلعه برسید قلعه‌ی خوشبختی است ولی جاده‌اش کو؟ جاده‌اش ولایت است این جا می‌فرماید از عذاب‌های دنیا عذاب دنیا سرگردانی است این جوان در سوال اولی که گفتم می‌خواهم کلید را بگویم فرمول را بگویم آن جوان معلوم بود آدم سرگردانی نیست بدترین هجمه به او شده چون دستش در دست ولایت است ولایت هم که می‌گوییم ولایت خدا پیغمبر امامان بعد علما نماینده‌ی علما هم روحانیت است چون دست‌اش در دست قرآن و عترت و ولایت است سرگردان نبوده این که به او هجمه می‌کردند رفته دعا کرده و نماز خوانده نجات‌اش دادند از سرگردانی خدا در این آیه می‌گوید هم در دنیا از سرگردانی و اضطراب و چه کنم چه کنم نجات‌ات می‌دهم هم آن جا از عذاب قیامت نجات‌ات می‌دهم هر کسی زیر چتر ولایت باشد خیلی ساده سوال دوم راجع به سربازی بود خیلی ساده می‌گویم نظام مقدس‌ جمهوری اگر می‌خواهد چه کنم چه کنم‌هایش تمام شود باید تابع صد در صد ولایت باشد امروز بارها در همین جایگاه مقدس عرض کردم حرف امام است حرف حضرت آقاست ما دوست داریم به احکام اسلام برسیم ولی هنوز اعتقاد داریم احکام اسلام در این مملکت صد در صد پیاده نمی‌شود هر جا گره داریم در قوه‌ی قضائیه در قوه‌ی اجرائیه در قوه‌ی مقننه در رسانه در کارهای فرهنگی اقتصادی سیاسی‌مان هر جا گره داریم چه کنم چه کنم داریم بن بست داریم چون تابع صد در صد ولایت و قرآن و عترت و فقاهت نبودیم اگر نظام مقدس جمهوری اسلامی در سربازی درست بر اساس ولایت و قرآن و عترت عمل بکند آن را به عنوان یک برّ بدانند مردم هم ندانستند لذا سربازی من سنگین شده سرگردانی شده همه می‌خواهند فرار کنند تبعاتی دارد سوال سوم راجع به ازدواج چرا این خانم باید اولش احتمالا نگاهش ظاهری باشد؟ چرا باید تکلیفش را درست انجام ندهد چون دستش در دست ولایت نبوده من بارها این جا گفتم شهید صیاد شیرازی ارتشی زمان طاغوت بود ولی چون در زمان طاغوت هم دستش در دست ولایت بود در دست روحانی بود سرگردان نبود عید قربان عید بندگی بود عید فطر هم عید بندگی بود یک ماه عبادت کردیم عید فطر شد حاجی‌ها ده پانزده روز عبادت می‌کنند عید قربان می‌شود اما اگر عید غدیر را نفهمی قلعه‌ی بندگی را گم می‌کنیم ما می‌خواهیم بگوییم در زندگی هر جا بخواهیم به چه کنم چه کنم نیفتیم ولایت قرآن و عترت را یادمان نرود امروز مقید قرآن و عترت فقها هستند نماینده‌ی فقها در هر مسجدی روحانیت است هر کس زندگی‌اش سوال کردن از روحانیت باشد مسجد باشد قدم به قدم را سوال بکند قطعا از چه کنم چه کنم‌هایش کم می‌شود عذاب قیامت‌اش هم قطعا کم می‌شود و الا روز به روز به چه کنم چه کنم‌هایمان اضافه می‌شود.

شریعتی: ما وقت‌مان کم شد باید خداحافظی کنیم یک توصیه‌ی یک خطی حاج آقای ماندگاری برای پاسداشت غدیر دارند؟

حاج آقا ماندگاری: روایتی دیدم امام صادق علیه السلام فرمودند اگر کسی بتواند روز غدیر اطعام بدهد به دیگران چون روز طعام نامیدند اطعام بدهد کل گناهان‌اش بخشیده می‌شود بر اساس تناسب سوال‌هایمان یک اطعام یک ماه خانواده‌ی سرباز را همین اطرافیان بروند در خانه‌شان بدهند اگر به فقرا مستمندان بدهند این‌ها آدم‌هایی هستند خیلی هم عفیف النفس‌اند به عنوان عیدی نگاه کنیم ببینیم سربازی اطراف‌مان چه نیاز دارند همه به عنوان عیدی یک ماهه دو ماهه ببرند ضمن این که باید دعای باران هم بکنیم خدایا به آبروی ولایت به آبروی امیرالمومنین به گناهان ما نگاه نکن باران رحمت‌ات را بر ما نازل بفرما فرج صاحب‌مان را برسان.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group